Jacob - Det er korrekt at mit akvarie er drevet af en pumpe. Det virker også perfekt, masser af cirkulation(der faktisk skifter lidt frem og tilbage med alle de udløb) både foran sten og bagved sten.
Men dette er der også kun en grund til - Tunze stream pumperne var ikke rigtigt fremme da jeg handlede akvarie i sin tid....
Idag er der ingen tvivl om hvordan jeg ville opbygge mit. Dels får at få god cirkulation og dels for at spare strøm - tro mig det bliver dyrt nok !
Jeg ville bruge en "lille" pumpe(3-4000 l/h) til at returnere fra sumpen med udløb bag sten opsætningen. F.eks et lang rør med masser af huller i sådan at der ikke samler sig alt for meget lort deromme. Et rør kan nemt gemmes væk bag stenene og du skal aldrig derom igen - imodsætning til en pumpe der skal holdes vedlige.
I selv balje ville jeg bruge Stream pumper - der ligeledes uden tvivl skulle drives af en AquaDane bølge computer. Hvis man er lidt kreativ burde man kunne gemme den ene stream i sten opbygningen og den anden bliver måske så synlig men jeg tror ikke at det fåes smartere i vore dage :
Just my 5 cents

Mvh
Brian[center]Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen

[/center]