bio bold?
-
- Rev haj
- Reactions: 2
- 19
- Postnummer: 5960 Marstal
- Saltvand siden?: 1990
bio bold?
jeg har biobolde i overløbet fra refugie,egentlig ikke for at rense vandet ,men den tar støj da jeg har en kraftig returpumpe da jeg mener det er vigtig vandet når skummeren inden det gar til proteiner i akv?
det jeg vil høre skal de holdes ren?,det er jo ikke noget xport af bakterie der som i levende sten?
det jeg vil høre skal de holdes ren?,det er jo ikke noget xport af bakterie der som i levende sten?
- Vedhæftede filer
-
- 0.jpg (75.3 KiB) Vist 933 gange
-
- Rev haj
- 19
-
- Kejser fisk
- Reactions: 0
- 19
- Postnummer: 8200 Århus N
- Saltvand siden?: 2006
- Geografisk sted: Århus
det vil jeg tilslutte mig, da jeg ikke tror de er tætte nok til at der kan finde en ophobning af affaldsstoffer sted...49 og en halv procent siger nej de skal ikke renses
For akvarie setup - se min profil...
Venlig Hilsen
Frederik
- mads-fisk
- Rev haj
- 21
- Postnummer: 2400 København NV
- Saltvand siden?: 2003
- Geografisk sted: 2400, KBH. NV,
- Kontakt:
Ole, Hvorfor ikke bare sætte en blå filtersvamp i istedet? Denne skal selvfølgelig også skylles igennem hver uge, men det er hurtigt gjort under den kolde hane.
Generelt vil jeg overhovedet ikke anbefale at have bioballs, da de betop ofte stopper til. Hvis man endelig vil have dem, vil jeg anbefale, at man tager alle boldene op hver 2. uge og skyller dem i en spand med akvarievand i.
Er det noget, du har praktisk erfaring med? I langt de fleste setup jeg ser med bioballs, er boldene helt stoppet til af skidt.frederik skrev:det vil jeg tilslutte mig, da jeg ikke tror de er tætte nok til at der kan finde en ophobning af affaldsstoffer sted...49 og en halv procent siger nej de skal ikke renses
Generelt vil jeg overhovedet ikke anbefale at have bioballs, da de betop ofte stopper til. Hvis man endelig vil have dem, vil jeg anbefale, at man tager alle boldene op hver 2. uge og skyller dem i en spand med akvarievand i.
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
Indehaver af AcroFarm DK
- mads-fisk
- Rev haj
- 21
- Kontakt:
Re: bio bold?
Vil du forresten ikke lige uddybe ovenstående sætning? Jeg tror ikke rigtig, at jeg forstår, hvad du mener.ole. skrev:da jeg har en kraftig returpumpe da jeg mener det er vigtig vandet når skummeren inden det gar til proteiner i akv?
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
Indehaver af AcroFarm DK
-
- Kejser fisk
- 19
- Postnummer: 8200 Århus N
- Saltvand siden?: 2006
- Geografisk sted: Århus
- bruger det selv...frederik skrev: ‹ Vælg › ‹ Udvid ›
Citat: ‹ Vælg ›
49 og en halv procent siger nej de skal ikke renses
det vil jeg tilslutte mig, da jeg ikke tror de er tætte nok til at der kan finde en ophobning af affaldsstoffer sted...
Er det noget, du har praktisk erfaring med? I langt de fleste setup jeg ser med bioballs, er boldene helt stoppet til af skidt.
Vl da mene at en filtersvamp bliver hurtigere beskidt end biobolde...?
En svamp er selvf. lidt lettere at rense...
Optimalt vil vel være at sætte en plexiglas/alm glas -plade ned i overløbet i en skrå vinkel? Dn skal ihvertfald ikke renses så tit.. ...
For akvarie setup - se min profil...
Venlig Hilsen
Frederik
- mads-fisk
- Rev haj
- 21
- Kontakt:
Ja den vil da klart samle mere skidt, men det er jo også en af fordelene ved den. Så er det bare at skylle den en gang om ugen. At skulle have x antal bioballs op og skylle i akvarievand er altså noget mere besværligt.frederik skrev:- bruger det selv...frederik skrev: ‹ Vælg › ‹ Udvid ›
Citat: ‹ Vælg ›
49 og en halv procent siger nej de skal ikke renses
det vil jeg tilslutte mig, da jeg ikke tror de er tætte nok til at der kan finde en ophobning af affaldsstoffer sted...
