"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Spiser Kardinal fisk hinanden?

Forum for snak om fisk, bløddyr og lignende.
Besvar
rfalken
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 254
Tilmeldt: tirs 21. maj 2013 07:53
11
Postnummer: 6051 Almind
Saltvand siden?: 2013

Spiser Kardinal fisk hinanden?

Indlæg af rfalken »

Hej,

Jeg startede for ca. 1 år siden med at have 3 Kardinal fisk. En efter en nat efter nat og ca. en uges tid var de 2 af dem blevet væk, jeg tænkte gad vide hvor de blev af..... 1 Kardinal fisk tilbage der nu har levet 1 års tid....

Så tænkte jeg nu hvor jeg skal til at have et ny akvarie at jeg kunne købe 1 Kardinal fisk mere så jeg i det mindste havde et par. Godt nok var den ikke ret stor den jeg købte i forhold til den jeg har :)

Betød mit køb at jeg lige så godt kunne have brugt 150 kr. på et par oksemørbradsbøffer til mig og konen :) ???? I dag er den nemlig pist væk og jeg hørte nogle "plask" i går aftes fra baljen. Så jeg tænkte at den nok var væk her til morgen og ganske rigtigt.

Er de kardinal fisk sådan nogle banditter der spiser hinanden eller er det fordi det er samme køn?
Mvh.
René

360L Display, 100L Sump
Thue
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1560
Tilmeldt: man 22. okt 2007 19:06
16
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: middelfart

Re: Spiser Kardinal fisk hinanden?

Indlæg af Thue »

De spiser ikke hinanden men kan være nogle rigtige banditter mod hinanden hvis de ikke danner par
Brugeravatar
KasperT
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1380
Tilmeldt: ons 17. okt 2012 16:53
11
Postnummer: 8660 Skanderborg
Saltvand siden?: 2012

Re: Spiser Kardinal fisk hinanden?

Indlæg af KasperT »

Hvad er det for nogle kardinalfisk? Der er lidt forskel på dem.

De spiser kun fisk de kan sluge hele, så normalt kan de ikke spise hinanden.
Men de kan godt slå hinanden ihjel og så er der måske noget andet der spiser dem?
/Kasper

Website: Reef App
Claus Johansen
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 105
Tilmeldt: søn 5. jan 2014 11:17
10
Postnummer: 5871 Frørup
Saltvand siden?: 2014

Re: Spiser Kardinal fisk hinanden?

Indlæg af Claus Johansen »

Du har ikke en hummer/ krebs - jeg har mistet 3. Stk. Kardinalfisk
Med venlig hilsen

Claus Johansen
5871 Frørup
rfalken
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 254
Tilmeldt: tirs 21. maj 2013 07:53
11
Postnummer: 6051 Almind
Saltvand siden?: 2013

Re: Spiser Kardinal fisk hinanden?

Indlæg af rfalken »

Jeg har 2x Klove og den ene Kardinal på 190l vand intet andet..... Hverken krebs, hummer eller andre ting.

Jeg ved ikke præcis hvad det er for en Kardinal... Jeg kan da tage et billede hvis det giver mening...
Mvh.
René

360L Display, 100L Sump
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4105
Tilmeldt: fre 6. apr 2012 22:00
12
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Re: Spiser Kardinal fisk hinanden?

Indlæg af MoG »

som det nævnes, kan kardinalerne være hårde ved hinanden . Men nej, de æder ikke hinanden ..

Jeg har selv oplevet flere gange at de sporløst forsvinder. Købte engang 5 styk (var ikke lige klogere i starten) og smed dem i. Der blev hurtigt ryddet ud i rækkerne , til der kun var 2 tilbage. Siden da, har jeg kun købt 2 af gangen.
Dem jeg har gående nu i mit 720 liters , har gået som par i et år nu. Hannen har flere gange gået med skuffen fuld af unger.

Så vidt jeg husker , kan man ikke rigtig se forskel på hannerne og hunnerne. (Ret mig hvis jeg husker galt) , så det er selvfølgelig et sats når du køber et par med hjem.. Om de danner par altså .
Morten
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Spiser Kardinal fisk hinanden?

Indlæg af Carsten »

Du skal også være klar over at de er MEGET sarte i den første tid. Jeg har mistet en flok på 8 over 1 uges tid, uden at have fundet nogle døde.
kanstrup
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
Indlæg: 641
Tilmeldt: søn 9. mar 2008 17:00
16
Postnummer: 4220 Korsør
Saltvand siden?: 2002
Geografisk sted: Vestsjælland

Re: Spiser Kardinal fisk hinanden?

