Montering af tankgennemføring?

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Erik N
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 7600 Struer
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 7600 Struer

Indlæg af Erik N »

Netop for at undgå at vandet siver gennem gevindet, Men siger ikke at den "SKAL" men det er bare sådan at jeg har fået det informeret derfra hvor jeg købte gennemføringerne
Jerslev
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: Ikke angivet
Geografisk sted: 6950

Indlæg af Jerslev »

Følger med af interesse står og skal have lavet det samme - to gennemføringer til sump

Har købt to rørgennemføringer hos akvarieudstyr - (sikkert for dyrt, men de leverer hurtigt og sikkert)) men der er gevind på samme side, som der er nylonpakning - hvad gør man så, hvis gevindsamlingen, som I siger, ikke slutter tæt i overløbet.

Kan ikke se, man kan få andre typer - heller ikke hos Koi- import

jerslev
450 liters tropeakvarium m weissglas i front og sider, skab fra Tropeakvarier. Lys maxpect RSF 300. Retur Octo 2. Cirkulation: maxpect Gyre 350. Skummer Octo 250. Osmolator: Ato Duo
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Der findes en anden type, men har kun set den på billed, og ved ikke noget om hvordan den bruges
https://www.marinshop.de/shop/index.php ... 451f8483d6

Men det er vel blot at lægge en bane silicone rundt om gennemføringen på gevindsiden og så ellers spænde den sammen
Claus
Foxface
Foxface
Reactions:
21
Postnummer: 8370 Hadsten

Indlæg af Claus »

Problemet ved at bruge silikone til den slags er, at hvis det ikke er 100% tæt første gang, så får du det aldrig tæt. Hvis du forsøger at efterspænde, så klumper/nulrer silikonen mellem overfladerne.

Jeg har aldrig brugt silikone til mine pakninger, og har aldrig haft problemer med at få dem til at holde tæt.
Jeg har altid sat dem op på denne måde:
Gevinddelen+nylonpakning yderst, og limedelen+gummipakning inderst.

Det jeg har oplevet ved at have gevinddelen og gummipakningen på samme side er, at det kan være svært at få gummipakningen til at blive siddende, når man spænder hårdt fast. Den har en tendens til at kravle ud til én af siderne, og så er det først at det bliver utæt.
Derfor skal gevind og nylonpakning høre sammen - efter min mening. ;-)
Claus
Foxface
Foxface
Reactions:
21
Postnummer: 8370 Hadsten

Indlæg af Claus »

Carsten skrev:Der findes en anden type, men har kun set den på billed, og ved ikke noget om hvordan den bruges
https://www.marinshop.de/shop/index.php ... 451f8483d6
Det er samme princip som de konventionelle gennemføringer.

Men istedet for at men limer pvc rørene fast, så kan man frit køre dem hele vejen igennem.
Hvis det er en 40 mm gennemføring, så er hullet ca 42 mm.
Og til at få det tæt sidder der en konisk pakning på ydersiden som bliver presset ind sammen med røret, og holdes på plads af en pvc-del der skrues på gevind´et.

Det fungerer glimrende. Og det giver mulighed for senere at ændre på rørføringen uden at skulle ha saven frem.

Skal dog lige siges, at det fungerer kun på rørføring UDEN tryk.
Brugeravatar
Sørensen
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
18
Geografisk sted: Nordjylland - Gandrup

Indlæg af Sørensen »

Claus skrev:Problemet ved at bruge silikone til den slags er, at hvis det ikke er 100% tæt første gang, så får du det aldrig tæt. Hvis du forsøger at efterspænde, så klumper/nulrer silikonen mellem overfladerne.

Jeg har aldrig brugt silikone til mine pakninger, og har aldrig haft problemer med at få dem til at holde tæt.
Jeg har altid sat dem op på denne måde:
Gevinddelen+nylonpakning yderst, og limedelen+gummipakning inderst.

Det jeg har oplevet ved at have gevinddelen og gummipakningen på samme side er, at det kan være svært at få gummipakningen til at blive siddende, når man spænder hårdt fast. Den har en tendens til at kravle ud til én af siderne, og så er det først at det bliver utæt.
Derfor skal gevind og nylonpakning høre sammen - efter min mening. ;-)
Det lyder helt korrekt i mine ører .....
Jeg er håndværker i det daglige (smed/vvs) og som sagt nylon skiven er ikke en pakning, derimod en spændeskive som altid ligger imellem den faste del og møtrikken, pakningen er gummiskiven. Hvis den bliver spændt sammen om glasset i tør tilstand slutter den rigelig tæt, ellers blev gennemføringen nok leveret med en tube silicone eller en monterings anvisning.
At gummipakningen skille blive opløst af saltvandet tror jeg simpelthen ikke på, den er jo ikke lavet af naturgummi.

