Mh og HQI

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
Brugeravatar
gunni
Foxface
Foxface
Reactions:
20
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 4293 dianalund
Kontakt:

Mh og HQI

Indlæg af gunni »

Oki jeg sad lige og kikkede lys på lidt udlanske sider f.ks. https://www.marinedepot.com og nu er jeg lidt forviret for der hedder de samme lys systemer f.eks. Giesemann System 400. MH (Metal Halide) hvor her hjemme bliver de soldt som HQI.

Er de 2 lys systemer ikke en og samme ting ?
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
21
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Indlæg af Brian »

Ja det er det !

Det er begge højtryks kviksølvs lamper som det hedder på godt dansk ;)
Mvh
Brian

[center]Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)[/center]
Brugeravatar
gunni
Foxface
Foxface
Reactions:
20
Kontakt:

Indlæg af gunni »

Jamen tak for det brian.

Så kan man jo købe lamper MEGET billigere end i div akvarie butikker. bare fordi at de ikke hedder giesemann eller noget andet smart, og det er jo godt nok :wink:
Brugeravatar
gunni
Foxface
Foxface
Reactions:
20
Kontakt:

Indlæg af gunni »

Ok er der så nogle der køber deres pære fra osram/sylvania/philips osv. ?

Det jeg mener er at alle de store mærker laver MH pære og jeg er sikker på at hvis man kan få nogle der har de Kelvin som vi skal bruge til vores brug. så kan man sikkert få dem hos den lokale elektrikker meget billigere end i akvariebutikerne..
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Jeg tror du bliver klogere. Det er ikke billigere at købe det gennem en almindelig elektrikker.
Iøvrigt laver de kendte mærker ikke pærer i de kelvin grader vi bruger.
Brugeravatar
gunni
Foxface
Foxface
Reactions:
20
Kontakt:

Indlæg af gunni »

Man kan købe MH (startere) fatninger og reflektoere Mange steder. og det er muligt at købe et 250W eller 400w sæt for max 800 kr

Jeg er så lidt i tvivl med pærende, men selvom man skal købe pæren hos akvarieforhandleren er det stadig noget billigere.
Det er klart at det jo ikke er pakket pænt ind, men har man måske sit akvarie i væggen så lamperne hænger i et andet rum er det jo lige meget hvordan de ser ud. eller hvis man bygger sin egen Top til akvariet så man aligevel ikke kan se lamperne, så er det jo også lige meget.
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
21
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Indlæg af Brian »

Er selv elektriker og trods mange forsøg så er det ikke lykkedes mig på flere områder...

- De kendte mærker laver ikke brugbare brændere til vores formål.
- De mindre kendte som kan bruges føres ikke hos div grossister som feks. Louis Poulsen eller Solar.
- De kan skaffes hjem fra diverse belysningsfirmaer gennem feks. Louis Poulsen men prisen blev over det som det koster i en akvarie handel !

Ang hjemkøb så husk at der kommer fuld skrald på tolden hvis du køber uden for EU. Men gå feks på amazone.co.uk og søg på HQI eller MH så finder du snilt en billig lampe ja.
Feks var der lige her den anden dag nogle og 30 HQI lamper på 400 watt til salg på QXL og sidst jeg kiggede annoncen(er lukket nu) røg de vist for 100 Kr stykket - så det er bestemt muligt at spare penge ved at købe noget der ikke står Giesemann på :D
Senest rettet af Brian søn 21. aug 2005 08:26, rettet i alt 1 gang.
Mvh
Brian

[center]Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)[/center]
Brugeravatar
Ronny
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 6430 Nordborg
Geografisk sted: Nordborg, Danmark
Kontakt:

Indlæg af Ronny »

Eller brug evt. Ebay, jeg købte 2 giesemann 250W lamper igår fhv. 42,20 -52,60 € så ialt 2 lamper incl. brændere for ca. 700 kr. + porto på ca. 150kr.
mvh
Ronny Madsen
720 liter(160X75X60), 325 liter sump, 2X400 watt HQI 14.000 K + 2x80 watt T5. 8400 l/t retur samt 55000 L/t cirkulation, Profilux styring/dosering, Aquamedic TurboFlotor 5000, 100 mg/t Ozon, Kalkreaktor, Rowaphosfilter, Klimaanlæg.
Brugeravatar
gunni
Foxface
Foxface
Reactions:
20
Kontakt:

Indlæg af gunni »

Se det var sku billigt Ronny det er sådanne det skal gøres :GO

Fandt også lige denne side http://hanfburg.de/store/product_info.p ... ucts_id=10 et helt 250W sæt for 100 euro. jeg ved at fragten på dette produkt er 89 kr så det er 800 ca. så kan man sælge pæren til en inde på dcf.dk for 100 - 200 kr så er det jo billigt nok :wink:

