"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

fra salt til fersk ?

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
huttelihut
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 410
Tilmeldt: tirs 20. apr 2010 18:27
14
Postnummer: 2610 Rødovre
Saltvand siden?: 2005

fra salt til fersk ?

Indlæg af huttelihut »

Jeg går og leger med tanken om at omlægge mit akvarie til ferskvand.

Jeg har pt kun fisk, men jeg får ikke passet det ordentligt. Jeg har heller ikke længere penge til at fylde så mange fisk i (akvariet er 1000L)

Har i nogen erfaringer med at skifte til ferskvand. Kan man få nogle flotte fisk og vil jeg komme til at fortryde det ?
Brugeravatar
thni
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
Indlæg: 646
Tilmeldt: tors 9. okt 2014 12:34
9
Postnummer: 4220 Korsør
Saltvand siden?: 2014

Re: fra salt til fersk ?

Indlæg af thni »

Jeg har tænkt samme tanke før. Men syntes de pæne store ferskvandsfisk , de koster det samme som saltvand. Og i min verden er saltvandsfisk meget flottere ! Tror også omkostningerne på ferskvand og salt med fisk er nogenlunde det samme, måske spare du lidt på fersk,men så skal det også være fordi det virkelig er en ferskvands fisk du kan lide, ellers tror jeg du vil fortryde :)

Har du evt prøvet og automatisere for at gøre det nemmere og have mere tid til dig selv ? Har hjulpet rigtig meget med mig da jeg arbejder off-shore og er væk længere tid af gangen :)
Mvh Thomas
rastachuza
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
Indlæg: 61
Tilmeldt: man 17. aug 2009 09:35
14
Postnummer: 2630 Taastrup
Saltvand siden?: 2015
Geografisk sted: Taastrup

Re: fra salt til fersk ?

Indlæg af rastachuza »

Efter min mening kan man lave mindst lige så flotte akvarier som med saltvand, prøv at google aquascaping, så kan du få lidt inspiration :)

Man kan også sagtens få virkelig flotte fisk, men jeg syntes det der mangler med mange ferskvandsfisk, er at de ikke har de store personligheder, de fleste svømmer bare rundt og er flotte. nogle af de sjoveste fisk jeg har haft har dog været små kuglefisk, da de er meget nysgerrige og følger med i alt hvad du laver

Nu har jeg aldrig haft så stort et akvarium, men noget discus fisk eller et par oscar cichlider kunne sagtens gå der.
Hvis jeg personligt skulle have så stort et akvarium ville jeg nok gå med nogle store rolige fisk, og så også have en del små sjove fisk der kan have små territorier i akvariet.

Du kan evt. prøve at tage ind i neonfisken, der har de somme tider nogle ret specielle fisk

Nu er jeg ret ny til saltvand, men har stort altid holdt ferskvand, og jeg vil mene at det er noget billigere, udstyret er billigere, og der er ikke lige så mange ting du skal holde øje med, bare skift 25% vand om ugen og rens bundlaget af og til, så er det rimelig godt kørende
Brugeravatar
Dyhr
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 589
Tilmeldt: søn 26. feb 2012 15:59
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012
Kontakt:

Re: fra salt til fersk ?

Indlæg af Dyhr »

1000 liter - det skriger på discus....
Søg og du skal lede.....
Mit 350l hjørne med specialdesignet LED top ver. 3.0 http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=52803
Nyeste projekt - 530l http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 44#p757898
Brugeravatar
Flemse
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 433
Tilmeldt: man 3. maj 2010 11:07
14
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Stenløse

Re: fra salt til fersk ?

