"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

surge device

Forum hvor du kan læse og dele gør-det-selv tips og ideer.
Besvar
Anders månsson
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 4707
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 23:02
20
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

surge device

Indlæg af Anders månsson »

jeg er gået i tænke boks om hvordan min næste balje skal bygges...
ang flow tænker jeg vil prøve at simulere bølgerne og lave en surge device a la carlson eller borneman...

akvariet skal stå i stuen og skal derfor være så godt som lydløst, surge devices er kendt for gurgle lyde som fra et toilet ved tømning...

Min sump placeres over akvariet og skal indholde en DSB og macroalger, det kan også være det ender ud i en ATS, nu hvor sumpen er over akvariet, så tænker jeg lidt at den surge kunne laves af pvc og en hævert der tænder og slukker...

ligesom en durso standpipe så burde man kunne få den nogenlunde stille.

Nogen der har leget med surge devices???
Brugeravatar
Peters1
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3806
Tilmeldt: ons 27. okt 2004 20:26
19
Postnummer: 5800 Nyborg
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Fyn

Re: surge device

Indlæg af Peters1 »

Lyder rigtig spændende det du pønser på. Jeg havde selv for en del år siden tanker om et refugie over display og lavede også nogle tegninger i samråd med borneman, da det var efter en ide fra ham og et foredrag med ham, men de tegninger er vidst desværre langt væk.
Bliver spændende at følge;-)
RSM130 kan følges her viewtopic.php?f=92&t=37678
Link til min første balje: viewtopic.php?f=92&t=1199
Anders månsson
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 4707
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 23:02
20
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Re: surge device

Indlæg af Anders månsson »

nå da da da er du også tilbage peter?
Jeg er bare begyndt at lege med ideen... men der må findes en bedre måde at lave flow en med alm pumper, så er de jo også ude af akvariet:-)

havde borneman en ide om hvordan man kunne lave surge uden toilet lyden?
Brugeravatar
chrislolk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1063
Tilmeldt: søn 16. jan 2011 17:52
13
Postnummer: 5750 Ringe
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Ringe

Re: surge device

Indlæg af chrislolk »

Godt at se fyns gamle garde tilbage på banen igen og glæder mig til at følge begge jeres projekter!
Med venlig hilsen
Christopher Lolk Andersen
Brugeravatar
Peters1
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3806
Tilmeldt: ons 27. okt 2004 20:26
19
Postnummer: 5800 Nyborg
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Fyn

Re: surge device

Indlæg af Peters1 »

Ja lidt tilbage er jeg da :biggrin: Jeg har lige startet en lille balje op i mit værksted i kælderen, så jeg har lidt at rode med :wink:

Jeg har desværre ingen forstand på den surge overhovedet og kan ikke huske hvad borneman fortalte om emnet :rolleyes: Håber der er nogle andre der kan hjælpe der :GO
RSM130 kan følges her viewtopic.php?f=92&t=37678
Link til min første balje: viewtopic.php?f=92&t=1199
Anders månsson
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 4707
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 23:02
20
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Re: surge device

Indlæg af Anders månsson »

mit akvarie har lange udsigter men måske sidst på året... der er en del på huset som skal laves først:-)
Men det er godt at høre I er på banen igen, så vi kan få gang i lidt diy projekter!
Claus
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 367
Tilmeldt: ons 2. jun 2004 13:19
19
Postnummer: 8370 Hadsten

Re: surge device

Indlæg af Claus »

Anders månsson skrev:nå da da da er du også tilbage peter?
Jeg er bare begyndt at lege med ideen... men der må findes en bedre måde at lave flow en med alm pumper, så er de jo også ude af akvariet:-)

havde borneman en ide om hvordan man kunne lave surge uden toilet lyden?
Tror det bedste bud er at lave den med en elektrisk kugleventil på udgangen. Og så ellers blot 2 følere i surge tanken. 1 til at åbne hanen når tanken er fuld. Og 1 til at lukke hanen inden den suger luft ind. Så bør du kunne få det lydløst.
Derudover selvfølgelig det obligatoriske nødoverløb, hvis føler eller kuglehane fejler.
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3807
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: surge device

Indlæg af crazy seahorse »

Jeg har lige kigget Borneman´s powerpoint fra 2009 igennem og der er et par diagrammer/billeder, hvor en surge er vist.
Men der er ingen tekst med, hvor det omtales. Er det derfra du har det, Anders?

