"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Lidt kedelig personlig statestik ( igen )

Generel tråd kun omhandlende dette forum.
nielsk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 3592
Tilmeldt: tirs 28. mar 2006 17:06
18
Postnummer: 8520 Lystrup
Saltvand siden?: 2006

Lidt kedelig personlig statestik ( igen )

Indlæg af nielsk »

Efter sidste års kedelige sæsonstatestik sad jeg netop og gennemgik alle mine saltvandsposter for at se om jeg overholder årets driftbudget på 20 K - håbede jeg var til den gode side pga. enorm koralvækst og en del frasalg. Men nettoudgiften incl strøm ender på 21000 i 2010 - hvis jeg kan holde muldvarpen i lommen i dec :embarassed: Dvs de planlagte 12000 i strøm ( håber det holder ) og 9000 til indkøb af div.

Sådan så det ud sidste år : http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=1&t=32886 :crybaby:

Men kedeligst var den kendsgerning at alle de fisk jeg har købt i butikkerne i 2010 er døde :devilish: På nær 2 frog-fish fra Futterhaus... Jeg har ellers begrænset mig og købt "hårdføre" fisk, men hmmm. Og jeg anser ikke mig selv for novice.
Men 4 anthias, 1 kirurg, 4 mandariner/LSD, 1 amemone, 1 gramma :shout:

Jeg har handlet en del brugte fisk, de lever alle i bedste velgående på nær 4 kirurger. En stor gl. naso som døde uforklarligt samt 2 gule kirurger jeg købte over nettet fra kbh som sunde men desværre var syge ved ankomst til Jylland :rolleyes: Samt en gl. syg palet som fulgte med et akvarie jeg købte..

Alle koralindkøb har overlevet ( 30 + stk ) fint på nær 4 store acans som døde af brown jelly i min nano JJ set-up ( pga for svag cirkulation viste det sig ) og helt min egen skyld...

Men det som igen slår mig er den elendige overlevelsesstatestik på fisk fra naturen. Det er simpelthen ufatteligt så skrøbelige de er. Men det er også elendige set-ups man ser hos forhandlerne. Latterlige små fiskeakvarier, ofte overfyldte og med store fisk på lidt plads. Det skal tilføjes at jeg har et tilkoblet karantæne akvarie til systemet på 150 L hvor fiskene kan tilvænne sig uden at blive slagtet af mine faste beboere.

Konklusion - jeg forsætter med private indkørte fisk hvis bestanden skal udbygges ( har dog pt. 60 fisk ) - og overvejer at prøve fisk direkte fra de-jong da jeg har set at de kan klare sig hos andre...

Men vi skal virkeligt overveje hvilke fisk vi indkøber og om de i det hele taget kan klare de forhold vi tilbyder dem..
Senest rettet af nielsk lør 20. nov 2010 20:48, rettet i alt 1 gang.


SPS : Stability provides succes
LarsSteen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1394
Tilmeldt: tors 6. aug 2009 19:23
14
Postnummer: 8963 Auning
Saltvand siden?: 1987
Geografisk sted: Auning / Djursland

Re: Lidt kedelig personlig statestik ( igen )

Indlæg af LarsSteen »

Tak for et godt indlæg.

træls, man køber en ny fisk i en forretning, man glæder sig og håber på at de falder godt til i tanken der hjemme, men langt de fleste dør desværre, inden for kortere tid, måske er det forhandlerne der er for ivrige til at få solgt, og os der ikke kan vente selvom vi jo godt ved at de har godt af at falde rigtig godt til, før de igen skal flyttes f.eks. hjem.


Mvh. Lars Steen
mangler Neo. armatus - Pseudochromis fridmani - Synchiropus stellatus - Cent. multicolor
viewtopic.php?f=94&t=12057
Da jeg har lukket mit firma sælger ud af lageret http://www.larssteen.dk/salg.html
Brugeravatar
peder
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2265
Tilmeldt: søn 13. aug 2006 19:49
17
Postnummer: 8543 Hornslet
Saltvand siden?: 1974
Geografisk sted: 8961 Allingåbro

Re: Lidt kedelig personlig statestik ( igen )

Indlæg af peder »

Fint indlæg Niels, bekræfter mig i at jeg ikke vil føre regnskab med min hobby!! ;-). Angående fisk har jeg været utroligt heldig med mine fisk fra Dejong ingen dødsfald overhovedet, har købt en enkelt privat den lever også i bedste velgående.


