"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Overvejelser om "special" balje. Jeres erfaringer?

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3763
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
11
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Overvejelser om "special" balje. Jeres erfaringer?

Indlæg af charlie saltvand »

Hep.

Som overskriften siger, så overvejer jeg at få endnu en balje op at køre her på O.P. Vej.

Den skal stå i "gang arealet" og derfor må den ikke være for bred. Jeg tænker 200x50x70 ( L,d,h).

Det skal være et "special" akvarie på den måde at jeg gerne vil have kejser og sommerfugle fisk og koraller i baljen.

Da jeg startede med salt i 1983 var det ikke et problem at holde disse smukke fisk, da der jo ikke rigtigt var korallerne at tage hensyn til, jeg er VILD med de fisk og har siden jeg startede op med salt igen i 2013 ønsket mig forskellige typer i baljen...... Samtidigt med at jeg IKKE er interesseret i en fowlr balje.

Jeg har gennem et stykke tid skrevet med en Hollænder der har erfaring med de 2 fiske typer OG forskellige koraller og han har givet mig troen på at det godt kan lade sig gøre med lidt omtanke og nogle begrænsninger.

En balje med kejser og sommerfugle fisk, kan efter hans erfaring IKKE indeholde.
Zoa's.
Acans.
scoly.
lobo.
Blasto.
Trachyphylia

Usikre koraller. Dvs... Nogle gange går det, andre gange ikke.
Caulastrea
Singularia
Sarco.

Sikre.
Duncan
Hammer/euphyliea
Heliophylia
Plerogyra
Gonio
Grønt græs
Div anemoner.
Alle sps .... Forvent dog mindre polyp udfoldelse i dagtimerne.

Hvad er dine erfaringer?????

Hvis ovenstående er rigtigt, så vil jeg satme gerne lave sådan en balje.

Hvad med målene? Baljen bliver ikke så dyb, så kan der gå flere kejser fisk uden de banker hinanden?

Ift. Tilgangen m "metode" så vil jeg køre den som jeg gør med min rumdeler, stor skummer, masser af makroalger. Triton tilsætning og evt lidt vandskifte for at holde værdierne nede.


Hvad tænker i, kom gerne med erfaringer, does and donts.

Så tænker jeg videre :W
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3809
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Overvejelser om "special" balje. Jeres erfaringer?

Indlæg af crazy seahorse »

Jeg tror godt at det kan lade sig gøre - i hvert fald for SPS´s vedkommende, hvis der bare er nok af dem.
Jawsee havde/har en tråd om hans akvarie på RC. Han har par af flere kejsere i på samme tid. De nipper lidt rundt omkring, men da der er mange SPS, så går de ikke til. Der er faktisk et billede, hvor hans diacanthus par står på hovedet over en stor SPS, mens de udser sig de polypper de vil have.
Jeg har lagt siden ind. http://www.reefcentral.com/forums/showt ... 37&page=13" onclick="window.open(this.href);return false; Se #316 og på side 14 er der et flot billede af hans kejsere samlet.
De typer som du nævner som donts, har jeg også hørt er i seriøs fare. Specielt sommerfuglefisk er slemme.
En af mine venner satte to kleenii i sit. Han havde problemer med hydroider og vist også glasroser. Da han vendte hjem fra en ferie, stod alle hans flotte acans og andre LPS som hvide skeletter, ædt helt ned. Intet væv tilbage. Så de tager dine dont´s - i hvert fald hos ham.

Spændende projekt.
Ps. Det er vist ikke samme mand som du skriver med vel? Luc Loyen (Jawsee) er vist Belgier.

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3763
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
11
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Overvejelser om "special" balje. Jeres erfaringer?

