dybet skrev:
har du et link til denne information?
"There is some debate (like every other aspect of this hobby) over the usefulness of a U.V. sterilizer on a reef tank. Some people feel that, if sized properly, these units can be very helpful in the prevention of disease outbreaks. This is a very attractive notion due to the fact that there are very few weapons we have to ward off diseases in an invertebrate aquarium. On the other hand, you have other aquarists that do not like the idea of indiscriminately destroying any of the microorganisms that float past that light. They feel that the preservation of any plankton that may exist in the reef out weights the need for disease control. Personally I believe the answer lies somewhere in between. Much like other types of mechanical and chemical filtration, I use U.V.s on an as needed basis."
http://www.advancedaquarist.com/issues/ ... ginner.htm
UV virker, men er ikke den hellige gral..
Jeg er ikke i tvivl om at
UV ikke er den hellige gral, men det er der vist ikke noget der er i denne hobby.
Alt har en bagside, selv skummeren fjerner ting fra vandet som gerne måtte blive, men så må man jo tilføre det igen i form af ny saltvand eller sporstoffer.
Jeg har kun købt mit
UV fordi jeg kan konstatere at jeg har et problem med parasitter, som jeg både har set på min Palet, og på flere af de Klovne jeg har haft. Desuden har jeg stadig lidt problemer med alger, og håber at kunne dræbe nogle af de sporer der ryger rundt i systemet.
Informationerne omkring mit
UV, er hvad jeg har læst på
http://www.debary.de samt hvad Marc De Bary skrev til mig, da jeg skrev og spurgte til gennemstrømning og turnover. Han skrev hurtigt tilbage, og skrev at jeg var velkommen til at skrive hvis jeg havde flere spørgsmål. Så i er helt sikkert velkommen til at skrive til ham hvis i har nogle spørgsmål. I kan finde mail adressen inde på hjemmesiden.
Nu kender jeg ikke De Bary så godt, men jeg har da forståelsen at de er en af de "Seriøse" spillere inden for
UV.
/Morten N