Kan denne venturi skummer fungere?
-
- Rev Papegøje fisk
- Reactions:
- 20
- Postnummer: Ikke angivet
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: 8850 Bjerringbro
- Kontakt:
hvordan har du tænkt dig at rengøre den, når først du har limet røret fra pumpen på flasken
MVH
Henrik
http://www.koralrevet.dk
430 L akv, 112 L sump, 2 Tunze stream 6000 m. multicon, Retur OR3500, AM sp3000 niveumat, Schuran 150, 80 kg levende sten
Henrik
http://www.koralrevet.dk

430 L akv, 112 L sump, 2 Tunze stream 6000 m. multicon, Retur OR3500, AM sp3000 niveumat, Schuran 150, 80 kg levende sten
-
- Kejser fisk
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 8200 Århus N
- Saltvand siden?: 2006
- Geografisk sted: Århus
hmm.. den havde jeg sku' misset kan se at det var rør nr. to der havde kegle form så det skummede op i koppen... må finde på noget andet. ...frederik skrev: ‹ Vælg ›
En færdig tegning. ... Har valgt en halvanden liters plastflaske (vipper imellem fanta og sprite) til "inderrør" da den har præcis de rigtige mål og formen ligner den de har illustreret på schurans hjemmeside
Det kan jeg ikke følge dig i. Schurans stigerør indsnævrer da ikke, og det vil jeg alt i alt også anse som en rigtig dårlig idé.
skal det rengøres? er det ikke kun koppen der skal det?hvordan har du tænkt dig at rengøre den, når først du har limet røret fra pumpen på flasken
For akvarie setup - se min profil...
Venlig Hilsen
Frederik
-
- Kejser fisk
- Reactions:
- 19
så må jeg lave nogle samlinger eller noget, finder på et eller andetDen skal rengøres en gang imellem, for sådan en gang snask skummeren laver, giver ikke mange luftbobler, når den efterhånden bliver "slammet til."
Hvordan vil du styre vandstanden i skummeren? Skal skummeren sidde inden i, eller uden for akvariet?

Vandstanden i skummeren afhænger 100 % hvor den står i forehold til vandstanden i akvariet, sådan som den ser ud lige nu. ... ved ikke om da_nizzels foreslag måske vil virke... (?)
Men stadigvæk, der skal vel noget pumpeværk på, for det ser jo ikke ud som om at der er noget som tvinger vandet igennem skummeren.
det skulle det forestille, men nu er jeg heller ikke den bedste til painter den store sorte firkant ikke en pumpe ....

Venlig Hilsen
Frederik
-
- Kejser fisk
- Reactions:
- 19
tjekkan du ikke lave en masse billeder når du laver skummeren, vil gerne se hvordan den bliver.

Venlig Hilsen
Frederik
-
- Kejser fisk
- Reactions:
- 19
Hmm... Måske bare den har indsugning i form af et rør, så skulle den være i vinkel... Nogle bud måske? Er aquabee regulerbare?Ok, måske skulle du kigge efter en pumpe der er regulerbar, jeg tror det vil blive et bøvl at skulle flytte skummeren op og ned, især hvis den skal stå uden for akvariet.
Venlig Hilsen
Frederik
-
- Kejser fisk
- Reactions:
- 19
Så er den lavet!
Den er lavet nødagtigt som den tegning jeg har vedhæftet, måtte skifte den selvsugende slange ud med en luftpumpe med en træluftsten for enden - dels fordi det førstnævnte ikke fungerede og dels fordi træluftstenen vil sørge for at pumpen for nogle meget små bobler at arbejde med og derfor vil være super effektiv.
Har kun en mobil som kamera lige for øjeblikket, og så kom jeg til at installere den i akvariet bag stenopsætningen før jeg kom i tanke om billederne, så i må nøjes med et par dårlig kvalitets billeder
Hvis der er nogle der har spørgsmål til hvordan den fungere, så skyd
Billeder kommer når jeg er færdig med at spise
Den er lavet nødagtigt som den tegning jeg har vedhæftet, måtte skifte den selvsugende slange ud med en luftpumpe med en træluftsten for enden - dels fordi det førstnævnte ikke fungerede og dels fordi træluftstenen vil sørge for at pumpen for nogle meget små bobler at arbejde med og derfor vil være super effektiv.
Har kun en mobil som kamera lige for øjeblikket, og så kom jeg til at installere den i akvariet bag stenopsætningen før jeg kom i tanke om billederne, så i må nøjes med et par dårlig kvalitets billeder

