Nitrat i osmosevandet.... Hvad nu??
- JJ
- Rev Rokke
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 2730 Herlev
- Saltvand siden?: 2007
Nitrat i osmosevandet.... Hvad nu??
Hejsa.
Nå! Efter at jeg har jævnt svært ved at få mit nitrat indhold ned fik jeg et tip om at måle mit Osmosevand for Nitrat.
Og sørme... Jo der var lige 25 ppm i det!
Så er det sgu da ikke så underligt jeg ikke kan få det ned når der konstant bliver tilført nyt nitrat....
Hvad gør jeg ved det? Skal jeg have nitratfilter på systemet og nogle flere Caulerpa alger i refugiet??
Eller hvad med caulerpa i Osmosekammeret..?? Er det noget man gør i overhovedet....??
Håber lige der er nogle som kan give mig lidt hjælp her...
Jeppe
Nå! Efter at jeg har jævnt svært ved at få mit nitrat indhold ned fik jeg et tip om at måle mit Osmosevand for Nitrat.
Og sørme... Jo der var lige 25 ppm i det!
Så er det sgu da ikke så underligt jeg ikke kan få det ned når der konstant bliver tilført nyt nitrat....
Hvad gør jeg ved det? Skal jeg have nitratfilter på systemet og nogle flere Caulerpa alger i refugiet??
Eller hvad med caulerpa i Osmosekammeret..?? Er det noget man gør i overhovedet....??
Håber lige der er nogle som kan give mig lidt hjælp her...
Jeppe
Senest rettet af JJ lør 23. jun 2007 00:20, rettet i alt 1 gang.
576 lt. Mixed reef - 110 lt. sump
Giesemann Stellar 4x80 watt + 2 stk. Hydra 52 HD
Skimz leopard sl203 skummer
Octo Calreact 140 kalkreaktor med Kamoer doseringspumpe
2 stk. vortech mp40 & Ecotech vectra
- JJ
- Rev Rokke
- Reactions:
- 18
Nå!
Jeg har lige målt hanevandet og osmoseanlægget igennem.
Hanevand : 50-60 ppm.
Osmosevand før Silikatfilter : 10 ppm
Osmosevand efter Silikatfilter : 25 ppm
Er det mig der er helt gal på den eller ER der noget helt skævt her??
Vi må være enige om at Silikatfilteret er den sidste membran i Osmoseanlægget?? Isåfald så forhøjer den nitraten til sidst....
Jeg er slet ikke med her....
Jeg har lige målt hanevandet og osmoseanlægget igennem.
Hanevand : 50-60 ppm.
Osmosevand før Silikatfilter : 10 ppm
Osmosevand efter Silikatfilter : 25 ppm
Er det mig der er helt gal på den eller ER der noget helt skævt her??
Vi må være enige om at Silikatfilteret er den sidste membran i Osmoseanlægget?? Isåfald så forhøjer den nitraten til sidst....
Jeg er slet ikke med her....
- JJ
- Rev Rokke
- Reactions:
- 18
Øøh ok... Så har jeg da lige misforstået noget.
Jeg synes ellers MSH sagde at det var et silikatfilter der var koblet på osmoseanlægget. Det sidder som sidste led....
I må lige få et billede af det så....
Men hvis det viser sig ikke at være et silikatfilter, vil det så reducere nitraten væsentligt hvis jeg smed et på??
Jeg måler udelukkende med Salifert testsæt.
Jeg synes ellers MSH sagde at det var et silikatfilter der var koblet på osmoseanlægget. Det sidder som sidste led....
I må lige få et billede af det så....
