"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Beskidt salt

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Morten1990
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1128
Tilmeldt: tirs 8. jan 2013 23:16
11
Postnummer: 5690 Tommerup
Saltvand siden?: 2013

Beskidt salt

Indlæg af Morten1990 »

Kan huske der en gang var en tråd oppe omkring dette emne, men kan ikke lige finde den, så prøver lige og lave en ny tråd :) er der andre end mig der oplever de har en smule smidt i deres salt når det bliver blandet. Jeg køre med blue treasure sps salt. Og er tilfreds med det ellers ;)
Vedhæftede filer
image.jpg
Vh Morten
Brugeravatar
Wiinberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1491
Tilmeldt: man 6. jan 2014 13:27
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2014
Geografisk sted: Odense

Re: Beskidt salt

Indlæg af Wiinberg »

Jeg synes også der er rigtig meget lort i det salt, som ikke bliver opløst. Derfor køber jeg det heller ikke næste gang.
Morten1990
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1128
Tilmeldt: tirs 8. jan 2013 23:16
11
Postnummer: 5690 Tommerup
Saltvand siden?: 2013

Re: Beskidt salt

Indlæg af Morten1990 »

Ja det er lidt træls, for kan godt lide den salt man får for pengene :)
Vh Morten
mchr
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 519
Tilmeldt: tirs 13. dec 2011 11:54
12
Postnummer: 8240 Risskov
Saltvand siden?: 2012

Re: Beskidt salt

Indlæg af mchr »

jeg har oplevet det ved forskellige saltmærker, det er lidt træls, men det svinger meget imellem de forskellige spande, kan dog ikke huske hvilke, men det salt du nævner havde jeg det i alt fald også ved - bemærkede dog intet til det i akvariet, det endte i filtervattet ret hurtigt
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3808
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Beskidt salt

Indlæg af crazy seahorse »

Man skal være opmærksom på, at de forskellige salttyper har forskellige måder de skal blandes på.
De Jong salt, skal helst blandes i 24 timer, før det anvendes.
Red Sea skal blandes i maksimalt 4 timer før det er klar til brug.
Man behøver ikke at anvende nogen af dem, efter de ovenfor nævnte tidsrum, men blandepumperne skal bare stoppes.
Begge kan reagere med at udfælde, hvis de kører længere.
Det er dog ikke skadeligt og vandet vil klare op forholdsvis hurtigt efter.

BT salt kender jeg ikke, men det kunne være forklaringen på det uklare vand.

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
mchr
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 519
Tilmeldt: tirs 13. dec 2011 11:54
12
Postnummer: 8240 Risskov
Saltvand siden?: 2012

Re: Beskidt salt

Indlæg af mchr »

jeg var ikke klar over der var en max grænse - hm,god info!
Brugeravatar
apfolmer
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1697
Tilmeldt: tors 28. feb 2008 10:47
16
Postnummer: 7120 Vejle Øst
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: vejle

Re: Beskidt salt

Indlæg af apfolmer »

Hvorfor er der en max grænse ?

Mit står tit i 2-3-4-5 dage før jg får taget mig sammen til at få det skiftet.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Beskidt salt

Indlæg af Carsten »

Den med at der er en maximal blanding tid, har jeg ikke hørt før og kan eller ikke genkende det.
Har gennem årene brugt stort set alle de mærker af salt som er fremme og har været det.
Jeg har ikke oplevet nogen form for udfældning fra saltet.
Når jeg blander nyt saltvand, så står det og bliver blandet i ca 24 timer, og det kun fordi friskt blandet saltvand kan være ret krads for fisk og koraller
Brugeravatar
Wiinberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1491
Tilmeldt: man 6. jan 2014 13:27
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2014
Geografisk sted: Odense

Re: Beskidt salt

Indlæg af Wiinberg »

Den maks-grænse må da vist være en and. Om vandet står med cirkulation i akvariet, eller i en spand, må da komme ud på et :)
Morten1990
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1128
Tilmeldt: tirs 8. jan 2013 23:16
11
Postnummer: 5690 Tommerup
Saltvand siden?: 2013

