luksus voldtægt af havet?

Forum for generel snak omkring saltvand.
Klitgaard
Reactions:

luksus voldtægt af havet?

Indlæg af Klitgaard »

Efter en dejlig lang dykker ferie, begyndte jeg lynhurtigt at få abstinenser for at skulle ud og dykke og se farver og fisk som normalt. Så tænkte jeg hvorfor ikke købe et saltvands akvarium, så jeg kunne få plejet abstinenserne lidt mens jeg er hjemme?

Super idé tænkte jeg, efter jeg så begyndte fat sætte mig lidt ind i hele denne verden med teknik og fisk er jeg blevet lidt delt i min opfattelse om jeg skulle gå ud og investere i et saltvands akvarium.

Mens jeg så sidder og kigger rundt på siden ser jeg flere af disse tråd:
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... d40ff78614

Hmm frisk import fra bali? så tænker jeg bare modsiger jeg ikke bare en smule mig selv ved at købe dem, høste fisk fra havet til vores luksus lejlighed i Hellerup? og det er sikkert højst sandsynligt at det kun ca. er hver 3 fisk der overhovedet overlever turen her til, man kan vel egentligt godt kalde det en form for voldtægt af naturen?

Jeg prøver ikke at svine nogen, men der må da være andre inde på det her forum der sidder med samme små dårlige smag i munden.
Hvad er den generalle opfattelse "der er nok fisk i havet til alle" eller er det en helt anden?

(Jeg ved godt der findes opdræt af saltvands fisk også, og hvis jeg endelig skal have mig et slatvands akvarie engang så begrænser jeg mig nok til det kedelige udvalg der er der.)
Brugeravatar
Mikkel E
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 8210 Århus V
Saltvand siden?: 2006

Indlæg af Mikkel E »

Jeg tror ikke man kan sammenligne vores relativt lille "udnyttelse" af havet, med en måske kommene total udrydelse af koralrevende grundet den globale opvarmning, hvad end den nu er forsaget af. Lad bilen stå og tag cyklen, det vil i sidste ende nok gavne naturen mere.
Brugeravatar
carsten2
Pudsereje
Pudsereje
Reactions:
17
Postnummer: Ikke angivet

Indlæg af carsten2 »

*Jeg kan godt følge Klit. Men har læst at det kun ca. er hver 9. fisk der overlever... Derfor bør man købe "brugte" levende sten, fisk og fragmenter af akva folk fx herfra dette forum..
Brugeravatar
mastou
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 8270 Højbjerg
Geografisk sted: 8270 Højbjerg, Århus

Indlæg af mastou »

Mikkel E skrev:Jeg tror ikke man kan sammenligne vores relativt lille "udnyttelse" af havet, med en måske kommene total udrydelse af koralrevende grundet den globale opvarmning, hvad end den nu er forsaget af. Lad bilen stå og tag cyklen, det vil i sidste ende nok gavne naturen mere.
Helt enig, dog ville det selvfølgelig være bedst om alle fisk i handlen var af opdræt, men sådan er det desværre ikke (endnu).

/Magnus
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Hvis lokalbefolkningen ikke havde en mulighed for at tjene penge på at fiske sten, koraller og fisk fra revet. Ville virkeligheden se meget værre ud end den gør. en meget stor del af de fisk vi har i akvarierne er for små, til at kunne bruges som føde, og derfor er det blot "skidtfisk".
Revene ville blive bombet med cyanid, og resten ville blive flået op af trawl.
Den mængde penge som akvariefisk generer frem for konsum fiskning, er så mange gange større at lokalbefolkningen meget hurtigt ville dø af sult. Var det på Mautitius eller Maldiverne man havde opgjort værdien.
nogle realativt få tons akvariefisk, havde en meget højere værdi end et extremt stort antal tons konsumfisk(efter oplysning fra Svein Fosså)
Havene vil også meget hurtigt blive meget tomme for fisk.

