Min wurdemani reje har lige fodt mindst 100 unger
-
- Scooter Blenny
- Reactions:
- 18
- Postnummer: Ikke angivet
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: Ørestad
Min wurdemani reje har lige fodt mindst 100 unger
Min ene wurdemani reje har lige spyttet 100vis af unger ud i akvariet. Det er helt vildt. De er bitte bitte smaa og rigtigt sode. Ved nogen hvordan jeg kan holde nogen af dem i live??
Jeg er bange for, at de allesammen vil blive kvaest i min tunze pumper.
Jeg er bange for, at de allesammen vil blive kvaest i min tunze pumper.
-
- Foxface
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 2720 Vanløse
- Geografisk sted: København
Det er ikke let at opdrætte Wurdemanni rejer. Det er rigtigt, at det skal gøres i et separat akvarium og du skal opsamle ungerne med et opsamlingsapparat, du bygger selv. Derefter er problemerne 1) at holde dem i suspension d.v.s. flydende i vandfasen (de lever planktonisk i havet) og 2) at fodre dem og 3) at holde vandet nogenlunde friskt uden at undgerne ryger i filtret.
Alle krebsdyr kræver den rigtige sammensætning af foder for at gennemløbe alle larvestadier og hudskifter. Dette kræver en bestemt sammensætning af især umættede fedtsyrer HUFA/PUFA/ARA etc.
Hvis du er rigtigt interesseret findes der en bog af Ann Kirkendoll, der gennemgår det hele. Du kan købe den på nettet. Jeg er nu sikker på at det kan betale sig at eksperimentere udfra hendes bog, for at bringe overlevelseprocenterne op og for at gøre ens eget liv lettere.
Mvh
Hans
Alle krebsdyr kræver den rigtige sammensætning af foder for at gennemløbe alle larvestadier og hudskifter. Dette kræver en bestemt sammensætning af især umættede fedtsyrer HUFA/PUFA/ARA etc.
Hvis du er rigtigt interesseret findes der en bog af Ann Kirkendoll, der gennemgår det hele. Du kan købe den på nettet. Jeg er nu sikker på at det kan betale sig at eksperimentere udfra hendes bog, for at bringe overlevelseprocenterne op og for at gøre ens eget liv lettere.
Mvh
Hans
-
- Foxface
- Reactions:
- 18
Hej Carsten
Ja, det er rigtigt, at der er mindst een, der opdrætter Wurdemannier her i DK, men jeg tror også, at han bruger meget tid på det (det har jeg hørt). Men det er helt sikkert ladesiggørligt. Der opdrættes også Lysmata debelius og L. wurdemanni på kommerciel basis i England og i hvert flad l. wurdemanni i USA.
Med hensyn til Pseudochromis friidmanni så tror jeg, at det er rimeligt straight forward, hvis man kan få fat i Moes bog desangående. Dog er der også her helt sikkert forbundet en del arbejde med det, men på amerikanske chat rooms forekommer der jævnligt beskrivelser af opdræt af denne fisk. Prøv iøvrigt en gang at check, hvor mange forskellige saltvandsfisk Moe har opdrættet - der er virkeligt imponerende!!
Hans
Ja, det er rigtigt, at der er mindst een, der opdrætter Wurdemannier her i DK, men jeg tror også, at han bruger meget tid på det (det har jeg hørt). Men det er helt sikkert ladesiggørligt. Der opdrættes også Lysmata debelius og L. wurdemanni på kommerciel basis i England og i hvert flad l. wurdemanni i USA.
Med hensyn til Pseudochromis friidmanni så tror jeg, at det er rimeligt straight forward, hvis man kan få fat i Moes bog desangående. Dog er der også her helt sikkert forbundet en del arbejde med det, men på amerikanske chat rooms forekommer der jævnligt beskrivelser af opdræt af denne fisk. Prøv iøvrigt en gang at check, hvor mange forskellige saltvandsfisk Moe har opdrættet - der er virkeligt imponerende!!
Hans
-
- Foxface
- Reactions:
- 18
Nej, jeg har desværre ikke et link. Der hvor jeg har set listen er i Moes bog "The marine aquarium reference". Det er en alle tiders bog også selv om Moe har skrvet den i 1989, men han har været uhyggeligt forudseende og har tydeligvis gjort opdrættet af saltvandsfisk til sin levevej. Han har også skrvet en mindre bog "The marine aquarium handbook - from beginner to breeder", som sådan set blot er et nedkog af den første. Begge er udgået fra forlaget, men jeg fik fat i nogle rimeligt lasede eksemplarer via Amazon.uk. Bøgernes stand er ret underordnet, da billederne er ret primitive og få. Hvis du slår Moes navn op på Google kommer der masser af hits, men jeg tro at et af dem er til hans hjemmeside.
Og ja, jeg er enig, intet er umuligt - især hvis man har penge, plads og tid. Det er også tre faktorer, som jeg kæmper hårdt med. Der er nu nok noget der skal lykkes også selv om jeg ikke bor i USA hvor alt er større....
Hans
Og ja, jeg er enig, intet er umuligt - især hvis man har penge, plads og tid. Det er også tre faktorer, som jeg kæmper hårdt med. Der er nu nok noget der skal lykkes også selv om jeg ikke bor i USA hvor alt er større....

Hans