Teknik værdier cirkulation lys osv
- Eciton
- Sommerfugl fisk
- Reactions:
- 19
- Postnummer: Ikke angivet
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: Balle djursland
Teknik værdier cirkulation lys osv
Som saltvandsnørder snakker vi altid om hvor meget cirkulation der skal på helst en 30 eller 40 gange cirkulation, og lys ja da skal der helst være mere end 1 w per liter for at kunne holde sten koraller. Alt dette bekræfter vi hinanden i hele tiden og jeg selv med, men så sidder jeg i dag og kikker på Reefs på jens jørgens kanon flotte akvarie som jeg ikke villle have noget imod at mit lignede, og kikker på hans teknikrum og hold nu fast han har 3 x 6000 liters cirkulation i hans 1700 liters akvarie det giver 10,5 x cirkulation og han har 1164 watt lys over det er 0.68 watt pr liter. Bare en betragtning
- christiantt
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 8600 Silkeborg
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: Silkeborg
Tjaa, der er jo heller ikke nogen regel om at der skal være 1 w pr. liter eller cirkulation på 30-40 gange akvariet størrelse. Nogle syntes bare at deres ting står pænere hvis der er knald på cirkulationen, og er dermed også tit sikre på at der ikke er nogle døde steder. Men så længe der ikke er nogle døde steder, så er det jo heller ikke nødvendig med så meget cirkulation.
- mads-fisk
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 2400 København NV
- Saltvand siden?: 2003
- Geografisk sted: 2400, KBH. NV,
- Kontakt:
Jeg kan også finde hårdtbelastede koralrevsakvarier, der har kørt i 20 år udelukkende med et bundfilter. Men det er nu alligevel sjældet et sådan setup lykkes.
Men hvad angår lyset, så mener jeg også, at det forholder sig, som jeg så tit har påpeget her inde, at man ikke skal sammenligne watteffekten kontra akvariets størrelse, men derimod watteffekten kontra korallernes placering. Eksempelvis vil en koral ikke få mindre lys, hvis den står 10 cm. under en 150 W. pære i et 20.000 liters akvarium i forhold til den samme placering i et 80 liters akvarium.
Der er ingen tvivl om, at J-J har et flot akvarium med farver over næsten hele baljen, men prøv at se hvor han har de flotte farver på sps henne. Det er trods alt i toppen tæt ved lamperne:

Men hvad angår lyset, så mener jeg også, at det forholder sig, som jeg så tit har påpeget her inde, at man ikke skal sammenligne watteffekten kontra akvariets størrelse, men derimod watteffekten kontra korallernes placering. Eksempelvis vil en koral ikke få mindre lys, hvis den står 10 cm. under en 150 W. pære i et 20.000 liters akvarium i forhold til den samme placering i et 80 liters akvarium.
Der er ingen tvivl om, at J-J har et flot akvarium med farver over næsten hele baljen, men prøv at se hvor han har de flotte farver på sps henne. Det er trods alt i toppen tæt ved lamperne:

-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
Indehaver af AcroFarm DK
- Eciton
- Sommerfugl fisk
- Reactions:
- 19
Ja jeg kan da godt se at han har placeret sps koraller i toppen af baljen men hvem har også sps koraller på bunden så hvid jeg ved kræver tridicana muslinger også meget lys og de er på bunden og han har sadigvæk kun 10 x cirkulation og jeg tror nu ikke at hans akvarie vil blive meget pænere hvis han fik 30 gange cirkulation og dobbelt så meget lys
- mads-fisk
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 2400 København NV
- Saltvand siden?: 2003
- Geografisk sted: 2400, KBH. NV,
- Kontakt:
Folk med meget lys, har acropora på bunden! - ligesom de er i naturen.Eciton skrev:Ja jeg kan da godt se at han har placeret sps koraller i toppen af baljen men hvem har også sps koraller på bunden så hvid jeg ved kræver tridicana muslinger også meget lys og de er på bunden og han har sadigvæk kun 10 x cirkulation og jeg tror nu ikke at hans akvarie vil blive meget pænere hvis han fik 30 gange cirkulation og dobbelt så meget lys
Jeg har også haft bå Tridacna under 2 stk. 24 W. T5 rør uden problemer, så anser dem ikke som særlig lyskrævende.
Det kan godt være, at hans akvarium ikke ville blive meget flottere med mere lys, men som sagt ville hans placeringsmuligheder blive bedre.
Men hvad angår cirkulation, så er det jo også blevet lidt af et modefænomen. Da jeg startede op for blot 3½ år siden, fik jeg at vide af alle, at en cirkulation på 10-15 gange akvariets størrelse var optimalt. Det har så udviklet sig til mere og mere gennem de sidste par år.
Som Christian også er inde på, så er det vigtigste klart, at der ikke er nogle døde steder, og på dette punkt, er jeg sikker på, at J-J med sine rigtig mange års erfaringer har en rigtig god føling af, hvordan han får gang i alt vandet.
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
Indehaver af AcroFarm DK
- Eciton
- Sommerfugl fisk
- Reactions:
- 19
Det er jo også bare det jeg ville sætte lidt i perspektiv at det ikke altid handler om hvor meget og godt udstyr men også hvad det er for en person der passer akvariet. Ikke at meget udstyr ikke kan være en stor hjælp og rigtigt godt for vækst og trivsel i akvarier men det hjælper jo ikke hvis man ikke bruger udstyrret rigtigt. Alt i alt vile jeg bare sætte alt den fokusering man har på diverse udstyr lidt i perspektiv.