"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Wiinbergs 108 liter Shallow

Forum for Akvarier 101 -> 250 Liter
Besvar
Brugeravatar
Wiinberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1491
Tilmeldt: man 6. jan 2014 13:27
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2014
Geografisk sted: Odense

Re: Wiinbergs 108 liter Shallow - Update 20/7

Indlæg af Wiinberg »

Ryom skrev:Det kan godt være jeg spørger dumt. Men hvad skal den kasse gøre godt for hvis den ikke sidder i samme højde som akvariekanten?
Den fungerer ligesom et ganske almindeligt overløb. Den tynde kasse indvendigt i akvariet taget overfladevandet, som derefter løber ned i overløbskassen med hovedrør og sikkerhedsrør. Om den sidder det ene eller det andet sted, skulle ikke gøre nogen forskel, rent praktisk :)
Brugeravatar
Ryom
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1633
Tilmeldt: ons 10. sep 2008 13:15
15
Postnummer: 8550 Ryomgård
Geografisk sted: 8550 Ryomgaard

Re: Wiinbergs 108 liter Shallow - Update 20/7

Indlæg af Ryom »

Er det en lukket kasse? Ellers løber den vel bare over og ned i sumpen hvis de 2 nedløb ikke tager nok fra?
Som jeg ser det kunne du lige så godt bare føre de 2 rør fra gennemføringerne direkte ned i sumpen. Så bliver det også mere lydløst.

Mvh
Jesper
Brugeravatar
Wiinberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1491
Tilmeldt: man 6. jan 2014 13:27
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2014
Geografisk sted: Odense

Re: Wiinbergs 108 liter Shallow - Update 20/7

Indlæg af Wiinberg »

Den er ikke lukket i toppen nej. Og nedløbene skulle være rigeligt til at tage det vand der kommer. Det er jo ikke anderledes end et ganske alm. overløb med hoved- og sikkerhedsrør :) Men jeg havde faktisk overvejet bare at føre nedløbet direkte i sumpen, men jeg var nervøs for at det ville komme til at larme pga. luft.
Brugeravatar
dyne
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2089
Tilmeldt: ons 21. jul 2010 23:58
13
Postnummer: 7400 Herning
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Birk(Herning)

Re: Wiinbergs 108 liter Shallow - Update 20/7

Indlæg af dyne »

Ja kan heller ik se hvad kassen skulle gøre
Ville også føre rørene direkte i sumpen
180x70x65
2xgyre 350
maxspect aeraqua dua ad600
jebao 5000
Orphek Atlantic V4x2 + v4 compact + 2xor3 120 skyblue
ATI Essentials pro
rollermat
Brugeravatar
Wiinberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1491
Tilmeldt: man 6. jan 2014 13:27
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2014
Geografisk sted: Odense

Re: Wiinbergs 108 liter Shallow - Update 20/7

Indlæg af Wiinberg »

Det var først da jeg lagde mig i sengen i går, at det gik op for mig hvad det er i mener. Og ja, på denne måde er kassen jo komplet unødvendig :rolleyes:
Brugeravatar
Wiinberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1491
Tilmeldt: man 6. jan 2014 13:27
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2014
Geografisk sted: Odense

Re: Wiinbergs 108 liter Shallow - Update 20/7

Indlæg af Wiinberg »

Har fået fyldt lidt sten i og har rodet lidt med aquascape i dag. Skal have fat i noget reef bond til at sikre nogle af stenene. Højre side er jeg rimelig tilfreds med, men den venstre halter lidt. Tror jeg skal have lidt friske øjne på, så alle input er velkomne :) Det er sku svært at forestille sig hvordan det vil gro til når der kommer koraller i..

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede
Brugeravatar
Macdoo
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 731
Tilmeldt: søn 4. sep 2011 08:52
12
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 2012
Geografisk sted: Kastrup

Re: Wiinbergs 108 liter Shallow - Update 20/7

Indlæg af Macdoo »

Det ser da meget godt ud.
Bump. Elsker koraller. Det gjorde ekskonen ikke....
Brugeravatar
Wiinberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1491
Tilmeldt: man 6. jan 2014 13:27
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2014
Geografisk sted: Odense

Re: Wiinbergs 108 liter Shallow - Update 20/7

Indlæg af Wiinberg »

Jeg har nu forsøgt mig med mit overløb. Det er mildest talt ingen succes. Jeg har prøvet både som det oprindeligt var tænkt med kassen på bagsiden, uden kassen overhovedet, men bare slanger direkte i sump. Lige meget hvad jeg gør, så larmer det. Det lyder som en der sidder og slubrer suppe konstant. Lige nu er jeg meget i tvivl om hvad jeg gør, så hvis nogen har nogle gode idéer, må de meget gerne lufte dem her.
Jeg har to huller i bagvæggen til rådighed, 20mm gennemføringer, og de sidder 30mm fra kanten af akvariet.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Wiinbergs 108 liter Shallow - Update 20/7

