Jeg vil forsøge at lave en stor søjle til min balje af levende sten.
Nogle gode forslag til at lime det med ?
Det bliver omkring et pvs skelet med lidt strips også til at tage det værste, limet på en stor pvc plade.
Men nogle sten skal nok limes - men med hvad ?
Fliselim er jo oplagt - meget stærkt og kan fåes uden alt for meget flyveaske mm. Det har jeg før brugt på flammingo til baggrunde i cichlide dagene
Ellers er byggeskum også en mulighed ?
Mvh Brian [center]Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen [/center]
Byggeskum er ihvertfald rimelig nemt at arbejde med. Det har bare en psykopat opdrift. Og det er ikke særlig fedt....
Jeg lavede en søjle med sten og byggeskum sat udenpå et pvc tagrende rør. Her er et billede. Og så kan du jo smide et pumpehovede ind i. Det sad i midten hvor alt skummet sidder. Det blev bare skåret væk.
brian kan jeg ikke lokke dig til og sætte et foto af det skum du har i nu ??? så jeg ikke skal gætte mig til hvad det er få et foto hellfish har se hos dig med skum
Hilsen Karina
360l ( L:100x60x60 ) +160 l sump 1x 250 w hqi og 2x 39w t5 og 1 tunze 6060 og 1x ocean 3500 ( retur ) + SCHURAN Skummer (JETSKIM 150)
Nu inden det hele går op i "skum" og det var levendesten søjle så....
Jeg har i mit limet PVC plade 15 x 15 cm med PVC rør fastgjordt i bundenaf akv. Derefter boret hul i en række sten og med lidt balance ser det meget godt ud. Havde akv. været tømt idag havde jeg helt klart lave lidt flere af dem.
HVID cement ( helt rent ) blandet med nyt renset cichlidesand og groft koralgrus er perfekt til at "kitte" stenene sammen med. Du behøver ikke bruge ret meget. 1 kg sand, 1 kg grus og halvt kg cement kan du lave meget søjle med...
Stenene skal bare være nogenlunde tørre, dvs. de kan holdes fugtige og dermed bevare bakteriekulturen indeni nogenlunde undervejs.
Det kan anbefales at sætte en del småsten fast de steder hvor cementen er blottet, bare for syns skyld. Cement har en anderledes glat og mere skinnene overflade og kan ses i søjlen det første halve år inden kalkalgerne har dækket alt.
Og nej frygt ikke hver KH eller pH. Jeg satte en søjle i en tønde med 40 L vand da søjlen var hærdet af. Dvs den var ikke skyllet eller noget. Der stod den så og hyggede sig 1 uges tid uden vandværdierne ændrede sig undervejs!!! De næste 2 søjler røg bare direkte i baljen uden problemer...
Det er nemt og det er billigt. Evt. har jeg både cement, koralgrus og sand hvis du mangler til en enkelt spand...
doven nej var bare ikke lige med på hvor jeg skulle kigge da han har skrev meget jo også var jeg træt tro jeg også det var lidt det men sry hellfish
men nu har jeg set det og det ser nu fedt nok ud det var det jeg skulle lave en bagvæg af måske hmmmm tænke tænke
Hilsen Karina
360l ( L:100x60x60 ) +160 l sump 1x 250 w hqi og 2x 39w t5 og 1 tunze 6060 og 1x ocean 3500 ( retur ) + SCHURAN Skummer (JETSKIM 150)
Og nej frygt ikke hver KH eller pH. Jeg satte en søjle i en tønde med 40 L vand da søjlen var hærdet af. Dvs den var ikke skyllet eller noget. Der stod den så og hyggede sig 1 uges tid uden vandværdierne ændrede sig undervejs!!!
Det finder jeg uforståeligt. Når jeg laver fragment klodser bruger jeg max 1 dl cement til 1 L sand og de skal da vandes godt ud før ph holder sig neutral
Tror jeg laver en test med få sten, dels med cement og fliselim samt en med skum(meget lidt så opdrift minimeres).
Skummen kommer jo nemt til at se naturligt ud, og er yderst nemt at påføre - og klister godt
Strips alene dur ikke da den skal have nogle vilde udspring og af samme grund er rør og hul borede sten helt udelukket
Jeg sørger for billeder undervejs - tak for input so far !
Mvh Brian [center]Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen [/center]
jeg synes også at strips har det med at løsne sig med tiden som snegle og andet mossler rundt i mellem stenene. Det synes jeg i hvertfald jeg har problemmer med i min opsætning som kun er ved hjælp af strips og pvc