Hvis der er nogle der har spørgsmål til hvordan den fungere, så skyd

Billeder kommer når jeg er færdig med at spise

Venlig Hilsen
Frederik
-
- Kejser fisk
- Reactions:
- 19
Måske vil det hjælpe at tilføje filen 

- Vedhæftede filer
-
- motor-skummer
- skummer X finaly the one.JPG (32.49 KiB) Vist 3999 gange
Venlig Hilsen
Frederik
- mads-fisk
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 2400 København NV
- Saltvand siden?: 2003
- Geografisk sted: 2400, KBH. NV,
- Kontakt:
Har du læst hele tråden? Idéen med denne skummer er jo netop, at den ikke behøver overløb.da_nizzel skrev:hvis vandet kommer direkte fra overløbet og du bruger en træluftsten, så er der jo ingen grund til at have pumpen på.
Frederik<< Hvorfor virkede injektordelen ikke? Du lavede vel blot en indsnævring af røret med en luftindgang lige efter?
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
Indehaver af AcroFarm DK
-
- Kejser fisk
- Reactions:
- 19
Den sørger for en konstant udskiftning af rent vand med beskidt vand og er derfor altafgørende, det kunne mulighvis være trækket med en luftpumpe, men så skulle denne være ret så kraftig og skummeren skulle være bygget på en helt anden måde...hvis vandet kommer direkte fra overløbet og du bruger en træluftsten, så er der jo ingen grund til at have pumpen på.
Havde brugt et rør til at sætte på pumpens udgang som både havde en regulerbar hane og luftindtag, men luftindtaget gad bare ikke tage luft ind (tværimod skød det luft ud?), så besluttede at sætte en luftpumpe med en træluftsten til istedet, hvis jeg løber tør for træluftsten sætter jeg den bare til ved luftindtaget, det burde virke...Hvorfor virkede injektordelen ikke? Du lavede vel blot en indsnævring af røret med en luftindgang lige efter?
Skummeren fungere rigtig godt indtil videre og skummer en masse dejligt snask op i koppen

Venlig Hilsen
Frederik
-
- Kejser fisk
- Reactions:
- 19
Arbejder på detKommer der snart billeder

