Grotech abc

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Brugeravatar
Eciton
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Balle djursland

Grotech abc

Indlæg af Eciton »

Hej jeg ville lige høre om der var nogle der kunne fortælle mig hvor meget man skal tilføre af grotec abc pr dag til pr 100 liter mvh lars
Brugeravatar
mads-fisk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 2400 København NV
Saltvand siden?: 2003
Geografisk sted: 2400, KBH. NV,
Kontakt:

Indlæg af mads-fisk »

Det må stå på bøtterne.

Men alt i alt, bør du prøve dig frem. Det er jo ikke dit vand, der bruger sporstoffer, men derimod dine koraller. 2 koraller bruger ikke flere sporstoffer i et 20.000 l. i forhold til hvis de stod i et 100 l. ;)
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
spdiving
Reactions:

Indlæg af spdiving »

Jeg kommer 50 Ml i til 500 L vand pr. uge.

Steen
Brugeravatar
Eciton
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
19

Indlæg af Eciton »

takker for det så cirka 10 ml af hver sporestof pr 100 liter hver uge
Brugeravatar
Christian
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
20
Geografisk sted: NORGE BERGEN

Indlæg af Christian »

Eciton skrev:takker for det så cirka 10 ml af hver sporestof pr 100 liter hver uge
Les Mads-Fisk sitt inlegg en gang til, det var meget korrekt... :wink:
750liter 114liter sump2x250W HQI.14.5K Giesemann. Deltec-KM500.FR509.PF601.AP703.P1000A-SanderC100.IKS.TS48-MerlinFSBF.
Christian
Brugeravatar
Eciton
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
19

Indlæg af Eciton »

ja det kan jeg godt regne ud, at hvis man ingen koraller har, så bruges der ikke sporestoffer, men hvis man har hele baljen fyldt til randen så bruges der meget. Men det er jo rart at vide hvor man nogenlunde skal starte
Brugeravatar
Claus H
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
18
Geografisk sted: fyn

Indlæg af Claus H »

Jeg doser hver dag til mine 300 + L

4ml af hver flaske hverdag eller du kan gi de 28ml 1 gang om ugen
Claus H

250 l 80 l sump afp 600 skummer tunze 6000 tunze nano 150w hqi 2 24w blå osmolator 3000 L retur

[url=http://www.TickerFactory.com/]
Billede
Brugeravatar
christiantt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Silkeborg

Indlæg af christiantt »

Kan man se på korallerne om man giver dem for meget eller for lidt??
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Eciton skrev:ja det kan jeg godt regne ud, at hvis man ingen koraller har, så bruges der ikke sporestoffer, men hvis man har hele baljen fyldt til randen så bruges der meget. Men det er jo rart at vide hvor man nogenlunde skal starte

Det er et svært spørgsmål at svare på. Dine koraller vil formentligt også vokse selvom du ikke kom sporelementer i, blot meget langsommere, og farverne ville blot være kedelige.
Jeg ved der var nogen der forsøgte at måle på jod forbruget, men det resulterede blot i at der virkeligt skulle hældes meget af det i vandet. Jog er efter hvad jeg har forstået ret flygtigt, og meget svært at måle korrekt for. Og samtidigt er det hammer giftigt.
når jeg har tilsat sporestoffer, så kigger jeg på helhedsindtrykket af akvariet. Men korallerne er lang tid om at reagere på sporestofferne, der kommer ikke mere farve på den fra uge til uge, der kan gå måneder inden du kan se det, om overhovedet. Jeg har en Pocilipora som bliver helt rød, når der kommer sporelementer i, men igen er det en langsom proces som tager måneder.
En ret sikker ledetråd til om der er nok eller formeget sporestof i vandet ,er om der kommer alger
Brugeravatar
christiantt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Silkeborg

Indlæg af christiantt »

Men algerne kan da også godt komme hvis man ikke bruges osmosevand??
Men vil det så sige at hvis man bruges osmosevand, og har problemer med alger på ruden f.eks., så kan det være fordi man bruger for meget sporestoffer??
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af Carsten »

Nej, algerne kan også komme af formeget nitrat og fosfat.
Brugeravatar
Christian
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
20

Indlæg af Christian »

Eciton skrev:ja det kan jeg godt regne ud, at hvis man ingen koraller har, så bruges der ikke sporestoffer, men hvis man har hele baljen fyldt til randen så bruges der meget. Men det er jo rart at vide hvor man nogenlunde skal starte
Det hele er jo egentlig veldig enkelt, du må nødt til at finne frem dine testsett og måle dine verdier. De verdier som er for lave må justeres på plass som de skal være optimalt. Når du videre måler noen dager senere så ser du hurtig hvilet forbruk du har og etter noen uker har du meget god oversikt over ditt forbruk og dermed hvor meget du må tilsette. Får du god vekst på dine koraller så stiger forbruket i takt med korallveksten og du må tilføre enda mer sporstoffer og nå går vi utifra at du måler jevnt minst en gang i uken så har du fullstendig kontroll over forbruk i din balje.
Det er å anbefale en lille notisbok til at føre en logg over dine målinger, da vil du ha en fabelaktig god referance til senere...

