Uv filter.Virker det eller er det bare indbildning

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Brugeravatar
Gzus.dk
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
15
Postnummer: 2650 Hvidovre
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Hvidovre
Kontakt:

Re: Uv filter.Virker det eller er det bare indbildning

Indlæg af Gzus.dk »

Thue skrev:Du kan sagtens have det foran et refugium men det bedste er at det køre som det sidste led på din retur inden det kommer op i hoved display, parasitter kan ikke overleve i et spandfiler de skal have en host for og overleve. Grunden til det skal være sidste led er fordi der ikke skal være nogen større partikler som parasitten kan gemme sig bagved når det ryger igennem uv. Det kan godt være filter kan klare 6000l/t men du slår ikke parasitter ihjel med den fart, kun alge sporer. Det er det vi prøver og finde ud hvor meget hastigheden skal være og antal watt før virkning
De Bary skriver at man slår 99% af mikroorganismerne ihjel ved 6500 liter i timen.

Det 55W filter jeg har købt er også knapt en meter langt, og der er 2 sek. kontakttid ved de 6500 liter.

/Morten N
Brugeravatar
ronny.w
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 6700 Esbjerg
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Esbjerg 38,5 km Fra kvong
Kontakt:

Indlæg af ronny.w »

læg mærke til det med RØD FED skrift

Pro Pond Advantage UV110 Professional Pond UV Clarifier

Suitable for ponds up to 16,000 imp gallons/72,000 litres (dependant on stocking density and the amount of sunlight the pond is subjected to) with a max flow rate of 8000 imp gallons/36,000 litres per hour.

Using ultraviolet light, Pro Pond UV Clarifiers destroy the green, single-celled water borne algae that make ponds murky and unattractive.

At the heart of each unit is an ultraviolet lamp sealed inside a quartz glass sleeve. As water is pumped through the unit, ultraviolet light from the top of the lamp will flocculate and destroy algae, leaving the water clear.

• Designed for large ponds, incorporating pressure filters or pressure circuits such as sand filters & venturis.

• New ergonomic, compact design.

• New energy efficient, electronic control gear.

• Universal 2" and 63mm solvent weld inlet and outlet ports.

• Can be connected to either flexible or rigid plumbing using the appropriate plumbing fittings (not supplied). To ensure unrestricted flow, it is recommended that the unit is not plumbed in with anything less than 11/2" pipework.

• Can be used for pressurised systems up to 3 bar (43.5psi).

• Individually chambered lamps for optimum efficiency and contact time.

• Fused quartz glass sleeves which ensure that germicidal lamps are able to reach their optimum ‘burn temperature’ where the highest amount of UVc radiation is emitted. Also facilitates simple lamp replacement by keeping lamp separate from the pond water.

• Easily wall mountable.

• Supplied complete with a 5m cable and a 24 month guarantee.
Kilde: http://www.tmc-ltd.co.uk/commercial/pro-pond.asp
Brugeravatar
dybet
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
15
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2002

Indlæg af dybet »

Gzus.dk skrev:
Thue skrev:Du kan sagtens have det foran et refugium men det bedste er at det køre som det sidste led på din retur inden det kommer op i hoved display, parasitter kan ikke overleve i et spandfiler de skal have en host for og overleve. Grunden til det skal være sidste led er fordi der ikke skal være nogen større partikler som parasitten kan gemme sig bagved når det ryger igennem uv. Det kan godt være filter kan klare 6000l/t men du slår ikke parasitter ihjel med den fart, kun alge sporer. Det er det vi prøver og finde ud hvor meget hastigheden skal være og antal watt før virkning
De Bary skriver at man slår 99% af mikroorganismerne ihjel ved 6500 liter i timen.

Det 55W filter jeg har købt er også knapt en meter langt, og der er 2 sek. kontakttid ved de 6500 liter.

/Morten N

har du et link til denne information?

"There is some debate (like every other aspect of this hobby) over the usefulness of a U.V. sterilizer on a reef tank. Some people feel that, if sized properly, these units can be very helpful in the prevention of disease outbreaks. This is a very attractive notion due to the fact that there are very few weapons we have to ward off diseases in an invertebrate aquarium. On the other hand, you have other aquarists that do not like the idea of indiscriminately destroying any of the microorganisms that float past that light. They feel that the preservation of any plankton that may exist in the reef out weights the need for disease control. Personally I believe the answer lies somewhere in between. Much like other types of mechanical and chemical filtration, I use U.V.s on an as needed basis."
http://www.advancedaquarist.com/issues/ ... ginner.htm

uv virker, men er ikke den hellige gral..
Brugeravatar
Gzus.dk
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
15
Kontakt:

Indlæg af Gzus.dk »

dybet skrev:

"There is some debate (like every other aspect of this hobby) over the usefulness of a U.V. sterilizer on a reef tank. Some people feel that, if sized properly, these units can be very helpful in the prevention of disease outbreaks. This is a very attractive notion due to the fact that there are very few weapons we have to ward off diseases in an invertebrate aquarium. On the other hand, you have other aquarists that do not like the idea of indiscriminately destroying any of the microorganisms that float past that light. They feel that the preservation of any plankton that may exist in the reef out weights the need for disease control. Personally I believe the answer lies somewhere in between. Much like other types of mechanical and chemical filtration, I use U.V.s on an as needed basis."