Venlig Hilsen
Frederik
- mads-fisk
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Kontakt:
Som sagt: Du lavede vel blot en indsnævring af røret med en luftindgang lige efter?frederik skrev:Den sørger for en konstant udskiftning af rent vand med beskidt vand og er derfor altafgørende, det kunne mulighvis være trækket med en luftpumpe, men så skulle denne være ret så kraftig og skummeren skulle være bygget på en helt anden måde...hvis vandet kommer direkte fra overløbet og du bruger en træluftsten, så er der jo ingen grund til at have pumpen på.
Havde brugt et rør til at sætte på pumpens udgang som både havde en regulerbar hane og luftindtag, men luftindtaget gad bare ikke tage luft ind (tværimod skød det luft ud?), så besluttede at sætte en luftpumpe med en træluftsten til istedet, hvis jeg løber tør for træluftsten sætter jeg den bare til ved luftindtaget, det burde virke...Hvorfor virkede injektordelen ikke? Du lavede vel blot en indsnævring af røret med en luftindgang lige efter?
Skummeren fungere rigtig godt indtil videre og skummer en masse dejligt snask op i koppenprøver forgæves at få min kortlæser til og virke, så jeg kan lægge nogle billeder op...
Det er da klart, at den spytter vand ud, hvis du bare borer et hul på tryksiden. Det er jo netop sådan man tilslutter bypassfiltrer.
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
Indehaver af AcroFarm DK
-
- Kejser fisk
- Reactions:
- 19
nope, brugte jo et stykke rør hvor der på forhånd var luftindtag, går da stærkt ud fra at det er lavet sådan at pumpen hiver luft ind, fx. ved at have skåret luftindtaget skråt/skævt inde i røret for derved at skabe undertryk?Som sagt: Du lavede vel blot en indsnævring af røret med en luftindgang lige efter?
Det er da klart, at den spytter vand ud, hvis du bare borer et hul på tryksiden. Det er jo netop sådan man tilslutter bypassfiltrer.
Venlig Hilsen
Frederik
- mads-fisk
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Kontakt:
Jamen det var det jo åbenbart ikke, for der blev jo ikke hevet luft ind.frederik skrev:nope, brugte jo et stykke rør hvor der på forhånd var luftindtag, går da stærkt ud fra at det er lavet sådan at pumpen hiver luft ind, fx. ved at have skåret luftindtaget skråt/skævt inde i røret for derved at skabe undertryk?Som sagt: Du lavede vel blot en indsnævring af røret med en luftindgang lige efter?
Når man laver en injektor, laver man som sagt en indsnævring af røret og lige efter et luftindtag.
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
Indehaver af AcroFarm DK
-
- Dværg kejser
- Reactions:
- 18
- Postnummer: Ikke angivet
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: Hedehusene ved Roskilde
Arbejder selv på en skummer, så har nogle spørgsmål.
-Bliver der ikke trukket bobler med ned sammen med vandet, når flasken kun er 5 cm. mindre end røret? bruger du vat?
-Hvad er diameteren på hullet i toppen af flasken?
-hvor mange L/T er pumpen på?
-Hvordan har du tætnet samlingen i flasken og koppen?
Er lidt trist over at du er gået bort fra dine oprindelige planer om længere reaktionstid, og er blevet overtalt til det velkendte der fungere og bare er "godt nok" som GedemeisterDK skriver.
Du kan måske redde lidt af din ide ved at sætte pumpen til at spule boblerne ned i flasken igen istedet for at montere den i bunden.
Ved at nogle proteiner kræver rigtig lang reaktionstid og først vil kunne skummes effektivt fra med en to meter høj skummer, så jo længere reaktionstid jo bedre.
Men, Så en gang et forstørret billed af en proteinbobbel og den lignede en nullermand, kan det tænkes at for kraftig cirkulation kan spule proteinerne af boblerne, ellers ville overløbet vel heller ikke virke, så ville proteinhinden bare blive i overløbet.
Er der lavet nogen forsøg der viser at en modstrøms-skummer virker bedre en en medstrøms, man kan sige at hvis vandet følger boblen istedet for at pasere den, må det give bedre reaktionstid.
Er der nogen fysiknørder der kan fortælle mig om trykket egentlig spiller en rolle i reaktionstiden, min teori går på at trykket i boblen og vandet må være det samme og derfor udligner hinanden.
Mvh. Danny
-Bliver der ikke trukket bobler med ned sammen med vandet, når flasken kun er 5 cm. mindre end røret? bruger du vat?
Er lidt trist over at du er gået bort fra dine oprindelige planer om længere reaktionstid, og er blevet overtalt til det velkendte der fungere og bare er "godt nok" som GedemeisterDK skriver.
Du kan måske redde lidt af din ide ved at sætte pumpen til at spule boblerne ned i flasken igen istedet for at montere den i bunden.
Ved at nogle proteiner kræver rigtig lang reaktionstid og først vil kunne skummes effektivt fra med en to meter høj skummer, så jo længere reaktionstid jo bedre.
Men, Så en gang et forstørret billed af en proteinbobbel og den lignede en nullermand, kan det tænkes at for kraftig cirkulation kan spule proteinerne af boblerne, ellers ville overløbet vel heller ikke virke, så ville proteinhinden bare blive i overløbet.
Er der lavet nogen forsøg der viser at en modstrøms-skummer virker bedre en en medstrøms, man kan sige at hvis vandet følger boblen istedet for at pasere den, må det give bedre reaktionstid.
Er der nogen fysiknørder der kan fortælle mig om trykket egentlig spiller en rolle i reaktionstiden, min teori går på at trykket i boblen og vandet må være det samme og derfor udligner hinanden.
Mvh. Danny
Mvh. Danny
-
- Kejser fisk
- Reactions:
- 19
Tror jeg har vendt indgangsrøret om, det forklarer også at den gerne sprøjter vand udJamen det var det jo åbenbart ikke, for der blev jo ikke hevet luft ind.
Når man laver en injektor, laver man som sagt en indsnævring af røret og lige efter et luftindtag.

