At få nok lys over et akvarie (45L i mit tilfælde) er svært. HQI virker dyrt og besværligt og T5 rør er for lange. Jeg har kunne vælge mellem T8 og det der er ringere.
På hobbyriff.de og all4fish.co.uk markedsfører de "Compact T5". Korte T5 rør - Det måtte lige være sagen, desværre er der ikke rigtigt så mange erfaringer opsamlet, men jeg tog chancen. Bestilte fra all4fish:
[font=Courier New]Shopping Cart (Prices in British Pounds)
DESCRIPTION QUANTITY PRICE COST
----------------------------------------------------------------------
1368 INTERPET 36 WATT T5 2 £11.20 £22.40
POWER COMPACT
1322 INTERPET TRIPLUS 36 WATT 2 £8.40 £16.80
COMPACT FLOURESCENT LAMP
==========================================
Subtotal: £39.20
[/font]
Priserne er lave men fragt blev desværre alt for dyrt (24 Pund) da de normalt ikke sender til Danmark - Hobbyriff er dyrere på varerne men hvis billigere på fragten - desværre er de lidt ukulte med kreditkort (Tyskere ??)
Jeg modtog tingere 10 dage senere, den ene af ballasterne var gået lidt fra hinanden - typisk plastik - men ellers virkede det hele.
I "Starter Kit" pakken ligger der:

Ballast med ledninger og afbryder (Ledningen er selvfølgelig med engelsk stik). Ledningen til røret er med et hætte som ser ud til at fitte rimeligt tæt. (2G11 stik) - Engelske ledninger med sikring i stikket -derfor kan de bare skrues fra hinanden og et dansk stik kan monteres.
Monteringsclips - Som er beregnet til at blive monteret i et 6mm hul. De er ikke med et skruehul - men derimod med en lille plastik dup der klikker sig på plads i hullet. Jeg borede nogle 6 mm huller i mine reflektorer og det passede fint.
De rør jeg købte er 14.000 kelvin (TRIPLUS) 36W T5

Der er virkelig smæk på - selvfølgelig ikke den mest videnskabelige forklaring men desværre besidder jeg ikke lige et lux-meter. Men sammenlignet med mine T8 rør var forskellen markant.

36 Watt er ca. 40 cm lange og passer derfor perfekt i mit 45L (50cm) akvarie.

Her ses "indmaden" i mit lysamatur.
De 2 T5-Compact rør med de sorte fatninger og et blåt T8 rør i midten samt mine to blå månelys. Det ene hul er til skummeren og det andet til "service".
Jeg har lavet solopgang og solnedgang, ved at tænde et rør af gangen (Først blå, så et T5 og til sidst det andet T5) henover 45 minutter.
Her er solopgangen - først blåt, så et T5-Compact og så et mere:

(Alle tre billeder er taget med samme indstilling på kameraet, derfor er det sidste lidt overbelyst)
Jeg har ikke kørt længe nok på det til at komme med meldinger om driftstabilitet, men ind til videre er jeg rigtig godt tilfreds.
Opdatering 23/7/05 - Det virker stadigt fint - og nu kan jeg se, at http://www.e-akvariet.dk er begyndt at sælge dem herhjemme.
/Erik