UV virker, men er ikke den hellige gral..
Jeg er ikke i tvivl om at UV ikke er den hellige gral, men det er der vist ikke noget der er i denne hobby.

Alt har en bagside, selv skummeren fjerner ting fra vandet som gerne måtte blive, men så må man jo tilføre det igen i form af ny saltvand eller sporstoffer.

Jeg har kun købt mit UV fordi jeg kan konstatere at jeg har et problem med parasitter, som jeg både har set på min Palet, og på flere af de Klovne jeg har haft. Desuden har jeg stadig lidt problemer med alger, og håber at kunne dræbe nogle af de sporer der ryger rundt i systemet.

Informationerne omkring mit UV, er hvad jeg har læst på http://www.debary.de samt hvad Marc De Bary skrev til mig, da jeg skrev og spurgte til gennemstrømning og turnover. Han skrev hurtigt tilbage, og skrev at jeg var velkommen til at skrive hvis jeg havde flere spørgsmål. Så i er helt sikkert velkommen til at skrive til ham hvis i har nogle spørgsmål. I kan finde mail adressen inde på hjemmesiden.

Nu kender jeg ikke De Bary så godt, men jeg har da forståelsen at de er en af de "Seriøse" spillere inden for UV.

/Morten N
Brugeravatar
ronny.w
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 6700 Esbjerg
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Esbjerg 38,5 km Fra kvong
Kontakt:

Indlæg af ronny.w »

dybet skrev:
Gzus.dk skrev:

/Morten N

uv virker, men er ikke den hellige gral..
Det er vel en Pond UV'er Gzus.dk har købt og ikke en sterilisator.
Siden der er 2 forskellige Typer flow du kan kører med.
2000 og 6000 L

Suggested Max. waterflow rate for 99% effectiveness - 2000lph. For outdoor ponds up to 6000 litres

Det er vel bare taget fra deres Online specifikationer på deres produkt:
http://www.aquariumproductswholesale.co ... tail&p=310
Brugeravatar
dybet
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
15

Indlæg af dybet »

total respekt for det morten!

det ER en forhandler dog, og med mig erfahring så så er listen

advokater
politikere
bankfolk
(djøf folk generelt)
saltvandsforhandlere

8) :wink:
Brugeravatar
Gzus.dk
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
15
Kontakt:

Indlæg af Gzus.dk »

ronny.w skrev:
Det er vel en Pond UV'er Gzus.dk har købt og ikke en sterilisator.
2000 og 6000 L

Suggested Max. waterflow rate for 99% effectiveness - 2000lph. For outdoor ponds up to 6000 litres

Det er vel bare taget fra deres Online specifikationer på deres produkt:
http://www.aquariumproductswholesale.co ... tail&p=310
Det er en UV sterilisator til akvarie brug jeg har købt. Den hedder AN-55E og kan ses på http://www.debary.de/dba/web/index.php? ... 57&lang=en Man kan købe en tilsvarende til Ponds GT-55 som ligner den utroligt megethttp://www.debary.de/dba/web/index.php? ... 58&lang=en.

Den eneste forskel på de to beskrivelser er at den til havedam kan klare væsentligt mere vand 60m3, hvor den til akvarier står til 5000 liter. Begge står til at dræbe 99% af mikroorganismer ved 6500 l/t. Dette kan vel også være rigtigt da der vel ikke er forskel på hvor meget der skal til at dræbe organismer i saltvand og i en havedam. Forskellen er så kun hvor stor turnover der er, hvor De Bary skrev at der skulle være mindst 1x turnover på et akvarie på 40 minutter.