Det er en liten påstand jeg vil komme med i denne sammenheng og det er at måling av verdier i saltvand er sterkt undervurdert og en av de viktigste årsaker til problemer i baljen...

Test ofte og få full kontroll...
750liter 114liter sump2x250W HQI.14.5K Giesemann. Deltec-KM500.FR509.PF601.AP703.P1000A-SanderC100.IKS.TS48-MerlinFSBF.
Christian
Brugeravatar
Eciton
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
19

Indlæg af Eciton »

det er rigtigt at de er godt at tæste men man kan vel ikke teste for alle de ting der er i grotec abc sporestoffer. Men alt andet er jeg enig i at det er en god ide at teste hver uge
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af Carsten »

Teste??? :shock: Det gør jeg da aldrig!!
Brugeravatar
Nolan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 8970 Havndal
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Demstrup

Indlæg af Nolan »

Tror ikke engang der findes testsæt til alle de "sager" der er i ABC'erne.

/Kim
Brugeravatar
Christian
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
20

Indlæg af Christian »

Nu 8) det var jo ikke meningen å teste for ALLE verdier som finnes i ABC.
Eciton skrev:det er rigtigt at de er godt at tæste men man kan vel ikke teste for alle de ting der er i grotec abc sporestoffer. Men alt andet er jeg enig i at det er en god ide at teste hver uge
Det var jo hele mit point Ecition, test de viktigste verdier og les forbruket derifra. Sporstoffer er jo knapt målbare så de må du stole på kommer med i baljen sammen med ABC..

Carsten: Teste??? Det gør jeg da aldrig!!.
Vel det er din sag Carsten, men om du ikke tester i din balje, hva hjelper det Eciton med hans spørsmål?
Du har kansje et hyper fantastisk triks for å se nøyaktig ditt forbruk og pinpoint doserer efter det, men det var vel ikke det Eciton lurte på... :roll:

Nolan: Tror ikke engang der findes testsæt til alle de "sager" der er i ABC'erne.
Jo det finnes, men det er til svimlende himmelhøye priser og dermed uaktuelt av den grunn, og det er vel ikke så mange som måler alle sporstoffer meg bekjent, men Ca,Mg,Sr, KH, pH, Jod gir meget gode resultater om de måles og holdes på korrekt nivå og gir en god indikasjon på forbruk.....
Christian
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af Carsten »

[quote="Christian

Vel det er din sag Carsten, men om du ikke tester i din balje, hva hjelper det Eciton med hans spørsmål?
Du har kansje et hyper fantastisk triks for å se nøyaktig ditt forbruk og pinpoint doserer efter det, men det var vel ikke det Eciton lurte på... :roll:

[/quote]

Næ, jeg har ingen triks, men kigger på akvariet. og dem som har set det, vil give mig ret i, at mine doseringer ikke kan have været helt galt på den.
Men at teste for strontium, er totalt misvisende, da de test sæt der er i handlen ikke er præcise nok, ej heller salifert.
En bekendt lå og rodede med det, og endte med at sende en vandprøve til et laboratie. For at få en komplet oversigt over indholdet i akvariet.
Og lige strontium indholdet, som han troede var iorden var helt i skoven. Husker dog ikke om det var alt for højt eller omvendt alt for lavt.
Brugeravatar
Christian
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
20

Indlæg af Christian »

Carsten skrev:[quote="Christian

Næ, jeg har ingen triks, men kigger på akvariet. og dem som har set det, vil give mig ret i, at mine doseringer ikke kan have været helt galt på den.
Men at teste for strontium, er totalt misvisende, da de test sæt der er i handlen ikke er præcise nok, ej heller salifert.
En bekendt lå og rodede med det, og endte med at sende en vandprøve til et laboratie. For at få en komplet oversigt over indholdet i akvariet.
Og lige strontium indholdet, som han troede var iorden var helt i skoven. Husker dog ikke om det var alt for højt eller omvendt alt for lavt.[/quote]

Nu vet de aller fleste som bruker dette forumet at du Carsten er en meget dyktig og erfaren akvarist, det er jo tydelig vis ikke Ecition på dette område og da blir det litt feil å fortelle en som har stillet et meget godt spørgsmål at å måle for verdier det behøves ikke.
Der er jeg uenig med deg Carsten, det er ytterst viktig at måle sine verdier og med tiden så kommer erfaringen til at kunne ta en rask titt og si at "Hm, nå ser det ut til at mine koraller trenger ett lite skudd magnesium" som du er i stand til.

Det er reelt sett å måle verdier som den eneste måte til å finne sitt forbruk for de fleste akvarister, det er stortsett ikke nødvendig med mere eksakt måling enn det som markedet tilbyder oss pr i dag, det finnes det meget mange TOTM beviser for.

:beer:
Christian
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af Carsten »

Er du egentligt klar over hvor meget strontium du skal hælde i akvariet hverdag for at få niveauet op hvor det efter måle sættet skal være, det er rigtigt store mængder. Og samtidigt er videnskaben vildt uenige om det overhovedet er nødvendigt med strontium, eller om kroaller nu blot optager det, nu det er der.
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"