- nope, der er jo mere en kant hele vejen rundt hvor vandet strømmer ud, og derfor ikke særlig stor modstand (mit vand er krystal klart!). Bruger ikke vat, hvordan det?-Bliver der ikke trukket bobler med ned sammen med vandet, når flasken kun er 5 cm. mindre end røret? bruger du vat?
- ca. 7 cm.
- 1000 ltr/timen.
- Med plexiglas opløst i acetone (hæfter kun på noget plast), det opløser plexiglas og "svejser" derfor skummeren sammen de steder hvor man bruger plexiglas.
Hmm... Det var nu mere det der med at Shcuran bruger samme system jeg hæftede mig vedEr lidt trist over at du er gået bort fra dine oprindelige planer om længere reaktionstid, og er blevet overtalt til det velkendte der fungere og bare er "godt nok" som GedemeisterDK skriver.

Forstår jeg ikke helt? (tegning?Du kan måske redde lidt af din ide ved at sætte pumpen til at spule boblerne ned i flasken igen istedet for at montere den i bunden.

Er noget til den konklusion at min kortlæser eller mit mobil kort er gået i stykker, men vil præve at tage nogle billeder med familiens kamera da det lige er kommet hjem fra ferie

Venlig Hilsen
Frederik
-
- Kejser fisk
- Reactions:
- 19
Billeder! Desværre kun så godt jeg nu kunne få taget dem, da den er installeret i akvariet allerede...
Første...
Første...
- Vedhæftede filer
-
- Skummer DIY. 1
- DSC01142.JPG (19.22 KiB) Vist 4093 gange
Venlig Hilsen
Frederik
-
- Kejser fisk
- Reactions:
- 19
Andet...
Lidt bobler...
Lidt bobler...
- Vedhæftede filer
-
- Akummer DIY Andet
- DSC01143.JPG (12.57 KiB) Vist 4092 gange
Venlig Hilsen
Frederik
-
- Kejser fisk
- Reactions:
- 19
Tredje...
- Vedhæftede filer
-
- Akummer DIY Tredje
- DSC01144.JPG (19.38 KiB) Vist 4090 gange
Venlig Hilsen
Frederik
-
- Kejser fisk
- Reactions:
- 19
Fjerde, og sidste i denne her omgang...
- Vedhæftede filer
-
- Skummer DIY Fjerde
- DSC01145.JPG (22.25 KiB) Vist 4088 gange
Venlig Hilsen
Frederik
-
- Kejser fisk
- Reactions:
- 19
Hmm... Man kan skrue op og ned for boblerne - tro mig der kan komme mange! Men tror at billedet er så lille (orginalen er 960x1120) at man simpelthen ikke kan se de fleste af boblerne, lidt en misser, men når de ikke må være mere end 90 kb, har det sine begrænsninger...
Venlig Hilsen
Frederik
-
- Kejser fisk
- Reactions:
- 19
Bonus info - lige pt. er det ikke låg på koppen (derfor det ser en anelse wierd ud), men det kommer...
Venlig Hilsen
Frederik