Indlæg af Carsten »

Du skal se om du kan få stoppet en luftslange ned i hullet til overløbet. slangen skal så være over vandoverfladen i overløbet.
Eller kan du bore et par små huller i vinklen bag på og sætte en stump luftslange ind den vej.
Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2066
Tilmeldt: man 27. aug 2007 21:47
16
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 1988
Geografisk sted: Kolding

Re: Wiinbergs 108 liter Shallow - Update 20/7

Indlæg af nbd »

Carsten skrev:Du skal se om du kan få stoppet en luftslange ned i hullet til overløbet. slangen skal så være over vandoverfladen i overløbet.
Eller kan du bore et par små huller i vinklen bag på og sætte en stump luftslange ind den vej.
Enig - luften skal kunne slippe ovenud, ellers gurgler nedløbet
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3809
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Wiinbergs 108 liter Shallow - Update 20/7

Indlæg af crazy seahorse »

Jeg synes at den midterste sektion ser lidt høj ud. Jeg har flere steder 10 - 12 cm til overfladen fra revet og det er for lidt.
Korallerne begynder at vokse ovenud.

Den bagerste sten til venstre, kunne man frygte ville blive en sedimentsamler og bremse for cirkulationen.
I det hele taget har jeg dårlige erfaringer med sten så tæt på bagruden, af samme grunde.
Men det kan være, at billederne snyder lidt.

Ellers synes jeg det ser godt ud og det er nogle blærede lamper. Hvis de giver lys nok er de perfekte for jeg synes det er et lækkert design.

Erik

Edit: Det er kun midlertidigt du har varmelegemet i oppe i DT ikke?
Ellers kunne du smide det ned i sumpen, det pynter ikke i nogen akvarier.
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Wiinberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1491
Tilmeldt: man 6. jan 2014 13:27
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2014
Geografisk sted: Odense

Re: Wiinbergs 108 liter Shallow - Update 25/7 - Overløb LARM

Indlæg af Wiinberg »

Tusind tak for rådet om slangen, så i mener at jeg skal gå efter at overløbet går direkte i sump, og så med en luftslange ned igennem?

Erik:

Tak for betragtningen, jeg venter på mit Reef Bond, og så er det meningen at den sten til venstre skal trækkes lidt længere ud. Jeg har placeret resten af stenene et par cm. fra bagruden, og med en Tunze 6015 i højre side, der udelukkende skal sørge for cirkulation til bagsiden :) Mht. til midten, så kan jeg godt følge dig, det er muligt at jeg skal gøre den lidt lavere. Det giver bare lidt udfordringer når tanken ikke er højere end 30 cm :)

Lamperne er jeg rigtig glad for, lige nu kører jeg dem på noget der ligner 30%. På trods af at de "kun" er 90w stykket, så er der ikke langt fra vandspejl til bund, så de skulle være rigeligt kraftige :) Min eneste anke er at blæserne støjer lidt, og det er nærmest umuligt at finde erstatninger der passer. Og varmeleget er selvfølgelig røget i sumpen ;)

Status pt:

Billede

Billede
Brugeravatar
Wiinberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1491
Tilmeldt: man 6. jan 2014 13:27
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2014
Geografisk sted: Odense

Re: Wiinbergs 108 liter Shallow - Update 25/7 - Overløb LARM

Indlæg af Wiinberg »

Nogle af stenene er levende sten til at pode med, de ryger ned i sumpen efter et stykke tid :)
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Wiinbergs 108 liter Shallow - Update 25/7 - Overløb LARM

Indlæg af Carsten »

Wiinberg skrev:Nogle af stenene er levende sten til at pode med, de ryger ned i sumpen efter et stykke tid :)
De kan lige så godt ligge i sumpen hele tiden. De bakterier der skal pode de andre sten spreder sig gennem vandet.

Det ser meget kompakt ud
Brugeravatar
Wiinberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1491
Tilmeldt: man 6. jan 2014 13:27
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2014
Geografisk sted: Odense

Re: Wiinbergs 108 liter Shallow - Update 25/7 - Overløb LARM

Indlæg af Wiinberg »

Carsten skrev:
Wiinberg skrev:Nogle af stenene er levende sten til at pode med, de ryger ned i sumpen efter et stykke tid :)
De kan lige så godt ligge i sumpen hele tiden. De bakterier der skal pode de andre sten spreder sig gennem vandet.

