debatindlæg om returpumpers størrelse

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
Jerslev
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 6950

debatindlæg om returpumpers størrelse

Indlæg af Jerslev »

Læste for nyligt på Reef Central om returpumpers størrelse.

Her er holdningen tilsyneladende, at man skal holde returpumpens kapacitet noget nede, (desværre ingen tal ) og så skal powerstreams sørge for cirkulationen i akvariet

Argumentationen er, at såfremt man har for stort ( hurtigt )gennemløb, kan skummeren ikke følge med, hvorfor forurenet vand blot løber retur til akvariet - spild af watts til kraftige pumper!! altså - nærmest jo lavere gennemløb jo mere effektiv skumning!!!

Overvejer derfor kun en returpumpe på 1000 liter til mit kommende 250 litres akvarium

og så er der frit løb folkens!

Et andet synspunkt var, at visse algeformer ( bryopsis) tilsyneladende kan fjernes ved at overdosere Mg!!

jerslev
450 liters tropeakvarium m weissglas i front og sider, skab fra Tropeakvarier. Lys maxpect RSF 300. Retur Octo 2. Cirkulation: maxpect Gyre 350. Skummer Octo 250. Osmolator: Ato Duo
hermes2005
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 7870 Roslev
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Skive
Kontakt:

Indlæg af hermes2005 »

en ting man lige skal have i tankerne er også at når en returpumpe løfter nede fra sump og op i akvarie igen så falder antal l/t også. Så selvom jeg kører med en ocean runner på 3500 l/t, så er det bestemt ikke så meget der kommer op igen.... tror max det halve...det mærkes ikke til at være specielt meget tryk på....men igen, så er det jo svært lidt at føle med hånden
Brugeravatar
herzberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Geografisk sted: 2640 Hedehusene

Indlæg af herzberg »

Der var en ret lang debat om netop dette emne mellem Mads Fisk og en anden jeg ikke kan huske, hvad hedder for nogen tid siden.

Begge havde gode synspunkter - de nåede dog aldrig til enighed. Måske nogen kan finde tråden, jeg gider ikke sidde og søge efter den :)
Mit 400 liters startet september 2007 ->http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=11421
Brugeravatar
Daniel1
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
19
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 2006

Indlæg af Daniel1 »

Har li købt en i Klovnfisken. De anbefalede en på 3800 l/t til mit 288 l. akvarie (ca 50 liter sump) Thomas sagde at jo mere vand der kom igennem sumpen jo bedre...
GedemeisterDK
Foxface
Foxface
Reactions:
18
Geografisk sted: 7000

Indlæg af GedemeisterDK »

det med den lave gennemstrømning har jeg nu altid sagt :roll: :)
“One man's insanity is another man's genius; someday the world will recognize the genius in my insanity.”
Brugeravatar
Hougaard
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
20
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Vancouver, Canada
Kontakt:

Indlæg af Hougaard »

Det eneste i sumpen der skal bruge en bestemt vandmængde i sumpen er skummeren, derfor er det en god regel at hvis man har en skummer der skal bruge X liter/time for at skumme korrekt så sørger man for at det er den mængde vand returpumpen giver i akvariet.

Og læg mærke til, at hvis en pumpe er angivet til 3m i løftehøjde, så betyder det at ved 3m kommer der lige en enkelt dråbe igennem.

/Erik
pedersen
Foxface
Foxface
Reactions:
19
Geografisk sted: Silkeborg

Indlæg af pedersen »

Det kommer også meget an på, hvad man bruger sumpen til og hvilken skummer man har.

Har man f.eks. DSB eller plenum i sumpen, skal man have en lav gennemstrømningshastighed, hvis filtreringen i sandet skal være effektiv

Har man en skummer med fødepumpe på, er gennemstrømningen størrelse vel ligegyldig for skummerens effektivitet, sålænge gennemstrømningen er større end det skummeren kræver - ellers giver det selvfølgelig problemer.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Jeg har en 8500 liters returpumpe på, og lige nu får skummeren vand var overløbet, dog har jeg delt det, således at skummeren får det den skal have og ikke mere. Resten løber direkte tilbage i sumpen.
Grunden til at jeg har en så stor pumpe på, er den simple at den var billigere end en mindre. Og som Hougård skriver, så falder liter antallet markant jo højere den skal trykke vandet. Mit returløb, er delt i 4 i selveakvariet. Og så skal returpumpen også føde begge mine fragment akvarier. Så selvom pumpen er stor, måske også for stor, så ville jeg vælge vælge den samme igen, hvis jeg skulle det.
Så jeg går indfor stor pumpe til returløbet.
nyberg
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
20
Postnummer: 8362 Hørning
Geografisk sted: Danmark