Men hvis det viser sig ikke at være et silikatfilter, vil det så reducere nitraten væsentligt hvis jeg smed et på??
Jeg måler udelukkende med Salifert testsæt.
- Vedhæftede filer
-
- IMG_0266 (Medium).JPG (55.57 KiB) Vist 2323 gange
- JJ
- Rev Rokke
- Reactions:
- 18
Hmmm... Ja jeg mente det nok.
Kan det være for gammelt det silikafilter mon? Siden nitraten er i top...
Nogen forslag til hvad jeg kan gøre?
Kan det være for gammelt det silikafilter mon? Siden nitraten er i top...
Nogen forslag til hvad jeg kan gøre?
- mads-fisk
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 2400 København NV
- Saltvand siden?: 2003
- Geografisk sted: 2400, KBH. NV,
- Kontakt:
Caulerpaalgen er en saltvandsalge, og kan ikke leve i ferskvand. Men dit osmoseanlæg fungerer sgu ikke særlig godt, når det ikke fjerner mere, end det gør. Har det været tørret ud?
Det kammer pilen peger på, tror jeg bestemt ikke er et silikatfilter, men derimod en ekstra membran. Man har jo ikke to udgange på et silikatfilter med modstand på den ene. I så fald kører der også affaldsvand gennem dit silikatfilter og det holder jo ikke.
Det kammer pilen peger på, tror jeg bestemt ikke er et silikatfilter, men derimod en ekstra membran. Man har jo ikke to udgange på et silikatfilter med modstand på den ene. I så fald kører der også affaldsvand gennem dit silikatfilter og det holder jo ikke.
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
Indehaver af AcroFarm DK
- JJ
- Rev Rokke
- Reactions:
- 18
Aha.... Ja det kunne jeg da bruge til noget.
Jeg ved ikke om det har været tørret ud. Men det fjerner ihvertfald kun halvdelen af nitraten.
TDS mæssigt er det rigtig godt. Min måler siger henholdsvis 4 og 2 ppm fra hver slange. Men åbenbart ikke nitrat!
Jeg må skrive til MSH og høre om han har et silikat filter liggende. Så må vi håbe det kan hjælpe på det.
Det kan jeg godt se giver mening nu hvor du siger det Mads.
Jeg ved ikke om det har været tørret ud. Men det fjerner ihvertfald kun halvdelen af nitraten.
TDS mæssigt er det rigtig godt. Min måler siger henholdsvis 4 og 2 ppm fra hver slange. Men åbenbart ikke nitrat!
Jeg må skrive til MSH og høre om han har et silikat filter liggende. Så må vi håbe det kan hjælpe på det.
-
- Sommerfugl fisk
- Reactions:
- 18
- Postnummer: Ikke angivet
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: København
Det er helt sikkert membran nummer 2 du har omkranset, der er ikke silikatfilter på anlægget. Umiddelbart så ville jeg koble membran 2 af medmindre det er affaldsvandet fra membran 2 du måler?
588L, speciel møbel i hvid autolak + sump, hydralik ophængt Riga Power 2X250W4x54t5, Schuran 150, wavebox, Red Dragon 6500, Tunze 6100, Koralin 150, Sander ozon, Deltec 39w UV, Titan 1500 køler, IKS, IKS Vandniveau, reef på side og baggrund og 400l/dag Osmose - og en drænet konto
:
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=8770

