"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Fingre hævet

Forum for generel snak omkring saltvand.
ejsing86
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 353
Tilmeldt: fre 13. apr 2012 18:53
12
Postnummer: 7800 Skive
Saltvand siden?: 2012

Fingre hævet

Indlæg af ejsing86 »

Efter at have fragget og ryddet lidt op i baljen, er mine to af mine fingre hævet op og meget ømme.

Det er som om, der er betændelse i dem.. Jeg har fået nogle små rifter, hvorfra jeg kan presse lidt væske ud, omkring det område som gør ondt.

Det jeg primært havde ved, var en stor plade koral - Montipora capricornis samt nogle palyzoa, som jeg ville fjerne.

Smerten, især i den ene tommelfinger, er som om den er ved at sprænges- meget betændt agtig :(

JA, jeg tager handsker på næste gang :(

Hvad vil i råde mig til at gøre nu når uheldet er ude??
Kewin
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 930
Tilmeldt: man 25. okt 2010 22:07
13
Postnummer: 1800-1999 Frederiksberg C
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Lausanne, Schweiz

Re: Fingre hævet

Indlæg af Kewin »

Jeg ville nok søge læge hvis jeg havde symptomer på palytoxin forgiftning.
/Kewin - 160L
ejsing86
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 353
Tilmeldt: fre 13. apr 2012 18:53
12
Postnummer: 7800 Skive
Saltvand siden?: 2012

Re: Fingre hævet

Indlæg af ejsing86 »

har hverken kvalme eller lignende.. Mine fingre er heller ikke specielt hævede, men lidt er de.. De er røde og pokkers ømme, og kan som sagt presse meget lidt væske ud fra de rifter jeg har :(

Ingen læger her på forum?? :) Tvivler såen på at min egen læge ved hvad palytoxin er..
mchr
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 519
Tilmeldt: tirs 13. dec 2011 11:54
12
Postnummer: 8240 Risskov
Saltvand siden?: 2012

Re: Fingre hævet

Indlæg af mchr »

jeg ville søge læge, bare for at være sikker.
jeg har haft samme symptomer efter at have stykket mig på en fireworm.
ved mig fortsatte det i 3-4 dage hvor mine fingre føltes som om jeg havde banket dem en med en hammer.

Min læge sagde over telefonen at han muligvis havde noget steroidecreme der kunne lindre smerterne, men det dog ville være en del andre bivirkninger med sig også.
Brugeravatar
KasperT
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1380
Tilmeldt: ons 17. okt 2012 16:53
11
Postnummer: 8660 Skanderborg
Saltvand siden?: 2012

Re: Fingre hævet

Indlæg af KasperT »

Ring til lægen.
De anbefaler evt. at du køber nogle anti histaminer (allergi piller) i håndkøb.

Men det er jo lidt svært når du ikke ved hvad det er...

Måske en fireworm?
Eller bare en skamp sten hvorefter du har fået noget i såret?

Pas på med de zoa'er.
/Kasper

Website: Reef App
ejsing86
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 353
Tilmeldt: fre 13. apr 2012 18:53
12
Postnummer: 7800 Skive
Saltvand siden?: 2012

Re: Fingre hævet

Indlæg af ejsing86 »

Ja, var slet ikke klar over at de Zoa'er kunne være så giftige.. Jeg havde en del ved nogle palyzoa,, da de delvist sad på min skive korals døde dele, og dem ville jeg knække af, og det var her jeg fik rifterne; mens jeg havde ved de skide palyzoa..

Ringer lige til lægen, og tak for svar :)
Brugeravatar
kodyl
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 413
Tilmeldt: tors 28. jun 2012 15:15
11
Postnummer: 8200 Århus N
Saltvand siden?: 2017

Re: Fingre hævet

Indlæg af kodyl »

Mon ikke det er Giftlinjen du skal ringe til hvis du endelig skal ringe til noget?

http://www.bispebjerghospital.dk/giftlinjen/forside/" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6258
Tilmeldt: ons 21. apr 2010 18:09
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Re: Fingre hævet

Indlæg af Bingocaller »

Lad os høre hvordan det går
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Fingre hævet

Indlæg af Carsten »

Jeg får også fra tid til anden ømme røde fingere ved at rode i akvariet.
Og der er bestemt ingen Palytoae polypper i akvariet. Det plejer at forsvinde efter 2-3 dage. Det kan føles lidt som om fingeren er udspilet, men er den det, så er det meget lidt.
Du må have været ret hård ved den døde koral, siden du får rifter blot ved at knække et stykke af.
Brugeravatar
Mikki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1380
Tilmeldt: tirs 2. okt 2012 17:46
11
Postnummer: 9400 Nørresundby
Saltvand siden?: 2007