Omkring om man skal stole på hvad De Bary skriver og siger, så kan jeg kun sige at jeg stoler mere på en producent af UV udstyr end hvis det var en forhandler jeg havde købt det af. Han viste jeg havde købt deres produkt og tog sig alligevel tid til at skrive et fyldenstgørende svar på min mail samme dag som jeg skrev. Samtidig med at han skrev jeg var meget velkommen til at stille flere spørgsmål hvis der var noget jeg var i tvivl om. Det har jeg ikke oplevet tit, og især ikke fra Tyske firmaer :)

/Morten N
Brugeravatar
dybet
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
15

Indlæg af dybet »

"1x turnover på et akvarie på 40 minutter."

og så virker et karantæneakvarie besværligt... ;)
Brugeravatar
Gzus.dk
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
15
Kontakt:

Indlæg af Gzus.dk »

ronny.w skrev: Det er vel en Pond UV'er Gzus.dk har købt og ikke en sterilisator.
2000 og 6000 L
Glemte lige at skrive at de 2000 l/t jeg snakker om er det min Aquabee pumpe kan levere, og jeg var derfor lidt i tvivl om jeg skulle have en større pumpe når UV tingen nu står rated til max. 6500 l/t. Derfor skrev jeg til De Bary og spurgte om det var fint med de 2000 l/t, hvilket var helt fint. Bare jeg klarede de 1 x turnover på 40 minutter.

/Morten N
nielsk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
19
Postnummer: 8520 Lystrup
Saltvand siden?: 2006

Indlæg af nielsk »

Der foreligger helt sikkert noget forskning på området, er der ingen af alle vores biologer herinde som kan opspore nogle hard-core data?

Indtil videre har vi kun fået en masse ubrugeligt vrøvl i denne tråd. Der er himmevid forskel på vira, bakterier, parasitter og alger i både opbygning og sårbarhed overfor ultraviolet stress tærskel i deres DNA !
Det handler kun om at mindste den mægde patogener vores stressede fisk udsættes for - også krydse fingre for at deres eget immunforsvar klarer resten - samtidig med at vi optimerer deres betingelser. Dvs. optimal temperatur, masser af mad, passende flow, høj iltspænding og lavt nitrat. ( nitrat/nitrit bindes til hæmoglobin molekylerne og hæmmer derfor fiskens regenartive kapacitet )

UV fjerner ikke sygdom fra akvariet, der vil til evighed findes dormente sporer/stadiger i bundlag, sten mv. Og ved fiskestress blusser det op igen. Derfor hvide pletter kan opstå ud af det blå når man flytter sine fisk.

Jeg er stor tilhænger af UV og deltec skriver 1000/L timen til deres 39 watt som jeg bruger - hvis det skal have effetk på sygdomsudbrud. Ellers er de eminent til at fjerne alger...
SPS : Stability provides succes
Brugeravatar
dybet
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
15

Indlæg af dybet »

Hej

niels, du mangler beviser FOR uv.

Link please?
Brugeravatar
dybet
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
15

Indlæg af dybet »

anyway ;)

Thue
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: middelfart

Indlæg af Thue »

nielsk skrev:Der foreligger helt sikkert noget forskning på området, er der ingen af alle vores biologer herinde som kan opspore nogle hard-core data?

Indtil videre har vi kun fået en masse ubrugeligt vrøvl i denne tråd. Der er himmevid forskel på vira, bakterier, parasitter og alger i både opbygning og sårbarhed overfor ultraviolet stress tærskel i deres DNA !
Det handler kun om at mindste den mægde patogener vores stressede fisk udsættes for - også krydse fingre for at deres eget immunforsvar klarer resten - samtidig med at vi optimerer deres betingelser. Dvs. optimal temperatur, masser af mad, passende flow, høj iltspænding og lavt nitrat. ( nitrat/nitrit bindes til hæmoglobin molekylerne og hæmmer derfor fiskens regenartive kapacitet )

UV fjerner ikke sygdom fra akvariet, der vil til evighed findes dormente sporer/stadiger i bundlag, sten mv. Og ved fiskestress blusser det op igen. Derfor hvide pletter kan opstå ud af det blå når man flytter sine fisk.

Jeg er stor tilhænger af UV og deltec skriver 1000/L timen til deres 39 watt som jeg bruger - hvis det skal have effetk på sygdomsudbrud. Ellers er de eminent til at fjerne alger...
Jamen der er jo ikke nogen som direkte kan gå ind og finde data omkring lige præsis hvor meget uv stråling, kontakt tid de forskellige emner skal have før de virker efter hensigten, og direkte at skrive der kun er kommet en masse vrøvl på banen er måske lige i over kanten, der er da gjort rede for forskellige producenters ide til hvordan de mener flow og uvc stråling skal være før de mener at det kører perfekt. Og om man skal gå efter sterilisator eller uv. Så kan folk da selv danne sig et indblik på hvordan de vil køre deres uv. Tror aldrig man finder rede i helt præsis hvordan og hvor stort et uv skal være før et passer 100 % til ens akv. Og ja uv er kun et hjælpemiddel og ikke en behandling. Det alle vigtigeste er sku ens vandkvalitet for er den i top mindsker man også stress og tynde slimlag, dermed mindre fremgang i parasitter. Tror aldrig man finder de vise sten med hensyn til uv
nielsk
Reactions:
19

Indlæg af nielsk »

Thue skrev:
nielsk skrev:Der foreligger helt sikkert noget forskning på området, er der ingen af alle vores biologer herinde som kan opspore nogle hard-core data?

