"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Daglige bakterieoplomstringer

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Yogge
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
Indlæg: 40
Tilmeldt: tirs 26. apr 2016 14:12
8
Postnummer: 4100 Ringsted
Saltvand siden?: 2016

Daglige bakterieoplomstringer

Indlæg af Yogge »

Hej med jer

Jeg har haft flere baljer end jeg kan huske, og hver gang jeg starter én op, så støder jeg på en "udfordring" jeg aldrig har dealet med før (er jo også det der gør denne hobby så evigt interessant).

I dette tilfælde har jeg haft lange perioder med uklart vand, hvilket jeg i starten troede skyldtes støv fra sandet, som jeg ikke fik skyllet inden jeg puttede det i.
Det står dog klart nu, at det er bakterieoplomstringer, og de kommer nu dagligt, efter jeg har fodret med frost.
Det tager mange timer at klarer op igen, og det er trods at jeg har et stort UV filter kørende og dertil Ozon koblet til skummeren.

Jeg har læst stolpe op og stolpe ned om bakterieoplomstring, men kan ikke rigtigt finde sammenhæng, og ej heller om der er noget jeg bør korrigere.
Min nitrat er 3,1 og min fosfat er 0,031, så den ratio indikere jo ingen ubalance i næringsværdierne ihvertfald.

Jeg ville ikke kunne afhjælpe ubalancen med vandskifte da, for så vil jeg jo fjerne en del af næringen, hvilket jeg ikke vurdere er ønskværdigt i dette tilfælde.
Jeg mener heller ikke at kunne tilføje flere nitrifying bakterier, da der jo så vil være flere som jeg hyper producere.

Er tid min bedste ven her, eller har i et godt råd? :)

Hilsen

Jens
Suroma
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 130
Tilmeldt: søn 12. apr 2020 16:16
4
Postnummer: 6400 Sønderborg
Saltvand siden?: 1982

Re: Daglige bakterieoplomstringer

Indlæg af Suroma »

Mit umiddelbare bud er at du må en kulstofkilde som giver gunstige forhold for bakterierne.
Anders månsson
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 4716
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 23:02
20
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Re: Daglige bakterieoplomstringer

Indlæg af Anders månsson »

måske et billede og en beskrivelse af teknik som feks flow og skummer

Er akvariet lige startet op så skal biologien lige finde sin balance...
Suroma
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 130
Tilmeldt: søn 12. apr 2020 16:16
4
Postnummer: 6400 Sønderborg
Saltvand siden?: 1982

Re: Daglige bakterieoplomstringer

Indlæg af Suroma »

Jeg tror en løsning kunne være at dosere bakterier..... f.eks Fauna Marin Bacto Blend, det lyder helt hen i vejret, men den opblomstring du oplever er sikkert en bakterie type som ikke er ønsket.
Tilsætning ville kunne hjælpe med at fortrænge dem.
Kraftig UV, ville kunne afhjælpe hvis de som jeg forstår det er i vandsøjlen.
Yogge
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
Indlæg: 40
Tilmeldt: tirs 26. apr 2016 14:12
8
Postnummer: 4100 Ringsted
Saltvand siden?: 2016

Re: Daglige bakterieoplomstringer

Indlæg af Yogge »

Suroma skrev: ons 15. maj 2024 16:03 Jeg tror en løsning kunne være at dosere bakterier..... f.eks Fauna Marin Bacto Blend, det lyder helt hen i vejret, men den opblomstring du oplever er sikkert en bakterie type som ikke er ønsket.
Tilsætning ville kunne hjælpe med at fortrænge dem.
Kraftig UV, ville kunne afhjælpe hvis de som jeg forstår det er i vandsøjlen.
Det lyder overhovedet ikke hen i vejret, jeg har virkelig tænkt det samme, for så vidt jeg forstår, så er det ikke de ønskede nitrifying bakterier, der reproducere så hurtigt og dermed skaber bakterieoplomstring. På den anden side er jeg nervøs over at gøre det, men jeg kan jo prøve, og se om det bliver bedre eller værre :GO

Jeg har 36w på 300 liters akvarie, det vil jeg betegne som kraftigt, og det undrer mig, at dette ikke slår det ned med det samme.

Jeg har nu observeret det henover 2 morgener.
Det kommer når jeg fodrer!
Jeg har fodrer 1 terning om morgenen, hvor vandet er helt klart, hvorefter bakterieoplomstringen kommer, hvilket kunne indikere at tilførsel af nitrifying bakterier ville kunne hjælpe da disse jo vil håndtere ammoniak tilførslen.
Jeg har prøvet at si artemiaen, som jeg har brugt i disse tilfælde, men uden det har haft en effekt.
Yogge
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
Indlæg: 40
Tilmeldt: tirs 26. apr 2016 14:12
8
Postnummer: 4100 Ringsted
Saltvand siden?: 2016

Re: Daglige bakterieoplomstringer

Indlæg af Yogge »

Anders månsson skrev: tirs 14. maj 2024 20:16 måske et billede og en beskrivelse af teknik som feks flow og skummer

Er akvariet lige startet op så skal biologien lige finde sin balance...
Det er svært at fange et billede af det, og du må godt få min teknik liste, men den har jeg nu styr på, og jeg vurdere ikke at det vil være med til at afhjælpe mit problem.

Akvariet er startet for 2,5 måned siden, så ja, det er nyt, hvilket jeg også syntes jeg indikere, og dertil så spørger om jeg kan hjælpe balancen på vej, eller om tiden var min ven :)
Yogge
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
Indlæg: 40
Tilmeldt: tirs 26. apr 2016 14:12
8
Postnummer: 4100 Ringsted
Saltvand siden?: 2016

Re: Daglige bakterieoplomstringer

Indlæg af Yogge »

Suroma skrev: tirs 14. maj 2024 16:06 Mit umiddelbare bud er at du må en kulstofkilde som giver gunstige forhold for bakterierne.
Ja det har jeg også læst mig til, men jeg tilfører ikke noget kulstof, ihvertfald ikke hvad jeg ved af.
Jeg kører carbon i en reaktor, og så har jeg efter vandskifte brugt "coral snow", som jeg nu ikke tror er kulstofskilde, uden dog at være 100% sikker.

Det skal også siges, at min skummer er helt crazy for tiden. Jeg skal blokere luftindtaget kraftigt, og her mener jeg ikke regulatoren på selve skummeren, men indtrækket ved pumpen, for at kunne kontrollere den bare nogenlunde.
Den reagere også meget kraftigt på fodring.
Anders månsson
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 4716
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 23:02
20
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Re: Daglige bakterieoplomstringer

Indlæg af Anders månsson »

jeg var interessereet i hvormeget flow og hvilken skummer du bruger... men det har du styr på :GO
Yogge
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
Indlæg: 40
Tilmeldt: tirs 26. apr 2016 14:12
8
Postnummer: 4100 Ringsted
Saltvand siden?: 2016

Re: Daglige bakterieoplomstringer

Indlæg af Yogge »

Anders månsson skrev: fre 17. maj 2024 20:02 jeg var interessereet i hvormeget flow og hvilken skummer du bruger... men det har du styr på :GO
Har 2 mp10’er, 1 Vectra returpumpe og nyos quatom 120 skimmer i 300 liter vand 😊
Anders månsson
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 4716
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 23:02
20
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Re: Daglige bakterieoplomstringer

Indlæg af Anders månsson »

ja ok det burde være så rigeligt, så er det ikke der der skulle halte noget!
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"