Re: Fingre hævet

Indlæg af Mikki »

Mener der var et link herinde for et stykke tid siden palyzoa og deres gift som var klassificeret som noget af det giftigste. Ville helt klart tage læge kontakt. Bedre sikker them sorry
Livet er som et saltakvarie. Det gælder om at ramme de rigtige værdier ;)
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3809
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Fingre hævet

Indlæg af crazy seahorse »

ejsing86 skrev:har hverken kvalme eller lignende.. Mine fingre er heller ikke specielt hævede, men lidt er de.. De er røde og pokkers ømme, og kan som sagt presse meget lidt væske ud fra de rifter jeg har :(

Ingen læger her på forum?? :) Tvivler såen på at min egen læge ved hvad palytoxin er..
Jo da. NielsK er læge http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 26#p655526" onclick="window.open(this.href);return false;

Johanne86 er også læge.

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
ejsing86
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 353
Tilmeldt: fre 13. apr 2012 18:53
12
Postnummer: 7800 Skive
Saltvand siden?: 2012

Re: Fingre hævet

Indlæg af ejsing86 »

Ok, og takker for svar.. Giftlinjen er ikke kontaktbar pt. pga. bøvl med deres system.. Jeg fik fat i køkkenet, derefter omstillingen for til sidst at få at vide, at jeg ikke kunne komme i kontakt med dem :)

Min læge har ferie, og har derfor ringet "ferie" lægen.. De har pause.. Hehe

Men skal nok lige give en update.. Håber bare det er ligesom dig Carsten.. Det minder hvert fald om det du beskriver :)

havde også godt ved den koral, hvilket endte med at jeg fik den fragget i flere dele end der lige først var meningen ;) Rifterne jeg pådrog er desuden næsten ikke synlige..
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3763
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
11
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Fingre hævet

Indlæg af charlie saltvand »

I skal PASSE PÅ med de parly zoa!!!

Og det var ikke smart at knække den koral med fingrene!

For pokker. Håber det går godt, så kom endelig med en update. Hvis jeg skal lave oprydning i baljen, og jeg ikke har flere latex handsker fordi konen eller ungerne har leget doktor i swngerklubben, starter jeg altid med parly/ zoas for at forsøge at undgå at jeg har fået mikroskopiske rifter i fingre. De er super GIFTIGE så pas på.

Held og lykke.

Charlie
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6258
Tilmeldt: ons 21. apr 2010 18:09
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Re: Fingre hævet

Indlæg af Bingocaller »

Og så er der ikke nogen grund til at gøre det vildere end det er!

Palytoxin er MEGA giftigt og findes i Paly zoa etc - men en ting er det er i - en anden ting er om det blive frigivet.

Det er altid smart at bruge handsker og lade være med at æde korallerne - men tænk lige over hvor mange der igennem tiden og dagligt roder i tanken uden at falde død om! I akvarie verdenen mindes jeg kun et par enkelte tilfælde af forgiftning af mennesker - og et enkelt hvor en hund døde af at spise dem - men altså ingen menneskelige dødsfald
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Jesper ØH
Reactions:

Re: Fingre hævet

Indlæg af Jesper ØH »

Er næsten sikker på eising86 bruger handsker fremover : ) Jeg syntes det er dybt kritisabelt, når folk latterlig gør giften i vores akvarier :/ Meget skidt råd at give(jeg kan/så kan alle) brug handsker ALTID. Jeg har fået en stråle af mine Paly's i øjet, det kan helt klart ikke anbefales. Skiver og zoa's kan sprøjte meget langt ud af deres mund, når de trækker sig sammen over vand. Det er meget forskelligt hvordan folk regerer på gift fra korallerne. Jeg har en alm hammerkoral, og jeg kan mærke når jeg roder i akvariet med HANDSKER. Og hammeren rører min underarm, så stikker det helt vildt og dagen efter har jeg blærer hvor den har ramt. Husk nogle kan en helt masse og andre kan ikke, så derfor på med handskerne. Hvis man fragmenterer så brug handsker, og ved zoa's/Paly's så brug briller. En anden ting er lad endelig være med at klø næse eller øjne med koral snask på fingrene, og skal man på det lille rum så vent til handsker er taget af og der er vasket fingre :) Her er en måde som jeg har fundet på, så man ikke får flere litter vand i handskerne. Skræk billederne taler for sig selv. Pas på jer selv der ude :GO
Vedhæftede filer
image.jpg
image.jpg (11.48 KiB) Vist 3031 gange
image.jpg
image.jpg (16.14 KiB) Vist 3031 gange
image.jpg
image.jpg
image.jpg (49.85 KiB) Vist 3031 gange
image.jpg
image.jpg (46.17 KiB) Vist 3031 gange
image.jpg
image.jpg
Mit fif til at lukke handsken : )
Mit fif til at lukke handsken : )
Meller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1614
Tilmeldt: fre 18. jan 2013 18:42
11
Postnummer: 9400 Nørresundby
Saltvand siden?: 2013

