heysa.
Hvad koster jeres strøm regning ca for jeres akvarier om mdr? Er der nogen af jer der ved det ? Og til dem med T5 rør istedet for HQI hvad koster det også for jer, for jeg sidder lige og grubler over om økonomien kan holde til det.
hvis du sidder og regner på det, så har du ikke råd. Det skal ikke forståes som at fordi regner på det så er pengene ikke tilstede, men på at hvis almindeligt logisk tænkende mennesker ser regnskabet, løber de skrigende bort.
Der hvor vi boede før, betalte jeg ca 3500 i kvartalet, men det var incl det almindelige forbrug i hustanden, så som opvasker, vaskemaskine, computere osv.. Der var 2x250W over akvariet og diverse pumper på.
ok, ikk fordi din pris på de 3500 skræmmer mig væk, skulle bare lige have en undskyldning for at spørge om det
Men det jeg bare lige ville vide var om der var nogen der vidste hvad det ca. ville koste om mdr, for 4-5 T5 rør og 1-2 blue light, resten af akvariet's strøm svarer jo næsten til det samme som ferskvand.
Hvis du overvejer at bruge 4-5 T5 rør pga. af strømforbruget, så overvej i stedet HQI. Den kan i nogle tilfælde være billigere.
Hvis du bruger 5 x 39 watt T5, som har min 3 tændspoler som også bruger en del watt oven i de 39 watt pr. rør.. Så er du et godt stykke oppe over 195 Watt.
Så kunne du jo begynde at overveje en 150 watt HQI, som kun har en tændspole i steder for de 3 du bruger til T5 rørene.
Mener da også at HQI giver et pænere lys, og er billigere i pære/rør skift.
ok, det ikk så meget for at spare på den måde hehe, det er fordi jeg godt kunne tænke mig at have lyset i mit akvastabil armatur heldækkende, da jeg senere vil lave det om til et saltvand, medmindre jeg køber et brugt. Ville det ikke være nemmer at købe et brugt ?
ja, det kan man godt, men så skal du vælge pærene med stor omhu, ellers kan vandet se ret gult ud. Der er rigtigt mange som bruger HIT- lite
samt 1 blåt rør. Jeg har selv brugt den kombination, men er nu ved at skifte over til Giesemann Megachrome Coral, som har en lidt højere Kelvin grad end Hit-lite har. Om det er nok til at erstatte det blå rør vil tiden vise.
jthyge skrev:Hvis du bruger 5 x 39 watt T5, som har min 3 tændspoler som også bruger en del watt oven i de 39 watt pr. rør.
Nej det gør de tværtimod slet ikke..... Deres effektivitet er gerne oppe på de +95 % hvorimod en spole til en HQI lampe er et lille varmeapperat i sig selv der brænder meget effekt af !!!!
T5 rør lever desuden i op mod 2 år(alt efter temperament hvor en HQI pærer lever op mod 1 år....
Er ikke sikker men tror at eksempelvis 5 stk 39 T5 vil dække en balje bedre end en 150 watt HQI og så tror jeg også at de bruger mindre strøm !!!!
Mvh Brian [center]Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen [/center]
Og hvis man laver et stort akvarie følger strømregningen med.
Jeg bruger ca. 780 kW/h om måneden og med en pris på 1,5 kr, løber det op i 1170,- hver måned.
Jeg har kun brugt Hit-Lite pære da de kun koster små 450 kr i 150 wattere, men har altid kørt med blå lys ved siden af.
Mvh Brian [center]Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen [/center]