"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Jern i baljen

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Brugeravatar
Nolan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3822
Tilmeldt: man 27. mar 2006 23:25
18
Postnummer: 8970 Havndal
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Demstrup

Jern i baljen

Indlæg af Nolan »

Jeg opdagede idag, at et blad fra en hobby-kniv på mystisk vis var havnet i min balje. Det lå omme bag stenene under en pumpe, så jeg opdagede det kun fordi jeg skulle rense pumpen.

Det var godt rustent og må dermed have afgivet en del jern-oxid til vandet.
Spørgsmålet er så; Kan det være et potentielt problem ?

/Kim
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Det burde det ikke være. I sporeelementerne er der også jern, nok i en anden form, men dog jern.
Brugeravatar
BS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2109
Tilmeldt: tors 21. jul 2005 15:40
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: 23193 Skegrie
Kontakt:

Indlæg af BS »

Så når man fx bruger en skraber til ruderne der er liidt rusten gør det ikke det helt vilde?
Mvh Brian
http://www.fotob.dk
Mit akvarie http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=6320

Når et slagteri skal spare, skærer de så i deres medarbejdere?
Brugeravatar
j.SEVERIN
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 261
Tilmeldt: tirs 11. okt 2005 19:02
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Humlebæk

Re: Jern i baljen

Indlæg af j.SEVERIN »

Nolan skrev:Jeg opdagede idag, at et blad fra en hobby-kniv på mystisk vis var havnet i min balje. Det lå omme bag stenene under en pumpe, så jeg opdagede det kun fordi jeg skulle rense pumpen.

Det var godt rustent og må dermed have afgivet en del jern-oxid til vandet.
Spørgsmålet er så; Kan det være et potentielt problem ?

/Kim
Hvis alt trives skulle der ikke være det store problem. Et hobbyblad er ikke udført i rent jern men er en legering. Helt præcist hvordan den kemiske sammensætning er ved jeg ikke men det er ikke alle grundstoffer der er lige gode i akvariet.
Jeg ville nok for en sikkerheds skyld lave et par vandskifte.
Mvh. Severin
750L,45L refugium,2x250W HQI, 1X45W Diazoblue,Modf.Aquamedic skimmer,Osmoseanlæg,Kunstharpixfilter,Red Dragon 12500L,PLC styring af vandskifte Balling Sporstoffer Ozon og ventilation.
Brugeravatar
Mathias_C
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2675
Tilmeldt: tors 27. apr 2006 16:05
18
Postnummer: 9330 Dronninglund
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Nordjylland

Indlæg af Mathias_C »

Så når man fx bruger en skraber til ruderne der er liidt rusten gør det ikke det helt vilde?
den er jo ikke i konstant kontakt med saltvandet så det kan der jo ikk være de store problemer i
MVH
Mathias
STATUS:
300 l waterbox opstartet primo 2022 - mixed reef
Brugeravatar
Nolan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3822
Tilmeldt: man 27. mar 2006 23:25
18
Postnummer: 8970 Havndal
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Demstrup

Indlæg af Nolan »

@Severin:
Tjah - der er nok noget krom og andet godt i også....
Men, der er sådan set ikke noget der hænger eller har det skidt. Min Sinularia er langt om længe ved at komme sig over mit alge-boom, så lige nu tror jeg ikke det er et problem. Jeg ville vide om det var et potentielt problem fremover....
Jeg foretager nok lige et par vandskift i løbet af de næste uger :wink:

@Carsten:
Det er selvfølgeligt korrekt. Jeg aner bare ikke, hvor længe det har ligget der og hvem der har smidt det i (det er jo nok undertegnede men jeg husker ikke, hvad jeg lige kunne have foretaget mig, der kunne resultere i sådan ét blad i baljen.....), så det er lidt mængden der bekymrer mig.

/Kim
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Jeg har selv haft et hobby kniv blad liggende i akvariet, som jeg heller ikke bemærkede ryge der ned. Det lå der i ganske lang tid, tror jeg, for det var godt og grundigt tæret da jeg fandt det. Så vidt jeg husker groede koraller som betalt for det, i den tid også.

Og derfor er min nervøsitet også meget lille.

I naturen, vokser der nye koralrev frem på skibsvrag, på rekordtid. Og sådant et vrag er mere end blot jern
Brugeravatar
Nolan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3822
Tilmeldt: man 27. mar 2006 23:25
18
Postnummer: 8970 Havndal
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Demstrup

Indlæg af Nolan »

:lol:

Jamen, du har ret Carsten - sådan havde jeg ikke lige set på det.
Jeg er ihvertfald mere rolig nu.

Tak for hjælpen, alle.