Indlæg af Flemse »

Hej

Der bliver nævnt aquascaping , men det tager minst lige så meget tid som saltvand hvis der er de rigtige forhold, lys, gødning og co2, planter skal justeres hver uge gødning tilføres hver dag og lign. Discus blive også nævnt, men der er mange syd amerikaner der er meget flottere og mere aktive end discus der bare står og ser fine ud.
Brgds
Flemse
Snart 830 lit 160x80x65 med sump på 202 lit,4 stk Maxspect R420R Razor 160W, moddet til 15000 kelvin, Skimz Monster E 251, Tunze 6200+ 6305 og Maxpect Gyre 150 ,returpumpe SKIMZ 10000 DC. IKS Computer: redox,PH,Temp.
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: fra salt til fersk ?

Indlæg af Jones »

Jeg ville lave et akvarie med klippe- bund/baggrund og holde tropheus. Men som med alt andet er det jo smag og behag. Jeg tænker blot, at du derved undgår at skulle holde styr på planter osv. Tropheus er min store kærlighed når det kommer til ferskvand :D Skal det være store fisk kan du vel have et par små rokker + nogle fritsvømmende fisk?
o_O
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: fra salt til fersk ?

Indlæg af Carsten »

Der er ret mange sydamerikanske ciklider der er meget flotte, men også meget territoriale. Det betyder 1 par i 1 akvarie. Og det synes jeg er noget kedeligt at se på. Men der er et næsten lige så farvestrålende alternativ til saltvandet. Malawi ciklider. Der er altid liv i det. Og der kan/skal være mange i akvariet for at der ser godt ud. Heldigvis koster de fleste Malawi ciklider ikke alverden mere, med mindre man går helt ud i specialiteterne.
Et andet alternativ er et Tanganyika ciklide akvarie. Der er en enorm variation i udseende og levevis der. lige fra små ciklider der lever i sneglehuse, og op til en af verdens største ciklider, Boulengerochromis microlepis. Der er ret små fisk som udelukkende lever på sandbund, ikke de mest farvede, men alligevel smukke små fisk. For slet ikke at nævne alle Tropheus moori arterne
Leth
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 212
Tilmeldt: tirs 18. okt 2011 22:00
12
Postnummer: 8660 Skanderborg
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Østjylland

Re: fra salt til fersk ?

Indlæg af Leth »

Jeg har altid haft en lille drøm om et stort syd amerikansk akvarie med Geophagus, de findes i flere varianter, virkelig en spændende og smuk fisk.
Der findes virkelig mange flotte fisk fra syd Amerika.
/Tony
Nuværende uden

Tidligere: 160x70x70 Opstartet 25/10-2014

Tidligere: 250L Cube. Bubble King 200mini, Razor 120W 16K.
Brugeravatar
peder
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2265
Tilmeldt: søn 13. aug 2006 19:49
17
Postnummer: 8543 Hornslet
Saltvand siden?: 1974
Geografisk sted: 8961 Allingåbro

Re: fra salt til fersk ?

Indlæg af peder »

Tanganyika helt bestemt, men med 1000L ville jeg vælge Petrocromis som er ret unikke, har selv holdt dem og Tropheus, fantastiske fisk!
Mvh. Peder
"stå ej til søs lad de andre stå"

http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=138&t=60977 Månedens akvarie Juli 2013
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: fra salt til fersk ?

Indlæg af PoulD »

Kan se flere foreslår cichlider fra Malawieller eller Tanganyika. Lad mig sige med det samme, jeg ved nada om fersksvandsfisk, men duer cichlider fra Victoria søen ikke? Umiddelbart synes de for mig, at være langt mere farvestrålende end fra de andre 2 søer.
Vi mixer jo rask væk fisk fra f.eks. Rødehavet og Stillehavet.. Kan man på samme måde mixe cichlider fra forskellige søer, eller er det no go?
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: fra salt til fersk ?