Indlæg af charlie saltvand »

Hej Erik. Tak for dit indspark og dine erfaringer :GO :GO :GO :GO

Nej ham jeg skriver med hedder Tanne og er fra Holland. Tak for dit fine link :W

Hvad tænker du ift målene på baljen? Er der plads nok på 700L? Og kan man lave noget pænt i en balje der ikke er dybere end 50 cm?
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: Overvejelser om "special" balje. Jeres erfaringer?

Indlæg af Jones »

Duncan er IKKE sikker. Jeg havde en p. imperator, som gnaskede løs på min duncan hver eneste dag. Korallen blev derfor taget op af akvariet. Det løste problemet og derefter rørte den ikke nogle koraller.
o_O
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3763
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
11
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Overvejelser om "special" balje. Jeres erfaringer?

Indlæg af charlie saltvand »

Tak for den info Jones :y jo flere oplysninger og erfaringer jeg høre om, jo bedere :GO

Hvis jeg får sparket projektet igang, så tænker jeg at det bliver "hit and miss" princippet. Jeg er også indstillet på at der vil blive gnavet polypper på sps koraller, dét handler vel "bare" om at have nok, så stress og skader bliver spredt på flere individder.... Man kan vel kun blive klogere ( det gælder ihvertfald for mig) :h

Tak
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Tykki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3617
Tilmeldt: tors 25. feb 2010 15:47
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009

Re: Overvejelser om "special" balje. Jeres erfaringer?

Indlæg af Tykki »

Jeg " overvejer " hvorfor du ikke bare går igang, istedet for alt den snak???
Mic4700
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1790
Tilmeldt: søn 8. dec 2013 19:15
10
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2012

Re: Overvejelser om "special" balje. Jeres erfaringer?

Indlæg af Mic4700 »

Tykki skrev:Jeg " overvejer " hvorfor du ikke bare går igang, istedet for alt den snak???
He He , ja sæt i gang Charlie , Det bliver super Fedt. :GO
Brugeravatar
Dyhr
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 589
Tilmeldt: søn 26. feb 2012 15:59
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012
Kontakt:

Re: Overvejelser om "special" balje. Jeres erfaringer?

Indlæg af Dyhr »

Du skal bare huske at vælge fisk efter akvariets placering.
Discus dur f.eks ikke i et gangareal grundet den hurtige trafik.
Søg og du skal lede.....
Mit 350l hjørne med specialdesignet LED top ver. 3.0 http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=52803
Nyeste projekt - 530l http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 44#p757898
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3763
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
11
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Overvejelser om "special" balje. Jeres erfaringer?

Indlæg af charlie saltvand »

God pointe Dyhr. Den vinkel havde jeg ikke lige taget med i mine "overvejelser"

Takker.
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Thue
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1560
Tilmeldt: man 22. okt 2007 19:06
16
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: middelfart

Re: Overvejelser om "special" balje. Jeres erfaringer?

Indlæg af Thue »

For nogle år tilbage da jeg have fish only, fandt jeg ud af der ikke var noget der var helligt for store kejsere. Da jeg lagde om til rent fisk pga tidspres var der stadig en del sps tilbage på de levende sten, disse fik lov til og overleve indtil kejserene var faldet til, så en store sps blive flæset på under nogle minutter, efter ikke særlig lang tid var der kun Bali slimer tilbage.
Jeg prøvede hen ad vejen og tilføre enkelte koraller og anemoner som jeg havde læst de burde kunne lade være men kun anemoner var sikre dem rørte de ikke. På et tidspunkt satte jeg en sten ned med ca 10 blå Skive anemoner som jeg også regnede med de kunne lade være, men efter 10 min så var de også væk. Nu skal det siges mine kejsere dengang var store og der var mange.
Tror hvis det skal lykkes og holde kejsere med koraller så skal der være rigtig mange koraller konta kejsere. Og de koraller man skal have i skal kunne holde til at der bliver nappet i dem , så rigtig mange lps typer er i mine øjne et no go da de fleste jo ikke tåler og blive punkteret.

