Nitrit og lidt Nitrat??

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Brugeravatar
Andreas S
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
18
Postnummer: 2600 Glostrup
Geografisk sted: 2600 Glostrup

Nitrit og lidt Nitrat??

Indlæg af Andreas S »

Hej..

Jeg har inden for de sidste 3-4 uger hele tiden kunnet måle 0,05 - 0,1 ppm nitrit og 2,5 - 5,0 ppm nitrat.. Det irriterer mig enormt, da jeg ikk vil smide nyt liv i og bare se det blive forgiftet.. Er der nogen der kan hjælpe mig lidt med nogle muligheder til hvad jeg kan gøre :?:
Anden

Saltvandspausen er startet
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Indlæg af ole kekkonen »

liv gir liv ............achmalla achmed.com. :D
Brugeravatar
mads-fisk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 2400 København NV
Saltvand siden?: 2003
Geografisk sted: 2400, KBH. NV,
Kontakt:

Indlæg af mads-fisk »

Nitrit og nitrat kan ikke komme ud af ingenting, så du må finde ud af, hvordan det tilføres. Det er ikke sikkert, det tilføres som nitrit og nitrat. Det kan også være proteiner, som din skummer ikke får taget og derfor bliver de nedbrudt til nitrit og nitrat. Prøv at mål for ammonium.
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
Brugeravatar
Andreas S
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
18

Indlæg af Andreas S »

Ammonium er 0 ???
Anden

ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af ole kekkonen »

smid noget liv i der exporter nutrinter.http://en.wikipedia.org/wiki/Nutrient
Brugeravatar
Andreas S
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
18

Indlæg af Andreas S »

Hvad er noget liv?? Kan du ikk lige kort sige det?? Orker virkelig ikke sidde og læse det hele igennem og så nemt engelsk er det ikke ligefrem.. hehe..

Men nu har jeg renset skummeren totalt, renset filteret og tilmed sat et stykke poly filter imellem.. Så nu håber jeg virkelig det hjælper..
Anden

ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af ole kekkonen »

kender du til nitrifikation
Brugeravatar
Andreas S
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
18

Indlæg af Andreas S »

Nej? eller er det noget med at man tilsætter nitrifrikerende bakterier??
Anden

nielsk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
19
Postnummer: 8520 Lystrup
Saltvand siden?: 2006

Indlæg af nielsk »

Renset filter skriver du :!: Filter = nitrogenmolekyler og dermed nitrit og nitrat. Hvad har du af materiale i dit filter?

Jeg kører sommetider med indv. filter i min fisketank når fiskene rigtigt sviner. Men kun 3-4 dage så smides materialet ud.

I min reeftank er det bandlyst.

Saltvand kan ikke køres ferskvand mht. filtrering..
Brugeravatar
Andreas S
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
18

Indlæg af Andreas S »

Det undrer mig lidt, da det bare er en grov filtersvamp og en fin filtersvamp.. Den fine skiftede jeg dog igår..

Men det der undrer mig mest er at det jo er en del af filtersystemet i RedSeaMax systemet, og det jo så selvfølgelig er RedSea der har udviklet det..
Anden

nyberg
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
21
Postnummer: 8362 Hørning
Geografisk sted: Danmark

Re: Nitrit og lidt Nitrat??

Indlæg af nyberg »

Falcon skrev:Hej..

Jeg har inden for de sidste 3-4 uger hele tiden kunnet måle 0,05 - 0,1 ppm nitrit og 2,5 - 5,0 ppm nitrat.. Det irriterer mig enormt, da jeg ikk vil smide nyt liv i og bare se det blive forgiftet.. Er der nogen der kan hjælpe mig lidt med nogle muligheder til hvad jeg kan gøre :?:
Det er først og fremmest nitrit, som du bør fokusere på. Et eller i nedbrydningensprocessen fungerer ikke som det skal. Selv hvis din skummer er slukket bør der ikke kunne dannes nitrit, hvis den biologiske balance er i orden. Enten er dit akvarie alt for belastet af fisk og fodring og/eller der ligger ophobede mængder af organisk materiale og gemmer sig bag stenene. Kan der ligge en død fisk et sted?

Nitrat i de mængder, som du skriver om, har ikke nogen reel betydning. Det vil dårligt nok kunne være en egentlig årsag til alger. Men det er selvfølgelig godt at du holder øje med den, for hvis nitratkurven er støt opadgående, ender du med at få problemer.
Brugeravatar
Andreas S
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
18

Indlæg af Andreas S »

Der ligger ikke en død fisk nogen steder... Akvariet har kørt i 2 måneder, der er 3 fisk i og en hel del koraller.. Jeg fodrer med ca. 15 flager flagefoder den ene dag og artemia/marine mix (en stor terning består af 2 "kvadrater", jeg fodrer med ca. 3/4 af det ene "kvadrat", kan du følge mig??), disse to fodertyper skiftevis..

Kan dette være for meget foder?? Men det kan måske godt være noget omkring det filter jeg har i, det har været i i 2 måneder (selvfølgelig renset indimellem), men det fine filter blev skiftet igår..
Anden

Fick
Foxface
Foxface
Reactions:
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Dragør

Indlæg af Fick »

Nyberg: Kan en fisk svine så meget. Har selv et problem med nitrit. Min balje er 300 L og der ligger en død gramma et eller andet sted.
nyberg
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
21

Indlæg af nyberg »

En død Gramma sp. i 300 l burde allerhøjst give et kortvartigt udsving mht. nitrit. Det burde ikke vare ved over flere dage, hvis alt ellers kører som det skal.
Fick
Foxface
Foxface
Reactions:
19

Indlæg af Fick »

Har over de sidste 3 dage målt nitrit og en lille smule ammonium. Bruger hanevand, hvor jeg har målt en lille smule nitrit i det. Det har der ikke været før. Det forsvinder måske snart igen. har efterhånden også en del fisk. Hvor meget vand skal der løbe til skummeren, bortset fra de sidste par dage har der nærmest kun løbet en lille smule vand ind til skummeren kontinuerligt.
nyberg
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
21

Indlæg af nyberg »

Fick skrev:Bruger hanevand, hvor jeg har målt en lille smule nitrit i det. Det har der ikke været før.
Hmm, du mener vel ikke nitrat? Jeg tror ikke, at der overhovedet må være den mindste smule nitrit i hanevandet og i hvert fald ikke noget, der kan måles med vores akvarietests. Det lyder enten som om, at testsættet ikke er helt pålideligt, ellers også bør i følges op hos den lokale drikkevandsforsyning inden i drikker af vandet igen.
Fick
Foxface
Foxface
Reactions:
19

Indlæg af Fick »

Nej, nitraten er på 1,0. Nitriten er noget der ligner 0,025. Men ifølge vandværket må man godt have nitrit i vandet så længe det ikke overstiger 0,1.
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"