Selvom der er flere penge akvariefisk og tilbehør, kan man godt hente tingene på en forsvarlig måde. og det gør lokalbefolkningen også som regel, da de jo gerne også om et år vil kunne tjene penge.
Musiker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: København Ø

Indlæg af Musiker »

Carsten skrev: ....
Selvom der er flere penge akvariefisk og tilbehør, kan man godt hente tingene på en forsvarlig måde. og det gør lokalbefolkningen også som regel, da de jo gerne også om et år vil kunne tjene penge.
Det her tror jeg desværre ikke 100% på.. Mange mennesker kan overtales med penge til at se bort fra langtidseffekter - Især hvis man er fattig - De har brug for penge her og nu.. Se blot den ulovlige jagt på tigere, elefanter. Udryddelse af regnskov (Både multinationale selskaber og lokalbefolkningerne). Ja for ikke at snakke om vores egne problemer med lange transporter af dyr blot for at kunne slagte dem billigere, eller som tilbage i 80erne og 90erne hvor jeg flere gange var vidne til at landmænd pumpede gylle og ejle direkte ud i søer og moser for at slippe af med det!

Derfor er det efter min mening ekstremt vigtigt at vi som aftagere af disse koraller og fisk gør hvad vi kan for at sikre os at dyrene/koraller osv bliver høstet på en bæredygtig måde og efterfølgende gør vores bedste til at sørge for de overlever så længe som muligt i fangeskab. Hvis det betyder højere priser, forbud mod handel med visse arter. Så må det være sådan..
Når det er sagt så er det da lykkes for Carsten ;-) og andre her på forummet at overbevise mig om at der er mange steder hvor revene bliver udnyttet på en bæredygtig måde.
Så jeg vil nok holde saltvand i mange år hvis min success med det forsætter og jeg føler at jeg kan lave nogle valg som ikke skader naturen. For Saltvandsakvariet er godt nok mere spændende end de forskellige typer af ferskvand jeg har haft gennem tiden..

Mvh
Henrik
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af Carsten »

Nu er handlen med sten og koraller reguleret med hjælp af Cites.
Og det giver jo de forskellige lande mulghed for at lukke for exporten, hvis "høsten" ikke gøres efter foreskriftene
Brugeravatar
Olsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 4100 Ringsted

Indlæg af Olsen »

Akvaristernes forbrug af levende sten verden over udgør kun en promille af det samlede forbrug af levende sten til kystbeskyttelse, veje og lignende rundt omkring de tropiske oceaner. Dette kan man læse om i litteraturen, se fx. "The modern reef aquarium" hvor der også er billeder af levende sten anvendt til fundament for kørebaner og lignende. Det er DET som man skal være kritisk over for. Ikke over for de levende stens brug i saltvandshobbyen.

Så der er ingen grund til at få en dårlig smag i munden hvad angår de levende sten og brugen i det private hjem.
Brugeravatar
Mikkel E
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 8210 Århus V

Indlæg af Mikkel E »

Nu er opdræt jo ikke altid lige ønksværdigt. Tag f.eks. tigerrejer. De kommer f.eks. fra Tailand. Landmændene finder ud af at der ikke er særlig mange penge i ris, sammenlignet med rejer. Nå, hvad gør de så? De fylder deres rismarker op med alle mulige kemikalier som det sikkert i 60'erne blev forbudt af Keminova at fremstille. Nu kan de så lave nogle rigtig flotte store rejer, faktisk større end dem man kan fange. Dette er blot et eksempel på hvad de fattige er villige til at gøre for at tjene penge. Hvis det af en eller anden grund bliver trend at købe opdræt, skal lokalbefolkningen nok finde metoder til det, om end ikke det der er ønsket...
Jeg er enig med Carsten. Folk vil gøre meget for at tjene penge og hvis det er massefangning af spisefisk, så tror jeg ikke at det er milde metoder der bliver taget i brug. Hvem ved, måske reder vi en masse negerbørns liv, som ellers vil blive hentet som slaver inde fra landet og som aldrig har set vand før. Langt størstedelen af dem der falder i vandet når de fisker, drukner.
Brugeravatar
mads-fisk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 2400 København NV
Saltvand siden?: 2003
Geografisk sted: 2400, KBH. NV,
Kontakt:

Indlæg af mads-fisk »

Som vegetar, medlem af div. dyrebeskyttelsesgrupper og generelt naturglad, har jeg klart haft mange tanker i gang, hvad angår eventuelle etiske problemer med saltvandsakvarier.