Mvh. Peder
"stå ej til søs lad de andre stå"

http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=138&t=60977 Månedens akvarie Juli 2013
Brugeravatar
pederrevnørd
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 7403
Tilmeldt: lør 18. sep 2010 20:04
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: Lidt kedelig personlig statestik ( igen )

Indlæg af pederrevnørd »

Også tak herfra, godt og ærligt indlæg.

Ingen dødsfald på fisk af andre årsager end mig. Aflivede en pincet der ikke ku holde sig fra mine LPS.

Har mistet 3-4 koraller(lavede dem til frags) pga skadedyr. primært krabber, som jeg deværre var for længe om at se i enkelte Acroporaer.
Det er problemet hos mig, krabber som spiser mine polypper.

Omvendt, har jeg fået en hobby mere.... nemlig krabbejagt.. :-)


1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Brugeravatar
jesper/aarhus
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 932
Tilmeldt: søn 6. feb 2005 12:53
19
Postnummer: 7600 Struer
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Struer (7600)

Re: Lidt kedelig personlig statestik ( igen )

Indlæg af jesper/aarhus »

pederrevnørd skrev: Ingen dødsfald på fisk af andre årsager end mig. Aflivede en pincet der ikke ku holde sig fra mine LPS.
Inden du gør det en anden gang, så tjek lige på forum om der er nogle der ville aftage den :wink:

Jeg havde glædeligt taget imod - men vi jyder elsker jo også ting der "koster gratis" :beer:


100 *100 * 50 cm cube
Thue
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1560
Tilmeldt: man 22. okt 2007 19:06
16
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: middelfart

Re: Lidt kedelig personlig statestik ( igen )

Indlæg af Thue »

Kan kun dele din tanke med hensyn til de alt for ringe forhold de fleste forhandlere har, det er simpelthen under alt kritik systemer der allerhøjst kan inde holde 5 fisk. De burde i mine øjne have karantæne ophold/medicin i et par uger inden de sættes til salg i stedet for ind den ene time og ud den anden time klart de fleste dør af strees. Men i sidste ende er vi jo også selv lidt ude om det for de fleste kigger jo mest på prisen, personligt vil jeg helleren gerne give ekstra hvis jeg ved den har gået i gode forhold hos forhandleren og blevet ordentligt klimatiseret uden sygdom. Men nu skal vi jo også huske de fleste fisk i dk ikke overlever pga vi simpelthen er alt for nærrige med fodder og ikke mindst det rigtige fodder pga vi er bange for at det skal gå ud over koraller. Alle de andre høje tal vil jeg ikke sige noget om da jeg selv har et stort akv og selv lige har været igennem meget store tal på udaf kontoen :T


Brugeravatar
pederrevnørd
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 7403
Tilmeldt: lør 18. sep 2010 20:04
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: Lidt kedelig personlig statestik ( igen )

Indlæg af pederrevnørd »

jesper/aarhus skrev:
pederrevnørd skrev: Ingen dødsfald på fisk af andre årsager end mig. Aflivede en pincet der ikke ku holde sig fra mine LPS.
Inden du gør det en anden gang, så tjek lige på forum om der er nogle der ville aftage den :wink:

Jeg havde glædeligt taget imod - men vi jyder elsker jo også ting der "koster gratis" :beer:
Ved det, har allerede fået skæld ud af Decocean :-) Jeg gør det aldrig mere.


1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Thue
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1560
Tilmeldt: man 22. okt 2007 19:06
16
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: middelfart

Re: Lidt kedelig personlig statestik ( igen )

Indlæg af Thue »

pederrevnørd skrev:
. Aflivede en pincet der ikke ku holde sig fra mine LPS.
Endnu en årsag til de høje dødstal i denne hobby


MMartin
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 962
Tilmeldt: man 20. aug 2007 16:22
16
Postnummer: 3600 Frederikssund
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: 3600 Frederikssund

Re: Lidt kedelig personlig statestik ( igen )

Indlæg af MMartin »

Jeg fandt min LSD fisk på gulvet i dag:( helt indtørret, så den er hoppet ud i løbet af natten. Ellers har alle mine fisk det godt inklusiv mine anthias der begyndt at tigge mad allerede på anden dagen;;)) Så kan også kun tale godt om de fisk jeg har fået fra Moby


Brugeravatar
ronny.w
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2639
Tilmeldt: lør 16. jun 2007 02:05
16
Postnummer: 6700 Esbjerg
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Esbjerg 38,5 km Fra kvong
Kontakt:

Re: Lidt kedelig personlig statestik ( igen )

Indlæg af ronny.w »

Jeg og 3 andre jeg kender til har så ingen fisk tilbage fra da vi fik fra De-jong.

