"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Hvad kan have dræbt min kirurg?

Forum for snak om fisk, bløddyr og lignende.
Besvar
Kewin
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 930
Tilmeldt: man 25. okt 2010 22:07
13
Postnummer: 1800-1999 Frederiksberg C
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Lausanne, Schweiz

Hvad kan have dræbt min kirurg?

Indlæg af Kewin »

Hej SF.

Jeg undrede mig, her til morgen, over at jeg ikke kunne finde min gule kirurg så jeg begyndte at lyse ind mellem stenene.
Til min store skræk og rædsel fandt jeg dette inde bag stenene:
foto (9).JPG
Kirurgen havde det helt fint igår aftes og jeg så den så sent som klokken 1 i nat hvor den holdt til i sit hjørne af akvariet og sov (som den plejer om natten).
Jeg fandt skellettet klokken 7 i morges.
Det vil sige at den er gået fra en rask gul kirurg til et skrællet skellet på under 6 timer.
Jeg har ingen anemoner eller andre umiddelbare aggressive dyr i akvariet.
Til gengæld mistænker jeg min Lobophyllia som, for et par uger siden, spiste min dannebrosreje på cirka 7 timer. Min teori er her at kirurgen, blind i nattens mørke, er svømmet direkte ind i Lobophylliaens fangarme (Loboen er godt og vel dobbelt så stor som kirurgen). Bygger det på oplevelsen med dannebrosrejen og denne tråd: http://www.reefcentral.com/forums/showt ... ?t=1205856" onclick="window.open(this.href);return false;

Jeg har som sagt ikke andre 'aggressive' dyr i akvariet, men er dog nødt til også at have min Sally Lightfoot krabbe mistænkt (selvom mange siger at de ikke gør en flue fortræd).

Er der nogen herinde som har oplevet noget lignende eller har en teori om hvad der kan være sket?
Kunne rigtig godt tænke mig at blive lidt klogere på det så det ikke går ud over mit akvariums andre beboere.

Lige et billede af min Lobophyllia:
foto (7).JPG
Kewin
Senest rettet af Kewin tors 6. nov 2014 10:32, rettet i alt 1 gang.
/Kewin - 160L
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6258
Tilmeldt: ons 21. apr 2010 18:09
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Re: Hvad kan have dræbt min kirurg?

Indlæg af Bingocaller »

Jeg ville nok sætte mine penge på din sally - de kan godt blive nogen skiderikker når de bliver store
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Brugeravatar
toni
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 975
Tilmeldt: fre 13. apr 2012 13:53
12
Postnummer: 9370 Hals
Saltvand siden?: 2010

Re: Hvad kan have dræbt min kirurg?

Indlæg af toni »

Hvis du spørger jacobfisk, vil han helt klart sige at det er din Sally. .. Hans tog mange fisk inden han nået at fange den. Jeg har haft en og den var meget fredelig. Her skete det modsatte, kirurgen spiste den...
Lukket 2 år og 3 måneder : Toni's 840 l: http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=95&t=59694" onclick="window.open(this.href);return false;
Billede
Brugeravatar
Michael_F
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
Indlæg: 861
Tilmeldt: tirs 29. maj 2012 10:43
12
Postnummer: 3450 Allerød
Saltvand siden?: 2013
Kontakt:

Re: Hvad kan have dræbt min kirurg?

Indlæg af Michael_F »

Jeg har også en Sally. Den "langer" dagligt ud efter mine fisk, men fanger dem ikke. Men så snart de viser tegn på svaghed, så snupper den dem og æder dem.
Den har spist for godt 1700kr hos mig efterhånden vil jeg tro... Kongen i akvariet. Og den er blevet STOR!
Kewin
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 930
Tilmeldt: man 25. okt 2010 22:07
13
Postnummer: 1800-1999 Frederiksberg C
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Lausanne, Schweiz

Re: Hvad kan have dræbt min kirurg?

Indlæg af Kewin »

Bingocaller skrev:Jeg ville nok sætte mine penge på din sally - de kan godt blive nogen skiderikker når de bliver store
toni skrev:Hvis du spørger jacobfisk, vil han helt klart sige at det er din Sally. .. Hans tog mange fisk inden han nået at fange den. Jeg har haft en og den var meget fredelig. Her skete det modsatte, kirurgen spiste den...
Hold da op - enten må krabben have været meget lille eller kirurgen meget stor :P
Michael_F skrev:Jeg har også en Sally. Den "langer" dagligt ud efter mine fisk, men fanger dem ikke. Men så snart de viser tegn på svaghed, så snupper den dem og æder dem.
Den har spist for godt 1700kr hos mig efterhånden vil jeg tro... Kongen i akvariet. Og den er blevet STOR!
3 - 0 til Sally! Havde ellers den opfattelse at folk ikke havde problemer med lige netop den krabbe... Hmm jeg har aldrig set min krabbe gå efter fiskene... Det er en svær beslutning.
/Kewin - 160L
Brugeravatar
Michael_F
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
Indlæg: 861
Tilmeldt: tirs 29. maj 2012 10:43
12
Postnummer: 3450 Allerød
Saltvand siden?: 2013
Kontakt:

Re: Hvad kan have dræbt min kirurg?