Dog er det for det første minimalt, hvad der bliver høstet til akvariebrug set i et større perspektiv. Ydermere er jeg overbevist om, at saltvandshobbyen også har hjulpet revet på flere måder. Dels bliver flere mennesker bevidste om revet og dets skrøbelighed, når vi på den måde oplever, hvor lidt der skal til, før det går galt. Alt i alt skaber det et større kendskab blandt "almindelige" mennesker, der ikke beskæftiger sig med koralrevene til hverdag, og jeg tror til hver en tid, det hjælper at skabe fokus på emnet. Desuden er akvariehobbyen også grund til, at der bliver forsket i, hvordan man netop kan dyrke korallerne kunstigt, hvilket senere kan bruges til at hjælpe de naturlige koralrev.

Og noget helt andet er så, at man trods alt også kan få ufatteligt flotte opdrættede koraller. I Klovnfisken får vi i hvert fald jævnligt sendinger med opdrættede koraller, og os akvarister imellem bytter også en masse fragmenter. At de opdrættede koraller så er langt sværere at få ind i landet grundet en ukompetent skov- og naturstyrrelse er så noget andet, man nok burde fokusere yderligere på!
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af Carsten »

Det er jo ren nepotisme. Hvis de slækker på reglerne om det, så gør de sig jo selv arbejdsløse.
Hvis de kigger på selve korallen, så kan de ikke så forskel på en Acropora
og en hjernekoral.
Deter vel også de dårligste biologer der havner der, dem der ikke kan få arbejde andre steder.
Jerslev
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 6950

Indlæg af Jerslev »

En lidt anden synsvinkel:

Da jeg i 70'erne startede med saltvand, var alle fisk uden undtagelse vildtfangne, og vi var ikke nær så gode som idag, til at holde liv i fiskene - for slet ikke at tale om formering. Dengang blev mange fisk, især fra Indonesien fanget med cyanid!!

Idag er vi blevet langt bedre til at holde dyrene i live. Mange fisk kan endog opdrættes - det er da en fordel. Mange koraller og muslinger opdrættes, ja sågar mange levende sten laves på farme.
Uden de mange dygtige akvarister havde vi ikke kunnet opdrætte så mange arter, som vi gør idag.

Men selvfølgelig - vi skylder naturen at gøre det maksimale for at holde vores dyr i live - herunder at sætte sig ind i, hvad det vil sige at holde saltvand, før man kaster sig ud i det. Derfor bl.a. også dette forum, hvis fornemste opgave er at sikre mod "katastrofer" ved hjælp af oplysning og information

Jerslev
450 liters tropeakvarium m weissglas i front og sider, skab fra Tropeakvarier. Lys maxpect RSF 300. Retur Octo 2. Cirkulation: maxpect Gyre 350. Skummer Octo 250. Osmolator: Ato Duo
Klitgaard
Reactions:

Indlæg af Klitgaard »

mads-fisk skrev:Som vegetar, medlem af div. dyrebeskyttelsesgrupper og generelt naturglad, har jeg klart haft mange tanker i gang, hvad angår eventuelle etiske problemer med saltvandsakvarier.

Dog er det for det første minimalt, hvad der bliver høstet til akvariebrug set i et større perspektiv. Ydermere er jeg overbevist om, at saltvandshobbyen også har hjulpet revet på flere måder. Dels bliver flere mennesker bevidste om revet og dets skrøbelighed, når vi på den måde oplever, hvor lidt der skal til, før det går galt. Alt i alt skaber det et større kendskab blandt "almindelige" mennesker, der ikke beskæftiger sig med koralrevene til hverdag, og jeg tror til hver en tid, det hjælper at skabe fokus på emnet. Desuden er akvariehobbyen også grund til, at der bliver forsket i, hvordan man netop kan dyrke korallerne kunstigt, hvilket senere kan bruges til at hjælpe de naturlige koralrev.