Anyway Mine gennemføringer bliver monteret med den faste del og gummi pakning inde i baljen og møtrik samt nylon skive udenfor. :D ingen silicone
Mvh Martin Sørensen
Erik N
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af Erik N »

Har nu spekuleret lidt over det, og jeg tror altså heller ik det med nylon pakningen inderst holder.

Tror sku jeg sætter Den "Rigtige" pakning inderst, Det virker til at være en solid pakning så den bliver nok ik tæret i min tid :-)
Brugeravatar
-Bagger-
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
19
Postnummer: 7400 Herning
Geografisk sted: 7400 Herning

Indlæg af -Bagger- »

Jeg byggede nogle "osmolatore" selv på et tidspunkt, jeg solgte et par stykker af herinde, de kontakter jeg brugte var der 2 forskellige slags pakninger, den ene var ligesom det vi får sammen med gennemføringerne fra Koi-import, den anden var en gummiprop man satte helt gemmen glasset, og pressede sammen med skruer, så den udvidede sig inde i gennemføringen, men vil helt klart mene at den her model med gummi-nylon løsningen, er klart den bedste. Tror nu heller ikke det gør den store forskel om man sætter gummiet yderest eller inderst, de kontakter jeg havde, bare det meningen gummiet skulle sidde inde i væsken, og de var altså syrefaste, så mon ikke det samme er tilfældet med disse? Tror ikke saltvand er mere kræs end stærk koncentreret syre? ;-)
Senest rettet af -Bagger- lør 30. jun 2007 16:28, rettet i alt 1 gang.
Open mind for a different view..
Erik N
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af Erik N »

......
Vil du sige noget Bagger :-)
Brugeravatar
-Bagger-
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
19

Indlæg af -Bagger- »

ja.. DOH fik svaret på et forkert emne :-P men nu måtte jeg jo så smide en kommentar.. kunne ikke finde slet knappen :G men ser da i øvrigt rigtig godt ud med din pakning.. og tror ikke der er den store grund til bekymring med så godt håndværk :GO
Brugeravatar
Per A
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Geografisk sted: Hvidovre

Indlæg af Per A »

Erik N skrev:Har nu spekuleret lidt over det, og jeg tror altså heller ik det med nylon pakningen inderst holder.

Tror sku jeg sætter Den "Rigtige" pakning inderst, Det virker til at være en solid pakning så den bliver nok ik tæret i min tid :-)
Ikke for noget Erik, men jeg tror nu det er rigtigt hvad Carsten siger....den holder ikke i saltvand :?

Ligesom elastikker og andet der indeholder blødgørende midler vil den blive ødelagt i kontakt med vandet.

Men nu har du selfølgelig gjort det sååååååå......!

Bare mine 25 øre :D
Hilsen Per
Følgende sælges:
diverse JJ-Riff til baggrund, 400 W HQI incl ny pære, Sander ozon
Erik N
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af Erik N »

ja.. DOH fik svaret på et forkert emne Razz men nu måtte jeg jo så smide en kommentar.. kunne ikke finde slet knappen Græder men ser da i øvrigt rigtig godt ud med din pakning.. og tror ikke der er den store grund til bekymring med så godt håndværk
Var ved at være bange for at det var alt det studenterhaløj der var steget dig til hovedet.

ang mine gennemførringer har jeg nu lavet det om, og jeg sys det virker meget bedre :-)

Så hvis der er en 5-6 stykker der kommer og løfter i morgen så kan jeg endelig på baljen på plads :K
Brugeravatar
-Bagger-
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
19

Indlæg af -Bagger- »

Nogen der har monteret med gummiet ind af som har oplevet de er blevet utætte med tiden? Om ikke andet, hvis der ellers er rengjort inden de er monteret, og de er strammet godt til, så er nylon pakningen jo i sig selv vandtæt.. ;-) så selvom gummiet skulle gå i stykker.. hvad jeg tvivler meget på, så skal pakningen nok forblive tæt.. hvad med silikonen, den holder jo fx. også til saltvandet uden at blive ødelagt som en elastik ;-)
Erik N
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af Erik N »

Ikke for noget Erik, men jeg tror nu det er rigtigt hvad Carsten siger....den holder ikke i saltvand Confused

Ligesom elastikker og andet der indeholder blødgørende midler vil den blive ødelagt i kontakt med vandet.