http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=8770
- mads-fisk
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Kontakt:
Er måleren også fra MSH?JJ skrev:Aha.... Ja det kunne jeg da bruge til noget.
Selvom du så får et silikatfilter, så kommer du jo til at skifte mediet hele tiden, når dit vand er så beskidt efter osmoseanlægget. Det holder bare ikke. Dit anlæg skulle i hvert fald fjerne 95 % af nitraten.
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
Indehaver af AcroFarm DK
-
- Dværg kejser
- Reactions:
- 19
- Geografisk sted: Se min Profil for flere oplysninger
- Kontakt:
Hvem ved hvad
HejHougaard skrev:Jo, det kan godt være et silikatfilter, det var fordi du skrev "den sidste membran" at jeg troede du mente noget andet...
/Erik
Nej - det er ingen silikatfilter. Anlægget her har to membranenheder

25PPM er i min verden rigtig rent og godt vand

Køber du en Boosterpumpe til det anlæg så har du et XDX-anlæg og nemt 430 liter Osmosevand i døgnet

PPM har intet med Nitrat at gøre (kun) men er en måleenhed som viser hvor "rent" vandet er. PPM på 25 er meget rent vand da det siger at der ud af 1.000.000 mulige kun er 25

For dem som bedre kan lide at arbejde i MikroSiemens 25 divideret med 1,8 = 14 ikroSiemens ........som i mine øjne er utrolig godt Osmosevand

Men de sidste 25PPM tager et Silikatfilter sig af

Men.......lige for at forebygge næste misforståelse

Et silikatfilter er jo en "Ionbytter" som er en blanding af Kati og Ani Iongranulat

Men det vand er .........rent vand

Mvh.
michael
Fordelen ved et Dobb. XDX Osmoseanlæg m. Boosterpumpe (8bar) er at det garanteret yder min. 430 liter rent Osmosevand i døgnet (18L/time) og det faktum at det for hver 1 liter Osmosevand kun laver 1 liter spildvand hvor andre anlæg laver 6-9 liter..........hvor meget vand/penge smider du i afløbet hver eneste dag?
- mads-fisk
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Kontakt:
Re: Hvem ved hvad
Hvis han med et nitratmålesæt har målt 25 ppm. nitrat, har du da misforstået noget meget væsentligt, hvis du kalder det for godt vand!MSH skrev:HejHougaard skrev:Jo, det kan godt være et silikatfilter, det var fordi du skrev "den sidste membran" at jeg troede du mente noget andet...
/Erik
Nej - det er ingen silikatfilter. Anlægget her har to membranenheder![]()
25PPM er i min verden rigtig rent og godt vand![]()
Køber du en Boosterpumpe til det anlæg så har du et XDX-anlæg og nemt 430 liter Osmosevand i døgnet.......du vil via den pumpe reudcerer dit affaldsvand med 80%
PPM har intet med Nitrat at gøre (kun) men er en måleenhed som viser hvor "rent" vandet er. PPM på 25 er meget rent vand da det siger at der ud af 1.000.000 mulige kun er 25![]()
For dem som bedre kan lide at arbejde i MikroSiemens 25 divideret med 1,8 = 14 ikroSiemens ........som i mine øjne er utrolig godt Osmosevand![]()
Men de sidste 25PPM tager et Silikatfilter sig af![]()
Men.......lige for at forebygge næste misforståelse![]()
![]()
Et silikatfilter er jo en "Ionbytter" som er en blanding af Kati og Ani IongranulatKører man vand igennem dette granulat sker der en kemisk kædereaktion..............så Ionerne kommer i ubalance og PPM/Mikrosiemens kan ikke nødvendigvis måles
![]()
Men det vand er .........rent vand![]()
Mvh.
michael
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
Indehaver af AcroFarm DK
-
- Dværg kejser
- Reactions:
- 19
- Kontakt:
målt

Ja -det kan være svært at være vandexpert...................

Når jeg er færdig med ar frasorterer misforståelser og manglende viden...............så læser jeg teksten somom at Jeppe har målt sit vand PPM til 25.
Denne måling behøver ikke at have noget med Nitraten at gøre

Således måler Jeppe 10PPM efter Membran nr.1 og 25PPM efter membran nr.2.
XDX-anlægget virker på den måde at:
Membran nr. 1 renser hanevand og derfor ofte laver det mest rene vand

Membran nr. 2 renser udelukkende affaldsvandet fra membran nr.1 og giver derfor lidt dårligt resultat

Samler man så (via T-stykke) osmosevandet fra membran 1+2 (10PPM+25PPM) giver det under 20PPM samlet.........det kalder jeg rent vand

Jeg vil så stadig sætte et silikatfilter efter anlægget for at få bugt med Nitraten.......................Men nitraten måler du ikke med en PPM-måler