Re: Beskidt salt

Indlæg af Morten1990 »

hehe det billede jeg har taget som er øverst i tråden, er et billede jeg har tager lige efter jeg næsten har kommet salt i, så det er ikke udfældning eller noget det er bare rent skidt, ;)
Men det er ikke så go en kvalitet, som de er de sorte prikker der er skidt ;)
Vh Morten
nielsk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 3632
Tilmeldt: tirs 28. mar 2006 17:06
18
Postnummer: 8520 Lystrup
Saltvand siden?: 2006

Re: Beskidt salt

Indlæg af nielsk »

Jeg har fået analyseret mit vand ved triton - jeg bruger kun BT salt - og der var ikke noget galt med vandet - andet end for meget næring pga. store fisk
SPS : Stability provides succes
Morten1990
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1128
Tilmeldt: tirs 8. jan 2013 23:16
11
Postnummer: 5690 Tommerup
Saltvand siden?: 2013

Re: Beskidt salt

Indlæg af Morten1990 »

Men er der ingen andre end os få ser oplever skidt i vandet. Og den triton analyse lyder spændende :)
Vh Morten
Brugeravatar
Benny
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 771
Tilmeldt: lør 17. apr 2010 09:50
14
Postnummer: 2700 Brønshøj
Saltvand siden?: 2010

Re: Beskidt salt

Indlæg af Benny »

Tror lige man skal spise SALT til, bare fordi der er 4 sorte korn, der ikke bliver opløst, gør det ikke nødvendigvis saltet, til et dårligt salt, det kan man kun sige, hvis du har fået saltet analyseret i et laboratorium, og der er noget i saltet, som ikke burde være der. :beer:
@Morten1990, hvis du lige har dumpet saltet i, ville de nok være en god idé, lige at vente på at det bare har lidt tid til at blive opløst, du er godt nok utålmodig :)
Hilsen
Benny
Morten1990
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1128
Tilmeldt: tirs 8. jan 2013 23:16
11
Postnummer: 5690 Tommerup
Saltvand siden?: 2013

Re: Beskidt salt

Indlæg af Morten1990 »

hmm skrev i mine første indlæg alt jeg var glad for salten og bare spurgte ind til om andre oplevede det samme. og Ved ikke rigtig om de sorte korn forsvinder med tiden :S Men nu vil jeg lade det stå i nogle dage og tjekke op på det, for jeg tror bestemt ikke det bare forsvinder
Vh Morten
Brugeravatar
Kasper j.
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1518
Tilmeldt: man 9. jun 2008 10:16
16
Postnummer: 9000 Aalborg
Saltvand siden?: 2007

Re: Beskidt salt

Indlæg af Kasper j. »

Det med max blandetid og udfældning mener jeg at der kan være noget om. Men jeg tror nu ikke at der er en grænse på eksempelvis 4 timer. Men hvis men blander 20 liter salt og lader det stå i 3-4 dage, så bliver bunden af spanden, lysebrun. Jeg bruger en hvid spand :-) Men man kan bare bruge en lille pumpe til at blande det med igen. Men det er jo klart at der sker en udfældning efter et par dage som man skal være opmærksom på.

Men ellers så plejer jeg at bruge det efter cirka 13- 24 timer.
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3808
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Beskidt salt

Indlæg af crazy seahorse »

Jeg har oplysningerne fra De Jong selv.
Arie De Jong har skrevet i en mail, at den bedste måde at benytte deres salt på er:
Bland hele bøtten på én gang og brug derefter fra denne tank.
Lad det blande i 24 timer mindst.
Lav ugentlige vandskift.

Mht. Red Sea omkring deres blanding, så er der en fin Video på Youtube, som viser forskellen på at blande det i de nævnte 4 timer og lade det køre videre.
Vandet der kører videre, bliver uigennemsigtigt, mens "4 timers vandet" er krystalklart.
Det er en video som Red Sea selv har lagt ud. Og de nævner specifikt de 4 timer. Er saltet opløst før, så kan det benyttes når vandet er klart.

Jeg ville aldrig lægge noget ud, som var noget jeg selv fandt på. Så havde jeg skrevet, at det var mine egne erfaringer.

Yderligere kan jeg tilføje, at lader du De Jong blande over 24 timer, så kan der komme et brunt lag på indersiden af den bøtte du blander i og på pumpen.
Kører det længere, så kan man risikerer at der udfældes noget hvidt saltagtigt på pumpe og bøtte.
Det skulle angiveligt være Kh der udfældes, men det betyder ikke noget. Jeg har kun oplevet det efter det havde kørt i 3-4 dage og kun én gang.