Indlæg af kanstrup »

Jeg læste engang en laaang tråd fra udlandet. Det var en dame der gjorde sig i kardinal opdræt. Hun beskrev det sådan, at hvis man skal lave et par på den hårde måde. Så smider man en håndfuld kardinaler i en balje. Og så vil de oversat til dansk "mobbe" hinanden ihjel indtil der et et par tilbage. Jeg smed selv 4 i min balje i sin tid. Efter et par måneder var der to tilbage. Og de har haft unger mange gange. Så måske hun havde ret?
kanstrup
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
Indlæg: 641
Tilmeldt: søn 9. mar 2008 17:00
16
Postnummer: 4220 Korsør
Saltvand siden?: 2002
Geografisk sted: Vestsjælland

Re: Spiser Kardinal fisk hinanden?

Indlæg af kanstrup »

Hov glemte helt at fortælle. Hvis du så vil prøve at danne et par med den du har nu. Så kan man se forskel på kønnene ved at fodre dem så deres maver er udspilet. Så vil du kunne se henholdsvis 1 og 2 små tapper under bugen. Kan ikke huske om det er ham eller hende der har 1 eller 2 tapper? Men det virker!
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Spiser Kardinal fisk hinanden?

Indlæg af Carsten »

kanstrup skrev:Hov glemte helt at fortælle. Hvis du så vil prøve at danne et par med den du har nu. Så kan man se forskel på kønnene ved at fodre dem så deres maver er udspilet. Så vil du kunne se henholdsvis 1 og 2 små tapper under bugen. Kan ikke huske om det er ham eller hende der har 1 eller 2 tapper? Men det virker!
Synes nu ikke at det har været til at se forskel selvom fiskene har været stoppet med foder.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Spiser Kardinal fisk hinanden?

Indlæg af Carsten »

Kardinalfisk er en stor familie, og nogle er mere sarte end andre.
https://www.meerwasser-lexikon.de/kategorie/20.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Den som jeg vil formode du har er
https://www.meerwasser-lexikon.de/tiere ... uderni.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Som på dansk kaldes Kaudernii, blot for at lette forståelsen, så alle er enige om hvad vi snakker op.
kanstrup
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
Indlæg: 641
Tilmeldt: søn 9. mar 2008 17:00
16
Postnummer: 4220 Korsør
Saltvand siden?: 2002
Geografisk sted: Vestsjælland

Re: Spiser Kardinal fisk hinanden?

Indlæg af kanstrup »

Carsten skrev:
kanstrup skrev:Hov glemte helt at fortælle. Hvis du så vil prøve at danne et par med den du har nu. Så kan man se forskel på kønnene ved at fodre dem så deres maver er udspilet. Så vil du kunne se henholdsvis 1 og 2 små tapper under bugen. Kan ikke huske om det er ham eller hende der har 1 eller 2 tapper? Men det virker!
Synes nu ikke at det har været til at se forskel selvom fiskene har været stoppet med foder.
Jeg vidste at du ville skrive netop DET Carsten.!
Men tapperne er meget små, og du er jo snart halv blind... :T
rfalken
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 254
Tilmeldt: tirs 21. maj 2013 07:53
11
Postnummer: 6051 Almind
Saltvand siden?: 2013

Re: Spiser Kardinal fisk hinanden?

Indlæg af rfalken »

Yeps det er den i Carstens link

Men hvis den skal danne par så er jeg vel næsten nødtil at skaffe en der er på ca. samme størrelse?
Mvh.
René

360L Display, 100L Sump
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Spiser Kardinal fisk hinanden?

Indlæg af Carsten »

rfalken skrev:Yeps det er den i Carstens link

Men hvis den skal danne par så er jeg vel næsten nødtil at skaffe en der er på ca. samme størrelse?
Det er en meget svær øvelse du der kaster dig ud i. For selvom fisken ser stor ud i dit akvarie, og dem du evt. køber ser små ud hos forhandleren.
Kan det se helt anderledes ud når du kommer hjem med fisken/e.
Jeg tror det vil være lettest af sælge den du har tilbage og så købe 4 stk, og lade dem selv parre ud. Og derefter sælge de overskydende.
Det tager som regel ikke mange dage, før end at du vil kunne se 2 stk, stå tættere sammen end resten.
Og er du mega heldig, som jeg var sidst. Så bliver der 2 par ud af 4.
rfalken
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 254
Tilmeldt: tirs 21. maj 2013 07:53
11
Postnummer: 6051 Almind
Saltvand siden?: 2013

Re: Spiser Kardinal fisk hinanden?

Indlæg af rfalken »

Jeg er blevet snydt :)

I aftens da jeg stod og gav fiskende mad kom den lille Kardinal pludselig frem.... Så den har simpelthen bare gemt sig rigtig godt de sidste par dage....

Så indtil videre har jeg den stadig :)
Mvh.
René

360L Display, 100L Sump
Besvar

Tilbage til "Fisk og bløddyr"