/Kim
Brugeravatar
j.SEVERIN
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 261
Tilmeldt: tirs 11. okt 2005 19:02
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Humlebæk

Indlæg af j.SEVERIN »

Carsten skrev:Jeg har selv haft et hobby kniv blad liggende i akvariet, som jeg heller ikke bemærkede ryge der ned. Det lå der i ganske lang tid, tror jeg, for det var godt og grundigt tæret da jeg fandt det. Så vidt jeg husker groede koraller som betalt for det, i den tid også.

Og derfor er min nervøsitet også meget lille.

I naturen, vokser der nye koralrev frem på skibsvrag, på rekordtid. Og sådant et vrag er mere end blot jern
Hej.
Det er korrekt at korallerne vokser godt på gamle skibsvrag men jeg syntes ikke helt man kan sammenligne de to ting.
I akvariet ophobes nedbrudte metaller på en anden måde end de gør i havet.
Da jeg i sin tid startede saltvand var det i akvarie med stålramme. Den gang var det meget vigtigt at alle kanter omhyggeligt blev forsejlede da man ellers risikerede at få metalforgiftning.
Carsten i Decocean undrede sig længe over at hans koraller pludselig ikke længere ville trives i hans store koralø. Da han til sidst besluttede at tage alt op fandt han som det sidste (under en dykpumpe) en mønt som en person havde smidt i hans balje.
Han sagde dengang at det var en bevidst handling for at ødelægge hans virksomhed men det finder vi nok aldrig ud af. Men ufarligt er det ikke. Aluminium kan også afgive salte til akvariet så det er jo ikke uden grund at der fremstilles helglasakvarier til saltvand.
Mvh. Severin
750L,45L refugium,2x250W HQI, 1X45W Diazoblue,Modf.Aquamedic skimmer,Osmoseanlæg,Kunstharpixfilter,Red Dragon 12500L,PLC styring af vandskifte Balling Sporstoffer Ozon og ventilation.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Du kan heller ikke grigtig sammenligne den gang og så i dag.
Den gang havde man ikke skummere(ikke at det har nogen realation til dette emne) og vandskifte var noget man gjorde når vandet blev for gult.
Dengang beskyttede man metallet, ikke for dyrenes skyld, men for at akvariet ikke skulle ædes op på rekordtid. Det var på samme tid man brugte dækglas over akvariet.
En mønt er noget helt andet, det er almindeligt kendt, at der meget ofte er kobber i mønter. Og ingen er vel i tvivl om at kobber er extremt giftigt i saltvand. Men her er det et hobbyknivs blad som er røget i akvariet.
Det har ligget der i x antal dage, i mellem tiden er der sandsynligvis lavet et eller flere vandskift. Intet liv har tilsyneladende taget skade, og han har ikke haft nogen observationer af at indholdet skulle mistrives.
Derfor må man formode at det har været ganske uskadeligt.
Brugeravatar
j.SEVERIN
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 261
Tilmeldt: tirs 11. okt 2005 19:02
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Humlebæk

Indlæg af j.SEVERIN »

Carsten skrev:Du kan heller ikke grigtig sammenligne den gang og så i dag.
Den gang havde man ikke skummere(ikke at det har nogen realation til dette emne) og vandskifte var noget man gjorde når vandet blev for gult.
Dengang beskyttede man metallet, ikke for dyrenes skyld, men for at akvariet ikke skulle ædes op på rekordtid. Det var på samme tid man brugte dækglas over akvariet.
En mønt er noget helt andet, det er almindeligt kendt, at der meget ofte er kobber i mønter. Og ingen er vel i tvivl om at kobber er extremt giftigt i saltvand. Men her er det et hobbyknivs blad som er røget i akvariet.
Det har ligget der i x antal dage, i mellem tiden er der sandsynligvis lavet et eller flere vandskift. Intet liv har tilsyneladende taget skade, og han har ikke haft nogen observationer af at indholdet skulle mistrives.
Derfor må man formode at det har været ganske uskadeligt.
Det har du ret i, men du ved jo også hvor lidt der skal til.
Nu kan det blive en lang akademisk diskussion om sammensætningen af den aktuelle legering men sansynligheden for der skal kunne opstå en forgiftning er meget lille så et par vandskift inden for et par uger skulle være ok. Jeg har selv haft en metalforgiftning fordi jeg for 4 år siden havde monteret en almindelig magnetventil på den afløbslange jeg anvender når tappes vand af akvariet. Den er i dag erstattet af en hundedyr udgave i plast.
Mvh. Severin
750L,45L refugium,2x250W HQI, 1X45W Diazoblue,Modf.Aquamedic skimmer,Osmoseanlæg,Kunstharpixfilter,Red Dragon 12500L,PLC styring af vandskifte Balling Sporstoffer Ozon og ventilation.
Kim puk
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
Indlæg: 76
Tilmeldt: lør 29. maj 2004 21:33
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: hirtshals

