Red dragon

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
Jacob
Reactions:

Red dragon

Indlæg af Jacob »

Hej! Er ved at sammensætte teknikken til den kommende balje (ca. 400l) og har et spørgsmål vedr. en Red dragon 10000 cirkulationspumpe. Er der nogle der har erfaring med denne pumpe (støj, driftsikkerhed osv)
Håber at der er nogle der kan være behjælpelig :D

Jacob
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
21
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Indlæg af Brian »

Jeg har aldrig selv ejet en men efter hvad jeg har hørt og kunne læse mig til så skulle de være lidt mere attraktive i forhold til Deltec da de skulle bruge mindre strøm samt afgive mindre varme til vandet. Hvilket jo også er 2 fantastiske fordele i sig selv :D

Du kan evt læse det tyske datablad for dem her(klik på Prospekt) - http://www.nordconnect.de/aqua/info.php?id=15#

Hvor i dit system vil du anvende den - 10.000 liter i timen er jo en del :)
Mvh
Brian

[center]Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)[/center]
Jacob
Reactions:

Indlæg af Jacob »

Ja, ser du Brian, det er et godt spørgsmål! Jeg har ikke rodet med saltvand før, men har læst mig frem til nogle forskellige ting. Men endnu en gang har jeg fået rykket min forforståelse - som så mange gange før - mht. omrøring af vandet. Jeg har set at mange bruger returpumpen til cirkulation i baljen. Men jeg er blevet rådet til, at bruge både en returpumpe (aquabee 2000/l) og en cirkulationspumpe (red dragon 10.000l). Så hvordan hænger det lige sammen?????
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Nu ved jeg ikke ud fra hvilke ideer du er blevet rådgivet, men jeg vil mene at det er helt i skoven.
Istedet for en Aquabee 2000 ville jeg vælge en 3000 istedet, den har en bedre trykhøjde en 2000 har.
En Red Dragon pumpe er ikke lige frem billig, hverken i indkøb eller i drift!
Hos Akvarieudstyr fandt jeg den Red Dragon pumpe som du ville have, og den koster kr. 4700,-! og bruger 98W !!!!
mit forslag er at du dropper den Red Dragon og får fat i et par Tunze Steam 6100 eller hvad de nu kalder den som giver op til 7000 i timen.
Du slipper kr. 1500.- billigere, får en bedre cirkulation og et MEGET lavere strømforbrug. Red Dragon pumpen bruger 2,5 KWH hvor imod de 2 Tunze pumper sammenlagt bruger 0,72 KWH i døgnet.
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
21
Kontakt:

Indlæg af Brian »

Ja køb Tunze Strem til cirkulation i selve akvariet, det er uden tvivl det mest optimale. Så kan du også købe dig en computer til at få de to pumper til at skifte lidt frem og tilbage - så du kan lave nogle bølge effekter i baljen. Evt. en AquaDane bølgemaskine som er helt kanon til Tunze Stream pumperne.
Og brug så f.eks som Carsten siger en AquaBee UP3000 til at returnere fra sumpen af.
10.000 liter gennem et overløb og gennem en sump ville desuden nok kræve et ret stort overløb samt nogle store rør !
Mvh
Brian

[center]Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)[/center]
Jacob
Reactions:

Indlæg af Jacob »

Hmmm.. (endnu en gang det med forforståelsen) men kan godt forstå at I finder det lidt mærkeligt. Mht. Tunze pumperne kan jeg godt se at der er visse fordele. Men mht. det visuelle i akvariet, kunne jeg nu godt tænke mig eksterne pumper, og jeg umiddelbart finde nogle af disse..
Brian, sådan som jeg kan se det på nogle af dine billeder af din sump, kan jeg at du kun bruger en Deltec som returpumpe - men den laver vel så også cirkulationen i dit akvarie!?

Jacob
Jacob
Reactions:

Indlæg af Jacob »

Hov der smuttede vist et par ord i ny og næ!
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Jacob: Nu bor du lige i centrum af hvor det hele sker, i København!
Træf aftale med nogle af os andre der også bor her, for at få et kig på akvarierne. Det er langt lettere at forklare når man ser det, end at skulle beskrive det i detaljer.
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
21
Kontakt:

Indlæg af Brian »

Jacob - Det er korrekt at mit akvarie er drevet af en pumpe. Det virker også perfekt, masser af cirkulation(der faktisk skifter lidt frem og tilbage med alle de udløb) både foran sten og bagved sten.
Men dette er der også kun en grund til - Tunze stream pumperne var ikke rigtigt fremme da jeg handlede akvarie i sin tid....

Idag er der ingen tvivl om hvordan jeg ville opbygge mit. Dels får at få god cirkulation og dels for at spare strøm - tro mig det bliver dyrt nok !
Jeg ville bruge en "lille" pumpe(3-4000 l/h) til at returnere fra sumpen med udløb bag sten opsætningen. F.eks et lang rør med masser af huller i sådan at der ikke samler sig alt for meget lort deromme. Et rør kan nemt gemmes væk bag stenene og du skal aldrig derom igen - imodsætning til en pumpe der skal holdes vedlige.
I selv balje ville jeg bruge Stream pumper - der ligeledes uden tvivl skulle drives af en AquaDane bølge computer. Hvis man er lidt kreativ burde man kunne gemme den ene stream i sten opbygningen og den anden bliver måske så synlig men jeg tror ikke at det fåes smartere i vore dage :

Just my 5 cents ;)
Mvh
Brian

Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"