Efter at ha skiftet til balling for en måneds tid siden, ligger værdierne sådan her:
Mg 1200 mg/l
Ca 440 mg/l
Kh 7,2
Så er mit spørgsmål så om jeg må "Booste" Mg og Kh en lille smule mere i forhold til Ca? Jeg doserer via Grotech´s doseringsmaskine en mængde på 80 ml pr. dag, til en samlet vandmængde på omtrent 350 liter.
Synes der tales om at det SKAL være den samme mængde der tilføres af de enkelte ballingvæsker?
Nicolaj
Ballingjustering
- christiantt
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 8600 Silkeborg
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: Silkeborg
-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 7870 Roslev
- Saltvand siden?: 2006
- Geografisk sted: Skive
- Kontakt:
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Der skal virkeligt bruges store mængder før end at det bliver dyrere.christiantt skrev:Nu ved jeg ikke så meget om Balling metoden, men jeg syntes at 80 ml pr. dag lyder af rimlig meget?? Bruger man ikke flere penge på Balling metoden så, fordi det bliver brugt hurtigt??
De rene varer koster ikke ret meget.
Et eksempel. 1 kilo Calciumchlorid-Dihydrat, giver opblandet ca 15 liter.
Med et forbrug på 80 ml om dagen, er der til ca 180 dage, i 1 kilo og med en pris 31 kroner svarer det til 17 øre om dagen
den dyreste ting til Balling metoden er det natriumfrie havsalt, hvordags dosis svarer til ca 20 øre.
Der skal hældes MANGE liter balling opløsning i vandet før end at det bliver dyrere end at anskaffe sig en kalkreaktor med co2 flaske og diverse andet udstyr
- christiantt
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 8600 Silkeborg
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: Silkeborg
Så forstår jeg da bedre hvorfor så mange begiver sig ud i det 
Så vidt jeg forstod på Heinrik da jeg var nede ved ham, det var også at det var meget nemmere at styre ens værdier i vandet når man brugte det.
Hvorfor er det så at alle ikke gør det?? Hvad er ulemperne ved det, ud over at man selv skal blande ens væsker??

Så vidt jeg forstod på Heinrik da jeg var nede ved ham, det var også at det var meget nemmere at styre ens værdier i vandet når man brugte det.
Hvorfor er det så at alle ikke gør det?? Hvad er ulemperne ved det, ud over at man selv skal blande ens væsker??
-
- Foxface
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 5700 Svendborg
- Saltvand siden?: 2001
- Geografisk sted: Svendborg
Tja, måske usikkerheden omkring det...
Desuden er det en fordel at investere i en doseringsmaskine, og den koster jo osse lidt!
På trods af at det kun har kørt i knap en måned, synes jeg allerede at jeg ka se forbedringer på flere af korallerne.
Dog har min Pocillipora(Jordbærkoral) mistet en del farve de sidste 14 dage, om det er pga. balling er svært at sige...
Nicolaj
Desuden er det en fordel at investere i en doseringsmaskine, og den koster jo osse lidt!
På trods af at det kun har kørt i knap en måned, synes jeg allerede at jeg ka se forbedringer på flere af korallerne.
Dog har min Pocillipora(Jordbærkoral) mistet en del farve de sidste 14 dage, om det er pga. balling er svært at sige...
Nicolaj