Indlæg af Kim puk »

hej jeg tabte et blad til hobby kniven der forsvandt ind mellem stenene ca to måneder efter var akvariet dækket med cyano så gav jeg en omgang red slime remover så forsvandt algerne og har ikke set noget til dem i et halvt år om det var hobbybladets skyld at jeg fik alger ved jeg ikke
mvh kim
900Liter med 660Liter sump og refugium 2stk 400w hqi og 2stk 80wt5 5000L retur 1stk 12000L og 1stk 7000L tunze med controller
Brugeravatar
j.SEVERIN
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 261
Tilmeldt: tirs 11. okt 2005 19:02
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Humlebæk

Indlæg af j.SEVERIN »

kim puk skrev:hej jeg tabte et blad til hobby kniven der forsvandt ind mellem stenene ca to måneder efter var akvariet dækket med cyano så gav jeg en omgang red slime remover så forsvandt algerne og har ikke set noget til dem i et halvt år om det var hobbybladets skyld at jeg fik alger ved jeg ikke
Ja det er lige det der er så irriterende man ved ikke om det lige var det?
Iørigt ser det ud til at det er ganske almindeligt at saltvandsakvarister taber barber/hobbyblade i akvariet? :lol:
Mvh. Severin
750L,45L refugium,2x250W HQI, 1X45W Diazoblue,Modf.Aquamedic skimmer,Osmoseanlæg,Kunstharpixfilter,Red Dragon 12500L,PLC styring af vandskifte Balling Sporstoffer Ozon og ventilation.
Brugeravatar
Nolan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3822
Tilmeldt: man 27. mar 2006 23:25
18
Postnummer: 8970 Havndal
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Demstrup

Indlæg af Nolan »

j.SEVERIN skrev:...
Iørigt ser det ud til at det er ganske almindeligt at saltvandsakvarister taber barber/hobbyblade i akvariet? :lol:
Ja, det lyder det da også til i denne tråd.
Jeg var lidt pinlig ved at skulle fortælle om det men den frygt var da vist ikke nødvendig.

:lol:

/Kim
Brugeravatar
j.SEVERIN
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 261
Tilmeldt: tirs 11. okt 2005 19:02
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Humlebæk

Indlæg af j.SEVERIN »

Nolan skrev:
j.SEVERIN skrev:...
Iørigt ser det ud til at det er ganske almindeligt at saltvandsakvarister taber barber/hobbyblade i akvariet? :lol:
Ja, det lyder det da også til i denne tråd.
Jeg var lidt pinlig ved at skulle fortælle om det men den frygt var da vist ikke nødvendig.

:lol:

/Kim
Jeg tvivler stærkt på at der findes en saltvandsakvarist der ikke har kvajet sig mindst et par gange :MA :oops: ??
Mvh. Severin
750L,45L refugium,2x250W HQI, 1X45W Diazoblue,Modf.Aquamedic skimmer,Osmoseanlæg,Kunstharpixfilter,Red Dragon 12500L,PLC styring af vandskifte Balling Sporstoffer Ozon og ventilation.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

[/quote]
Jeg tvivler stærkt på at der findes en saltvandsakvarist der ikke har kvajet sig mindst et par gange :MA :oops: ??[/quote]


Og påstår han andet, er han en løgner.
Brugeravatar
Nolan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3822
Tilmeldt: man 27. mar 2006 23:25
18
Postnummer: 8970 Havndal
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Demstrup

Indlæg af Nolan »

:lol:

/Kim
Brugeravatar
mads-fisk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3794
Tilmeldt: tors 29. jul 2004 23:28
19
Postnummer: 2400 København NV
Saltvand siden?: 2003
Geografisk sted: 2400, KBH. NV,
Kontakt:

Indlæg af mads-fisk »

For et par år siden var der en ret så voldsom diskussion på det andet forum, hvor konklusionen fra mange af de kloges side var, at det ville give fatale følger med et par søm i sumpen. Dog har jeg også selv for et par mdr. siden fundet en lille skrue i mit akvarium, som har ligget der siden jeg satte det op. (ca. 11 mdr.).

Hvis du er nervøs, kan du jo evt. smide lidt aktivt kul i, hvilket skulle absorbere metallerne.
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
Petrus
Pudsereje
Pudsereje
Reactions:
Indlæg: 19
Tilmeldt: ons 2. mar 2005 09:34
19
Postnummer: Ikke angivet
Geografisk sted: Norge
Kontakt:

Indlæg af Petrus »

Jeg har lest om tilsvarende bekymringer på reefcentral. Mr. Holmes-Farley, som er moderator for "The Reef Chemistry Forum" mente det overhodet ikke ville ha noen negativ påvirkning, så lenge det var mindre mengder metall og de lå i sona mellom støpejern og syrefast stål, altså de fleste jernlegeringer som er vanlig. Han vet vel stort sett hva han snakker om. Kobber derimot er en helt annen historie.
mvh
Per-Kristian

Kaldt saltvann
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"