Det kunne være sjovt, men desværre stort set umuligt. De er bittesmå, og extremt sarte når de klækkes. Skal have foder af en bestemt størrelse og i bestemt forhold. Derudover er de MEGET lang tid om at blive til rejer, sådan som vi synes en reje skal se ud.
Betragt hellere æggene som et suplement til fiskenes foder.
jimmi skrev:Ellers se Eicton trås. Han har unger i sumpen...på ½ cm
Den køber jeg ikke!!!
Store fortagner bruger mange penge på at opdrætte dem, fordi de er hammer besværlige, og så er der ikke en som blot har dem gående i sumpen! Det er nok snarere de der micromysis, som alle har.
Jeg går da ud fra det er rigtigt når han skriver det, men under alle omstændigheder kan du da lige prøver at skrive til ham og høre hvordan han har gjort.
Jeg har ikke gjort noget de er selv kommet derned og jeg har fulgt dem de ligner rejer med splitte hale og 6 følehorn jeg har også masser af tanglopper som jeg kalder dem hvis det er dem du refarer til carsten som mere laver en bue med kroppen. Det gør disse ikke og så ligner de rejer, og der er også nogle der er gangske små måske 1/5 af en mm. Men det er jo ikke sikkert at de overlever, men man har lov at håbe kan se om jeg kan tage et billede men tror det bliver svært.
Jeg må sige, at jeg er også skeptisk mht Eictons tråd. Der er store problemer forbundet med at opdrætte Lysmata debelius og endnu større med Lysmata amboinensis. Lysmata wurdemani er til at komme om ved. Der er mindst een herhjemme, der avler dem, men det kræver et stort arbejde og et specielt "set up". Det første man skal klare, er at få ungerne fanget (uden at beskadige dem med net) og derefter placere dem i et akvarium uden pumper, som de kan suges ind i, da ungerne er pelagiske. Dette gælder alle tre arter. Derefter kommer problemet med at holde vandet rentog, som carsten ganske rigtigt påpeger, fodringen. Igen er L. wurdemani til at have med at gøre, men de to andre kræver specielt foder og det er ikke nok at have een slags foder, der skal mere til for både kvaliteten af foderet og foderets størrelse skal være optimal og variere igennem larvestadierne.
Ovenstående skal dog ikke ses som undskyldninger for ikke at forsøge opdræt, hvis man har mod på det, men blot som en orientering om, at det er rigtigt svært (læs: udfordrende).
Det er iøvrigt også sandt som Carsten skriver, at der er store foretagender (få) som kan opdrætte L. debelius og de har givet brugt rigtig lang tid og mange penge på at komme frem til fremgangsmåden - så den ligger ikke lige tilgængelig på nettet.
Dejligt, at du også er på linien, så vi kan høre lidt mere fra manden selv. Hvilken art er der tale om? Har du observeret de pelagiske stadier med de lange padler? Har du meget cirkulation i akvariet. De rejelignende dyr - går de på bunden eller svæver de i vandet?
Eciton skrev:Jeg har ikke gjort noget de er selv kommet derned og jeg har fulgt dem de ligner rejer med splitte hale og 6 følehorn jeg har også masser af tanglopper som jeg kalder dem hvis det er dem du refarer til carsten som mere laver en bue med kroppen. Det gør disse ikke og så ligner de rejer, og der er også nogle der er gangske små måske 1/5 af en mm. Men det er jo ikke sikkert at de overlever, men man har lov at håbe kan se om jeg kan tage et billede men tror det bliver svært.
Ligesom Carsten tror jeg bestemt heller ikke, at det er dannebrogsrejer. Men hvorfor tror du det? Fordi det er rejer, (hvilket det meget vel kan være) behøver det vel ikke at være dannebrogsrejer.
Jamen jeg har en sump hvor der er massere at groft koral grus og nogle keramic sten og så er der caluperea alger der er så sat et gitter op af plastic med tyld på inden at man kummer til returpumpen. Jeg er ikke sikker på hvad det der padler er men jeg har fulgt dem gennem noget tid de er jo ikke særligt store og de gemmer sig meget ned imellem koral gruset. Jeg har aldrig sagt at de ville blive til noget kun at det kunne være sjovt hvis de blev. I starten var de mikro med en lille ægsæk på maven men nu er der nogle af dem der har fået den todelt hale og man kan se nogle små føle horn jeg var lige ind for at tage et billede men jeg kunne ikke tage et hvor man kunne se nogle af dem og nu er lyset i sumpen slukket men jeg skal prøve igen i morgen. Jeg kan desuden også se at der er mange der forsvinder og der ikke er lige så mange som der var i starten, men der kommer snart nogle nye da begge mine dannobrogsrejer har æg igen. mvh lars
Det kan da godt være at det er sådan nogle men det er jo en kende svært at se når de er så små og jeg er ikke biolog jeg prøver bare at resonere mig frem til en logisk forklaring. Mysis rejer hvor kommer de fra jeg har ikke tilført nogle nye rejer i mit akvarie eller nye sten i alt den tid jeg har haft det. men det er måske nogle der lever inde i de levende sten eller hvordan.
Larverne af Lysmata arterne svæver i de første 8 - 16 uger (varierer fra art til art) i den frie vandmasse. I denne periode udvikler de efterhånden nogle lange vedhæng (det er dem jeg kalder padler - det ligner de), som de holder bagud, dvs. over sig, da de svæver med hovedet nedad. Grunden til at jeg er lidt skeptisk mht. at det skulle være Lysmata larver er, at de skal have den der lange svæveperiode og at du vil have set padlerne, hvis de er 1 1/2 cm, for på det tidspunkt er padlerne næsten dobbelt så lange.
Mysider kan sagtens være kommet ind med levende sten - men jeg ville nu synes det var sjovere, hvis det du har er Lysmataer - så håber jeg at du modtager besøg.
Hvilken art Lysmata er det iøvrigt du har Eciton?