Udrydelse af glasroser

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
Dantheman
Reactions:

Udrydelse af glasroser

Indlæg af Dantheman »

Har lige opdaget jeg har fået et par glasroser, de er stadig små, men vil gerne af med dem. Hvad kunne jeg evt. fjerne dem med? Akvariet har kørt knap en uge og har kun målt salt, nitrit, og de er som de skal være :) Men kan jeg ikke fjerne glasroserne uden at bruge saltsyre? Kunne jeg evt. komme en vingummi reje i, er det ikk dem der spiser dem ? Der er begyndt at komme alger også. Købte afgasset sten ved Etheg, han sagde godt at at med disse sten ville der kun gå en uge til lidt mere før det var klar til indbyggere. Men vil det ikke kunne være fair at proppe en enkelt reje i ?
Brugeravatar
Ronny
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 6430 Nordborg
Geografisk sted: Nordborg, Danmark
Kontakt:

Indlæg af Ronny »

Jeg kender ikke en vingummi reje, men der er flere muligheder for at slippe af med glasroser, en af dem er som du skriver saltsyre, men kalkvand er også en mulighed. Jeg ville vente med at putte dyr i.
mvh
Ronny Madsen
720 liter(160X75X60), 325 liter sump, 2X400 watt HQI 14.000 K + 2x80 watt T5. 8400 l/t retur samt 55000 L/t cirkulation, Profilux styring/dosering, Aquamedic TurboFlotor 5000, 100 mg/t Ozon, Kalkreaktor, Rowaphosfilter, Klimaanlæg.
mikkel
Reactions:

Indlæg af mikkel »

hehehehehe - tror du mener wurdemanni reje (som i Lysmata wurdemanni).

Hvis du ikke har så mange glasroser, kan du også bare bruge kogende vand i en kanyle.
Dantheman
Reactions:

Indlæg af Dantheman »

de hedder noget med wuderemi rejer eller sådan noget. Ok, tror du den ville dø eller ?
Vedhæftede filer
PICT27478888.JPG
PICT27478888.JPG (78.5 KiB) Vist 3088 gange
Dantheman
Reactions:

Indlæg af Dantheman »

Har fået øje på et par stykker, omkring 6-7 stykker, men så også en der var lidt halvstor, den havde lyserøde tentakler, og gule striber i midten, og trak sig sammen når man rørte ved den, kan det have været en glasrose? Har fået noget som ligner den med farverne, den har bare kridt hvide tentakler.
Vedhæftede filer
PICT2738.JPG
PICT2738.JPG (37.18 KiB) Vist 3087 gange
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
21
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Indlæg af Brian »

Saltsyre fra det nærmeste super marked og så er du ovre det !
Mvh
Brian

[center]Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)[/center]
Dantheman
Reactions:

Indlæg af Dantheman »

er der i øvrigt nogen der ved hvad dette er ? Er det en plante eller en alge ?
Vedhæftede filer
PICT2732678.JPG
PICT2732678.JPG (77.32 KiB) Vist 3079 gange
PICT2735.JPG
PICT2735.JPG (40.35 KiB) Vist 3079 gange
Dantheman
Reactions:

Indlæg af Dantheman »

har lige taget en god kigger, tror jeg skal have mindst et par L saltsyre, for jeg har da ret mange glas roser nogle af dem er pænt store :| og helt gennemsigtige. Men er det nok med de er farlige at have ?
mikkel
Reactions:

Indlæg af mikkel »

De skal væk! De skal dø! DØ! *tager lige en dyb indånding* De kan sprede sig meget hurtigt og vil brænde alt hvad de kommer i nærheden af. Du bør helt klart benytte dig af at du ikke har fisk og koraller i akvariet endnu og erklære total krig mod glasroserne. Der findes også nogle medikamenter du kan bruge - måske der er andre brugere herinde der har erfaringer med dem.....
Dantheman
Reactions:

Indlæg af Dantheman »

hehe, jah det sataner der skal nakkes på det groveste, men hvis en wurdemanni reje er så god som det siges, vil det så ikke betale sig med en eller to af dem. Eller er det bedre med noget man kan komme i akvariet ? For det sidde med en kanyle og saltsyre ved jeg ikke om det kan betale sig i denne om gang, for kan se rundt omkring på stenene at der er mange meget små glasroser på vej..!
mikkel
Reactions:

Indlæg af mikkel »

Har selv to wurdemanni'er. De er vist gode nok til at holde bestanden nede, men du er selv nødt til først at gøre en aktiv indsats for at fjerne de største glasroser. Der er for resten ingen garanti for at en wurdemanni gider hapse glasroser - der varierer vist fra individ til individ.
Dantheman
Reactions:

Indlæg af Dantheman »

nårh ok, men er der nogen herinde fra der kender en metode der nakker alle sammen i et hug el. lign? Da det ikke vil kunne betale sig at sidde men en kanyle.
Brugeravatar
Henrik S.
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
20
Postnummer: 8800 Viborg
Saltvand siden?: 2003
Geografisk sted: Viborg

Indlæg af Henrik S. »

Der er ingen nem løsning... Ta´ nogle stykker af gangen.
Mvh.

Henrik S.
Dantheman
Reactions:

Indlæg af Dantheman »

puha...! Har lige fået øje på flere endnu :evil:
Kasper A
Reactions:

Indlæg af Kasper A »

hehe... -Nu ved du da hvad du skal få week-enden til at gå med ;)
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

billederne viser enten en bitte lille Caulerpa taxifolia eller en Bryopsis sp.
Bryopsis kommer ofte hvis Kh er for lav.
Dantheman
Reactions:

Indlæg af Dantheman »

Ved ikke hvad kh er før i morgen så det kan meget nemt passe :)
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
21
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Indlæg af Brian »

Ang glasroserne så er der ikke noget med at det ikke kan betale sig. Du skal bare have dem væk og du burde være helt vild glad over at du har dem nu og ikke når baljen er fuld.

Du kan så utroligt nemt bare nakke dem nu med saltsyre og en kanyle - når der er 30 koraller der står i vejen er det altså noget helt andet.
Mvh
Brian

[center]Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)[/center]
Rasp
Reactions:

Indlæg af Rasp »

Jeg har brugt pincetfisk når jeg har haft glasroser, og det virker. Når de lige er faldet lidt til, så forsvinder der nogle stykker om dagen, også dem man ikke selv kan nå med en sprøjte, hvilket kan være en del. Og så er det en sød fisk.

- Rasmus
Dantheman
Reactions:

Indlæg af Dantheman »

Ok, men går de ikke også i koraller ? Har lige været til eksamen :D men har også lige købt en kanyle, og saltsyre, så nu går jeg i krig senere på dagen.
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"