Hvorfor kan jeg ikke holde stenkoraller

Forum for snak om alle typer koraller.
Brugeravatar
Eciton
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Balle djursland

Hvorfor kan jeg ikke holde stenkoraller

Indlæg af Eciton »

Jeg kunne godt tænke mig nogle bud på hvorfor jeg ikke kan holde stenkoraller jeg har prøvet med 5 forksellige fragmenter igennem 3-4 måneder og de er alle blevet hvide og derefter døde. Jeg har 312 w t5 lys over 270 liter og jeg har 40 gange cirkulation og mine værdier er følgende

Ca 480
mg 1450
kh 7,4
ph 8,0
nitrat 0
nitrit 0
phosphat 0

gode ideer modtages gerne alle mine blødkoraller trives og vokser.
Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2002

Indlæg af Lord Mike »

Hvilken testsæt bruges?
Brugeravatar
Eciton
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
19

Indlæg af Eciton »

der bruges salifert og skal siges at jeg dosere kalk med mit autovandpåfyld og sporestoffer jbl manuelt
Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af Lord Mike »

Så burde der ikke være en større fejlvisning som andre mærker godt kan visse. Men få din Ca ned på 420-450 og din KH skal op på omkring 10 (selv om jeg ikke tror det er der problemet er).

Men hvilken stenkoraller har du prøvet, selvom dit lys umiddelbart er fint så skal det siges at der er stenkoraller som kræver en hel del mere end det du har, og det kunne jo være dem du har haft med det uheldige resultat :(
Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af Lord Mike »

Syntes også at huske at der var en her indefra som også havde samme probleme med stenkoraller, mener personen fandt frem til at det var hans anemone som var skyld i det pga et eller andet stof den skulle frigive i vandet.
Brugeravatar
Eciton
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
19

Indlæg af Eciton »

Jeg har ingen anemone og de sten koraller jeg har prøvet er 2 stk hysterix 2 stk montipora og en akopera alle døde det er noget pis men jeg må jo prøve at holde værdierne stabile og se om det ikke nok skal komme en dag ang lys så havde jeg før en 250 watt hqi og 2 x24 watt t5 men jeg synes ikke at det så fedt ud med midtersprodsen så derfor skiftede jeg til 8 x 39 w t5 5 i 10000 k og 3 blå. De giver efter min mening meget mere lys ned i akvariet end hqien gjorde.
Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af Lord Mike »

Ved heller ikke om den holde stik, den med anemonen, men Hystrix og montipora er ikke dem der kræver voldsomt meget lys, så det burde kunne lade sig gøre specielt med dine fine vandværdier (de er faktisk bedre end mine egne :roll: )
pedersen
Foxface
Foxface
Reactions:
19
Geografisk sted: Silkeborg

Indlæg af pedersen »

Masser er cirkulation er en god ting, men 40 er altså lige i overkanten. Dog tror jeg næppe det er dette der er årsagen.
Brugeravatar
Eciton
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
19

Indlæg af Eciton »

ang cirkulation så er det noget jeg lige har sat mere af i da jeg før havde 27 gange cirkulation og tænkte at det kunne være at det var for lidt så derfor røg der en stream mere i baljen. Det kan jo være at det er et eller andet der har opbygget sig i stenene det er næsten min enste forklaring. Så har jeg foresten også en lille smule cyona bakteriea men ikke særligt meget.
Brugeravatar
Mikkel E
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 8210 Århus V
Saltvand siden?: 2006

Indlæg af Mikkel E »

Hvad siger din temperatur? Hvordan er de blevet hvide? Er de startet i toppen eller bunden?
Hvad har du eller i af koraller og fisk?

Man kan da ikke sige at 40 antal liter cirkulation er for meget, det kommer helt an på hvordan det er indrettet og om det er reele pumper eller cirkulationspumper.
Brugeravatar
Eciton
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
19

Indlæg af Eciton »

min temp er 27 grader og cirkulation består af 3 streams og retur fra sump det mest kraftige cirkulation er bag mine sten så ikke alle koraller står og bliver blæst omkuld. af koraller har jeg sacrophyton 3 styk sinularea 1 styk stor, 3 kenay trær, briarium, 2 slags rør koraller, sten med polypper, grønne skiver, grønne med striber, og ricorda i grøn og brun, der er også to andre slags blødkoraller kan ikke huske hvad de hedder.
Brugeravatar
Mikkel E
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 8210 Århus V
Saltvand siden?: 2006

Indlæg af Mikkel E »

Næsten alle de nævnte koraller brænder og de brænder især stenkoraller, så de skal gerne stå isoleret, har du taget højde for det?
Du mangler lige mit sidste spørgsmål, hvordan er de blevet hvide, er de startet i bunden eller toppen?
Brugeravatar
Eciton
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
19

Indlæg af Eciton »

det er startet i toppen
Brugeravatar
hellfish
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Odense c

Indlæg af hellfish »

jeg vil heller ikke sige 40 gange er for meget i mit er der 60 og det kan de godt lide :)
Brugeravatar
anhdu
Foxface
Foxface
Reactions:
18
Postnummer: 8464 Galten
Geografisk sted: 8464 Galten
Kontakt:

Indlæg af anhdu »

Jeg har før oplevet det samme problem med at koraller blegner... Det startede også i toppen... Hvad skulle forskellen være hvis den starten med at blegne i toppen eller bunden?
Billede

Billede
Brugeravatar
hellfish
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Odense c

Indlæg af hellfish »

i bunden så er det vist varmen : )
Brugeravatar
christiantt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2007

Indlæg af christiantt »

Hvis det starter i bunden, kan det så ikke også være pga sygdom??
pedersen
Foxface
Foxface
Reactions:
19

Indlæg af pedersen »

Problemet kan evt. ligge i måden du tilpasser dem til akvariet. Pas på ikke at give dem "lys-chock", hvis de f.eks. kommer fra et akvarie med mindre lysintensitet. Søg i forummet, og du vil finde masser af gode råd om hvordan de skal introduceres.