Mine besvarelser er altid skrevet ud fra "hvordan jeg selv læser teksterne"

Så jeg læser rent faktisk ikke at Jeppe måler 25PPM Nitrat

(det kan selvfølgelig godt være en fejlfortolkning fra min side)
Men Osmosevand med 25PPM er meget rent vand......også selvom det "måske" indeholder lidt Nitrat

Men jeg kan selvfølgelig have misforstået teksten/budskabet..............og så må jeg jo på den igen

Mvh.
Michael
Fordelen ved et Dobb. XDX Osmoseanlæg m. Boosterpumpe (8bar) er at det garanteret yder min. 430 liter rent Osmosevand i døgnet (18L/time) og det faktum at det for hver 1 liter Osmosevand kun laver 1 liter spildvand hvor andre anlæg laver 6-9 liter..........hvor meget vand/penge smider du i afløbet hver eneste dag?
- mads-fisk
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Kontakt:
Re: målt
Hvis vandet samlet set indeholder 25 ppm. er jeg da helt enig med dig i, at det er utrolig rent vand. Men det synes jeg ikke, det virker til at være, hvad Jeppe skriver. Han skriver, at han fik et tip om at måle for nitrat, hvilket jeg så går ud fra, at han gjorde.MSH skrev:![]()
Ja -det kan være svært at være vandexpert...................![]()
Når jeg er færdig med ar frasorterer misforståelser og manglende viden...............så læser jeg teksten somom at Jeppe har målt sit vand PPM til 25.
Denne måling behøver ikke at have noget med Nitraten at gøre![]()
Således måler Jeppe 10PPM efter Membran nr.1 og 25PPM efter membran nr.2.
XDX-anlægget virker på den måde at:
Membran nr. 1 renser hanevand og derfor ofte laver det mest rene vand![]()
Membran nr. 2 renser udelukkende affaldsvandet fra membran nr.1 og giver derfor lidt dårligt resultat![]()
Samler man så (via T-stykke) osmosevandet fra membran 1+2 (10PPM+25PPM) giver det under 20PPM samlet.........det kalder jeg rent vand![]()
Jeg vil så stadig sætte et silikatfilter efter anlægget for at få bugt med Nitraten.......................Men nitraten måler du ikke med en PPM-måler![]()
Mine besvarelser er altid skrevet ud fra "hvordan jeg selv læser teksterne"![]()
og forstår dem
![]()
Så jeg læser rent faktisk ikke at Jeppe måler 25PPM Nitrat.............men at han måler vandet til 25PPM og antager at det måske kan være delvis Nitrat eller andet
![]()
(det kan selvfølgelig godt være en fejlfortolkning fra min side)
Men Osmosevand med 25PPM er meget rent vand......også selvom det "måske" indeholder lidt Nitrat![]()
Men jeg kan selvfølgelig have misforstået teksten/budskabet..............og så må jeg jo på den igen![]()
Mvh.
Michael
Men vi må jo lige vente på han logger ind igen, så han kan fortælle, hvad det er, han har målt for.
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
Indehaver af AcroFarm DK
- JJ
- Rev Rokke
- Reactions:
- 18
Ja ok. Jeg har målt både for nitrat og for sjov skyld for TDS.
Der står på mit Nitrat testsæt at måleenheden er mg/l = ppm. Så det kan vel være det samme om man bruger den ene aller anden måle enhed...???
Jeg har nu bestilt et nyt forfilter, kulfilter og et silikatfilter. Så håber vi det spiller.
Jeg ved ikke om det har stået tørt længe før jeg fik det og er blevet dårligt så det har svært med at filtrere nitraten fra.
Men Èn ting er sikkert :
Osmosevandet har en TDS på : 3 ppm
Osmosevandet har et Nitrat indhold på 25 ppm . (mg/l)
Så skuller der ikke være flere misforståelser...
TDS måleren er en jeg har købt på nettet og den virker fint. Men den giver jo ikke noget konkret andet end samlet målt mængde mineraler i vandet. Så må man til de andre testsæt.
Jeg kunne måle mig frem til at det er vigtigt at åbne for skylleventilen på osmoseanlægget hver gang man skal brygge nyt vand. Der er mineraler som sidder i filtrene som kommer med ud i starten åbenbart. TDS niveauet falder en del hvis man lige skylder et par lt. vand først.
Og angående en boosterpumpe så er det også på ønskelisten til osmoseanlægget. Men den koster 900 kr. Jeg har lige lidt andre vigtigere ting jeg hellere vil have først. Såsom blåt lys fx.
Jeg vender lige tilbage med hvad der sker fremover.
Der står på mit Nitrat testsæt at måleenheden er mg/l = ppm. Så det kan vel være det samme om man bruger den ene aller anden måle enhed...???
Jeg har nu bestilt et nyt forfilter, kulfilter og et silikatfilter. Så håber vi det spiller.
Jeg ved ikke om det har stået tørt længe før jeg fik det og er blevet dårligt så det har svært med at filtrere nitraten fra.
Men Èn ting er sikkert :
Osmosevandet har en TDS på : 3 ppm
Osmosevandet har et Nitrat indhold på 25 ppm . (mg/l)
Så skuller der ikke være flere misforståelser...