Indlæg af Michael_F »

Det lader til at mine nuværende fisk har lært at holde sig lidt på afstand af krabben, eller hvertfald ha tjek på når den er i nærheden. For jeg har ingen problemer nu, ej heller med mine rejer.
Jeg har 2-3 fisk som ligger inde mellem stenene og sover, og de er ikke blevet rørt. Så måske er det ikke Sally'en, men jeg har bare set min have fisk i kløerne HVER gang der har manglet en.
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6258
Tilmeldt: ons 21. apr 2010 18:09
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Re: Hvad kan have dræbt min kirurg?

Indlæg af Bingocaller »

Michael_F skrev:Jeg har også en Sally. Den "langer" dagligt ud efter mine fisk, men fanger dem ikke. Men så snart de viser tegn på svaghed, så snupper den dem og æder dem.
Den har spist for godt 1700kr hos mig efterhånden vil jeg tro... Kongen i akvariet. Og den er blevet STOR!
Ja den er sgu en stor skiderik den du har!
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Hvad kan have dræbt min kirurg?

Indlæg af Carsten »

Michael_F skrev:Det lader til at mine nuværende fisk har lært at holde sig lidt på afstand af krabben, eller hvertfald ha tjek på når den er i nærheden. For jeg har ingen problemer nu, ej heller med mine rejer.
Jeg har 2-3 fisk som ligger inde mellem stenene og sover, og de er ikke blevet rørt. Så måske er det ikke Sally'en, men jeg har bare set min have fisk i kløerne HVER gang der har manglet en.
Det kan meget vel være som du selv skriver, at det ikke er krabben der nakker fisken, men den blot spiser efterladenskaberne.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Hvad kan have dræbt min kirurg?

Indlæg af Carsten »

Kewin, kan du have en eller anden stor kedelig orm i akvariet?
Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5279
Tilmeldt: søn 22. jun 2008 19:13
15
Postnummer: 9300 Sæby
Saltvand siden?: 2008
Kontakt:

Re: Hvad kan have dræbt min kirurg?

Indlæg af AndersGS »

Mantis?
Kewin
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 930
Tilmeldt: man 25. okt 2010 22:07
13
Postnummer: 1800-1999 Frederiksberg C
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Lausanne, Schweiz

Re: Hvad kan have dræbt min kirurg?

Indlæg af Kewin »

Carsten skrev:Kewin, kan du have en eller anden stor kedelig orm i akvariet?
Jeg ved at jeg har en 'børsteorm' på cirka 10cm som jeg har spottet et par gange om natten. Er de i stand til sådan noget?
AndersGS skrev:Mantis?
Tvivler stærkt at jeg skulle have en mantis boende da resten af beboerne nok ville være hugget midt over for længst :P
/Kewin - 160L
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Hvad kan have dræbt min kirurg?

Indlæg af Carsten »

Kewin skrev:
Carsten skrev:Kewin, kan du have en eller anden stor kedelig orm i akvariet?
Jeg ved at jeg har en 'børsteorm' på cirka 10cm som jeg har spottet et par gange om natten. Er de i stand til sådan noget?

Jeg troede også at der var sådan nogen i mit akvarie, indtil jeg spottede et monster af en orm i en søjle/sten. Hvor lang den er vides ikke da den ikke er set i fuld længde. Men med en tykkelse på omkring 1 cm, vil jeg formode den er ganske stor
Kewin
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 930
Tilmeldt: man 25. okt 2010 22:07
13
Postnummer: 1800-1999 Frederiksberg C
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Lausanne, Schweiz

Re: Hvad kan have dræbt min kirurg?

Indlæg af Kewin »

Carsten skrev:
Kewin skrev:
Carsten skrev:Kewin, kan du have en eller anden stor kedelig orm i akvariet?
Jeg ved at jeg har en 'børsteorm' på cirka 10cm som jeg har spottet et par gange om natten. Er de i stand til sådan noget?

Jeg troede også at der var sådan nogen i mit akvarie, indtil jeg spottede et monster af en orm i en søjle/sten. Hvor lang den er vides ikke da den ikke er set i fuld længde. Men med en tykkelse på omkring 1 cm, vil jeg formode den er ganske stor
Puha for en klam krabat!
Jeg vil tage nogle 'natte-vagter' foran akvariet i de kommende dage og se om jeg kan spotte noget.
Det der irriterer mig mest er at kirurgen var frisk. Resten af fiskene er jo potentielt truet indtil jeg finder ud af hvad der har lavet balladen.
/Kewin - 160L
Jesper ØH
Reactions:

Re: Hvad kan have dræbt min kirurg?

Indlæg af Jesper ØH »

Hvis du har en rimelig stor sally, så er det helt klart den der har taget fisken.
Besvar

Tilbage til "Fisk og bløddyr"