Bare mine 25 øre
Ja selfølgelig bliver gummiet nedbrudt, men tror der går en del år.

Har haft ringet til Jens Jørgen i fredericia bla. og i alle de akvarier han har lavet gennemføringer på har det været med pakningen ind af. så tror det bliver sådan.
Bliver det utæt en gang, er det bare sur røv, så er det godt jeg bor så tæt på havet :-)
Erik N
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af Erik N »

hvad med silikonen, den holder jo fx. også til saltvandet uden at blive ødelagt som en elastik
Ja og div andre gummi dele i pumper, pvc haner osv osv
Brugeravatar
Per A
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Geografisk sted: Hvidovre

Indlæg af Per A »

Erik N skrev: Så hvis der er en 5-6 stykker der kommer og løfter i morgen så kan jeg endelig på baljen på plads :K
Ville gerne hjælpe, men det er lidt for langt at køre :P
Hilsen Per
Følgende sælges:
diverse JJ-Riff til baggrund, 400 W HQI incl ny pære, Sander ozon
Brugeravatar
-Bagger-
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
19

Indlæg af -Bagger- »

så er det godt jeg bor så tæt på havet
Hæ... jo præcis ;-) Og så har du jo en undskyldning for at købe et nyt og endnu større igen ;-) Hvornår i morgen skal du ha lavet? For ku være jeg kunne komme op og hjælpe med hvis du mangler en extra mand.. og det ikke regner alt for sindssygt ;-)
Erik N
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af Erik N »

Ville gerne hjælpe, men det er lidt for langt at køre
Ahh det ku du nu godt, Så kunne du også smutte forbi akvarieudstyr og ta en Stor keramiksøjle med :-)

Det gas :-)
Brugeravatar
Sørensen
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
18

Indlæg af Sørensen »

Per A skrev:
Erik N skrev:Har nu spekuleret lidt over det, og jeg tror altså heller ik det med nylon pakningen inderst holder.

Ikke for noget Erik, men jeg tror nu det er rigtigt hvad Carsten siger....den holder ikke i saltvand :?

Bare mine 25 øre :D
De gennemføringer har deres helt eget VVS nummer .... DVS de er ikke lavet kun til akvarie teknikken !! de er lavet til industri, og lur mig om fabrikanterne laver en gennemføring som kan tåle syre og andre godter og så slækker på pakningen ,,,, :D

Hvis det skulle være tilfældet at gummipakningen ikke kan holde til saltvand, så kan diverse O ringe og pakninger i jeres kuglehaner og unioner jo heller ikke holde, for mon ikke de er lavet af det samme gummi
Mvh Martin Sørensen
Brugeravatar
TorbenC
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 6760 Ribe

Indlæg af TorbenC »

Men som sagt før! Nylonringen inderst, gummiringen yderst!
Det er sådan de er designet.
Brugeravatar
Sørensen
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
18

Indlæg af Sørensen »

Boris skrev:Men som sagt før! Nylonringen inderst, gummiringen yderst!

Øh ! nej gummi pakningen på den faste del i det våde element og nylon skiven udvendig mod møtrikken :)

sådan bliver de leveret
Mvh Martin Sørensen
Erik N
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af Erik N »

Men som sagt før! Nylonringen inderst, gummiringen yderst!
Naa, jeg tror du tager fejl.

Alle de gennemføringer jeg bestilte kom også med gummipakningen på den faste del, altså den inderste del.

+ jeg har snakket med en af de butikker der nok sælger flest gennemførringer her i dk og de siger at det er gummi der skal være inderst
Brugeravatar
herzberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Geografisk sted: 2640 Hedehusene

Indlæg af herzberg »

Det giver vel også mere mening at vandtrykket presser ned på gummipakningen og ikke forsøger at presse den ud af, som det vil gøre, hvis den sidder på ydersiden.
Mit 400 liters startet september 2007 ->http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=11421
Jerslev
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Geografisk sted: 6950

Indlæg af Jerslev »

Hej Erik

hvornår skal du bruge hjælp?

Jerslev
450 liters tropeakvarium m weissglas i front og sider, skab fra Tropeakvarier. Lys maxpect RSF 300. Retur Octo 2. Cirkulation: maxpect Gyre 350. Skummer Octo 250. Osmolator: Ato Duo
Erik N
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af Erik N »

hvornår skal du bruge hjælp?
på et tidspunkt i dag, Men tror faktisk jeg har fået skrabt gutter nok sammen, de skal bare lige sove tømmermænd ud inden de kommer :-)
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"