TDS måleren er en jeg har købt på nettet og den virker fint. Men den giver jo ikke noget konkret andet end samlet målt mængde mineraler i vandet. Så må man til de andre testsæt.
Jeg kunne måle mig frem til at det er vigtigt at åbne for skylleventilen på osmoseanlægget hver gang man skal brygge nyt vand. Der er mineraler som sidder i filtrene som kommer med ud i starten åbenbart. TDS niveauet falder en del hvis man lige skylder et par lt. vand først.
Og angående en boosterpumpe så er det også på ønskelisten til osmoseanlægget. Men den koster 900 kr. Jeg har lige lidt andre vigtigere ting jeg hellere vil have først. Såsom blåt lys fx.
Jeg vender lige tilbage med hvad der sker fremover.
- Nolan
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 8970 Havndal
- Saltvand siden?: 2006
- Geografisk sted: Demstrup
En af de målemetoder du har benyttet måler ihverfald forkert !!
TDS måler det samlede indhold af opløste salte - Total Disolved Salts = TDS.
Derfor kan det ikke lade sig gøre, at der er 25ppm nitrat i vand med en TDS på 3ppm.
Hvis TDS-fætteren er kalibreret korrekt, ville jeg ikke tøve med at dømme nitrat-testsættet ude.
/Kim
Derfor kan det ikke lade sig gøre, at der er 25ppm nitrat i vand med en TDS på 3ppm.
Hvis TDS-fætteren er kalibreret korrekt, ville jeg ikke tøve med at dømme nitrat-testsættet ude.
/Kim
- JJ
- Rev Rokke
- Reactions:
- 18
Ikke helt korrekt. Men tæt på...
TDS = Totale dissolved solids. - ikke bare salte....
Nitrat testsættet ved jeg ikke om der er noget galt med. Det tvivler jeg stærkt på der er ihvertfald, da Salifert er et temmelig kvalitets produkt.
Det kan sagtens være min TDS tester der er noget i vejen med. Det taler jo både for og imod med de tests jeg har lavet indtil videre.
Det taler ret meget imod når jeg måler helt til 25 mg/l i nitrat i Osmosevandet, men stadig siger den at TDS er på 3. Det lyder meget underligt, da man må gå ud fra at Nitrat er en af de "Solids" den måler på.
Men ellers når jeg måler hist og her før og efter på vandhanen og Osmoseanlægget så passer det nu meget godt med måleresultatet på TDS.
Nå! Men op i r.... med den TDS tester. Den gør bare det hele mere forvirrende i denne tråd. Jeg har bestilt nogle nye dele til osmoseanlægget. Bl.a dette silikatfilter. Så må vi se hvad den siger.
Skal nok komme med en opdatering.