Ellers er der (så vidt jeg husker) en slags beskrivelse af det her i dette akvarie, hvor der er en meget stor surge tank på. Men ser også når den tømmes ned i DT.
" onclick="window.open(this.href);return false;

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Anders månsson
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 4707
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 23:02
20
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Re: surge device

Indlæg af Anders månsson »

min inspiration kom fra da jeg researchede i DSB, der faldt jeg over nogle diy projekter med lidt år på bagen, Og så var det en artikel om iltningen og ph på reefkeeping...

takker Erik for dit link det var fedt at se! De tegninger du har er det med et toilet skyl eller med et siphon surge?
det kunne være fedt med sådan en bølge effekt i akvariet!
jeg har prøvet at tegne med sketchup hvordan jeg forestiller mig at mit setup kommer til at se ud. men forummet vil ikke godtage filtypen skp. DAMMIT
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3807
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: surge device

Indlæg af crazy seahorse »

Jeg ved ikke hvor meget du kan udlede af det, for det er bare nogle skitsetegninger, hvor en surge er indtegnet.
Men du finder det her. Hougaard var så venlig at hjælpe mig med det, da mit gamle link ikke virkede af en eller anden grund.
Det her skulle virke: http://saltvandswiki.dk/archive/Bornema" onclick="window.open(this.href);return false; ... k_2009.pdf

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
chrislolk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1063
Tilmeldt: søn 16. jan 2011 17:52
13
Postnummer: 5750 Ringe
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Ringe

Re: surge device

Indlæg af chrislolk »

Anders månsson skrev:min inspiration kom fra da jeg researchede i DSB, der faldt jeg over nogle diy projekter med lidt år på bagen, Og så var det en artikel om iltningen og ph på reefkeeping...

takker Erik for dit link det var fedt at se! De tegninger du har er det med et toilet skyl eller med et siphon surge?
det kunne være fedt med sådan en bølge effekt i akvariet!
jeg har prøvet at tegne med sketchup hvordan jeg forestiller mig at mit setup kommer til at se ud. men forummet vil ikke godtage filtypen skp. DAMMIT
Du kan omdanne til jpg billeder i sketchup. Mener det er under file -> export.
Med venlig hilsen
Christopher Lolk Andersen
Anders månsson
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 4707
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 23:02
20
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Re: surge device

Indlæg af Anders månsson »

Takker Hr. Lolk :GO

beskrivelse:
display (ca 300liter) med pvc rørføring med tre udgange over display er sumpen med ATS filter evt DSB, der fødes fra returpumpen. Siphon surge vil så kører med retur pumpen og stoppe ved strømafbrydelse.

udstyr liste:
-retur pumpe på ca 3000L/t så den kan føde ATS filteret med tilstrækkeligt flow og evt DSB samt surgen i sumpen, som så giver simuleret bølge til displayet
-lys
-varmelegeme

evt balling light eller tilsætning fra red sea

hvis der er undren eller forslag til forbedring, så kom endelig med dem :beer:
Vedhæftede filer
akvarium og sump og surge og ats.jpg
Anden
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2485
Tilmeldt: lør 23. aug 2014 07:04
9
Postnummer: 4330 Hvalsø
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: 4330 hvalsø pileager

Re: surge device

Indlæg af Anden »

Du kan lave surge tank som sump med rum i så du kun tømmer "returrum" og ik hele tanken.
Og hvis vist du laver et hul i bunden af surge tanken og så sætter flyder så den stopper før rummet er helt tomt og du samtidig lader udgange rør gå ud under vandoverfladen så kommer der arldrig luft i returrør og så vil du ik få de lyde du snakker om.



Edit: sådan her " onclick="window.open(this.href);return false;
Billede
Anders månsson
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 4707
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 23:02
20
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Re: surge device

Indlæg af Anders månsson »

crazy seahorse skrev:.
Det her skulle virke: http://saltvandswiki.dk/archive/Bornema" onclick="window.open(this.href);return false; ... k_2009.pdf

Erik
Det virker ikke her desværre
Anders månsson
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 4707
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 23:02
20
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Re: surge device

Indlæg af Anders månsson »

Anden skrev:Du kan lave surge tank som sump med rum i så du kun tømmer "returrum" og ik hele tanken.
Og hvis vist du laver et hul i bunden af surge tanken og så sætter flyder så den stopper før rummet er helt tomt og du samtidig lader udgange rør gå ud under vandoverfladen så kommer der arldrig luft i returrør og så vil du ik få de lyde du snakker om.