Jamen der er jo ikke nogen som direkte kan gå ind og finde data omkring lige præsis hvor meget uv stråling, kontakt tid de forskellige emner skal have før de virker efter hensigten, og direkte at skrive der kun er kommet en masse vrøvl på banen er måske lige i over kanten, der er da gjort rede for forskellige producenters ide til hvordan de mener flow og uvc stråling skal være før de mener at det kører perfekt. Og om man skal gå efter sterilisator eller uv. Så kan folk da selv danne sig et indblik på hvordan de vil køre deres uv. Tror aldrig man finder rede i helt præsis hvordan og hvor stort et uv skal være før et passer 100 % til ens akv. Og ja uv er kun et hjælpemiddel og ikke en behandling. Det alle vigtigeste er sku ens vandkvalitet for er den i top mindsker man også stress og tynde slimlag, dermed mindre fremgang i parasitter. Tror aldrig man finder de vise sten med hensyn til uv
Det var også bare for at sætte det lidt på spidsen 8) UV har veldokumenteret effekt ved brug i fødevare og humane steriliseringsprocesser. og det er jo ikke svært at lave et set-up for at efterprøve denne effekt i fersk eller saltvand og lur mig om der ikke findes en offentligt tilgængelig Ph.d eller et speciale et sted derude.. Opdræt af fisk til konsum er jo efterhånden big money i hele verden..
Thue
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af Thue »

Så må de snart komme på banen dem der ikke spillede kort i folkeskolen i stedet for og høre efter :T
Brugeravatar
Gzus.dk
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
15
Kontakt:

Indlæg af Gzus.dk »

Jeg faldt lige over en liste i min The Reef Aquarium Vol. 3

Staphylococcus aureus - 6.600 µWs/cm2
E. Coli - 6.600 µWs/cm2
Mycobacterium tuberculosis - 10.000 µWs/cm2
Salmonelle Sp. - 10.000 µWs/cm2
Chlorella vugaris - 22.000 µWs/cm2
Nematode (eggs) - 92.000 µWs/cm2
Trichodina nigra (protozoan) - 159.000 µWs/cm2
Paramecium (protozoan) - 200.000 µWs/cm2
Ichyophthirius sp. (ich) tomite (protozoan) - 336.000 µWs/cm2

/Morten N
nielsk
Reactions:
19

Indlæg af nielsk »

Spændende læsning, dvs 50 x gange strålemængde for dræbe en flercellet parasit fremfor en bakterie. Omregnet snakker vi så om 20 L/T eller 1000 L/T - bare for at gange faktoren op til vores flow...
Thue
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af Thue »

Gzus.dk skrev:Jeg faldt lige over en liste i min The Reef Aquarium Vol. 3

Staphylococcus aureus - 6.600 µWs/cm2
E. Coli - 6.600 µWs/cm2
Mycobacterium tuberculosis - 10.000 µWs/cm2
Salmonelle Sp. - 10.000 µWs/cm2
Chlorella vugaris - 22.000 µWs/cm2
Nematode (eggs) - 92.000 µWs/cm2
Trichodina nigra (protozoan) - 159.000 µWs/cm2
Paramecium (protozoan) - 200.000 µWs/cm2
Ichyophthirius sp. (ich) tomite (protozoan) - 336.000 µWs/cm2

/Morten N

Har fundet disse tal mange steder på nettet og må sige der står tømren af men man kan i hvert fald danne sig et indtryk af hvor meget forskel der er på og dræbe de forskellige celler. Er der nogen der evt ved hvordan man regner disse tal om til mængden af uvc stråler samt bestrålings tiden
Thue
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af Thue »

Denne her side har et diagram over hvor meget flow der skal til ved alm alge og ved protozoan med en omkring 180000µWs/cm2 det skal man så lige dividere med 2 da saltvands protozoan ligger på ca 360000 så flowet er langt ned på et high output uv for det skal virke mod parasitter. Ved en 50watts foreskriver de mod de 180000 et flow på 260 gallons vi skal så op på 360000 så det må betyde 130 gallon ca 520 l/t på et 50 watt uv med en uvc bestråling på 16 watt. Et deltes 39w har jeg fundet ud af ligger på 15 watt uvc stråling så på et deltec skal gennemstrømning nok ligge på 450 l/t for det virker optimalt. Så kan man jo selv gange antal watt i uv op med den retur mængde man skyder igennem systemet for det kører optimalt

http://www.emperoraquatics-aquarium.com/smarthouv.php
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"