40 gange cirkulation er ikke nødvendigvis for meget - personligt kører jeg dog aldrig med over 20.
Brugeravatar
moby
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
18
Postnummer: 2600 Glostrup
Saltvand siden?: 2000
Geografisk sted: Glostrup

Indlæg af moby »

Du må egenligt gerne tjekke om der sidder nogle skadedyr på dine koraller. Jeg havde foreksempel en masse koraller der døde i løbet af meget kort tid . Da jeg kiggede nærmere så jeg nogle Små behåret krapper der stille roligt åd mine stenkoraller, så de blev hvide og det gik ret stærkt.
Brugeravatar
anhdu
Foxface
Foxface
Reactions:
18
Postnummer: 8464 Galten
Geografisk sted: 8464 Galten
Kontakt:

Indlæg af anhdu »

Når vi snakker stenkoraller (Fungia, caulastrea solkoral m.m. hvor munden er meget tydelig og man let kan fodre dem med håndkraft... Vil det egentlig hjælpe korallen at fodre den hvis den ser rigtig skidt ud i en periode?
Billede

Billede
HansR
Foxface
Foxface
Reactions:
18
Postnummer: 2720 Vanløse
Geografisk sted: København

Indlæg af HansR »

Både Sarcophyton og ikke mindst Sinularia kan afgive stoffer til vandet (bl.a. forskellige terpener), som er ødelæggende for stenkoraller - dog mest for storpolyp koraller som Euphylia, men hvis du har store eksemplarer af læderkorallerne kan det være et problem, men det behøver ikke være det.

Hans
Brugeravatar
christiantt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2007

Indlæg af christiantt »

Hvordan kan man se om læderkorallerne gør noget ved stenkorallerne??
Brugeravatar
Eciton
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
19

Indlæg af Eciton »

Ja Jeg ved det ikke jeg tror jeg prøver at give mit akvarie noget tid til at blive bedre. Hvis det ikke er blevet bedre om 6 måneder så må jeg jo tage drastiske ting til overvejelse og tage alle tingene op rense akvariet sælge alle koraller og starte på en frisk, selv om jeg ikke kunne se hvad det skulle ændre. Det med at det er mine koraller der brænder hinanden det kan jeg ikke helt forstå for jeg har set masserer af akvarier hvor korallerne står meget tættere end i mit og hvor der har været mange flere forskellige slags end jeg har og der går det godt. Det eneste jeg har set brænde noget i mit akvarie var da jeg havde min anemone som synes at det var sjovt at sætte sig lige ved siden af en sacrophyton og blive der i 2 måneder det synes den ikke var så sjovt men den er kommet sig igen. Men hold kæft hvor er det surt at man ikke kan holde nogle farvestrålende sten koraller men kun brune grønne og gule blød koraller æv æv. Men Jeg ser dette mit første akvarie som en lærerig periode indtil jeg en dag skal have et ordenligt indbyggede akvarie og et dertilhørende rum at rode i.
Brugeravatar
moby
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
18

Indlæg af moby »

SÅ synes jeg nærmest du skulle få dig et indbygget akvarie med det samme og flytte tingene derover istedet for at sælge inventaret kan du nøjes med akvariet så er du klartil at starte på en frisk. Det er økonomisk bedre mener jeg!
Brugeravatar
Eciton
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
19

Indlæg af Eciton »

Jamen jeg har desværre ikke lige et disponipelt rum at bygge det ind i medmindre at vi ikke skal have noget børneværlse
Brugeravatar
moby
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
18

Indlæg af moby »

ja ok så kan jeg godt se problemet! :D Jeg kunne ellers havde skaffet dig et flot billigt indbygnings akvarie til næsten ingen penge hvis det var!
Brugeravatar
Eciton
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
19

Indlæg af Eciton »

Det kan være jeg hænger dig op på det en dag :)
Brugeravatar
moby
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
18

Indlæg af moby »

det er helt fjong!
nyberg
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
20
Postnummer: 8362 Hørning
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af nyberg »

Mht. cirkulation kan man ikke direkte sige om 15 eller 40 gange er for lidt eller meget. Hvis man anvender andet emd stream-pumper, kan der sagtens være mere end rigeligt med bevægelse allerede ved 10.15 gange akvariets volumen pr. time, idet cirkulation vil være meget mere turbulent.

Hvor store har dine fragmenterne været? Meget små stykker kan godt virke sarte og er ikke altid så glade for at blive placeret i koralklæber. Jeg har selv oplevet at miste små stykker fragmenter på den bekostning. Jeg synes samtidig at have oplevet, at det er vigtigt, at korallerne bliver fikseret ordenligt fra starten og ikke står og vipper eller rokker. Prøv evt. om du kan få fat i nogle større stykker, som har vokset sig fast på et stykke sten, hvis ikke du allerede har prøvet det.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

christiantt skrev:Hvordan kan man se om læderkorallerne gør noget ved stenkorallerne??
Det kan man desværre ikke. Man kan blot se at polypperne ikke er fremme, og hele korallen ser trist ud.

Har ikke været med i diskutionen fra start af, men mener ikke at en Ca værdi der kun er 30 over anbefalet er noget problem. Kh'er heller ikke forkert, 10 er lidt forhøjt.
Besvar

Tilbage til "Koraller generelt"