Og noget helt andet er så, at man trods alt også kan få ufatteligt flotte opdrættede koraller. I Klovnfisken får vi i hvert fald jævnligt sendinger med opdrættede koraller, og os akvarister imellem bytter også en masse fragmenter. At de opdrættede koraller så er langt sværere at få ind i landet grundet en ukompetent skov- og naturstyrrelse er så noget andet, man nok burde fokusere yderligere på!
Er Delvist enig, Det er rigtigt at alle der er inde i denne hobby lære alt om hvor ustabilt et koral rev er, og den fascination det er for os at kigge på disse vidunderlige skabninger har en prisløs værdi. Samtidig hvis man tænker lidt frem er saltvands akvarier blevet væsentlig billigere med tiden, i dag kan stort set alle gå ud og investere i en nano cube og med tiden vil prisforskellen på saltvands- og ferskvandsakvarier nok ikke afvige meget.
Og så behøves man ikke at være den helt store Jacques Cousteau for at vælge hvilket akvarie man helst vil have, hvilket vil nok vil skabe en massiv vækst for det gode eller det dårlige.

Skræk senarierne findes allerede i dusin på youtube, hvor man ser klovnfisk, triggerfish og kirug fisk i samme akvarie på 80 liter.

Man må bare håbe til at folk tænker på andet en hvad der ser godt ud i stuen og tænker lidt ud af boksen.
GedemeisterDK
Foxface
Foxface
Reactions:
18
Geografisk sted: 7000

Indlæg af GedemeisterDK »

domesticerede dyr lever i de fleste tilfælde en ganske god tilværelse,
ingen naturlige fjender, masser af mad, evt. behandling ved sygdom. hvor mange afrikanske børn ville ikke ønske at leve som en gennemsnits hund i DK?
“One man's insanity is another man's genius; someday the world will recognize the genius in my insanity.”
Michael S
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
19
Postnummer: 7500 Holstebro
Geografisk sted: Holstebro

Indlæg af Michael S »

"Lad bilen stå og tag cyklen" hmm en udemærket idé, men har du regnet på hvor hårdt en saltvandsbalje belaster rent CO2-mæssigt, der stryger jo trods alt et par KwH henover året.

Hvad angåer udnyttelse af koralrevene så handler det om så vidt muligt at støtte forhandlere/importører med god moral, eksempelvis undlade køb af truede/ulovligt indfangede eksemplarer af fiskearter samt koraller.
alf-m
Søstjerne
Søstjerne
Reactions:
18
Geografisk sted: jæren

Indlæg af alf-m »

Carsten skrev:Hvis lokalbefolkningen ikke havde en mulighed for at tjene penge på at fiske sten, koraller og fisk fra revet. Ville virkeligheden se meget værre ud end den gør. en meget stor del af de fisk vi har i akvarierne er for små, til at kunne bruges som føde, og derfor er det blot "skidtfisk".
Revene ville blive bombet med cyanid, og resten ville blive flået op af trawl.
Den mængde penge som akvariefisk generer frem for konsum fiskning, er så mange gange større at lokalbefolkningen meget hurtigt ville dø af sult. Var det på Mautitius eller Maldiverne man havde opgjort værdien.
nogle realativt få tons akvariefisk, havde en meget højere værdi end et extremt stort antal tons konsumfisk(efter oplysning fra Svein Fosså)
Havene vil også meget hurtigt blive meget tomme for fisk.

er enig i mye av dette! om ikke befolkningen rundt revene ser verdien i korallrevene (i form av klingende mynt i kassen, som er det eneste som betyr noe i fattige land) ville de enkelt og greit gjordt andre ting. foreksempel hugget ned regnskog og dyrket jord og derevet lanbrug, brugt gjødsel og sprøytemiddler som videre renner i ut i bekker som renner ut i havet... det hadde nok vert bra for korallrevende det....

