Kauderni familieforøgelse
-
- Søstjerne
- Reactions:
- 19
- Postnummer: Ikke angivet
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: Århus C
Kauderni familieforøgelse
Lige en lille historie om opdræt af Kardinalfisk, Pterapogon kauderni.
Mit kardinalfiskepar ynglede midt i Maj, hvor hunnen gydede æg som hannen samlede op og mundrugede i ca. 26 dage. Efter en ca. 20 dages tid da jeg kunne se æggene var klækkede (unger stod og kiggede ud af munden på på hannen) isolerede jeg hannen i en plastic-box hvor der strømmede vand igennem fra selskabsakvariet og den fik så lov at gå der i et par dage indtil 19 unger blev ”spyttet ud” i løbet af ca 3 timer fra 23 – 02 om aftenen. Jeg havde, inspireret af Amerikanske hjemmesider om Kauderni opdræt, lavet en søpindsvin-attrap som ungerne kunne søge tilflugt i efter at have forladt hannens mund da der vist er overhængende fare for at hannen æder eget afkom kort tid efter den har spyttet ungerne ud.
Nu er der gået ca 25 dage efter ungerne forlod hannen og alle 19 unger lever stadig i bedste velgående - målt inklusive halefinnen er ungerne vel ca. oppe på 2 cm i længde nu.
Vedhæftet er lige et par billeder af hannen med ungerne dagen efter de blev spyttet ud og ungerne som de ser ud idag.
Mit kardinalfiskepar ynglede midt i Maj, hvor hunnen gydede æg som hannen samlede op og mundrugede i ca. 26 dage. Efter en ca. 20 dages tid da jeg kunne se æggene var klækkede (unger stod og kiggede ud af munden på på hannen) isolerede jeg hannen i en plastic-box hvor der strømmede vand igennem fra selskabsakvariet og den fik så lov at gå der i et par dage indtil 19 unger blev ”spyttet ud” i løbet af ca 3 timer fra 23 – 02 om aftenen. Jeg havde, inspireret af Amerikanske hjemmesider om Kauderni opdræt, lavet en søpindsvin-attrap som ungerne kunne søge tilflugt i efter at have forladt hannens mund da der vist er overhængende fare for at hannen æder eget afkom kort tid efter den har spyttet ungerne ud.
Nu er der gået ca 25 dage efter ungerne forlod hannen og alle 19 unger lever stadig i bedste velgående - målt inklusive halefinnen er ungerne vel ca. oppe på 2 cm i længde nu.
Vedhæftet er lige et par billeder af hannen med ungerne dagen efter de blev spyttet ud og ungerne som de ser ud idag.
- Vedhæftede filer
-
- Hannen (under et stykke flagefoder) med ungerne dagen efter de blev spyttet ud
- Dag1.jpg (17.91 KiB) Vist 1905 gange
-
- Ungerne som de ser ud idag ca. 25 dage efter de kom ud i det fri.
- Dag25.jpg (28.98 KiB) Vist 1905 gange
- christiantt
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 8600 Silkeborg
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: Silkeborg
- Hvidtfeldt
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 5240 Odense NØ
- Geografisk sted: 5240 Odense
De er fanme seje!
vis jeg havde et akvarie havde jeg købt dem alle sammen
vis jeg havde et akvarie havde jeg købt dem alle sammen

Akvarie på 250 L i opstarts fasen!
-
- Søstjerne
- Reactions:
- 19
- Geografisk sted: Århus C
Ja, de er fine de små unger, man nænner jo næsten ikke at skille sig af med dem. Men det ender nok med ballade hvis jeg beholder hele flokken..
Claus - ja det er ikke helt let at få hannen indfanget og den stress der følger med kan vist også let medføre at han spytter dem for tidligt ud. Jeg fik den ind i et net og så videre ind i en plastic box under vandet så den aldrig blev taget op af vandet og det lykkedes på den måde at få den isoleret.
Claus - ja det er ikke helt let at få hannen indfanget og den stress der følger med kan vist også let medføre at han spytter dem for tidligt ud. Jeg fik den ind i et net og så videre ind i en plastic box under vandet så den aldrig blev taget op af vandet og det lykkedes på den måde at få den isoleret.
-
- Kejser fisk
- Reactions:
- 19
- Geografisk sted: kbh ø
vil vil SÅ godt prøve at yngle(ikke med konen! (endnu)), savner lidt mine cichlider... indtil videre har jeg kun fundet klovne, kardinaler og copperband (kan ikke huske hvad den hedder på dansk, det er den som spiser aiptasia), der bliver ynglet(ja og lidt søheste)... men der går nok lidt tid før jeg kan få forhandlet en ny balje ind, har lige fået forhandlet en 720'er til stuen 
men tillykke med de nye små...

men tillykke med de nye små...