TDS = Totale dissolved solids. - ikke bare salte....
Nitrat testsættet ved jeg ikke om der er noget galt med. Det tvivler jeg stærkt på der er ihvertfald, da Salifert er et temmelig kvalitets produkt.
Det kan sagtens være min TDS tester der er noget i vejen med. Det taler jo både for og imod med de tests jeg har lavet indtil videre.
Det taler ret meget imod når jeg måler helt til 25 mg/l i nitrat i Osmosevandet, men stadig siger den at TDS er på 3. Det lyder meget underligt, da man må gå ud fra at Nitrat er en af de "Solids" den måler på.
Men ellers når jeg måler hist og her før og efter på vandhanen og Osmoseanlægget så passer det nu meget godt med måleresultatet på TDS.
Nå! Men op i r.... med den TDS tester. Den gør bare det hele mere forvirrende i denne tråd. Jeg har bestilt nogle nye dele til osmoseanlægget. Bl.a dette silikatfilter. Så må vi se hvad den siger.
Skal nok komme med en opdatering.
- JJ
- Rev Rokke
- Reactions:
- 18
Ahvad...??? Dvs. du har altid minimum 25 mg/l Nitrat i dit akvarie ifølge dit Salifert testsæt?? Eller hvad siger du?gozar skrev:ligemeget hvor vandet kommer fra åler mit idste salifert testsæt 25 mg/l nitrat i vandet. det er komplet ligegyldigt om det er vandhanevand, akvarievand eller osmosevand så jeg støtter op omkring Nolan's mening.
-
- Dværg kejser
- Reactions:
- 19
- Kontakt:
hih
Nolan skrev:En af de målemetoder du har benyttet måler ihverfald forkert !!
/Kim
Ja - sådan ser jeg det også

Michael
- JJ
- Rev Rokke
- Reactions:
- 18
Hmm.... Jamen det er jo også logisk tænkning.
Jeg må lige ud og købe mig et ekstra nitrat testsæt i morgen.
Hvis der viser sig at være Nitrat i vandet, så ryger min TDS tester ad helvede til!!! For så er den sgu da ubrugelig!
Mit akvarie skulle ifølge nitrat testsættet fra Salifert være ca. 50 lige nu... og det er dobbelt så meget som der er i osmosevandet,
så et eller andet kan det da måle....
Jeg må lige ud og købe mig et ekstra nitrat testsæt i morgen.
Hvis der viser sig at være Nitrat i vandet, så ryger min TDS tester ad helvede til!!! For så er den sgu da ubrugelig!
Mit akvarie skulle ifølge nitrat testsættet fra Salifert være ca. 50 lige nu... og det er dobbelt så meget som der er i osmosevandet,
så et eller andet kan det da måle....
- Nolan
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 8970 Havndal
- Saltvand siden?: 2006
- Geografisk sted: Demstrup
Læg lige mærke til, at de to "skefulde" du hælder i nitrat-testen skal være lige store - jeg stryger altid lige skeen med farvekortet.
Jeg lavede et par tests, hvor jeg hhv. tog skefulde uden at stryge og hvor jeg strøg dem - tro mig, det gav MEGET forskellige resultater.
Og med hensyn til TDS - så er det selvfølgelig SOLIDS ikke SALTS. Min fejl. Den test måler også forskellige metaller osv. Det ændrer bare ikke på, at test-resultaterne ikke passer sammen.
/Kim
Jeg lavede et par tests, hvor jeg hhv. tog skefulde uden at stryge og hvor jeg strøg dem - tro mig, det gav MEGET forskellige resultater.
Og med hensyn til TDS - så er det selvfølgelig SOLIDS ikke SALTS. Min fejl. Den test måler også forskellige metaller osv. Det ændrer bare ikke på, at test-resultaterne ikke passer sammen.
/Kim
- JJ
- Rev Rokke
- Reactions:
- 18
Jeg plejer altid at stryge dem begge opad side på indersiden af flasken. Så de burde være meget ens...
Meeen jeg kan da godt prøve. Tror bare ikke det ændrer det helt store på resultatet.
Meeen jeg kan da godt prøve. Tror bare ikke det ændrer det helt store på resultatet.
- Hougaard
- Æresmedlem
- Reactions:
- 20
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: Vancouver, Canada
- Kontakt:
hmm.... Jeg er enig omkring definitionen af TDS, mennnn.... Da i kommer frem til denne værdi ved at måle ledningsevnen, og hvad er ledningsevnen for nitrat ?
Er nitrat at regne for "solids" ?
/Erik
/Erik
Senest rettet af Hougaard man 25. jun 2007 08:10, rettet i alt 1 gang.
-
- Dværg kejser
- Reactions:
- 19
- Kontakt:
Hougaard skrev:hmm.... Jeg er enig omkring definitionen af TDS, mennnn.... Da i kommer frem til denne værdi ved at måleledningsevnen, og hvad er ledningsevnen for nitrat ?
/Erik