Re: debatindlæg om returpumpers størrelse

Indlæg af nyberg »

Jerslev skrev: Overvejer derfor kun en returpumpe på 1000 liter til mit kommende 250 litres akvarium
jerslev
Du skal i hvert fald gøre dig nogle overvejelser mht. returpumpens størrelse, såfremt at du ikke har mulighed for at føde skummeren direkte vha. overløbet. Hvis din skummer har egen fødepumpe og f.eks. renser 2000 l vand i timen, men din returpumpe kun sender 1000 l/t retur, vil ca. halvdelen af det rensede vand fra skummerens udløb blot flyde tilbage og få sig en ekstra tur i skummeren. Det vil være lidt spil af kapacitet.
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
21
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Re: debatindlæg om returpumpers størrelse

Indlæg af Brian »

Jerslev skrev:Argumentationen er, at såfremt man har for stort ( hurtigt )gennemløb, kan skummeren ikke følge med
Hvis en skummer suger XXX liter vand til sig i timen - så er det da total lige meget hvor meget vand der fiser forbi omkring den !

Suger den ikke selv og får fra overløbet skal dette blot deles ud således korrekt mængde opnåes, via T stykke samt haner.

At XXXX liter gennem en sump så måske er spild - ja det er kun hvis ikke man har udstyr dernede som kan gøre nytte af dette flow.

Den med refugiet ved jeg ikke om jeg køber - hvem siger der skal være lavt flow ? På revet er der da godt gang i vandet :)
Mvh
Brian

[center]Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)[/center]
pedersen
Foxface
Foxface
Reactions:
19

Indlæg af pedersen »

Det siger "guruerne" indenfor refugier med DSB eller Plenum (de fleste artikler handler dog om DSB og Plenums i selve akvariet). Se f.eks. Goemanns glimrende booklet "Live Sand Secrets"
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
21
Kontakt:

Indlæg af Brian »

Ok ;) Nu er jeg så heller ikke lige DSB mand - tvært imod. Mit refugie bliver blot med alger og en bund hvor jeg kan suge alt slammet væk ved vandskifte.

Ang store pumper så tjener de jo også et godt cirkulations formål i og med at du via rør kan skabe cirkulation bag sten osv.

Dernæst så er mange af de nye pumper jo nede på noget der ligner 50 watt for 10.000 liter i timen, løftet en 1,5 til 2 meter.

Så jeg vil sige det er 50/50 hvad angår store pumper og deres fornuft ;)
Mvh
Brian

[center]Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)[/center]
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
21
Kontakt:

Indlæg af Brian »

Kan da også lige bidrage til Carstens udsagn da jeg idag også lige har fået en RD 8400 l/h ;)

Med 2 meter løft som jeg cirka får er den nede på ca 5800 l/h ifølge databladet.

Og dertil laver jeg en 4 udstrømninger bag mine sten, så der vil faktisk ikke komme meget ud af hver.

I den anden ende af skalaen kender jeg flere der er startet med en 2000 liters AquaBee som retur, og da de så hvor lidt det gav i den anden ende købte de en 3000 liters udgave :)

Nå nok fra min snakkende mund nu - spændende diskution :)
Mvh
Brian

Brugeravatar
Per A
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Geografisk sted: Hvidovre

Indlæg af Per A »

Husk også på at man også skal tage hensyn til hvor mange vinkler og indsnævninger der er på ens returledning, da dette er en stor tryk"stjæler". Brug (om muligt) kun de "bløde" bøjninger i stedet for de "skarpe".
Hilsen Per
Følgende sælges:
diverse JJ-Riff til baggrund, 400 W HQI incl ny pære, Sander ozon
pedersen
Foxface
Foxface
Reactions:
19

Indlæg af pedersen »

Til dette er "Head loss calculatoren" på ReefCentral til god hjælp: http://www.reefcentral.com/calc/hlc2.php
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"