var en stund enig i forfatteren av innlegge. men fikk et nytt inntrykk da jeg snakket med en annen akvarist som drev import. og det er mye i det han sier. nå ser de at det er penger at tjene på og drive forsvarlig høsting!
snogen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 8900 Randers
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Randers

Indlæg af snogen »

klitgaard den her moralske diskution kommer af og til

og set i forhold til andre steder i EU ,og for den sags skyld USA.
Der er Danmark ,et lille lorte land, med en jantelov.

og hvis jeg lige skal risse lidt i lakken,
så er vi i Danmark langtfra, på sidste pladsen hvad angår
co2 udslip , vi er ligefrem engle børn set i forhold til USA.
der jo som sagt og skrevet ,ikke ønsker at deltage i noget som helst.
hverken med hensyn til co2 udslip, miljø politik ,
eller andre ,
såån overordnede globale projekter .
der er faktisk 5 ,af de største koncerner i her i landet

der frivilligt er gået med til at en co2 hanlings plan ,
med opfølning og raportering til EU omkring reducering af c02
men nok om det .
når man ser på de ting ,man kan købe til sit akvarie i USA ,
lyserøde dit og dat ,mærkelige farver lys og muterede fisk ,
samt stort set alle de koraller .
vi her i Danmark, og i resten af EU ,
ikke kan købe pga lovgivning ,dem kan man frit købe i USA.

så har jeg ingen moralske skrupler, over at købe en vildt fanget fisk ,
eller koral, hos den lokale perle dykker
så hans børn ,kan få en skolegang og et nogen lunde verdigt liv ,
og stpper vi med at købe akvarie fisk ,
så køber kineserne dem bare til at lave suppe på .

og nu vi er ved truede dyr
så er vi her i Danmark verdens største producent af ål sjovt nok
og det eneste land i verden der sætter ål tilbage i havet uden fortjæneste

mvh snogen
Koralfisken
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
19
Geografisk sted: Solrød, 30 km til Kbh

Indlæg af Koralfisken »

Snogen:

Danmark er IKKE en engel i denne verden overhovedet. Ja, gu er vi bedre end USA og en masse andre, men det er da lidt at sige "Når jeg er rykket to cm. i rækken, så må de andre da indhente mig før JEG flytter mig videre"
Der findes milevis af muligheder som Danmark kan gøre for miljøet

Danmark har nogen af de ALLER højeste afgifter i verden på miljørigtige biler
Danmark har kun dækket 20% af sit energiforbrug ved vedvarende energi, og ja, det er da meget i forhold til andre lande, men det kan gøres meget bedre, og burde gøres meget bedre (Ja, jeg kender deres planer, men handling er bedre end tomme ord)

Danmark er generelt ikke en tomme bedre end andre lande. Min mening er, at selv om man er godt på vej, så må man stadig prøve at komme ENDNU længere. Vi har nogen af verdens bedste hjerner siddet herhjemme, hvad med at give dem nogle penge til den vedvarende energi´s forskning?
Mathias
Brugeravatar
mads-fisk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Kontakt:

Indlæg af mads-fisk »

Klitgaard skrev:
mads-fisk skrev:Som vegetar, medlem af div. dyrebeskyttelsesgrupper og generelt naturglad, har jeg klart haft mange tanker i gang, hvad angår eventuelle etiske problemer med saltvandsakvarier.

Er Delvist enig, Det er rigtigt at alle der er inde i denne hobby lære alt om hvor ustabilt et koral rev er, og den fascination det er for os at kigge på disse vidunderlige skabninger har en prisløs værdi. Samtidig hvis man tænker lidt frem er saltvands akvarier blevet væsentlig billigere med tiden, i dag kan stort set alle gå ud og investere i en nano cube og med tiden vil prisforskellen på saltvands- og ferskvandsakvarier nok ikke afvige meget.
Og så behøves man ikke at være den helt store Jacques Cousteau for at vælge hvilket akvarie man helst vil have, hvilket vil nok vil skabe en massiv vækst for det gode eller det dårlige.