Det ser meget kompakt ud
Okay, jeg troede bare det var mere effektivt hvis de var i berøring med hinanden. Mht. det du sagde med overløbet, hvor langt ned i røret skal den slange gå? Og skal gennemføringerne i mit overløb være helt under vand? Skal der hane på nedløbet? Mange spørgsmål, men jeg kan ikke rigtig se det for mig :)
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Wiinbergs 108 liter Shallow - Update 25/7 - Overløb LARM

Indlæg af Carsten »

Slangen behøver ikke gå så langt ned, blot så luften kan komme ud,

Jeg ville lade 1-2 mm være fri i overløbet, så luften kan komme ud på den måde.
Hvis det sænker vandstanden for meget, kan du tage en 90 grader vinkel og sætte på gennemføringen, så åbningen vender op. Bliver vandstanden nu for høj, er det muligt at skære lidt af vinkelen i højden
Brugeravatar
Wiinberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1491
Tilmeldt: man 6. jan 2014 13:27
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2014
Geografisk sted: Odense

Re: Wiinbergs 108 liter Shallow - Update 25/7 - Overløb LARM

Indlæg af Wiinberg »

Jeg har bestilt nogle stumper, og så må jeg se om ikke jeg kan få det til at virke. Tak for hjælpen :)
Brugeravatar
Wiinberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1491
Tilmeldt: man 6. jan 2014 13:27
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2014
Geografisk sted: Odense

Re: Wiinbergs 108 liter Shallow - Update 25/7 - Overløb LARM

Indlæg af Wiinberg »

Så kører det midlertidigt med 2 90 graders bøjninger som overløb, indtil mine stumper kommer og jeg kan forsøge med det det andet. Jeg har fået ryddet op i stensætningen, nogle er kommet i sumpen og de sidste skal limes sammen i løbet af ugen. Brunalger er allerede begyndt at dukke op, efter kun 6 dage. Dejligt :)

Billede

Billede

Jeg er stadig i tvivl om hvad jeg gør med cirkulation. Jeg havde håbet at Riptide kom til salg noget tidligere, så nu må jeg se hvad jeg har af muligheder.
Brugeravatar
Wiinberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1491
Tilmeldt: man 6. jan 2014 13:27
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2014
Geografisk sted: Odense

Re: Wiinbergs 108 liter Shallow - Update 25/7 - Overløb LARM

Indlæg af Wiinberg »

Så fik jeg delene til at samle mit overløb. Smed overløbsboksen på indvendigt igen, med to T-stykker udvendigt med hætte og luftslange på og direkte i sump. Det virkede fortrinligt og var stille, men vandstanden stod over overløbsboksen og det kunne derfor ikke trække overfladen af. Jeg er derfor gået tilbage til min oprindelige plan, med den udvendige kasse på bagsiden af akvariet, med hovedrør og sikkerhedsrør. Jeg har fået fjernet den plasken der var ved at sætte et stykke filtersvamp under hver gennemføring, og det ser ud til at virke.

Billede

Desværre var slangerne til sumpen en smule utætte, så jeg er nu ved at lime det hele sammen så det kan monteres igen. Sort spiralslange er noget skrøbeligt noget, og bestemt ikke noget jeg tør bruge igen. Det er nemt at have med at gøre, men det har til gengæld også rigtig nemt ved at blive utæt (revnede slanger kostede mig en del liter vand på gulvet og op ad væggen de første par gange jeg satte returen til).

Jeg er nu også rimelig sikker på hvad det er der har været problemet med mit design. Hullerne i glasset, og dermed gennemføringerne, er nok et nummer for små, samt at hullerne sidder for højt på glasset. Havde jeg brugt 25 mm gennemføringer og havde hullerne siddet 2cm længere nede, er jeg sikker på at det havde været noget mere effektivt. Derudover er overløbsboksen inde i akvariet nok også en smule for lille. En større boks, kombineret med mere afstand til vandoverfladen fra drænet, ville sandsynligvis give meget mere træk i overfladen. Lige nu er det sådan, at hvis jeg skruer op for returen, ja så stiger vandstanden tilpas meget til at boksen ikke længere trækker overfladevand.

Men uanset, så skulle det hele være klar til at montere senere i dag, og så skulle det gerne virke optimalt :)
Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2066
Tilmeldt: man 27. aug 2007 21:47
16
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 1988
Geografisk sted: Kolding

Re: Wiinbergs 108 liter Shallow - Update 25/7 - Overløb LARM

Indlæg af nbd »

Jeg håber det kommer til at virke for dig :-)

Hvorfor bruger du spiralslange? Jeg bruger selv de grønne plastslanger fra Eheim og spændebånd/kabelstrips (afh. af over/under vand) og det virker fint sammen med PVC.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Wiinbergs 108 liter Shallow - Update 25/7 - Overløb LARM

Indlæg af Carsten »

Der er også noget gråt flexslange til limning. Hvis du kan splitte de slanger af, så er du voldsommere end de fleste andre.
Brugeravatar
Wiinberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1491
Tilmeldt: man 6. jan 2014 13:27
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2014
Geografisk sted: Odense

Re: Wiinbergs 108 liter Shallow - Update 25/7 - Overløb LARM

Indlæg af Wiinberg »

Fordi det var billigt ;) Og det virkede som en god løsning fordi det var så flexibelt. Jeg har også kigget på Eheims slanger, og det kunne også være en løsning til returen.