Ja - det er sku da et godt spørgsmål

PPM....Parts per Million..........dele per million

Når vandet rammer PPM "0" er det vel helt "dødt" og indeholder vel ingenting

De membraner jeg sælger tager således 99,3% af alt ud af vandet (selv bakterier) dvs. at dit nitrat kan gemme sig i de sidste 0,7%
Men når vandet først er kørt igennem Silikat/ionbytteren så er de 0,7% væk.
(har ikke flere Silikatfiltre til salg på denne side af sommeren - kun de to stk. + LCD-lommetv til præmie i sidens konkurrence................. og den slutter jo snart!!!!!!!)
Mvh.
Michael
- JJ
- Rev Rokke
- Reactions:
- 18
Nå! Så fik jeg målt....
Jeg købte et Sera testsæt. Det var det eneste jeg kunne finde i området. Om det er godt eller dårligt ved jeg ikke.
Akvarievand : Nitrat : 20 mg/l
Osmosevand : Nitrat 0 mg/l
Så jeg har altså et mere eller mindre ubrugeligt Nitrat testsæt fra Salifert....??
Så var min TDS tester ikke helt ved siden af...?? Jeg har bestilt en ny. Det kan være den er mere nøjagtig.
Men så har jeg da fået besltilt et silikatfilter + lidt ekstra guf. Det bliver vandet jo ikke dårligere af....
Nu skal jeg bare vente på Nitraten falder i baljen... Synes godt nok det tager sin tid.
Jeg købte et Sera testsæt. Det var det eneste jeg kunne finde i området. Om det er godt eller dårligt ved jeg ikke.
Akvarievand : Nitrat : 20 mg/l
Osmosevand : Nitrat 0 mg/l
Så jeg har altså et mere eller mindre ubrugeligt Nitrat testsæt fra Salifert....??
Så var min TDS tester ikke helt ved siden af...?? Jeg har bestilt en ny. Det kan være den er mere nøjagtig.
Men så har jeg da fået besltilt et silikatfilter + lidt ekstra guf. Det bliver vandet jo ikke dårligere af....

Nu skal jeg bare vente på Nitraten falder i baljen... Synes godt nok det tager sin tid.
- JJ
- Rev Rokke
- Reactions:
- 18
Det har kørt en måned nu. Så den burde da snart være på retur....
Jeg bruger ikke nitratfilter. (Endnu). Men det kan jo blive nødvendigt...
Jeg må vel bare vente og se hvad der sker....
Jeg bruger ikke nitratfilter. (Endnu). Men det kan jo blive nødvendigt...

Jeg må vel bare vente og se hvad der sker....