Skræk senarierne findes allerede i dusin på youtube, hvor man ser klovnfisk, triggerfish og kirug fisk i samme akvarie på 80 liter.

Man må bare håbe til at folk tænker på andet en hvad der ser godt ud i stuen og tænker lidt ud af boksen.
Jeg tror nu aldrig, at saltvand bliver lige så billigt som ferskvand, da det alt i alt kræver langt flere elartikler at holde et slatvandsakvarium kørende. Der er klart skrækhistorier at finde i USA og sandsyligvis også i DK. men jeg tror heldigvis ikke det er noget, man vil opleve i større stil. I de to år jeg har arbejde i Klovnfisken Dyrehandel har jeg aldrig oplevet en kunde, der har holdt sine saltvandsdyr på mishandelende vis. Folk generelt ønsker jo et velfungerende system, hvor de kan se sunde fisk og ikke et akvarium, hvor deres fisk dør hver eneste uge.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Selvom jeg enormt gerne ville gå i gang med en dybere politisk debat, som det vist er ved at udarte sig til, var det så ikke en idé at holde os til det saltvandsrelaterede, som denne tråd startede med?

Så kan vi altid tage noget af al den politiske udenomssnak ved næste fragmentmøde ;)
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
Klitgaard
Reactions:

Indlæg af Klitgaard »

snogen skrev:klitgaard den her moralske diskution kommer af og til

og set i forhold til andre steder i EU ,og for den sags skyld USA.
Der er Danmark ,et lille lorte land, med en jantelov.

og hvis jeg lige skal risse lidt i lakken,
så er vi i Danmark langtfra, på sidste pladsen hvad angår
eller andre ,
såån overordnede globale projekter .
der er faktisk 5 ,af de største koncerner i her i landet

der frivilligt er gået med til at en co2 hanlings plan ,
med opfølning og raportering til EU omkring reducering af c02
men nok om det .
når man ser på de ting ,man kan købe til sit akvarie i USA ,
lyserøde dit og dat ,mærkelige farver lys og muterede fisk ,
samt stort set alle de koraller .
vi her i Danmark, og i resten af EU ,
ikke kan købe pga lovgivning ,dem kan man frit købe i USA.

så har jeg ingen moralske skrupler, over at købe en vildt fanget fisk ,
eller koral, hos den lokale perle dykker
så hans børn ,kan få en skolegang og et nogen lunde verdigt liv ,
og stpper vi med at købe akvarie fisk ,
så køber kineserne dem bare til at lave suppe på .

og nu vi er ved truede dyr
så er vi her i Danmark verdens største producent af ål sjovt nok
og det eneste land i verden der sætter ål tilbage i havet uden fortjæneste

mvh snogen
Det du siger er jo bare at de er værre end os, og derfor kan du have det godt med selv at gøre det fordi vi ikke er den værste, og så bruger du fattige familier til at retfærdigøre det? please... og ja self. er USA værst, men fortæl mig noget nyt, jeg har selv fornylig dykket i carribien hvor dykkerlederen tog en koral på hovedet, og de syntes de andre hvaler i våddragter var sjovt nok til give ham drikke penge efter hvert dyk.... jo USA er slemt, men det retfærdiggøre intet for os blot fordi vi ikke er lige så slemme, overvej hvis hele verden havde den tankegang, det har måske også være problemet indtil nu...

Udover det har denne diskution intet med CO2 udslip at gøre, men hvis det endelig skal være, ja muligvis er danmark ikke meget bedre, men i det mindste har vi erkendt problemet, og udviklet vindmøller.
Senest rettet af Klitgaard ons 11. jul 2007 23:21, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
hellfish
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Odense c

Indlæg af hellfish »

vor dykkerlederen tog en koral på hovedet, og de syntes de andre hvaler i våddraget var sjovt nok til give ham drikke penge efter hvert dyk
idiot hvorfor skulle det være sjovt ?? sikke en torsk som dykkerleder burde han da være et forbillede
Klitgaard
Reactions:

Indlæg af Klitgaard »

mads-fisk skrev:
Klitgaard skrev:

Jeg tror nu aldrig, at saltvand bliver lige så billigt som ferskvand, da det alt i alt kræver langt flere elartikler at holde et slatvandsakvarium kørende. Der er klart skrækhistorier at finde i USA og sandsyligvis også i DK. men jeg tror heldigvis ikke det er noget, man vil opleve i større stil. I de to år jeg har arbejde i Klovnfisken Dyrehandel har jeg aldrig oplevet en kunde, der har holdt sine saltvandsdyr på mishandelende vis. Folk generelt ønsker jo et velfungerende system, hvor de kan se sunde fisk og ikke et akvarium, hvor deres fisk dør hver eneste uge.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Selvom jeg enormt gerne ville gå i gang med en dybere politisk debat, som det vist er ved at udarte sig til, var det så ikke en idé at holde os til det saltvandsrelaterede, som denne tråd startede med?

Så kan vi altid tage noget af al den politiske udenomssnak ved næste fragmentmøde ;)
well true det har du ret i, og jeg tror da heller ikke på at folk på nogen måde vil deres "investering" ondt(hvis man skal tale lidt kynisk), og jeg tror da også på vi generalt i Danmark er bedre til at sætte os ind i ting end mange andre nationer, uden at jeg har noget at have det i.

men som man siger skal der 10 gode historier til at glemme 1 dårlig...
Brugeravatar
ronny.w
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 6700 Esbjerg
Geografisk sted: Esbjerg 38,5 km Fra kvong
Kontakt:

Indlæg af ronny.w »

snogen skrev: så er vi i Danmark langtfra, på sidste pladsen hvad angår
For at smide endnu flere ridser i din lak, så er faktsik kun omkring 0,01 promille co2 udslip menneske skabt, resten står naturen selv for.

Du får da ikke de vildste videnskabs folk til at save deres egen gren over som de sidder på, Verdens cycklussen med måne / sol / jorden er skyld i vores varme års tider, dette skyldes at jorden er tætter på solen i de næste 50 år, så aftager afstanden igen, så om 50 år kan dem kloge i folketinget sige, se hvad sagde vi det hjalp med at det co2 forbud vi lavede.

Slå det op det er faktisk meget nemt, eller ring til finn brinch Danmarks vejr guru ;)

Men det er nu en sjov gang læsning, med folks syns punkter på hvad der er rigtig og forkert, i bund og grund kan man vel ikke tillade sig at beklage sig på nogen som helst måde, hvis man selv er ejer af et akvarium, eller for den sag har et andet form for hus dyr, dette virker lidt for Dbl. moralsk i mine øjen.

Sænker man ikke skibe på at opbygge kunstige koralreve, eller har jeg misforstået noget ??

Husk på negerboller's bund er stegt i svinefedt, men det kan en vegatar godt spise går jeg ud fra??
snogen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af snogen »

her på forumet ,og på de 2 andre forummer .
syntes jeg selv ,at der bliver gjort en kæmpe insats for de nye.
som træder ind i denne spendende hobby.

det gælder både i valg af teknik ,fisk og andet kravl
som ser sjovt eller farligt ud.

og alle de nye, er faktisk fantastisk gode.
til at spørge, om det nu er ok, at sætte det og det sammen.
det må da, også bevise ,at vi gør en forskeld
og prøver i så vid udstrækning at få de optimale betingelser,
for vores dyr .

med hensyn, til din dykker leder.
så syntes jeg, at det er helt i orden ,der han gør .
han skorer kassen, på nogle dumme turister.
og i neste uge, kommer der et hold til.
og giver ham flere pænge, for at gøre det igen.
men jeg er da sikker på,
at du som den erfarne dykker du sikkert er
lige på pegede at du syntes at det han lavede var totalt forkasteligt

mvh snogen
Brugeravatar
carsten2
Pudsereje
Pudsereje
Reactions:
17

Indlæg af carsten2 »

mht til lokalbefolkningen som iflg carsten tjener penge på akvarie fisk, så kan man da flere steder på nettet læse at de stort set intet tjener på det, og derfor går efter de "dyre" arter som fx klovntrigger, kejserfisk olign.
På den måde sker der lokal overfiskning på disse arter.