Men som jeg har skrevet et andet sted på forum, så er det forbrugernes eget ansvar.
Se den sidste sending der er reklameret for på sjælland.
Der kom fiskene hjem om eftermiddagen ( sikkert udleveret omkring klokken 09:00-11:00 i lufthavnen )
Extra åbningstider om aften, hvor folk kunne komme og købe, de samme selv samme fisk.
Som lige var blevet pakket ud et par timer før.

Det der forbavser mig meget her, er at folk råber og skriger op om at folk holder fisk i for små setup's
Selv samme folk kan ikke tåle at se en hamster blive drillet via youtube.
Men de har moral til at afhente fisk som lige er landet, afklimatiseret fra acid vand til knap så acid vand. for atter at blive pakket ned.
Alt dette indenfor nogen timer.

Moral er godt dobbelt moral er åbenbart bedre.

De gange jeg har været med til at pakke ud, har dette forgået på en sådan måde at vi har pakket ud i næsten mørke.
med minimum af lys tændt. samt, slukning af alt lys ved sidste tilførte fisk i tanken. til dagen efter.
De eneste fisk som har forladt disse sendinger er dem som er blevet købt på medimport og afhentet med det samme.

Jeg skærer alle over en kam. så jeg ikke peger finger af nogen Bestemt. men af alle, for vi kender jo folks smertetærskel herinde efterhånden.
Det er OS som forbruger som har en alt for vattet holdning til tingende og vi har alt for travlt med at afhente før alle andre.
For gud forbyde hvis de tog en fisk jeg gerne ville købe.

Men endnu mere mærkeligt er det da at forhandlerne gør det. de burde stå som et godt eksempel.
Men intet kan efterhånden ryste folk i denne hobby. Når vi hører om nye saltvandsakvarister
der får en GO for at købe en Netkejser og smide denne i en balje der er 3 uger gammel. Fyldt med ammonium.

PROFIT over alt, selv på dyr's bekostning og dem støtter vi så alle op om. når vi atter går tilbage og køber fra de selv samme forretninger


LarsSteen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1394
Tilmeldt: tors 6. aug 2009 19:23
14
Postnummer: 8963 Auning
Saltvand siden?: 1987
Geografisk sted: Auning / Djursland

Re: Lidt kedelig personlig statestik ( igen )

Indlæg af LarsSteen »

jamen du har ret ronny.

det er jo godt at nogle fisk overlever men efter nogle mdr. er der desværre ikke mange tilbage.

aftal evt. med forretningen om du ka komme efter den.fisk om nogle dage imod at du betaler hele beløbet nu, så får fisken lige ro.


Mvh. Lars Steen
mangler Neo. armatus - Pseudochromis fridmani - Synchiropus stellatus - Cent. multicolor
viewtopic.php?f=94&t=12057
Da jeg har lukket mit firma sælger ud af lageret http://www.larssteen.dk/salg.html
Brugeravatar
Benny
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 771
Tilmeldt: lør 17. apr 2010 09:50
13
Postnummer: 2700 Brønshøj
Saltvand siden?: 2010

Re: Lidt kedelig personlig statestik ( igen )

Indlæg af Benny »

Hej,
Når vi nu er ved de sørgelige statistikker, så er her mine tab :G

1 stk. Plectorhinchus chaetodonoides (Gryntefisk) (død efter 12 timer)
2 stk. Kardinalfisk (spiste fint, men døde af ???)
1 stk. Chromis viridis (hoppede ud af min tank)
1 stk. Zebrasoma veliferum (stresset ihjæl af Sohal) Var faktisk i live, den havde gemt sig i overløbet :)

:(
Senest rettet af Benny lør 20. nov 2010 21:08, rettet i alt 1 gang.


Hilsen
Benny
MMartin
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 962
Tilmeldt: man 20. aug 2007 16:22
16
Postnummer: 3600 Frederikssund
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: 3600 Frederikssund

Re: Lidt kedelig personlig statestik ( igen )

Indlæg af MMartin »

Enig med ham der Ronny:)

Ved godt det sikkert er en ekstra udgift for forhandlerne, men jeg har aldrig forstået hvorfor fisk fra nye sendinger ikke kommer i karantæne en uge eller to


Brugeravatar
pederrevnørd
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 7403
Tilmeldt: lør 18. sep 2010 20:04
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: Lidt kedelig personlig statestik ( igen )

Indlæg af pederrevnørd »

Ronny,

Godt skrevet. Du er også dyb. Husk at bevare din skøre humør, vi er mange der oz kan li jokes og hamsteren :-)


1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
trolle
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 483
Tilmeldt: fre 27. okt 2006 15:39
17
Postnummer: 2200 København N
Geografisk sted: nørrebro

Re: Lidt kedelig personlig statestik ( igen )

Indlæg af trolle »

Det er da egentlig spøjst at karantæne af fisk ikke er mere brugt indenfor saltvandsverdenen...I min tid som ferksvandsakvarist var fiskene fra nye sendinger altid i karantæne...