Re: Fingre hævet

Indlæg af Meller »

Det er måske en tråd jeg har lavet hvor gitfen nævnes?
jeg er gået lidt i stå med at viderudvikle giften, men alle der ved noget er velkommen til at skrive i den så vil jeg opdatere den :-) jo mere viden vi har jo bedre :K
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=2&t=68003
240 liters DSB + 120 liter sump :-D
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=92&t=65846" onclick="window.open(this.href);return false;
63 liters akvarie + 25 liter refugium :)
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=91&t=57656" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6258
Tilmeldt: ons 21. apr 2010 18:09
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Re: Fingre hævet

Indlæg af Bingocaller »

Syntes bestemt ikke at der er nogen der latterliggør giften - og det gode råd er altid at tage handsker på - men der er ikke nogen grund til at skræmme folk og male fanden på væggen
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Fingre hævet

Indlæg af Carsten »

Jesper ØH skrev: Jeg syntes det er dybt kritisabelt, når folk latterlig gør giften i vores akvarier :/ Meget skidt råd at give(jeg kan/så kan alle) brug handsker ALTID.får flere litter vand i handskerne.
ØH. Hvem latterlig gør giften?? Så vidt jeg kan se absolut ingen.
Brugeravatar
pederrevnørd
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 7403
Tilmeldt: lør 18. sep 2010 20:04
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: Fingre hævet

Indlæg af pederrevnørd »

For god ordens skyld også et link her til en ret så almindelig og ikke ufarlig Tuberkulose, som min bedste ven har haft.

http://www.predatoryfishkeepers.com/for ... cteriosis-(fisk-tuberkulose" onclick="window.open(this.href);return false;)&language=da

Så pas på :-)

Mvh
Peder
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
ejsing86
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 353
Tilmeldt: fre 13. apr 2012 18:53
12
Postnummer: 7800 Skive
Saltvand siden?: 2012

Re: Fingre hævet

Indlæg af ejsing86 »

Nå, så har jeg været ved lægen.. Hun kiggede lidt underligt på mig, efter min forklaring.. Så spørger hun, jamen bed fisken dig??

Hehe.. Så måtte jeg forklarer igen, og hun tog det lidt mere seriøst.

Hun sagde, at jeg bare skulle holde øje med om det blev mere rødt. Hun mente, at hvis det havde været gift, så havde symptomerne været værre og vist sig tidligere. Hun ville dog undersøge palytoxin lidt nærmere, da jeg gik.

Det kunne være en smule betændt, og hun ville sikrer sig at jeg havde min stivkrampe vaccination opdateret..

Jeg tror nu mit tilfælde minder meget om det Carsten beskriver, dog med rifter, som er blevet lettere betændte, men jeg holder et skarpt øje med, om det udvikler sig :)

Tak for alt feedbacken :D
Brugeravatar
Ole Bach
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 398
Tilmeldt: fre 15. feb 2013 21:48
11
Postnummer: 9800 Hjørring
Saltvand siden?: 2013

Re: Fingre hævet

Indlæg af Ole Bach »

Som alle andre skriver så brug hansker. og gerne de lange nogle hvis du kan komme til. Tunze har lavet nogle Billede
Brugeravatar
Dyhr
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 589
Tilmeldt: søn 26. feb 2012 15:59
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012
Kontakt:

Re: Fingre hævet

Indlæg af Dyhr »

Og pludselig blev vandskift meget mere spændende.
Viste konen billederne her i tråden og overbeviste hende om at vi er nogle seje Indiana Jones'er living on the edge når vi roder med saltvand.
God bedring.
Søg og du skal lede.....
Mit 350l hjørne med specialdesignet LED top ver. 3.0 http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=52803
Nyeste projekt - 530l http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 44#p757898
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Fingre hævet