Erik

Edit: Et klip fra De Jongs mail:
Basic salt is in fact a cheap product it become more expensive if you add elements, the higher the levels the better it is and more expensive, therefore on the more expensive (better) salts you will find higher level of elements, it’s important that with those salts you dissolve the bucket in one time and aerate this water at least 24 hours before you use it.

Med mindre han mener, at der skal en luftsten i, så skal det blande i 24 timer.

Og her er Red Sea videoen: " onclick="window.open(this.href);return false;
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Beskidt salt

Indlæg af PoulD »

Kasper j. skrev:Det med max blandetid og udfældning mener jeg at der kan være noget om. Men jeg tror nu ikke at der er en grænse på eksempelvis 4 timer. Men hvis men blander 20 liter salt og lader det stå i 3-4 dage, så bliver bunden af spanden, lysebrun. Jeg bruger en hvid spand :-) Men man kan bare bruge en lille pumpe til at blande det med igen. Men det er jo klart at der sker en udfældning efter et par dage som man skal være opmærksom på.

Men ellers så plejer jeg at bruge det efter cirka 13- 24 timer.
Det lysebrune er nok jernoxid , uden betydning.

CaCl vil givetvis altid, uanset kilde og saltmærke, indeholde ubetydelige mængder urenheder af forskellig slags. Se evt. denne artikel af RFH http://www.advancedaquarist.com/2004/3/chemistry" onclick="window.open(this.href);return false;
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Wiinberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1491
Tilmeldt: man 6. jan 2014 13:27
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2014
Geografisk sted: Odense

Re: Beskidt salt

Indlæg af Wiinberg »

crazy seahorse skrev:Jeg ville aldrig lægge noget ud, som var noget jeg selv fandt på. Så havde jeg skrevet, at det var mine egne erfaringer.
Jeg mente skam heller ikke at det var noget du fandt på, jeg syntes bare det lød utroligt, at de 4 timer skulle gøre en forskel :) Men der kan man bare se..
Morten1990
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1128
Tilmeldt: tirs 8. jan 2013 23:16
11
Postnummer: 5690 Tommerup
Saltvand siden?: 2013

Re: Beskidt salt

Indlæg af Morten1990 »

PoulD skrev:
Kasper j. skrev:Det med max blandetid og udfældning mener jeg at der kan være noget om. Men jeg tror nu ikke at der er en grænse på eksempelvis 4 timer. Men hvis men blander 20 liter salt og lader det stå i 3-4 dage, så bliver bunden af spanden, lysebrun. Jeg bruger en hvid spand :-) Men man kan bare bruge en lille pumpe til at blande det med igen. Men det er jo klart at der sker en udfældning efter et par dage som man skal være opmærksom på.

Men ellers så plejer jeg at bruge det efter cirka 13- 24 timer.
Det lysebrune er nok jernoxid , uden betydning.

CaCl vil givetvis altid, uanset kilde og saltmærke, indeholde ubetydelige mængder urenheder af forskellig slags. Se evt. denne artikel af RFH http://www.advancedaquarist.com/2004/3/chemistry" onclick="window.open(this.href);return false;

okay takker for informationen :)
Vh Morten
Brugeravatar
nesnej
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1170
Tilmeldt: tors 13. nov 2008 21:04
15
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: København Ø
Kontakt:

Re: Beskidt salt

Indlæg af nesnej »

Undskyld, men jeg forstår ikke logikken med, at man kan være for længe om at blande saltet. Synes lidt det lyder som det rene vrøvl.
Venlig hilsen

Henning Augustine Jensen
kanstrup
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
Indlæg: 641
Tilmeldt: søn 9. mar 2008 17:00
16
Postnummer: 4220 Korsør
Saltvand siden?: 2002
Geografisk sted: Vestsjælland

Re: Beskidt salt

Indlæg af kanstrup »

Jeg ved at Erik har 100% ret i det han skriver. Jeg har selv lavet forsøg. Og sådan her kommer en pumpe til at se ud hvis man lader BT salt stå og køre for længe. Skal lige siges at jeg har tørt det værste væk, den var helt dækket inden jeg tog den op af spanden.
Vedhæftede filer
image.jpg
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"