Der er nogle andre led i kæden der tjener meget mere end den stakkels lokale fiskermand.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af Carsten »

De tjener penge på fiskene, men ikker ret meget. Det er et uomstådeligt fakta. blot ud fra det fakta at f.eks en chromis ikke koster mere end ca 4 kroner hos importøren. Og det er da klart at de går efter det som der er flest penge i, men igen, fiskeri til akvarie brug, er så lidt at det ikke har nogen betydning.
Dem der tjener mest på akvariefskene uden at bekymre sig om den, er staten og luftfartsselskaberne!
Spørgsmålet om overfiskning, derer et eks. fra Hawaii. alle ved at gul kirurg - Achanthurus flavens kommer der fra, og kun der fra.
Man lavede nogle forsøg hvor man i et skarpt af grænset område blot fiskede hvad man kunne af gul kirurg, i en periode. Det samme gjorde man året efter og året efter igen. Bestanden blev ikke mindre, snarere tværtimod. man fandt ud af at de blot indvandrede fra andre steder, og at overlevelses procenten for ungfisk blev større.
Samme forsøg lavede Silverstone med farvefrøer for mange år siden i Colombia.
Brugeravatar
mads-fisk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Kontakt:

Indlæg af mads-fisk »

ronny.w skrev:
Husk på negerboller's bund er stegt i svinefedt, men det kan en vegatar godt spise går jeg ud fra??
Øhh. Det var da en lidt latterlig kommentar! Selvfølgelig æder man/jeg som vegetar ikke noget, der er stegt i svinefedt. Men nu er der trods alt massere steder, hvor man kan købe både negerboller og så mange andre fødevarer, der bestemt aldrig har været i kontakt med noget, der har krævet døde dyr.
Carsten skrev:.
Man lavede nogle forsøg hvor man i et skarpt af grænset område blot fiskede hvad man kunne af gul kirurg, i en periode. Det samme gjorde man året efter og året efter igen. Bestanden blev ikke mindre, snarere tværtimod. man fandt ud af at de blot indvandrede fra andre steder, og at overlevelses procenten for ungfisk blev større.
Det lyder utrolig spændende! Hvis du kan huske, hvor du har læst det henne, må du meget gerne smide et link dertil.
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af Carsten »

Hjernen har kørt på højtryk, men der er desværre en "bad sector" lige der hvor kilde angivelsen er.
Men mon ikke det kan have været i et af de amerikanske online tidskrifter.
snogen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af snogen »

for nu lige at stødte min egen opbakning så er der i efretmidags af lokale fiskere og mariager fjord komune sat 26.000 stk åle yngel ud i mariager fjordpå 6 udvalgte steder

på extrabladet faldt jeg lige over det her fra kina
læs lide det lille stykke tekst der er står under billedet

og drag så lige den konklution om
det ikke kan være lige meget
om vi aftager nolge småfisk

mvh snogen
Koralfisken
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
19
Geografisk sted: Solrød, 30 km til Kbh

Indlæg af Koralfisken »

Jeg kan overhovedet ikke se nogen retfærdiggørelse ved, at vi sætter ål ud i Mariager Fjord?

Nej, du kan måske sige at der ikke sker sp meget ved "at vi snupper et par småfisk", men om vi kan lide det eller ej, så er det et indgræb i naturen. Den gamle "De var blevet spist alligevel" duer ikke, for rovfiskene bliver jo ikke mere sultne af, at der er en enkelt klovnfisk mere i anemonen. Den var ikke blevet fjernet, hvis den ikke var blevet fisket op fra revet, og nu har revet en fisk mindre, og der er rykket lidt, meget lidt men alligevel noget, i havets balance.

Vi kan ikke længere leve på "Jamen vi er ikke lige så slemme som" og "Jamen vi gør da også en masse for naturen, så vi må godt tage lidt fra samme" - Det er meget dansk, men også meget forkert
Mathias
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"