Indlæg af Carsten »

Dodomand skrev:Som alle andre skriver så brug hansker. og gerne de lange nogle hvis du kan komme til. Tunze har lavet nogle Billede
De der handsker Tunze sælger. Længe skal man lede efter mage til lort.
Det er almindelige dyrelæge handsker, bedst beregnet til hånd i ko røv, og ikke ret meget andet.
Og så koster de intet i forhold til at det Tunze vil have for dem.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Fingre hævet

Indlæg af Carsten »

I større supermarkeder, kan man købe latex eller vinyl handsker.
De er dog ikke så lange, men med en poselukker som Jesper viser eller et par stramme elastikker om håndledet, så går det uden de store mængder vand inde i handsken
Brugeravatar
gnizten
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 408
Tilmeldt: søn 24. apr 2011 13:26
13
Postnummer: 3230 Græsted
Saltvand siden?: 2011

Re: Fingre hævet

Indlæg af gnizten »

Carsten skrev:I større supermarkeder, kan man købe latex eller vinyl handsker.
De er dog ikke så lange, men med en poselukker som Jesper viser eller et par stramme elastikker om håndledet, så går det uden de store mængder vand inde i handsken
:GO Lige præcis, jeg gør det samme, dog med små elastikker om håndleddet uden på handsken, holder fint vandet ude.

Havde baljen været stor nok, havde jeg nok valgt at tage min våddragt på, den beskytter fint ude på de forskellige rev jeg dykker på rundt omkring i verden. he he.

Jeg har dog et par tynde neopren dykkerhandsker som jeg tager på hvis jeg skal have fat i større ting som sten, eller store kolonier.

For et par år siden, fik min ven som jeg dykker meget med, på et vragdyk lagt armen oven i en "uskyldig" fire Coral, hvilket resulterede i et grimt væskende sår i flere uger... øv
Mange hilsener
Tom.
Brugeravatar
den_
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1081
Tilmeldt: søn 4. mar 2012 10:46
12
Postnummer: 4200 Slagelse
Saltvand siden?: 2012

Re: Fingre hævet

Indlæg af den_ »

Jeg rev mig på et tidspunkt på en af stene og der hævede området også op og var um og væskede lidt og der var igen koraller i nærheden
Brugeravatar
amddurin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3639
Tilmeldt: ons 21. jan 2009 21:45
15
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Næstved
Kontakt:

Re: Fingre hævet

Indlæg af amddurin »

- Jeg har fundet frem til at disse skulle være skyld i at jeg et par gange har haft udslet på fingrene som kløede ligesom ved kontakt med brændenælder og gav små buler/bobler i huden på samme måde som nælderne...

- Jeg ved ikke hvad de hedder eller hvordan man bekæmper dem uden at bruge mejsel...
- De sidder i kolonier på et par LS og på fotoet i bunden af en hammerkoral... (Her er en fragmentering nok...)
Rørorme lignende tingester...
Rørorme lignende tingester...
:beer:
"Alle veje fører til Rom, men for meget Rom føre ingen vegne" René Durin 2014
Geiss V2.0: http://kortlink.dk/em62
(Gl. Tråd: http://www.kortlink.dk/bcc2)
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Fingre hævet

Indlæg af Carsten »

Det ligner neget hydroider, de skal bekæmpes under alle omstændigheder. De breder sig som en pest.
Og brænder alt.
Saltsyre i en sprøjted med kanyle.
Sluk al cirkulation og lad vandet falde til ro.
Fyld sprøjten og tryk det langsomt ud mellem hydroiderne.
Brugeravatar
amddurin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3639
Tilmeldt: ons 21. jan 2009 21:45
15
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Næstved
Kontakt:

Re: Fingre hævet

Indlæg af amddurin »

De har ligesom et blødt rør - ikke hårdt som f.eks. rørsnegle...
Hvor længe bør cirkulationen være slukket efter brug af saltsyren?
"Alle veje fører til Rom, men for meget Rom føre ingen vegne" René Durin 2014
Geiss V2.0: http://kortlink.dk/em62
(Gl. Tråd: http://www.kortlink.dk/bcc2)
Brugeravatar
pederrevnørd
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 7403
Tilmeldt: lør 18. sep 2010 20:04
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: Fingre hævet

Indlæg af pederrevnørd »

Et par minutter er nok, men du skal formentlig gentage behandlingen flere gange.
Og de skal HELT væk - tro mig, jeg kender dem, og Carsten har helt ret :-)

Mvh
Peder
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"