"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Søanemoner.

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Kakadue
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 124
Tilmeldt: søn 28. okt 2012 14:10
11
Postnummer: 7120 Vejle Øst
Saltvand siden?: 2009

Søanemoner.

Indlæg af Kakadue »

Hej saltvands venner
Jeg har nu forsøgt med mange søanemoner og de går altid til
Hvad skal der til for at få dem til at overleve" det er til mine klovnefisk som jeg gerne vil have at de har noget at gå ned i.
De er fine fra starten men så skrumper de stille og rolig ind, nogle gange er munden meget åben.
Har en nu der åbner munden meget om aftenen. Og lidt mindre om morgen, og helt normal midt på dagen. Men ligesom om den også har slappe tentakler.

Gør jeg noget forkert. Giver den rejer at spise.
Glæder mig til at i kan råde mig.
Mvh. Kim
Anden
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2485
Tilmeldt: lør 23. aug 2014 07:04
9
Postnummer: 4330 Hvalsø
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: 4330 hvalsø pileager

Re: Søanemoner.

Indlæg af Anden »

Anemoner kan ik fordøje rejer hele men kun i små stumper og de kan på ingen måde leve af rejer men skal have småt helt foder som mysis og andet frost (optøet i saltvand) men vil du købe noget til den så det musling du må hakke eller det som klovnene giver den og så ellers alle de pods den selv kan fange, du må ik have klinisk rent vand, og når du køber en anemone er det super vigtig munden ik er åben men lukket helt men den må godt være oppustet.
Billede
Brugeravatar
Barner
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 931
Tilmeldt: fre 23. dec 2005 12:41
18
Postnummer: 8370 Hadsten
Saltvand siden?: 2004

Re: Søanemoner.

Indlæg af Barner »

Har nu haft BTA i 2 år. Jeg har aldrig fodret dem. De vokser hurtigt, og har del sig til flere nu 10+ gange. Jeg har 3 Ocelaris klovne til at svømme rundt i de forskellige anemoner.
Hvis de fodre dem er det det eneste foder de får ud over det de selv kan fange.
Brugeravatar
PeterSo
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 434
Tilmeldt: tors 5. jun 2014 20:21
10
Postnummer: 3450 Allerød
Saltvand siden?: 2014
Geografisk sted: Allerød

Re: Søanemoner.

Indlæg af PeterSo »

Hej,

Jeg har 250 ltr og blandt dette også en efterhånden alt for stor BTA som jeg aldrig fodrer og foreløbigt er den 2 år. I modsætning til lærerbøgerne står den lige der vore Gyren giver mest strøm samt lige under lampen. Den tager sikkert lidt rester fra den alm. fiskefodring, hvilket ikke kan være meget, men tilfreds ser den ud.

NB! Jeg fordrer ikke, da jeg helst vil nøjes med en

Tror du ikke der måske er nogle værdier, der driller den eller mangel på lys ???

Hilsen

Peter
Peter Søgaard, Allerød
Opstart maj 2014 - Pause fra 04.2021
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Søanemoner.

Indlæg af Carsten »

Rejer er ok, til anemoner. Men det skal være rejer med skal. Ikke de pillede fra fryseren. Men som altid. Ensidig fodring er noget skidt
kbrodersen
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 209
Tilmeldt: tors 10. sep 2015 13:01
8
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2015

Re: Søanemoner.

Indlæg af kbrodersen »

Har haft en anemone i 6 mdr. Den er blevet mere end dobbelt str på den tid. Jeg har fodret den med frosne rejer uden skal - kun 1/2 reje ad gangen. Desuden har jeg fundet et par blåmuslinger ved strandet som jeg har åbnet og skåret i små stykker og så i fryseren. Dem har den også fået. Min har ikke på noget tidspunkt flyttet sig da jeg har fodret den regelmæssigt i starten. Lige nu er det nok mindst en måned siden den har fået noget af mig - men går ud fra at klovnene passer den.
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Søanemoner.

Indlæg af PoulD »

PeterSo skrev:Hej,

Jeg har 250 ltr og blandt dette også en efterhånden alt for stor BTA som jeg aldrig fodrer og foreløbigt er den 2 år. I modsætning til lærerbøgerne står den lige der vore Gyren giver mest strøm . . . .
Hvad er det for lærebøger der siger, at de skal være der hvor der er mindst strøm? Alle dem jeg har set i naturen har i al fald være placeret på steder hvor der har været en hel del strøm. Synes også jeg har samme erfaring med de anemoner jeg har haft i baljen. Jeg ville tro det er bedre at give for meget flow end for lidt. Men er det en BTA kravler den jo også selv lidt rundt hvis den ikke er tilfreds med sin placering.