Indlæg af Carsten »

Jo Victoria ciklider er skam også flotte, de bliver generelt ikke så store som nogle af de andre. Men udvalget er ret begrænset. Og desværre er en del af dem uddøde, fordi man satte store nil aborrer ud i søen. Og da der ikke er nogen naturlige fjender ud over at mennesker fanger dem. Har de formeret sig som rotter. Et stort problem er dog at befolkningen ikke er glade for fisken, selvom der er MEGET mad i en voksen nil aborre. De plejer vist nok at tørre fiskene, og en så stor fisk går det ikke rigtigt at tørre, den rådner vist nok inden.
Petrochromis bryder jeg mig ikke så meget om, da jeg synes de er ret kedelige i farverne og så også ret voldsomme. Men smag og behag er jo heldigvis forskellig.
rastachuza
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
Indlæg: 61
Tilmeldt: man 17. aug 2009 09:35
14
Postnummer: 2630 Taastrup
Saltvand siden?: 2015
Geografisk sted: Taastrup

Re: fra salt til fersk ?

Indlæg af rastachuza »

Jeg er nu mere til lidt mindre fisk, og så flere af dem :)

Aquascaping behøves ikke at gøres mere besværligt end højst nødvendigt, nogle store rødder og store flotte sten, så er man kommet langt, og så nogle anubias der stille og roligt vokser sig til på rødderne så har man efter min mening et ret flot akvarium.
huttelihut
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 410
Tilmeldt: tirs 20. apr 2010 18:27
14
Postnummer: 2610 Rødovre
Saltvand siden?: 2005

Re: fra salt til fersk ?

Indlæg af huttelihut »

tak for input, der lidt at overveje.

Jeg tænker også dødeligheden på fiskene i saltvand hvilken er ret høj. Jeg tænker at ferskvandsfisk er nemmere at holde liv i ?
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: fra salt til fersk ?

Indlæg af Carsten »

De er ikke nødvendigvis lettere at holde i live. Men da de fleste er opdrættede er risikoen for indre parasitter meget mindre.
Anden
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2485
Tilmeldt: lør 23. aug 2014 07:04
9
Postnummer: 4330 Hvalsø
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: 4330 hvalsø pileager

Re: fra salt til fersk ?

Indlæg af Anden »

Gurami og andre fisk til akvarie uden varme og med dæmpet belysning evt sortvands-biotop så er der penge og tid at spare men ellers er der jo ik rigtig nogen forskel hvis lys og temp er den samme.
Billede
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: fra salt til fersk ?

Indlæg af PoulD »

Ferskvandsbalje, er det ikke omtrent som en æggemad uden salt? :biggrin:
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Dyhr
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 589
Tilmeldt: søn 26. feb 2012 15:59
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012
Kontakt:

Re: fra salt til fersk ?

Indlæg af Dyhr »

Du kunne også nøjes med at fylde det halvt op, og proppe et par skildpadder i.
Aquaskabing laver du med rødder der går op over vandet, evt et halvt træ.
I træet sætter du orkidéer og så evt suppleret op med et par fritflyvende sommerfugle.
Så nu stak det vist af for mig igen....
Søg og du skal lede.....
Mit 350l hjørne med specialdesignet LED top ver. 3.0 http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=52803
Nyeste projekt - 530l http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 44#p757898
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3810
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: fra salt til fersk ?

Indlæg af crazy seahorse »