Er det for at undgå et for (?uundgåeligt?) stort tab hos fohandleren at saltvandsfisk ikke gennemgår samme proces?


210 liter 70Bx60Dx50H, Skimz Monzter SM121, Maxspect Razor 120, Tunze 6015/6025mod
Brugeravatar
ronny.w
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2639
Tilmeldt: lør 16. jun 2007 02:05
16
Postnummer: 6700 Esbjerg
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Esbjerg 38,5 km Fra kvong
Kontakt:

Re: Lidt kedelig personlig statestik ( igen )

Indlæg af ronny.w »

trolle skrev:Det er da egentlig spøjst at karantæne af fisk ikke er mere brugt indenfor saltvandsverdenen...I min tid som ferksvandsakvarist var fiskene fra nye sendinger altid i karantæne...

Er det for at undgå et for (?uundgåeligt?) stort tab hos fohandleren at saltvandsfisk ikke gennemgår samme proces?

Mange butikker tænker vel profit. jo længere tid de skal tilbage holde en fisk.
jo større risiko for at de får flere på tab's kontoen.

Hurtigere ind hurtigere ud, mange omkostninger sparet.

Forbruger er bare alt for snæver synet i mine øjen.
Uha jeg er blevet inviteret ind hertil aften, for at købe nogen af de første fisk fra sendingen i dag.
Den hopper næsten alle forbruger lige direkte på, for nu føler de sig ligefrem speciel udvalgt.
Og det har jo efterhånden fået status som en højtidlighed

Men et eller andet sted er det jo til at brække sig over, når man lige gemmen tænker det lidt


Thue
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1560
Tilmeldt: man 22. okt 2007 19:06
16
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: middelfart

Re: Lidt kedelig personlig statestik ( igen )

Indlæg af Thue »

LarsSteen skrev:jamen du har ret ronny.

det er jo godt at nogle fisk overlever men efter nogle mdr. er der desværre ikke mange tilbage.

aftal evt. med forretningen om du ka komme efter den.fisk om nogle dage imod at du betaler hele beløbet nu, så får fisken lige ro.
Problemet ligger også tit i at mange af forhandlerene simpelhen kører med for små set up ja og for ringe vandkvalitet, kommer automatisk af for lille vand buffer, og overlevelses chancerne i deres vand er tit under 0. så tit overlever de ikke en uge i deres systemer. Og så er vi tilbage ved netop det med karantæne kar inden salg, men tror aldrig det kommer i dk da det er svært og få en stor saltvands butik ordentlig op og køre da der altid vil være en lille butik som banker priserne så langt ned at folk ikke kan se forskel på kvalitet og pris.


Brugeravatar
Johnny
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2598
Tilmeldt: søn 29. jan 2006 20:08
18
Postnummer: 3760 Gudhjem
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Bornholm

Re: Lidt kedelig personlig statestik ( igen )

Indlæg af Johnny »

jeg kan nikke genkendene til denne tråd desværre! jeg er helt færdig med fisk købt i sjælanske butikker døds rate nær 80% inden for de første dage trods de spiste og så friske ud i butikken på nær 1 hugo og jeg har ikke købt svære fisk blå palet gul kirug klovne osv det der undrer mig er af de fisk jeg har købt i zoogigangen i lomma i samme preiode løbendene har haft overlevelse på 100% og samme arter de går i baljen den dag i dag om jeg har været vildt uheldig 1 gang eller 2 gange muligt men 5-7 gange mystisk det skal lige siges jeg altid kun køber 1 max 2 fisk af gangen og fragter dem selv det skal lige understreges dette inlæg ikke er for af for af hænge forhandlere ud er bare ærgelig over samme dårlige udfald gang på gang det skal så også lige siges jeg har flere gange købt privat med 0 dødsfald på kontoen


Hilsen Johnny

630l inbygget woha balje
Thue
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1560
Tilmeldt: man 22. okt 2007 19:06
16
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: middelfart

Re: Lidt kedelig personlig statestik ( igen )