Man behøver faktisk ikke så langt http://www.planteimporten.dk har også startere og fatninger i løsdele mener at en 250w koster 500 kr

Så der er jo dejligt mange muligheder for nogle DIY planer :ele:

PS: smider du ikke lige et billede eller 2 nå du får dine nye lamper Ronny så vi kan se dit røverkøb :wink:
Brugeravatar
Hougaard
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
20
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Vancouver, Canada
Kontakt:

Indlæg af Hougaard »

Men husk at der skal filter foran lampen, ellers bliver indholdet i baljen brændt!
Brugeravatar
gunni
Foxface
Foxface
Reactions:
20
Kontakt:

Indlæg af gunni »

Hougaard skrev:Men husk at der skal filter foran lampen, ellers bliver indholdet i baljen brændt!
Ikke fordi at jeg ikke tror på hvad du siger, men jeg har set mange opbygninger bla. på http://reefcentral.com/ hvor der hænger lamper uden glas. bare en pære og en reflektor. og deres baljer ser jo sunde og raske ud :D så jeg ville bare høre hvad du ligger til grund for at du siger at der skal være filter ?
Brugeravatar
mads-fisk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 2400 København NV
Saltvand siden?: 2003
Geografisk sted: 2400, KBH. NV,
Kontakt:

Indlæg af mads-fisk »

gunni skrev:
Hougaard skrev:Men husk at der skal filter foran lampen, ellers bliver indholdet i baljen brændt!
Ikke fordi at jeg ikke tror på hvad du siger, men jeg har set mange opbygninger bla. på http://reefcentral.com/ hvor der hænger lamper uden glas. bare en pære og en reflektor. og deres baljer ser jo sunde og raske ud :D så jeg ville bare høre hvad du ligger til grund for at du siger at der skal være filter ?
Men har alle disse personer ikke også E40 fatninger? Hqi-pærer med E40 fatninger har nemlig beskyttelsesglas indbygget i selve pæreglasset.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

Her til lands er det som oftes kun 400 w pærer som har E40 sokkel, dog findes 250W også med samme sokkel, men har aldrig set en, kun hørt om dem.
Brugeravatar
gunni
Foxface
Foxface
Reactions:
20
Kontakt:

Indlæg af gunni »

mads-fisk skrev:
gunni skrev:
Men har alle disse personer ikke også E40 fatninger? Hqi-pærer med E40 fatninger har nemlig beskyttelsesglas indbygget i selve pæreglasset.

Ahhhh se der var jo en god forklaring :wink: Tak for det
Brugeravatar
kaos
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
20
Geografisk sted: midt jyland/hedensted

Indlæg af kaos »

Carsten skrev:Her til lands er det som oftes kun 400 w pærer som har E40 sokkel, dog findes 250W også med samme sokkel, men har aldrig set en, kun hørt om dem.
hejsa hvis du er int i at se E40 250w så er du velkommen! :)
kaos
Brugeravatar
Christian
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
20
Geografisk sted: NORGE BERGEN

Indlæg af Christian »

mads-fisk skrev:
gunni skrev:
Er du helt sikker mads-fisk, inne i inpaknings/beskyttelses pappen til en giesemann 250W 12500K E40 står det en advarsel om at pæren ikke må benyttes uten SHROUD beskyttelses glass..........
Hans K
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
20
Postnummer: 6040 Egtved
Geografisk sted: Egtved

Indlæg af Hans K »

hej jeg har 175w med E40 sokkel
Brugeravatar
mads-fisk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 2400 København NV
Saltvand siden?: 2003
Geografisk sted: 2400, KBH. NV,
Kontakt:

Indlæg af mads-fisk »

Christian skrev:
mads-fisk skrev:
gunni skrev:
Er du helt sikker mads-fisk, inne i inpaknings/beskyttelses pappen til en giesemann 250W 12500K E40 står det en advarsel om at pæren ikke må benyttes uten SHROUD beskyttelses glass..........
Hmm. lyder da mærkeligt, men ja, er ellers helt sikker! Kender flere, som kører på den måde.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

Det som jeg tror kan være grund til misforståelser, er at UV filteret er i glasset til pæren, men at der skal et beskyttelses glas til, for at undgå vandsprøjt, som kan få pæren til at springe.
jolle
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
20
Postnummer: 3230 Græsted
Geografisk sted: Græsted nordsjælland

Indlæg af jolle »

tror heller ikke at thomas i klovnfisken kører uden filterglas for sjov over sin koralø... så det kan sagtens lade sig gøre uden! hvis det vel at mærke er med E40 fatning!
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"