Edit: sådan her " onclick="window.open(this.href);return false;
på det link er der da netop den toilet lyd :dizzy: men du mener så at hvis man placerer udstrømmeren under vandoverfladen, at der så ikke vil komme den gurgle lyd?
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3807
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: surge device

Indlæg af crazy seahorse »

Anders månsson skrev:
crazy seahorse skrev:.
Det her skulle virke: http://saltvandswiki.dk/archive/Bornema" onclick="window.open(this.href);return false; ... k_2009.pdf

Erik
Det virker ikke her desværre
Næ, det kan jeg da godt se. Det er da et mysterium, for jeg copy pastede det bare fra den Pb jeg fik fra Hougaard.
Jeg havde det åbent før jeg skrev ind og der virkede det.
Jeg sender det i en Pb til dig.

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Anders månsson
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 4707
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 23:02
20
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Re: surge device

Indlæg af Anders månsson »

http://saltvandswiki.dk/archive/Bornema ... k_2009.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
så prøver jeg lige...
Anden
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2485
Tilmeldt: lør 23. aug 2014 07:04
9
Postnummer: 4330 Hvalsø
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: 4330 hvalsø pileager

Re: surge device

Indlæg af Anden »

Jeg troede det var lyden af vandet fra den kæmpe returpumpe han bruger til testen man kunne høre, men det larmede ik her hjemme jeg kunne bare ik får det til at spille sammen med min sump og min ato plus at lyden bare kom fra mit overløb når det pludselig blev fyldt og vandet løb i sikkerhedsrøret.
Billede
Anders månsson
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 4707
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 23:02
20
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Re: surge device

Indlæg af Anders månsson »

good point Anden med retur overløbet, det skal man lige have med i beregningen:-)

men er det ikke bare at indstille nødløbs/sikkerheds røret lidt højere?
Anders månsson
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 4707
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 23:02
20
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Re: surge device

Indlæg af Anders månsson »

Claus skrev:
Anders månsson skrev:nå da da da er du også tilbage peter?
Jeg er bare begyndt at lege med ideen... men der må findes en bedre måde at lave flow en med alm pumper, så er de jo også ude af akvariet:-)

havde borneman en ide om hvordan man kunne lave surge uden toilet lyden?
Tror det bedste bud er at lave den med en elektrisk kugleventil på udgangen. Og så ellers blot 2 følere i surge tanken. 1 til at åbne hanen når tanken er fuld. Og 1 til at lukke hanen inden den suger luft ind. Så bør du kunne få det lydløst.
Derudover selvfølgelig det obligatoriske nødoverløb, hvis føler eller kuglehane fejler.
Også en mulighed... dog vil jeg gerne holde det så simpelt i gear som muligt, så det så low tech som muligt. Med det tænker jeg... færre risiko for fejl :beer:
Anders månsson
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 4707
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 23:02
20
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Re: surge device

Indlæg af Anders månsson »

Anden; kunne vi ikke få en video eller billeder af dig surge device???
Anden
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2485
Tilmeldt: lør 23. aug 2014 07:04
9
Postnummer: 4330 Hvalsø
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: 4330 hvalsø pileager

Re: surge device

Indlæg af Anden »

Jeg har den ik på mere og har lidt opgive den da det kun kunne lykkes mig at få 13-15liter ud af surge tanken uden overløb osv laver ballade og det var jo kun et forsøg med en stor spand og jeg har ik top på akvariet så jeg ville have styr på sump først også vil jeg lave resten af træ arbejdet på akvariet så surgetank ik skulle stå på selve akvariet så den kunne have levende sten og alger i rum og var lidt en extra sump/refugium og ik bare en spand så pods osv også kommer ned i akvariet.
Billede
Anders månsson
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 4707
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 23:02
20
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Re: surge device

Indlæg af Anders månsson »

Anden skrev:Jeg har den ik på mere og har lidt opgive den da det kun kunne lykkes mig at få 13-15liter ud af surge tanken uden overløb osv laver ballade og det var jo kun et forsøg med en stor spand og jeg har ik top på akvariet så jeg ville have styr på sump først også vil jeg lave resten af træ arbejdet på akvariet så surgetank ik skulle stå på selve akvariet så den kunne have levende sten og alger i rum og var lidt en extra sump/refugium og ik bare en spand så pods osv også kommer ned i akvariet.
Det er jo lige min plan :beer:
Anders månsson
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 4707
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 23:02
20
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Re: surge device

Indlæg af Anders månsson »

faldt lige over dette link, det bliver sjovt at se hvad der kommer af system af det
se link:
https://reefbuilders.com/2009/09/16/sip ... ry-filter/" onclick="window.open(this.href);return false;
Besvar

Tilbage til "DIY - Gør-det-selv"