Indlæg af Thue »

Jamen alt i alt ronny så er det til og brække sig over den måde det hele kører på både forhandler og også forbruger ikke mindst for vi er selv med til og ødelægge markedet både med og slås om de fisk der lige er kommet hjem og med og bestille dem på papir og så bare håbe på at det er et sundt eksemplar man får hjem bare fordi vi vil spare et par kroner. Min yndlings forretning ligger desværre på den forkerte side af jorden, den hedder live aquaria prøv og gå på youtube og de deres systemer samt karantæne metoder, se der kunne de danske forretninger lærer noget. Men alt i alt så er det sku nok vores egen skyld


Brugeravatar
Johnny
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2598
Tilmeldt: søn 29. jan 2006 20:08
18
Postnummer: 3760 Gudhjem
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Bornholm

Re: Lidt kedelig personlig statestik ( igen )

Indlæg af Johnny »

Thue skrev:
LarsSteen skrev:jamen du har ret ronny.

det er jo godt at nogle fisk overlever men efter nogle mdr. er der desværre ikke mange tilbage.

aftal evt. med forretningen om du ka komme efter den.fisk om nogle dage imod at du betaler hele beløbet nu, så får fisken lige ro.
Problemet ligger også tit i at mange af forhandlerene simpelhen kører med for små set up ja og for ringe vandkvalitet, kommer automatisk af for lille vand buffer, og overlevelses chancerne i deres vand er tit under 0. så tit overlever de ikke en uge i deres systemer. Og så er vi tilbage ved netop det med karantæne kar inden salg, men tror aldrig det kommer i dk da det er svært og få en stor saltvands butik ordentlig op og køre da der altid vil være en lille butik som banker priserne så langt ned at folk ikke kan se forskel på kvalitet og pris.
jeg ville med glæde betale mere hvis overlevelses % kom på på de 90 men det kan være svært af vide hvor længe fisken har gået i butikken :embarassed: men nogle dage har været min konklution hvergang da alle reoler altid er nærmest støvsuget for fisk hvergang jeg nærmer mig en kbh butik :-)


Hilsen Johnny

630l inbygget woha balje
Brugeravatar
ronny.w
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2639
Tilmeldt: lør 16. jun 2007 02:05
16
Postnummer: 6700 Esbjerg
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Esbjerg 38,5 km Fra kvong
Kontakt:

Re: Lidt kedelig personlig statestik ( igen )

Indlæg af ronny.w »

Thue skrev:
LarsSteen skrev:jamen du har ret ronny.

det er jo godt at nogle fisk overlever men efter nogle mdr. er der desværre ikke mange tilbage.

aftal evt. med forretningen om du ka komme efter den.fisk om nogle dage imod at du betaler hele beløbet nu, så får fisken lige ro.
Problemet ligger også tit i at mange af forhandlerene simpelhen kører med for små set up ja og for ringe vandkvalitet, kommer automatisk af for lille vand buffer, og overlevelses chancerne i deres vand er tit under 0. så tit overlever de ikke en uge i deres systemer. Og så er vi tilbage ved netop det med karantæne kar inden salg, men tror aldrig det kommer i dk da det er svært og få en stor saltvands butik ordentlig op og køre da der altid vil være en lille butik som banker priserne så langt ned at folk ikke kan se forskel på kvalitet og pris.
Både og thue

Problemet er jo bare at rigtig få forhandler har pladsen, plus har midlerne til at have den kommende uge's tilbud gående i et separat system i 3 til 4 uger inden salg.
De modtager fisk i samme system som de sælger ud af. der kan du ikke forvente at værdierne er tip top.

Skulle de der i mod gøre noget smart, burde de sænke deres saltindhold i deres salgs akvariumer. for fisken får letter ved at optage ilt. dvs. den har mere ro. på den konto
( en del amarikaner afklimatisere fisk i optil 3 uger ved så lav saltindhold som omkring 1010 )

Desuden skal PH'en sænkes ret så kraftig for at matche posen fisken kommer hjem i.
Plus for ikke at snakke om medicinering ved eventuelle sygdomme / Skader og andet der måtte være.

Vi skal jo heller ikke stille urimelige krav, selvom det ville da være dejligt hvis dette var en mulighed.

Jeg kender også folk som har og kan holde fisk i mange mange mdr.
Som regel sker dødsfald i en uge efter fiskene er kommet hjem. Så stilner det som regel af.
Men forhandler med respekt for sig selv og deres forretning, sælger ikke fisk der skrænter
Fisk som lige er kommet hjem, få timer før.
Fisk som ikke spiser.
Fisk til nystartede folk som oplyser at de har ammonium i deres akvarium
Fisk som er afmargeret
Fisk med hvide pletter

Jamen jeg kunne blive ved.