@Kim: Så vidt jeg husker er det under en måned siden du skrev i en tråd, at du slet ikke kunne holde koraller. En anemone kan nok på sin vis være endnu vanskeligere end koraller. Nu ved jeg ikke om du fik løst det problem, men hvis ikke ville jeg, hvis jeg var dig, forsøge at lokke en erfaren saltvandsakvarist i ormrådet til at kaste et blik på baljen og tage nogle kontrolmålinger etc. Det kunne jo f.eks. være, at din saltmåler, din temperaturmåler eller et testsæt måler helt i skoven.
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Kakadue
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 124
Tilmeldt: søn 28. okt 2012 14:10
11
Postnummer: 7120 Vejle Øst
Saltvand siden?: 2009

Re: Søanemoner.

Indlæg af Kakadue »

PoulD

Det er rigtigt, mine værdier i dag er
Her
KH 8,9
MG1320-1350
Ca +500
PH 7,7
Nitrat 2
Fosfat 0,02. -0,04

Hvad mener du om det?
Mvh. Kim
Kakadue
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 124
Tilmeldt: søn 28. okt 2012 14:10
11
Postnummer: 7120 Vejle Øst
Saltvand siden?: 2009

Re: Søanemoner.

Indlæg af Kakadue »

PoulD

Det er rigtigt, mine værdier i dag er
Her
KH 8,9
MG1320-1350
Ca +500
PH 7,7
Nitrat 2
Fosfat 0,02. -0,04

Hvad mener du om det?
Mvh. Kim
Kakadue
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 124
Tilmeldt: søn 28. okt 2012 14:10
11
Postnummer: 7120 Vejle Øst
Saltvand siden?: 2009

Re: Søanemoner.

Indlæg af Kakadue »

PoulD skrev:
PeterSo skrev:Hej,

Jeg har 250 ltr og blandt dette også en efterhånden alt for stor BTA som jeg aldrig fodrer og foreløbigt er den 2 år. I modsætning til lærerbøgerne står den lige der vore Gyren giver mest strøm . . . .
Hvad er det for lærebøger der siger, at de skal være der hvor der er mindst strøm? Alle dem jeg har set i naturen har i al fald være placeret på steder hvor der har været en hel del strøm. Synes også jeg har samme erfaring med de anemoner jeg har haft i baljen. Jeg ville tro det er bedre at give for meget flow end for lidt. Men er det en BTA kravler den jo også selv lidt rundt hvis den ikke er tilfreds med sin placering.

@Kim: Så vidt jeg husker er det under en måned siden du skrev i en tråd, at du slet ikke kunne holde koraller. En anemone kan nok på sin vis være endnu vanskeligere end koraller. Nu ved jeg ikke om du fik løst det problem, men hvis ikke ville jeg, hvis jeg var dig, forsøge at lokke en erfaren saltvandsakvarist i ormrådet til at kaste et blik på baljen og tage nogle kontrolmålinger etc. Det kunne jo f.eks. være, at din saltmåler, din temperaturmåler eller et testsæt måler helt i skoven.

Re: Søanemoner.
Indlægaf Kakadue » lør 12. mar 2016 14:55

PoulD

Det er rigtigt, mine værdier i dag er
Her
KH 8,9
MG1320-1350
Ca +500
PH 7,7
Nitrat 2
Fosfat 0,02. -0,04

Hvad mener du om det?
Mvh. Kim

Hvad står BTA for??
Anden
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2485
Tilmeldt: lør 23. aug 2014 07:04
9
Postnummer: 4330 Hvalsø
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: 4330 hvalsø pileager

Re: Søanemoner.

Indlæg af Anden »

Bta= bobble tip anemone
Billede
Kakadue
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 124
Tilmeldt: søn 28. okt 2012 14:10
11
Postnummer: 7120 Vejle Øst
Saltvand siden?: 2009

Re: Søanemoner.

Indlæg af Kakadue »

Anden skrev:Bta= bobble tip anemone
Takker men det er ikke sådan anemoner jeg har.
Hvordan smider i billeder på herinde????
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Søanemoner.

Indlæg af PoulD »

Dine værdier ser ikke så dårlige ud. Din pH er dog lavere end jeg selv ville synes om. Tror godt det kan stresse en anemone (og koraller). Der er dog også andre parametre som f.eks. iltindholdet i vandet, salinitet og temperatur der også er vigtige.

Men det jeg tænker mest på er, om der kunne være et af dine instrumenter / testsæt der måler forkert.

For billeder: Klik på "Komplet skrivefelt" og derefter på "Upload af vedhæftede filer"
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
bmvw
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 705
Tilmeldt: ons 9. feb 2005 16:45
19
Postnummer: 9220 Aalborg Øst
Saltvand siden?: 1990
Geografisk sted: 9220, Aalborg Ø

Re: Søanemoner.

Indlæg af bmvw »

Hej Kim

Der er ret stor forskel på hvor svært det er at holde en anemone alt efter arten...
Bta er helt sikkert en af de nemmeste at gøre glad.

Hvilke anemoner har du prøvet?

Mvh Sonny
Endelig med vand i stuen.... igen... igen. Og snart igen... Og så lige en gang til...
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"