Er min søstjerne død?

Forum for snak om fisk, bløddyr og lignende.
Besvar
Brugeravatar
pjunker
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
20
Postnummer: Ikke angivet

Er min søstjerne død?

Indlæg af pjunker »

Den så fin ud da jeg købte den for 4 dage siden, men den har ikke bevæget sig ret meget, og nu ligger den helt stille og ser meget ussel ud, der kommer trævler fra den og den lådne overside er lige som begyndt at miste hårene eller hvad man nu kalder det. Er den død?
Carstenh
Reactions:

Indlæg af Carstenh »

JA!!!
Men for at være sikke kan du prøve at vende den på hovdet, hvis den ikke selv vender sig er den død.
Brugeravatar
pjunker
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
20

Indlæg af pjunker »

Ok, den har lige bevæget sit ene ben, men det ser ud til at et eller andet er lidt hård ved den, kan det være min eramit der gnaver lidt i den?
Ud over eramit har jeg hugo, klovn, gul kirug og snegle.
Mvh. Peter
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

En eramit kan være meget hård ved de andre beboere. Hvis de ikke flytter sig bliver de ædt. Hvis du ikke er sikker på at der er liv i kræet mere, så ud med den straks. Ellers risikerer du at den går i forrådelse.
Brugeravatar
pjunker
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
20

Indlæg af pjunker »

Ja, nu er jeg kommet hjem efter weekenden, og ja ØV den er død, og den lugtede fælt da jeg fiskede den op. :-(
Er der nogen der har en ide om hvad den er død af? De andre beboer ser ud til at ha det fint.
Skal jeg gøre noget specielt for at rense vandet, eller går det af sig selv?
mikkel
Reactions:

Indlæg af mikkel »

Den er sikkert død af at komme ned i dit akvarie - søstjerner kan være meget følsomme overfor selv små ændringer i PH, salinitet og temperatur...og de kan slet, slet ikke lide kobber. Hvordan satte du den ned i baljen?
Brugeravatar
pjunker
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
20

Indlæg af pjunker »

Jeg fik at vide ved klovnfisken at den bare skulle dumpes i, da den og en musling jeg købte ikke havde brug for tilvænning som fisk. :-( men det passer måske ikke helt?
Mvh. Peter
mikkel
Reactions:

Indlæg af mikkel »

WOT? Kan da godt være at det er mig der tager fejl (og de plejer at have styr på det i Klovnfisken), men jeg mener nu at søstjerner har brug for mindst lige så meget tilvænning som fisk. Det eneste jeg ville dumpe i uden den store tilvænning er visse koraller. Har du et navn på den søstjerne - gerne latinsk? Hvis du har mistet den pga. dårlig vejledning af sælger, synes jeg at du som det mindste burde gøre ham opmærksom på det.....og måske hustle dig til en bytter :wink:
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

De fleste bløddyr og koraller kan blot smides i akvariet. Rejer er dog ret sarte!
Der kan altid ske dødsfald ved en flytning.
mikkel
Reactions:

Indlæg af mikkel »

Kiggede lige på liveaquaria.com - her er der hvad der stod ved sand-søstjernen (Astropecten polycanthus):

"The Sand Sifting Sea Star is very intolerant of sudden changes in oxygen levels, salinity and pH of the water, and cannot tolerate copper-based medications. The drip acclimation method is highly recommended for all Sea Stars due to their intolerability to changes in water chemistry. It should never be exposed to air while handling."

Det er tilladt at bande nu....
Brugeravatar
pjunker
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
20

Indlæg af pjunker »

:MA :evil: :G men det blir den jo ikke levende af. Den næste søstjerne skal helt sikkert tilvændes i ekstra ekstra lang tid.
Mvh. Peter
Brugeravatar
herzberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 2640 Hedehusene

Indlæg af herzberg »

Ved godt at det er en gammel tråd:

Men, jeg var selv i klovnefisken igår for at købe lidt snegle, krebs og en søstjerne. Jeg fik samme råd, søstjernen skal blot ligge i 10 min og kan derefter smides i vandet.

Som sagt så gjort.

Idag var jeg lidt nervøs for, om den var død, da den har ligget samme sted som jeg smed den ned.

Jeg vendte den så som Carstenh har foreslået, og der gik ikke 30 sek, så havde den selv vendt sig igen.

Så en søstjerne kan altså godt ligge "død" i lang tid uden at være det overhovedet.
Mit 400 liters startet september 2007 ->http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=11421
Brugeravatar
herzberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 2640 Hedehusene

Indlæg af herzberg »

Iøvrigt vandrede den straks tilbage til nøjagtig samme placering som før, så måske jeg bare valgte det perfekte sted til den i første forsøg ;)
Mit 400 liters startet september 2007 ->http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=11421
mikkel
Reactions:

Indlæg af mikkel »

http://www.google.com/search?hl=da&q=st ... mation&lr= - ALLE de seriøse hits du får anbefaler at man akklimatiserer min. 2-3 timer....de mere rabiate anbefaler 24 timer.

At den lever nu er ikke nødvendigvis et tegn på at den har overlevet turen fra havet til dig. Død pga. dårlig eller ingen akklimatisering kan godt være flere uger om at vise sig. Mange arter sulter for resten også ihjel (der er ingen der aner hvad de lever af) over en periode på ca. et år - den æder sig selv op indefra i mangel af bedre og falder så fra hinanden.

Generel info:
http://www.reefkeeping.com/issues/2004- ... /index.php
http://www.reefkeeping.com/issues/2002-04/rs/index.php
Besvar

Tilbage til "Fisk og bløddyr"