Jokke
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
Indlæg: 95
Tilmeldt: tors 14. okt 2010 13:33
13
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2004

Re: Lidt kedelig personlig statestik ( igen )

Indlæg af Jokke »

Tror i gør problemet en smule større end det reelt er.

F.eks på min sidste fiskesending, har jeg haft et rapporteret dødsfald på 1 uge, desværre en mandarin thue købte:(. Og havde vel en 150 fisk med hjem, så det er vel langt under 1%

Og det skal lige siges at det faktisk var fisk fra den samme sending(sjællandsk), som Ronny snakker så meget om:P

Store eller små systemer, det handler sgu da lige så meget om at passe det, det hjælper da ikke at have et stort system hvis det bliver passet af helvede til.

F.eks hos mig er fisk og koraller på samme system, netop for at give fiskene et naturligt system at gå i. Vandværdierne i systemet hænger frit tilgængeligt på en seddel over koraløen, hvis man skulle være i tvivl.

Derfor smerter det at høre at forhandlere altid skal rakkes ned på. De fleste forhandler jeg kender er hobbyfolk som jer andre og gør hvad de kan for deres kunder.

Mht. til karantæne, er det dyrt, tid og pladskrævende, og der er ikke mange kunder der vil betaler merprisen for det. Tænk hvis en alm. klovnfisk kostede 300,- Den ville aldrig blive solgt herhjemme. tro mig!

Ærligt snak. Hvad vi mangler herhjemme er etablerede fiske grossister med et godt konstant udvalg. Det ville give bedre udvalg og kvalitet i butikkerne.
Senest rettet af Jokke lør 20. nov 2010 00:15, rettet i alt 1 gang.


Brugeravatar
ronny.w
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2639
Tilmeldt: lør 16. jun 2007 02:05
16
Postnummer: 6700 Esbjerg
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Esbjerg 38,5 km Fra kvong
Kontakt:

Re: Lidt kedelig personlig statestik ( igen )

Indlæg af ronny.w »

Desuden er det forkert at det er os forbruger, som skal fortælle butikkerne
At det de gør er smask hammerende forkert og ikke etisk korrekt.
Det burde være omvendt i min verden.

Foreks. hvis jeg kom ind i en butik og ville købe en aftrækker til min boyu 85 l
Så fik jeg et NEJ.

Eller hvis de viste hvordan mine værdier var, fik jeg besked på at gå hjem og rette op på dette.

Det kan da ikke passe at forbrugerne vil blive ved med at handle steder som åbenbart
Gives a Fuck about the animals they sell, as long as they make money, then it is alright.

Men nej vi sidder herinde og klantre hinanden for at have fisk i for små setup's
Kommer op og skændes over bagateller.

I stedet for at stille krav, til de steder som i bund og grund skulle vejlede OS
Behandle Jeres dyr med respekt og omsogn, så slipper vi måske for 80 % af dødsfald.
Og statistikken for overlevelse af dyr transporteret / impoteret stiger.

Edit: lige alle SGU ord ud haha
Senest rettet af ronny.w lør 20. nov 2010 00:21, rettet i alt 1 gang.


martinknorr
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1079
Tilmeldt: fre 21. mar 2008 20:58
16
Postnummer: 8370 Hadsten
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Hadbjerg

Re: Lidt kedelig personlig statestik ( igen )

Indlæg af martinknorr »

Jeg skrev efterhånden for meget meget langtid siden som helt nybegynder at jeg ikke kunne forstå at man ikke brugte karantæne noget mere. Da det ville øge kunde tilfredshed og overlevelsesprocent. Samtidig skrev butikkerne deres dødsprocent på de fisk de solgte, hvilket som nybegynder var lidt uforståeligt. (kan da godt se i dag, at de skal have de penge hjem.) Dog ville det ikke være nødvendigt hvis man lavede en ordentlig karantæne af fiskene.

Jeg er stadig målløs over at jeg den ene gang efter den anden kan komme til min lokale saltvandsforretning dagen efter sendingen er kommet hjem og der er stort set ikke noget tilbage. Ofte er jeg nysgerrig for hvad der er kommet hjem og indrømmer da også at jeg selv er faldet i med et køb dagen efter. Dette er jeg dog færdig med da ingen har overlevet mere end en 4 uger.