Mvh Thue
troels
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 441
Tilmeldt: lør 4. dec 2004 23:11
19
Postnummer: Ikke angivet
Geografisk sted: Roskilde

Re: Overvejelser om "special" balje. Jeres erfaringer?

Indlæg af troels »

Kejser og SPS = ingen problemer.
Kejser og LPS/polypper/zoa = før eller siden bliver de spist...

Sommerfuglefisk og SPS = undgå arter der spiser SPS !!

Jeg har gjort det samme, akvarie er midlertidig nedlagt grundet flytning men kommer op igen om et par måneder :)

[video][/video]
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=55119" onclick="window.open(this.href);return false;
Tykki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3617
Tilmeldt: tors 25. feb 2010 15:47
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009

Re: Overvejelser om "special" balje. Jeres erfaringer?

Indlæg af Tykki »

En imponerende samling fisk Troels !!!!!!!!!! Charlie, sæt igang!
dyr200
Reactions:

Re: Overvejelser om "special" balje. Jeres erfaringer?

Indlæg af dyr200 »

Pas nu på du ikke tager munden for fuld ven
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3763
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
11
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Overvejelser om "special" balje. Jeres erfaringer?

Indlæg af charlie saltvand »

Hejsa. Er stadig lun på ideen her, lige nu tæller jeg mønter og læser om både kejser og sommerfugle fisk. Nu må vi se om drømmen bliver realiseret på et tidspkt.

Noget af det jeg overvejer er at lave det som en "drop" tank. Jeg vil så lave et næsten lukket område i den første fjeredel af baljen, hvor det er min tanke at de store fisk IKKE kan komme ind, her er det tanken eventuelle sarte koraller kan være og sarte fisk kan søge tilflugt. Derefter et stykke "rev væg" med meget svømmeplads og så drop i den sidste fjeredel af baljen. En ting er tanker og drømme, en anden ting er om det kan lade sig gøre, rent praktisk, men også økonomisk :dizzy: :dizzy: :dizzy:

Det er DEJLIGT at have drømme :GO
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: Overvejelser om "special" balje. Jeres erfaringer?

Indlæg af Jones »

Så får de store fisk kun 1/4 af baljens længde at svømme på, medmindre de vil svømme op og ned hele tiden. En anden ting er at mange kejsere ikke lever mange sammen i naturen. Nogle arter stimer, men ikke alle. Det kan derfor stresse dem, at være mange sammen på et lille område. Dette er noget jeg har læst, og ikke selv prøvet.

https://www.google.dk/search?q=angel+fi ... h+advanced" onclick="window.open(this.href);return false;

Jeg fandt nogle ting på google, som du måske kan bruge.
o_O
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Overvejelser om "special" balje. Jeres erfaringer?

Indlæg af Carsten »

Der er mange fisk som ikke bryder som om indfaldene skygger, hvad der vil være meget svært at undgå når man kan gå på begge sider af akvariet
Brugeravatar
peder
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2265
Tilmeldt: søn 13. aug 2006 19:49
17
Postnummer: 8543 Hornslet
Saltvand siden?: 1974
Geografisk sted: 8961 Allingåbro

Re: Overvejelser om "special" balje. Jeres erfaringer?

Indlæg af peder »

Kan oplyse at mit kommende projekt bliver et "rent" Sps akvarie men med Dværgkejsere som " hovedrollehavere" har haft et par af de store kejsere men det gik slet ikke! 'de udviklede en evne til nærmest at suge Acropora polypper i sig, så det tør jeg sku' ikke igen.
Men klø på Charlie, intet er så skønt som at drømme og planlægge en ny balje, for mig er det næsten det bedste;-)
Mvh. Peder
"stå ej til søs lad de andre stå"

http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=138&t=60977 Månedens akvarie Juli 2013
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Overvejelser om "special" balje. Jeres erfaringer?

