godt du er modig!
du kom vel ikke tilfældig hvis at svinge din søjlle ind og lave et fragment af den turkis acropora jeg er så varm på?

Er du nu sikker på det? Selvom rifferkeramikkens umiddelbare overflade er stor, så tvivler jeg på hvor meget vand, der rent faktisk kan trænge ind i selve keramikken, som det kan med levende sten. Synes keramikken ser ret lukket ud, når man kigger i enderne:Carsten skrev:
Ja, det skulle man kunne. Reefkeramik er meget porøst, så der er masser af muligheder for bakterier at sætte sig fast.
Jeg har skam også prøvet at save i det, og synes stadig ikke det ser ud til, at vandet kan trænge ind i keramikken.Carsten skrev:Det er jo ikke helt retfærdigt at bruge sådan et endestykke som "bevis"
Reefkeramiken bliver jo lavet i nogle forme. Selv PUskum vil se ret massivt ud, hvis du kan få det få det ud af en form og se på det fra enden af.
Prøv at skære det igennem
Nej, men de millioner af små huller, der er inden i har ingen effekt, medmindre de kommer i forbindelse med vand. I levende sten er det så at sige lange kanaler, der går fra overfladen og ind i stenen, og de vil derfor fyldes med vand. Mine spekulationer ligger i, at jeg ikke tror, det er sådanne kanaler, der forekommer i hverken rifferkeramik eller PUskum, men derimod en masse seperate, lukkede bobler, der aldrig kommer til at fyldes med vand.Carsten skrev:Mads, du misforstod mig med det skum. Det er ikke skummets evne jeg tvivler på. Det er udseende. Prøv at fore et eller andet med noget madfilm, dæk det med skum og lad de hærde. Når du piller filmen af, kan overfladen på skummet være absolut glat. At der så er millioner af små huller inden i ændrer ikke på udseende af bagsiden.
Dvs. at du kun har indirekte bevægelse i den nederste del af akvariet?Lord Mike skrev:Pumperne sidder i hjørnerne på bagvæggen med magnet, pvc'en i 50mm passer til udstrømmer på tunze, pumperne er så sat i den yderste vinkel mod fjerneste hjørne, og hvis jeg ikke sætter disse vinkler på 45 grader så rammer strålerne ikke helt hjørnet men der imod fronten på akvariet.
Det er rigtigt at strålerne peger opad da pumperne ellers vil fjerne bundlag.
Keramik er ler ! og ler er mig bekendt ikke porøs, jeg har læst at man kan blande forskellige medier i Bla. meget groft salt som efter følgende bliver opløst og derved giver lidt porøsitet, men jeg har iikke den fjerneste erfaring med det så : /Carsten skrev:Det er jo ikke helt retfærdigt at bruge sådan et endestykke som "bevis"
Reefkeramiken bliver jo lavet i nogle forme. Selv PUskum vil se ret massivt ud, hvis du kan få det få det ud af en form og se på det fra enden af.
Prøv at skære det igennem