Carsten: Jeg havde 1 meter liggende af det grå pvc slange som jeg fik ved en fejl. Oprindeligt synes jeg det var for stift, men det er det slange jeg har brugt til overløbet nu. Så det er ikke det, jeg har revet fra hinanden ;)
Det er dette: http://koiimport.dk/product/spiralslang ... -mtr-1223/" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Wiinberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1491
Tilmeldt: man 6. jan 2014 13:27
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2014
Geografisk sted: Odense

Re: Wiinbergs 108 liter Shallow - Update 25/7 - Overløb LARM

Indlæg af Wiinberg »

Så er der sket lidt, nu skulle det endelig spille :) Overløbet er færdigt, og rør til sumpen er monteret og gjort tæt. Ligeledes fik jeg monteret JBL slange fra returpumpen og til akvariet og sat en hane på, i tilfælde af at jeg skal have tilkoblet en reaktor eller lignende.

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Nu mangler jeg bare at få limet et par sten sammen, ryddet op i ledninger i skabet og få sat en ledningsskjuler op til lamperne, samt få monteret min Tunze osmolator og så kan det egentlig stå og passe sig selv til efter jeg har været på ferie om en måneds tid :)
Brugeravatar
Wiinberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1491
Tilmeldt: man 6. jan 2014 13:27
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2014
Geografisk sted: Odense

Re: Wiinbergs 108 liter Shallow - Update 1/8 - Overløb virke

Indlæg af Wiinberg »

Fik aquascapet i dag, og synes at jeg er godt tilfreds nu. Det er luftigt, der er gode gemmesteder og masser af plads til at placere koraller :) Fik desuden monteret låger på skabet (de skal bare lige males færdigt) og fjernet ledningsrod.

Billede

Billede
Kewin
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 930
Tilmeldt: man 25. okt 2010 22:07
13
Postnummer: 1800-1999 Frederiksberg C
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Lausanne, Schweiz

Re: Wiinbergs 108 liter Shallow - Update 1/8 - Overløb virke

Indlæg af Kewin »

Det ser jo super lækkert ud!
/Kewin - 160L
Brugeravatar
Wiinberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1491
Tilmeldt: man 6. jan 2014 13:27
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2014
Geografisk sted: Odense

Re: Wiinbergs 108 liter Shallow - Update 1/8 - Overløb virke

Indlæg af Wiinberg »

Tak :) Jeg glæder mig også til at få fyldt nogle koraller i, det skal nok blive godt :)
Kewin
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 930
Tilmeldt: man 25. okt 2010 22:07
13
Postnummer: 1800-1999 Frederiksberg C
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Lausanne, Schweiz

Re: Wiinbergs 108 liter Shallow - Update 1/8 - Overløb virke

Indlæg af Kewin »

Kom lige i tanke om noget jeg synes var lidt irriterende i mit gamle akvarium. Stenene du har stående op ad højre siderude kan gøre det vanskeligt at rense ruden for alger og det irriterede mine øjne ret meget dengang. Men det selvfølgelig en smagssag :)
/Kewin - 160L
Brugeravatar
Wiinberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1491
Tilmeldt: man 6. jan 2014 13:27
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2014
Geografisk sted: Odense

Re: Wiinbergs 108 liter Shallow - Update 1/8 - Overløb virke

Indlæg af Wiinberg »

De står ikke op ad ruden, de er sat så min magnet lige kan komme forbi ;)
Brugeravatar
bima
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 1831
Tilmeldt: ons 16. feb 2011 19:30
13
Postnummer: 9800 Hjørring
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: 9800 Hjørring

Re: Wiinbergs 108 liter Shallow - Update 1/8 - Overløb virke

Indlæg af bima »

Wiinberg skrev:Fik aquascapet i dag, og synes at jeg er godt tilfreds nu. Det er luftigt, der er gode gemmesteder og masser af plads til at placere koraller :) Fik desuden monteret låger på skabet (de skal bare lige males færdigt) og fjernet ledningsrod.

Billede

Billede
:GO det ser godt ud :GO
Mvh Henning Schneider

518 liters hjørneakvarie viewtopic.php?f=94&t=45569
Brugeravatar
Wiinberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1491
Tilmeldt: man 6. jan 2014 13:27
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2014
Geografisk sted: Odense

Re: Wiinbergs 108 liter Shallow - Update 1/8 - Overløb virke

Indlæg af Wiinberg »

Tak :GO
Besvar

Tilbage til "Akvarier 101 -> 250 Liter"