Er det noget, du har praktisk erfaring med? I langt de fleste setup jeg ser med bioballs, er boldene helt stoppet til af skidt.
Vl da mene at en filtersvamp bliver hurtigere beskidt end biobolde...?
En svamp er selvf. lidt lettere at rense...
Optimalt vil vel være at sætte en plexiglas/alm glas -plade ned i overløbet i en skrå vinkel? Dn skal ihvertfald ikke renses så tit.. ...
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
Indehaver af AcroFarm DK
-
- Rev haj
- 19
Re: bio bold?
det kan jeg desværre ikke mads,men håbede på du kunnemads-fisk skrev:Vil du forresten ikke lige uddybe ovenstående sætning? Jeg tror ikke rigtig, at jeg forstår, hvad du mener.ole. skrev:da jeg har en kraftig returpumpe da jeg mener det er vigtig vandet når skummeren inden det gar til proteiner i akv?

,men efter et nyberg indlæg kunne jeg forstå at det drejer sig om noget kø kultur og den sidste må vente måske lidt for længe,,,,eller som man siger den der ler sidst ler bedst

- K.E
- Dragefisk
- 21
- Postnummer: 7000 Fredericia
- Geografisk sted: Fredericia
Man kan da ligesågodt udnytte pladsen i overløbet, og fylde det med biobolde, og derved få lidt mere filtrering.
pt. bruger jeg ca. 15 l. i mit overløb, det tager plasken fra vand og der er godt med bakterier på dem, de er overdækket af en opskummet pvc plade, der er boret op med en masse små huller. Hele herligheden er dækket med en blå filtersvamp, der tager det værste skidt.
Mine biobolde renses ca. en gang hver 6 mdr.
Ole skrev..det kan jeg desværre ikke mads,men håbede på du kunne
,men efter et nyberg indlæg kunne jeg forstå at det drejer sig om noget kø kultur og den sidste må vente måske lidt for længe,,,,eller som man siger den der ler sidst ler bedst ??????????
pt. bruger jeg ca. 15 l. i mit overløb, det tager plasken fra vand og der er godt med bakterier på dem, de er overdækket af en opskummet pvc plade, der er boret op med en masse små huller. Hele herligheden er dækket med en blå filtersvamp, der tager det værste skidt.
Mine biobolde renses ca. en gang hver 6 mdr.
Ole skrev..det kan jeg desværre ikke mads,men håbede på du kunne
,men efter et nyberg indlæg kunne jeg forstå at det drejer sig om noget kø kultur og den sidste må vente måske lidt for længe,,,,eller som man siger den der ler sidst ler bedst ??????????
The sea, once it casts its spell, holds one in its net of wonder forever.
Jacques Cousteau
Jacques Cousteau
- Lars M
- Rev haj
- Reactions: 1
- 21
- Postnummer: 9560 Hadsund
- Saltvand siden?: 2001
Der er nok ikke noget ,der kan skilde saltvandene mere end bio bolde. Jeg har et 325l. akvarium, som kun har den mindste picolo skummer og et stort spandfilter fyldt med biobolde. Vandet renses inden det går i spandfilteret, så mine biobolde er ikke blevet renset i 5 år. Kører upåklageligt.
Mvh.
Lars Mogensen
Lars Mogensen
- Carsten
- Rev haj
- Reactions: 10
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Den gang jeg havde lavet et rislefilter med bioballs, var boldene stort set lige så rene da jeg tog dem op, som da jeg smed dem i.mads-fisk skrev: Generelt vil jeg overhovedet ikke anbefale at have bioballs, da de betop ofte stopper til. Hvis man endelig vil have dem, vil jeg anbefale, at man tager alle boldene op hver 2. uge og skyller dem i en spand med akvarievand i.
Det er ja tilladt at lægge et lag pladevat eller lignende over for at tage det værste snavs.