Dyhr skrev:Du kunne også nøjes med at fylde det halvt op, og proppe et par skildpadder i.
Aquaskabing laver du med rødder der går op over vandet, evt et halvt træ.
I træet sætter du orkidéer og så evt suppleret op med et par fritflyvende sommerfugle.
Så nu stak det vist af for mig igen....
Uhh, jeg bliver helt varm om hjertet, Dyhr.
Jeg har set sådan et biotopakvarie med en "landdel" med rødder, orkideer og forskellige passende planter i den øverste del.
Anubias og andre smukke planter i vanddelen og så forskellige killier svømmende rundt. Meget smukt og yderst præsentabelt i en stue.
Men 1000L er nok i overkanten, for de fisk er ikke så store. Men der kan jo være mange i og nogle af arterne kan blive forholdsvis store. Men det er smukke fisk og de er, efter min mening, lige så farvestrålende som saltvandsfisk.
Et par af mine favoritter:
Aphyosemion coeleste. Min absolutte favorit. Det var FISKEN for mig, da jeg havde killis.
Aphyosemion coeleste. Min absolutte favorit. Det var FISKEN for mig, da jeg havde killis.
Aphyosemion coeleste.jpg (7.78 KiB) Vist 1670 gange
Aphyosemion ogoense
Aphyosemion ogoense
Aphyosemion dagei
Aphyosemion dagei
Diapteron cyanostictum
Diapteron cyanostictum
Diapteron cyanostictum.jpg (8.95 KiB) Vist 1670 gange
Jeg har selv haft dem alle og de er, med lidt øvelse, til at holde. Men der skal vel også være lidt udfordringer i det. De her typer er ikke årstidsfisk, så de holder i nogle år.

Ellers kunne sådan et akvarie også egne sig til Dyndspringere og Skyttefisk. Der er jo huller i bunden og så er det en smal sag, at lave det rigtigt med flod og ebbe.
Har selv haft det og det er en stor attraktion når der kommer gæster. Skyttefisk der skyder foder ned er fascinerende at betragte.

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2066
Tilmeldt: man 27. aug 2007 21:47
16
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 1988
Geografisk sted: Kolding

Re: fra salt til fersk ?

Indlæg af nbd »

Jeg har 1.100 L med ferskvand og 5 Motoro-rokker :-)

Jeg har tidligere haft en 40 cm. lang Arowana i akvariet. Sådan en fætter sluger en hel fiskefilet i én mundfuld :shock:
rastachuza
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
Indlæg: 61
Tilmeldt: man 17. aug 2009 09:35
14
Postnummer: 2630 Taastrup
Saltvand siden?: 2015
Geografisk sted: Taastrup

Re: fra salt til fersk ?

Indlæg af rastachuza »

crazy seahorse skrev:
Dyhr skrev:Du kunne også nøjes med at fylde det halvt op, og proppe et par skildpadder i.
Aquaskabing laver du med rødder der går op over vandet, evt et halvt træ.
I træet sætter du orkidéer og så evt suppleret op med et par fritflyvende sommerfugle.
Så nu stak det vist af for mig igen....
Uhh, jeg bliver helt varm om hjertet, Dyhr.
Jeg har set sådan et biotopakvarie med en "landdel" med rødder, orkideer og forskellige passende planter i den øverste del.
Anubias og andre smukke planter i vanddelen og så forskellige killier svømmende rundt. Meget smukt og yderst præsentabelt i en stue.
Men 1000L er nok i overkanten, for de fisk er ikke så store. Men der kan jo være mange i og nogle af arterne kan blive forholdsvis store. Men det er smukke fisk og de er, efter min mening, lige så farvestrålende som saltvandsfisk.
Et par af mine favoritter:
Aphyosemion coeleste.jpg
Poisson_Aphyosemion-Ogoense.jpg
Aphyosemion_dargei_scale_1200x800.jpg
Diapteron cyanostictum.jpg
Jeg har selv haft dem alle og de er, med lidt øvelse, til at holde. Men der skal vel også være lidt udfordringer i det. De her typer er ikke årstidsfisk, så de holder i nogle år.

Ellers kunne sådan et akvarie også egne sig til Dyndspringere og Skyttefisk. Der er jo huller i bunden og så er det en smal sag, at lave det rigtigt med flod og ebbe.
Har selv haft det og det er en stor attraktion når der kommer gæster. Skyttefisk der skyder foder ned er fascinerende at betragte.

Erik
Ja killi fisk er nu også nogle af mine favoritter, har selv kun holdt Australe med succes, men med en masser Killier, og andet spændende i midten af akvariet, og en stime pansermaller og et par cichlider så kunne man da nok fylde et 1000L akvarium op :)
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: fra salt til fersk ?

