"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

saltvandsopdræt

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
hermes2005
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1062
Tilmeldt: man 4. dec 2006 20:31
17
Postnummer: 7870 Roslev
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Skive
Kontakt:

saltvandsopdræt

Indlæg af hermes2005 »

jeg er nybegynder indenfor saltvand og har den sidste tid kigget rigtig mange art beskrivelser på saltvandsfisk igennem og jeg synes der ved de fleste står at de ikke er registreret som opdrættede.
nu har jeg jo haft ferskvandsakvarier i lang tid og har fået en del fisk til at yngle der. Er det så meget anderledes i saltvand (retorisk spørgsmål, da jeg godt ved at det må det jo være...men hvorfor?)

Jeg blev også meget overrasket over hvor meget saltvandsakvarister går op i korallerne i forhold til fisk osv. Ikke at der er noget galt i det, men har det måske noget at gøre med at det er her saltvandsakvarister kan få noget til at gro og "yngle"....udover at det jo er utrolig flot dekoration af akvariet...og det som fik mig til at få øjnene op for saltvandsakvariet
Brugeravatar
Henrik_skb
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1075
Tilmeldt: lør 29. maj 2004 16:09
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 8660 Skanderborg

Indlæg af Henrik_skb »

Man kan godt få mange fisk til at yngle. Problemet ligger i at ungerne er så små at de er umulige at fodre op. Mundrugeren P. kauderni er nok den saltvandsfisk det er lettest at opdrætte da ungerne hos mundrugende fisk netop er større.
Brugeravatar
Nolan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3822
Tilmeldt: man 27. mar 2006 23:25
18
Postnummer: 8970 Havndal
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Demstrup

Indlæg af Nolan »

Saltvandsyngel har dén ulempe, at det klækkes til et larvestadie. Fiskelarverne er næsten i alle tilfælde ufatteligt små, så for at fodre dem op, skal man have adgang til noget tilsvarende ufatteligt småt foder.

Med plankton-kulturer burde det kunne lade sig gøre at opfostre nogle af de arter vi normalt beskæftiger os med - klovnfisk, damsler og forskellige rejer.

Den art man nok lettest får bragt gennem larvestadiet (det klarer hannen nemlig for dig) er kardinalfisken. Her "mundruges" ynglen til den kan klare sig selv.

Men det kunne være et rigtigt spændende projekt - jeg overvejer selv om man skulle prøve det på et tidspunkt.

/Kim
Brugeravatar
BS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2109
Tilmeldt: tors 21. jul 2005 15:40
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: 23193 Skegrie
Kontakt:

Indlæg af BS »

Du vil også opleve med koraller at de lever deres helt eget og tit fascinerende liv i forhold til planter i et ferskvandsakvarie.
Jeg er dog ikke nået dertil endnu at fiskene er i 2 række :D
Mvh Brian
http://www.fotob.dk
Mit akvarie http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=6320

Når et slagteri skal spare, skærer de så i deres medarbejdere?
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

vi skal også ige tage det fakta med at mange af de fisk som vi gerne så opdrættet, skal være fuldvoksne inden de bliver kønsmodne, og at deres paringsleg kræver ganske meget plads. Mange af kejserfiskene og kirurgerne bliver jo 40-50-60 cm og det ville kræve at akvarie af olympiske dimisioner. Derefter kræver det foder i enorme mængder uden at vandkvalitetet ændrer sig med blot 0,1 af et eller andet. Ungerne er mere end sarte.
Brugeravatar
Nolan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3822
Tilmeldt: man 27. mar 2006 23:25
18
Postnummer: 8970 Havndal
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Demstrup

Indlæg af Nolan »

Brugeravatar
Lars S
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2744
Tilmeldt: tirs 23. maj 2006 13:21
17
Postnummer: 8963 Auning
Saltvand siden?: 1989
Geografisk sted: Auning - Djursland / Jylland
Kontakt:

Indlæg af Lars S »

Hvor små er saltvands fisk / larver ?

Jeg har opdrættet en del ferskvands fisk igennem tiden, og især gurami'er er meget små, faktisk så små at vandet næsten ser grumset ud, og en kuld unger kan være op til ca. 3000 stk. de var forholdsvis nemme at fodre op indtil at de udviklede deres labyrent så faldt der en del fra, samt Scalare og Kribensis de 2 arter har jeg næsten levet af at opdrætte til grossister på et tidspunkt havde jeg over 6000 stk. kun af disse 2 arter, de er også små, men de kunne tage infusorier i starten og herefter nyklækkede artemia, hvor jeg lavede ca. 2 - 3 l. nykækkede artemia pr. dag, men det var nok nemmere at fodre i ferskvand i forhold til saltvand, for der fodre man ''bare'' vandet, hvilket man selvfølgelig ikke kan i saltvand pga. de vand værdier.
Så jeg mener ikke at det er deres størrelse der er problemet, men mere vandet som hurtigt kan blive for ''beskidt / urent'' pga, den fordring som man skal foretage.

Jeg vil meget gerne prøve at opdrætte 1 eller 2 slags saltvands fisk, søheste eller rejer, så når jeg fnder nogle akvarier som vil være egenet så vil jeg nok gå i gang, de 15 ferskvands akv. som jeg har er for lave til skummer mm.
Mvh. Lars Steen
Billede
530 l. Low tech.

http://www.websteen.dk import bla. saltvands artikler fra Kina & Hong Kong.
Brugeravatar
Nolan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3822
Tilmeldt: man 27. mar 2006 23:25
18
Postnummer: 8970 Havndal
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Demstrup

Indlæg af Nolan »

Vi er nede i størrelser omkring 50-100um for mange af fiskene svjv. Artemia er vel omkring 200-500um, når de er nyklækkede.
Du skal altså igang med plankton, hvis det skal lykkes at opfodre dem.

I de artikler jeg har læst om opdræt, har man ikke benyttet nogen form for filtrering på akvarierne. Hverken sten eller andet. Eneste cirkulation er opnået ved at pumpe luft i vandet.
Du kan ikke bruge skummer eller powerheads, da de små fyre slet ikke kan manøvrere udenom så store farer.

Så spring du bare igang med dine akvarier - eller sælg dem til mig :lol:
Hvor store er de ?

/Kim
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Deter som oftes vandet og foderet derer det store problem, når æggene er klækket. Foderet skal være hjuldyr, de er såment ikke så svære at skaffe eller lave, blot tager det alt sammen tid og fylder.
Det helt store problem er vandet, fordi ungerne er så små og sarte, tåler de ikke nogen cirkulation i vandet, og da der også skal fodres en hel del, sker der også en kraftig organisk forurening. som ikke kan fjernes på anden måde end ved at skifte vand. Og nyt vand ændrer på værdierne, som de små sarte unger ikke kan klare. Det hele kører bare lidt i ring.
Selv de mindste unger af ferskvandfisk er cirka dobbelt så store som unger af saltvandfisk, så det er virkeligt små fine sarte ting.
Men der har da været en del opdræt i de senere år, også her i Danmark, hvor der var en som lavede en del Pseudochromis fridmanni. Han er vist nok igang med noget rejeopdræt nu. Hvilken art ved jeg ikke noget om.
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"