farver på ting
-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 2630 Taastrup
- Geografisk sted: Høje Tåstrup ved KBH
- Mikkel E
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 8210 Århus V
- Saltvand siden?: 2006
Når jeg køber en Acropora, plejer den at blive brun ret hurtigt, hvis jeg stiller den lige under min 250W HQI.
Ikke særligt spændene, når jeg f.eks. har købt en blå Acropora og så den bliver brun og kedelig, men bedst som jeg er ved at være træt af den, så begynder den at skifte farve. Typist efter en måned eller to, når den lige er faldet ordentlig til.
Det hænder at den bliver en helt anden farve end den var da var købte den. F.eks. købte jeg en blå som så blev brun og til sidst lilla med grønne spidser
Ikke særligt spændene, når jeg f.eks. har købt en blå Acropora og så den bliver brun og kedelig, men bedst som jeg er ved at være træt af den, så begynder den at skifte farve. Typist efter en måned eller to, når den lige er faldet ordentlig til.
Det hænder at den bliver en helt anden farve end den var da var købte den. F.eks. købte jeg en blå som så blev brun og til sidst lilla med grønne spidser

-
- Rev Papegøje fisk
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 8362 Hørning
- Geografisk sted: Danmark
@Carsten. Jeg tror du misforstod mig, eller også har jeg ikke forklaret mig godt nok. Jeg har ikke påstået noget, der taler imod dit argument - tvært imod er jeg gennemgående enig i det, du skriver. Jeg prøver bare at få øje op for, hvad der gør, at koraller får de farver, som de gør. Og her er koralverdenen er så mangfoldig, at der ikke kan generaliseres. På Reefkeeping eller Advanced Aquarist var der en artikelserie på et tidspunkt omkring kompleksiteten af korallers farver kontra lysitensistet samt næringsindhold.
Jeg har, lige som dig, også haft et 576 l. med saltvand. Jeg havde dog kun 2x150W over. Jeg oplevede også en positivt effekt i at skifte til 2x250W, men det er ikke det samme som at skrive, at 150'erne ikke kunne bruges eller at man ikke kunne holde noget, der var farverigt. Den væsenligste forskel i mit tilfælde var, at det udover et bedre spillerum for, hvor jeg kunne placere hvad, også oplevede, at en Acropora med hvide spidser blev til en Acropora med lilla spidser. De blålige og lilla pigmenter, som vi ser hos bl.a. Acropora, dannes ofte som et værn imod UV-bestråling. Der er dog andre typer stenkoraller, der kan være farverige end de småpolyppede og som bevarer farverne i selv inddirekte belysning.
Jeg har, lige som dig, også haft et 576 l. med saltvand. Jeg havde dog kun 2x150W over. Jeg oplevede også en positivt effekt i at skifte til 2x250W, men det er ikke det samme som at skrive, at 150'erne ikke kunne bruges eller at man ikke kunne holde noget, der var farverigt. Den væsenligste forskel i mit tilfælde var, at det udover et bedre spillerum for, hvor jeg kunne placere hvad, også oplevede, at en Acropora med hvide spidser blev til en Acropora med lilla spidser. De blålige og lilla pigmenter, som vi ser hos bl.a. Acropora, dannes ofte som et værn imod UV-bestråling. Der er dog andre typer stenkoraller, der kan være farverige end de småpolyppede og som bevarer farverne i selv inddirekte belysning.
Beskeden kom lidt sendt men håber det går alligevelle.
Det du tænker på i dit byggemarked er en halogen lampe.
Der er meget stor forskel på halogen lampe og en hqi lampe.
Halogen = en alm. glødepærer
hqi = en "damp" lampe så vidt jeg ved er det en komprimeret gas art som brænder inde i center af pæren. Som du osse vil kunne se hvis du kigger direkte ind i pæren er der en lille bobbel hvorfra lyset kommer.
Det bedste du nok kan gøre er at købe en brugt hqi med 2x250W eller måske 3x150W hvis det er lavet.
Som mads skriver har kelvin farven intet med styrken på lyset at gøre.
Hvis du skal have meget lys og mindre farve kan du vælge 6000 kelvin men det giver et kedeligt hvidt lys. Gå evt. efter noget i 10.000 området
Det du tænker på i dit byggemarked er en halogen lampe.
Der er meget stor forskel på halogen lampe og en hqi lampe.
Halogen = en alm. glødepærer
hqi = en "damp" lampe så vidt jeg ved er det en komprimeret gas art som brænder inde i center af pæren. Som du osse vil kunne se hvis du kigger direkte ind i pæren er der en lille bobbel hvorfra lyset kommer.
Det bedste du nok kan gøre er at købe en brugt hqi med 2x250W eller måske 3x150W hvis det er lavet.
Som mads skriver har kelvin farven intet med styrken på lyset at gøre.
Hvis du skal have meget lys og mindre farve kan du vælge 6000 kelvin men det giver et kedeligt hvidt lys. Gå evt. efter noget i 10.000 området
-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
det var ballaster de ikke hvade fået sendt med da plante inporten købt dem ind så de ville sende dem med det samme så vi ville få dem imorgen ell fredag håbe han på vi kunne få dem igen og nej vi skal ikke gi mere end de 4000 kr for dem selvom de ikke var med 

Hilsen Karina
360l ( L:100x60x60 ) +160 l sump 1x 250 w hqi og 2x 39w t5 og 1 tunze 6060 og 1x ocean 3500 ( retur ) + SCHURAN Skummer (JETSKIM 150)
360l ( L:100x60x60 ) +160 l sump 1x 250 w hqi og 2x 39w t5 og 1 tunze 6060 og 1x ocean 3500 ( retur ) + SCHURAN Skummer (JETSKIM 150)
-
- Rev haj
- Reactions:
- 18