Indlæg af Carsten »

rastachuza skrev:
crazy seahorse skrev:
Dyhr skrev:Du kunne også nøjes med at fylde det halvt op, og proppe et par skildpadder i.
Aquaskabing laver du med rødder der går op over vandet, evt et halvt træ.
I træet sætter du orkidéer og så evt suppleret op med et par fritflyvende sommerfugle.
Så nu stak det vist af for mig igen....
Uhh, jeg bliver helt varm om hjertet, Dyhr.
Jeg har set sådan et biotopakvarie med en "landdel" med rødder, orkideer og forskellige passende planter i den øverste del.
Anubias og andre smukke planter i vanddelen og så forskellige killier svømmende rundt. Meget smukt og yderst præsentabelt i en stue.
Men 1000L er nok i overkanten, for de fisk er ikke så store. Men der kan jo være mange i og nogle af arterne kan blive forholdsvis store. Men det er smukke fisk og de er, efter min mening, lige så farvestrålende som saltvandsfisk.
Et par af mine favoritter:
Aphyosemion coeleste.jpg
Poisson_Aphyosemion-Ogoense.jpg
Aphyosemion_dargei_scale_1200x800.jpg
Diapteron cyanostictum.jpg
Jeg har selv haft dem alle og de er, med lidt øvelse, til at holde. Men der skal vel også være lidt udfordringer i det. De her typer er ikke årstidsfisk, så de holder i nogle år.

Ellers kunne sådan et akvarie også egne sig til Dyndspringere og Skyttefisk. Der er jo huller i bunden og så er det en smal sag, at lave det rigtigt med flod og ebbe.
Har selv haft det og det er en stor attraktion når der kommer gæster. Skyttefisk der skyder foder ned er fascinerende at betragte.

Erik
Ja killi fisk er nu også nogle af mine favoritter, har selv kun holdt Australe med succes, men med en masser Killier, og andet spændende i midten af akvariet, og en stime pansermaller og et par cichlider så kunne man da nok fylde et 1000L akvarium op :)

Der rejser mine nakke hår sig lige!
Langt de fleste af de mindre killier kommer fra Afrika, og de fleste andre fisk fra Sydamerika.
Enten holder man sig til det ene eller andet - efter min mening
rastachuza
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
Indlæg: 61
Tilmeldt: man 17. aug 2009 09:35
14
Postnummer: 2630 Taastrup
Saltvand siden?: 2015
Geografisk sted: Taastrup

Re: fra salt til fersk ?

Indlæg af rastachuza »

Jeg har nu altid bare holdt selvskabsakvarier med lidt blandede fisk, selvfølgelig undersøgt om vandet skal være blødt, hårdt, surt, eller hvad fisken ellers helst vil have, men det er jo smag og behag :)
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3810
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: fra salt til fersk ?

Indlæg af crazy seahorse »

Der er lige kommet en video af et flot et:
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... paludarium" onclick="window.open(this.href);return false;

Her er det vist guppyer, men det kan snildt laves med killis.

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
rastachuza
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
Indlæg: 61
Tilmeldt: man 17. aug 2009 09:35
14
Postnummer: 2630 Taastrup
Saltvand siden?: 2015
Geografisk sted: Taastrup

Re: fra salt til fersk ?

Indlæg af rastachuza »

crazy seahorse skrev:Der er lige kommet en video af et flot et:
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... paludarium" onclick="window.open(this.href);return false;

Her er det vist guppyer, men det kan snildt laves med killis.

Erik
Det er godt nok også flot, helt perfekt til at holde nogle farvefrøer eller gekkoer i toppen :)
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: fra salt til fersk ?

Indlæg af Carsten »

Det paludarium er imponerende flot.
Det kræver enormt meget tid at passe.
For når planterne får fat vokser de som ukrudt. Og mange af dem bliver alt for store og grove til at være i et paludarium
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"