Det hele handler jo også om at vi som forbrugere stiller krav! Køber vi halv syge fisk og eller fisk der lige er kommet hjem så er der heller ingen grund til at forretningerne ændrer deres holdning. Fiskene skal jo nok blive solgt alligevel...

Det var bare lige min "få" ord...


MVH
Martin
8370 Hadsten
martinknorr
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1079
Tilmeldt: fre 21. mar 2008 20:58
16
Postnummer: 8370 Hadsten
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Hadbjerg

Re: Lidt kedelig personlig statestik ( igen )

Indlæg af martinknorr »

Jokke skrev:Tror i gør problemet en smule større end det reelt er.

F.eks på min sidste fiskesending, har jeg haft et rapporteret dødsfald på 1 uge, desværre en mandarin thue købte:(. Og havde vel en 150 fisk med hjem, så det er vel langt under 1%

Og det skal lige siges at det faktisk var fisk fra den samme sending(sjællandsk), som Ronny snakker så meget om:P

Store eller små systemer, det handler sgu da lige så meget om at passe det, det hjælper da ikke at have et stort system hvis det bliver passet af helvede til.

F.eks hos mig er fisk og koraller på samme system, netop for at give fiskene et naturligt system at gå i. Vandværdierne i systemet hænger frit tilgængeligt på en seddel over koraløen, hvis man skulle være i tvivl.

Derfor smerter det at høre at forhandlere altid skal rakkes ned på. De fleste forhandler jeg kender er hobbyfolk som jer andre og gør hvad de kan for deres kunder.

Mht. til karantæne, er det dyrt, tid og pladskrævende, og der er ikke mange kunder der vil betaler merprisen for det. Tænk hvis en alm. klovnfisk kostede 300,- Den ville aldrig blive solgt herhjemme. tro mig!

Ærligt snak. Hvad vi mangler herhjemme er etablerede fiske grossister med et godt konstant udvalg. Det ville give bedre udvalg og kvalitet i butikkerne.
Med al respekt joachim, så tror jeg ikke du har helt ret i det med prisen på fisk.

Grunden til jeg stejler for at skal give 300-500 for en gul kirug eller 100-150 for en klovn, er netop at min erfaring siger mig at fiskenes overlevelsesprocent er 20-40%. Var min erfaring anerledes så ville jeg nok ikke være så betænkelig.
Det giver jo det samme i sidste ende for min pengepung, om jeg skal købe 2 klovne for at 1 overlever eller jeg bare skal nøjes med at betale for en der er lidt dyre. Samtidig ville min glæde være større og bekymringerne mindre ved et køb.


MVH
Martin
8370 Hadsten
Brugeravatar
ronny.w
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2639
Tilmeldt: lør 16. jun 2007 02:05
16
Postnummer: 6700 Esbjerg
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Esbjerg 38,5 km Fra kvong
Kontakt:

Re: Lidt kedelig personlig statestik ( igen )

Indlæg af ronny.w »

Jokke skrev:Tror i gør problemet en smule større end det reelt er.

F.eks på min sidste fiskesending, har jeg haft et rapporteret dødsfald på 1 uge, desværre en mandarin thue købte:(. Og havde vel en 150 fisk med hjem, så det er vel langt under 1%

Og det skal lige siges at det faktisk var fisk fra den samme sending(sjællandsk), som Ronny snakker så meget om:P
Du skal ikke bilde mig ind joachim at du syntes det er helt i orden at sælge fisk ud til private, som lige er landet nogen timer før med flyver. :KP
Nu snakker vi jo ikke med-import her.


Jokke
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
Indlæg: 95
Tilmeldt: tors 14. okt 2010 13:33
13
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2004

Re: Lidt kedelig personlig statestik ( igen )

Indlæg af Jokke »

ronny.w skrev:
Jokke skrev:Tror i gør problemet en smule større end det reelt er.

F.eks på min sidste fiskesending, har jeg haft et rapporteret dødsfald på 1 uge, desværre en mandarin thue købte:(. Og havde vel en 150 fisk med hjem, så det er vel langt under 1%

Og det skal lige siges at det faktisk var fisk fra den samme sending(sjællandsk), som Ronny snakker så meget om:P
Du skal ikke bilde mig ind joachim at du syntes det er helt i orden at, sælge fisk ud til private som lige er landet nogen timer før med flyver.
Nu snakker vi jo ikke med-import her.
Nej, skal lige siges jeg først købte mine et par dage efter.

Nej , det er absolut ikke i orden. Ved direkte import burde de om ikke andet have haft lov at gå til næste dag.