Indlæg af Carsten »

peder skrev:Kan oplyse at mit kommende projekt bliver et "rent" Sps akvarie men med Dværgkejsere som " hovedrollehavere" har haft et par af de store kejsere men det gik slet ikke! 'de udviklede en evne til nærmest at suge Acropora polypper i sig, så det tør jeg sku' ikke igen.
Men klø på Charlie, intet er så skønt som at drømme og planlægge en ny balje, for mig er det næsten det bedste;-)
Hvilke dværg kejersere havde du regnet med skulle "bo" deri?
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3763
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
11
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Overvejelser om "special" balje. Jeres erfaringer?

Indlæg af charlie saltvand »

Tak for svarene :GO

Baljen, hvis den bliver til noget, bliver 200 cm lang, så mon ikke de store fisk kan nøjes med ca 150-160 cm at svømme frem og tilbage på? På den måde kan jeg lave et "Helle" i den ene ende, den største udfordring med den ide, tror jeg selv bliver cirkulation.

Akvariet kommer til at stå op af en væg, med stensætning langs bagsiden, så ingen "skygger" fra 2 sider. Det eventuelle drop tænker jeg skal være 70 cm langt, og 90 cm højt. Der hvor jeg er mest presset er dybden på baljen. Den bliver 50 cm.

Så, 200 x 60 x 50 cm med et drop der er 70x90x50. Det giver 861 L, SELVFØLELIG minus LS. der må da være plads til lidt forskellige fisk, både nogle lidt store og nogle svømme glade :f3: Dertil en sump på ca 170 L. Det giver en samlet vand volumen på over 1000L.
Jeg skal nok læse op på kejserne så jeg ikke får blandet dem alt for meget = stress.

Kom endelig med flere betragtninger :W

I'll keep dreaming
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3763
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
11
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Overvejelser om "special" balje. Jeres erfaringer?

Indlæg af charlie saltvand »

troels skrev:Kejser og SPS = ingen problemer.
Kejser og LPS/polypper/zoa = før eller siden bliver de spist...

Sommerfuglefisk og SPS = undgå arter der spiser SPS !!

Jeg har gjort det samme, akvarie er midlertidig nedlagt grundet flytning men kommer op igen om et par måneder :)

[video][/video]
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=55119" onclick="window.open(this.href);return false;

Troels.

Jeg har hermed inviteret mig selv på kaffe :W

Sikke en SMUK samling fisk. Wow.

Send mig en SMS så vil jeg MÆGTIGT gerne komme forbi dig når din balje køre igen :GO tror du kan lære mig en masse :-)
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: Overvejelser om "special" balje. Jeres erfaringer?

Indlæg af Jones »

Jeg er vild med idéen. Jeg ELSKER kejsere og jeg har altid været ved at pisse i badebukserne af begejstring, når jeg har mødt en på et rev rundt om i verden. At kunne betragte den slags fisk i hjemmet må være fantastisk. Jeg har kun rigtig erfaring med p. navarchus og jeg har virkelig fortrudt at jeg solgte min i sin tid. Den var fantastisk. Spiste alt og var bare en fin fisk på alle måder.

Når Peder skriver at det er fedt at drømme og planlægge et projekt, giver jeg ham helt ret. Der er ikke meget, som slår forventningens glæde når man går og bygger et nyt akvarie. I den periode ligger alle muligheder åbne.

Jeg er sikker på at du har fat i et godt projekt her Charlie. Og målene ville jeg godt være bekendt at bruge til kejsere. Spørgsmålet er så om de kan blive i akvariet når de en dag bliver store. Jeg har set en virkelig stor p. imperator i Israel. Den var gigantisk.
o_O
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Overvejelser om "special" balje. Jeres erfaringer?

Indlæg af Carsten »

Jeg var sammen med en masse andre saltvandsnørder hos Menzel i Tyskland.
Han havde nogle fuldvoksne P. semicurculatus, de var godt nok store!
Og de havde en sund appetit på Sacrophyton
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"