Lige et par nemme spørgsmål...

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
Brugeravatar
JJ
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
18
Postnummer: 2730 Herlev
Saltvand siden?: 2007

Lige et par nemme spørgsmål...

Indlæg af JJ »

Kom lige til at tænke på om man egentlig skal skifte vand under opstart for evt. at fjerne nogle næringsstoffer??

Hvad er næring egentlig? Man snakker jo hele tiden om næring i vandet under opstart fx. Hvad indeholder den næring?? Er bare nysgerrig.... :)

Og lige et ekstra spørgsmål... Er der egentlig en grund til man får glasroser?? Er der noget galt med ens vand værdier? :idea:

Har lige talt op til 7 glasroser på mine sten.... :o
Må hellere i gang med sprøjten... :twisted:
576 lt. Mixed reef - 110 lt. sump
Giesemann Stellar 4x80 watt + 2 stk. Hydra 52 HD
Skimz leopard sl203 skummer
Octo Calreact 140 kalkreaktor med Kamoer doseringspumpe
2 stk. vortech mp40 & Ecotech vectra
Brugeravatar
Nolan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 8970 Havndal
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Demstrup

Indlæg af Nolan »

Næring er som udgangspunkt nitrat og fosfat.
Disse "opstår" gennem nedbrydning af biologisk materiale. Under opstarten er der en masse liv der dør i stenene - det er ikke fordi det dør i akvariet men fordi stenene har været ude af vandet i en kortere eller længere periode.
Groft sagt kan man sige, at jo kortere tid stenene har været ude af vandet, jo kortere tid varer opstarten.

Glasroserne kommer uanset hvor god vandkvalitet du har. Har du bare en lille del af en glasrose siddende et sted, vil den formere sig ukønnet på et tidspunkt. Derefter går det stærkt, så hellere gang i sprøjten nu end når der er 300 af dem.

/Kim
Brugeravatar
Nolan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af Nolan »

Hov... fik ikke lige svaret på spørgsmålet:

Jeg vil ikke mene det er en god idé at skifte vand under opstarten. De bakterier, der er gået til under tørlægningen af stenene, skal formeres op igen. Det gør de kun, hvis der er noget de kan leve af - nitrit og nitrat feks.

Det er min overbevisning, at vandet selv skal "falde på plads" under opstartesperioden, for at sikre den bedst mulige bakterie-flora men her er nok lige så mange meninger som om så meget andet.

/Kim
Pulken
Reactions:

Indlæg af Pulken »

mht. til dine glasroser mener jeg ikke at du behoever bruge sproejten og putte syre i din balje. Koeb et par pebbermint schrimps de ordner dine glasroser... men pas paa, koeb de aegte og ikke dem som normalt er i handelen, de er uaegte og naermer sig ikke dine glasroser.
Brugeravatar
Nolan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af Nolan »

En wurdemanni er en wurdemanni..... Jeg går ud fra, at det er dem du mener.

Ang. syre i baljen, så består saltsyre altså kun af hydrogen og klor - begge dele findes til overflod i baljen i forvejen.

/Kim
Brugeravatar
UrbanSage
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
18
Postnummer: Ikke angivet
Geografisk sted: South Dakota
Kontakt:

Indlæg af UrbanSage »

Nolan skrev:Hov... fik ikke lige svaret på spørgsmålet:

Jeg vil ikke mene det er en god idé at skifte vand under opstarten. De bakterier, der er gået til under tørlægningen af stenene, skal formeres op igen. Det gør de kun, hvis der er noget de kan leve af - nitrit og nitrat feks.

Det er min overbevisning, at vandet selv skal "falde på plads" under opstartesperioden, for at sikre den bedst mulige bakterie-flora men her er nok lige så mange meninger som om så meget andet.

/Kim
Maa lige sige at jeg er 100% uenig med dig i dette tilfaelde :)
Hvis du blander ferksvand med salt og ikke goer andet saa vil bakterier blive introduceret gennem luft.
Min pointe er at du kan ikke udskifte saa meget vand at du fjerner bakterier fra akvariet.

Hvis der er vandskifte under opstart vil det helt sikkert tage laenge tid. Men de levende sten vil helt sikkert give et mere positivt og rigt akvarie fordi flere organismer overlever.

Det er ikke i vandet at der er de fleste bakterier, det er i stenene og sandbunden. Du kan udskifte alt det vand du vil uden at goere et stoerre indhug i bakterierne.
Brugeravatar
UrbanSage
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
18
Postnummer: Ikke angivet
Geografisk sted: South Dakota
Kontakt:

Indlæg af UrbanSage »

Nolan skrev:så består saltsyre altså kun af hydrogen og klor - begge dele findes til overflod i baljen i forvejen.

/Kim
Hvorfor mener du der er klor i akvarierne?
Pulken
Reactions:

Indlæg af Pulken »

Nolan >> Tja, her i UK kalder vi dem Pebbermint schrimps, men ja, det er wurdemanni.... og JA, der findes 2 slags.... en aegte og en uaegte..... har aegte i en af mine baljer og de spiser glasroser mens de uaegte ikke laver en dyt. De ligner hinanden paa en prik, dog er der deres aftegninger paa kroppen en lille smule anderledes. samtidigt er den uaegte lidt mere roedlig paa kroppen end den aegte.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Som Nolan skrev, så er der kun EN wurdemanni. At der er andre arter der ligner den, men ikke har samme egenskaber gør dem ikke til en wurdemanni. De rejer du tænker på er nok fra slægten Rhynchocinetes.
Musiker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: København Ø

Indlæg af Musiker »

Jeg har skiftet 7l vand første gang (45 L nano) her 3 en halv uge efter jeg startede op. Brugte hævert og sugede al det skidt jeg kunne fra sten og sand. I samme omgang plukkede jeg lidt ud i alle de trådalger som overgroede mit akvarie. Rensede også filtersvampen i det vand jeg havde suget op .
For mit lille akv. gjorde det underværker. Vandet var væsentligt mere klart og snegle og krabbe satte lidt mere fut i fodtøjet og har haft travlt med at græsse lige siden.
Kan selvfølgelig ikke sige noget helt generelt om opstart ud fra det, men det var blot min begrænsede erfaring..
/henrik
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"