Personligt vil jeg helst pakke ud(hvis muligt), uden kunder, uden lys, uden støj osv. Der er vi enige :beer:


Jokke
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
Indlæg: 95
Tilmeldt: tors 14. okt 2010 13:33
13
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2004

Re: Lidt kedelig personlig statestik ( igen )

Indlæg af Jokke »

martinknorr skrev:
Jokke skrev:Tror i gør problemet en smule større end det reelt er.

F.eks på min sidste fiskesending, har jeg haft et rapporteret dødsfald på 1 uge, desværre en mandarin thue købte:(. Og havde vel en 150 fisk med hjem, så det er vel langt under 1%

Og det skal lige siges at det faktisk var fisk fra den samme sending(sjællandsk), som Ronny snakker så meget om:P

Store eller små systemer, det handler sgu da lige så meget om at passe det, det hjælper da ikke at have et stort system hvis det bliver passet af helvede til.

F.eks hos mig er fisk og koraller på samme system, netop for at give fiskene et naturligt system at gå i. Vandværdierne i systemet hænger frit tilgængeligt på en seddel over koraløen, hvis man skulle være i tvivl.

Derfor smerter det at høre at forhandlere altid skal rakkes ned på. De fleste forhandler jeg kender er hobbyfolk som jer andre og gør hvad de kan for deres kunder.

Mht. til karantæne, er det dyrt, tid og pladskrævende, og der er ikke mange kunder der vil betaler merprisen for det. Tænk hvis en alm. klovnfisk kostede 300,- Den ville aldrig blive solgt herhjemme. tro mig!

Ærligt snak. Hvad vi mangler herhjemme er etablerede fiske grossister med et godt konstant udvalg. Det ville give bedre udvalg og kvalitet i butikkerne.
Med al respekt joachim, så tror jeg ikke du har helt ret i det med prisen på fisk.

Grunden til jeg stejler for at skal give 300-500 for en gul kirug eller 100-150 for en klovn, er netop at min erfaring siger mig at fiskenes overlevelsesprocent er 20-40%. Var min erfaring anerledes så ville jeg nok ikke være så betænkelig.
Det giver jo det samme i sidste ende for min pengepung, om jeg skal købe 2 klovne for at 1 overlever eller jeg bare skal nøjes med at betale for en der er lidt dyre. Samtidig ville min glæde være større og bekymringerne mindre ved et køb.
20-40% er også ret dårligt, kan jeg godt se, men kan det linkes direkte til forhandleren eller er der andre faktorer?


MMartin
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 962
Tilmeldt: man 20. aug 2007 16:22
16
Postnummer: 3600 Frederikssund
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: 3600 Frederikssund

Re: Lidt kedelig personlig statestik ( igen )

Indlæg af MMartin »

Problemet ligger jo ikke kun hos forhandleren. Uden kunder var der ikke en forhandler!

Som jeg har skrevet i en anden tråd så skal man selv sætte sig ind hvad det kræver at holde de dyr man anskaffer sig.
Der hvor jeg helst mister alt respekt og forståelse er når en forhandler bare sælger ud af diverse koraller og fisk helt uden skrupler over hvor det ender. Det er trods alt levende væsner vi har med at gøre! Tænk hvis det var hunde eller katte......... så ville offentligheden sgu gå amok!

Jeg skal snart af med en palet og en naso fordi jeg synes de er blevet lidt for store, og vil sgu hellere forære dem væk til et stort akvarie end at sælge dem til en for lille balje


Brugeravatar
Johnny
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2598
Tilmeldt: søn 29. jan 2006 20:08
18
Postnummer: 3760 Gudhjem
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Bornholm

Re: Lidt kedelig personlig statestik ( igen )

Indlæg af Johnny »

kun af nyskærrighed er der nogle der ved om der er nogle der har laved små interne undresøgelser af hvor mange fisk der går tabt efter de har forladt butikken ved godt det er svært hvis ikke umuligt men har nogle forsigtige gæt? her tænker jeg på kontra fisk fra karentæne

er der nogle der i dk har tilbut karentæne fisk med nærmest 100% overlevelse og samtidig tilbut nyimport med måske 20% overlevelse til halvpris af karentæne fisk og rent faktist set hvad folk valgte? for mindes da af havde set opdrætte klovne til omkring 250.- og de blev reved væk hvis jeg ikke husker helt galt men kan da godt ske :dizzy:


Hilsen Johnny

630l inbygget woha balje
Besvar

Tilbage til "Forum generelt"