at lave udgang til sump og tilbage løb + strøm forbrug

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

at lave udgang til sump og tilbage løb + strøm forbrug

Indlæg af StarF »

Jeg har så småt fundet mig et brugt akvarie, men der skal jo laves nedløb til sumpen og tilbage løb.

Er det muligt at istedet for at lav en kasse i hjørnet kan man lave et rør der stikker op lidt fra overfladen og vandet løber ned gennem det? tænkte det er lætter at kamuflere sådan et rør...

Udløbet, er vel lidt mere tricky hvis det er under vandoverfladen vil det jo suge vand ind hvis pumpen bryder sammen. ? Hvordan klares dette?

Lys.. hvis man vil holde fisk, anamoner og sådan hvad lys kræves der så? Har set noget af det lys til koraller er virkelig dyrt, skal man også ha det hvis man vil holde sig fra koraller? går ud fra der er masser af andet pænt der kan gro i akvariet som ikke er koraller :)

strøm.. hvad vil det ca koste om året at have et 400litters kørende? nogen bud?

har bestemt mig for at købe følgende:

Akvarie

og så selv lave lys kasse + møbel... bliver dog lidt tricky når det er buet men burde vel ku lade sig gøre... :)

Angående vand.. så bor jeg i Aalborg så tror ikke lige der er nogen steder i nærheden hvor man kan købe omose vand eller sådan. Er det virkelig umuligt at bruge det fra vandhanen?
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Hvorfor køber du ikke selv et osmoseanlæg??
Det bliver et kedeligt job at skulle ud og hente vand hele tiden.
Og et akvarie på ca 400 liter, bruger ca 5-6 liter om dagen, i sommer perioden. Hvis du kan købe osmosevand et eller andet sted, kommer du nok af med noget der ligner 2 kroner pr. liter. Det betyder at allerede inden du har fået fyldt akvariet op, har et osmoseanlæg tjent sig selv ind.

Hvis du vil have anemoner, så skal du have meget lys, og så kommer du nok ikke uden om HQI. Der er mange penge at spare ved at købe lampen/lamperne brugte.
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af StarF »

Hvad koster sådan et Osmoseanlæg? og hvordan skal det kobles sammen med ens akvarie?
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Jeg menes at MSH(her fra forummet) sælger dem til knapt 600 for den billigste model. Hvis du vælger at købe et, så tag et "silicatfilter" med også
Det behøver ikke blive koblet til akvariet. Det sætter jo grænser for hvor det kan stå i forhold til vandinstallationerne.
Et osmose anlæg kan kobles på en almindelig vandhane.
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af StarF »

ah ok det var ikke så galt, trode man sku op i en 3000kr... jamen så køber man vel sådan et :)
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"