Jeg har lige fået et nyt red sea max
Er der en vendlig sjæl der gid beskrive hvor man fylder sin balje med vand, og ligger bundlag og levende sten og hvilken rakkefølge mand gør det i. Gode tips er meget velkommen.
mvh den totale nybegynder
Opstart af balje
- Andreas S
- Picasso aftrækker
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 2600 Glostrup
- Geografisk sted: 2600 Glostrup
Bland dit saltvand i en ekstern balje.. Derefter lader du det stå i et døgn.. Efter ventetiden hælder du vandet og stabler dine levende sten som du vil..
For at holde dit bundlags farve, så vent med at hælde det i efter algefasen.. Skyl dit bundlag i en spand med en haveslange på fuld tryk, lad vandet løbe ud over kanterne indtil det er klart..
Good luck
For at holde dit bundlags farve, så vent med at hælde det i efter algefasen.. Skyl dit bundlag i en spand med en haveslange på fuld tryk, lad vandet løbe ud over kanterne indtil det er klart..

Good luck

Anden
Saltvandspausen er startet
Saltvandspausen er startet
- herzberg
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: Ikke angivet
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: 2640 Hedehusene
Der er ingen grund til at blande saltvandet op ved siden af, og slet ikke i en ny balje. Jeg ved godt at nogen siger, at det er meget skrapt nyt salt osv. Jeg har altid kommet det i lige efter jeg har blandet og intet har taget skade.
Men uanset om man er enig i ovenstående vedr. en eksisterende balje, så er der ingen grund til ikke at blande saltet i en helt nye balje direkte i vandet.
Så i med vandet derefter salt, så sten og til sidst bundlag. Sådan vil jeg gøre det ihvertfald. Du kan komme sand i før sten, men så skal du bare sikre dig, at stenene komme helt ned på bunden og stå, således at du undgår skred senere.
I virkeligheden er rækkefølgen nok nogenlunde ligegyldig, gør det du selv synes er nemmest.
Men uanset om man er enig i ovenstående vedr. en eksisterende balje, så er der ingen grund til ikke at blande saltet i en helt nye balje direkte i vandet.
Så i med vandet derefter salt, så sten og til sidst bundlag. Sådan vil jeg gøre det ihvertfald. Du kan komme sand i før sten, men så skal du bare sikre dig, at stenene komme helt ned på bunden og stå, således at du undgår skred senere.
I virkeligheden er rækkefølgen nok nogenlunde ligegyldig, gør det du selv synes er nemmest.
Mit 400 liters startet september 2007 ->http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=11421
-
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 5210 Odense NV
- Saltvand siden?: 2004
- Geografisk sted: Fyn
hvor er du fra for jeg går og tripper på mit red sea akvarie... Jeg ville også bare blande salt og osmose vand direkte i akvariet 

retro baljen 2023: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=96905