"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Snegle fra fjorden.

Forum for snak om fisk, bløddyr og lignende.
Besvar
KTR
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 131
Tilmeldt: lør 7. nov 2009 22:44
14
Postnummer: 6200 Aabenraa
Saltvand siden?: 2014

Snegle fra fjorden.

Indlæg af KTR »

Hej allesammen

Har den fornøjelse at bo ved Aabenraa Fjord og kan se der er en masse snegle på stenene under badebroen. Ville disse kunne overleve og gøre nytte i et saltvandsakvarie? Tænker her på den højere salinitet og temperatur.
Brugeravatar
Wiinberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1491
Tilmeldt: man 6. jan 2014 13:27
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2014
Geografisk sted: Odense

Re: Snegle fra fjorden.

Indlæg af Wiinberg »

Det må vist være et no-go..
Brugeravatar
hellfish
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3306
Tilmeldt: søn 12. sep 2004 18:10
19
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Odense c

Re: Snegle fra fjorden.

Indlæg af hellfish »

Det ville de højest sandsynligt sagtens kunne.. Men jeg ville være nervøs for st få introduceret sygdomme og parasitter i akvariet
mchr
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 519
Tilmeldt: tirs 13. dec 2011 11:54
12
Postnummer: 8240 Risskov
Saltvand siden?: 2012

Re: Snegle fra fjorden.

Indlæg af mchr »

der er problemet som hellfish fint skriver, jeg ville være nervøs for hvad de bragte med sig.

Derudover er der problemet med temperaturen, aabenraa fjord er en del koldere end dit akvarie så sneglene vil ikke trives.

Derudover er saltindholdet forskelligt fra dit akvarie og i de danske fjorde, så det gør heller ikke sneglenes overlevelse nemmere, du må dog ikke spørge mig om hvor meget forskellen er, ved bare der er stor forskel.

alt i alt, er det ikke noget du skal prøve, desværre
Brugeravatar
kodyl
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 413
Tilmeldt: tors 28. jun 2012 15:15
11
Postnummer: 8200 Århus N
Saltvand siden?: 2017

Re: Snegle fra fjorden.

Indlæg af kodyl »

Det kan da være pænt lige meget om det er en dansk snegl fra Danmarks hav eller om det er en Indonesisk snegl fra Indonesisk hav? de kan da begge ha sygdomme på sig. Tror i levende i saltvandsbutikkerne er desinficeret inden de kommer til Danmark?
Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5279
Tilmeldt: søn 22. jun 2008 19:13
15
Postnummer: 9300 Sæby
Saltvand siden?: 2008
Kontakt:

Re: Snegle fra fjorden.

Indlæg af AndersGS »

kodyl skrev:Det kan da være pænt lige meget om det er en dansk snegl fra Danmarks hav eller om det er en Indonesisk snegl fra Indonesisk hav? de kan da begge ha sygdomme på sig. Tror i levende i saltvandsbutikkerne er desinficeret inden de kommer til Danmark?
Det er lige præcis den holdning der gør at vi har problemer med invasive arter ;)
Brugeravatar
kodyl
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 413
Tilmeldt: tors 28. jun 2012 15:15
11
Postnummer: 8200 Århus N
Saltvand siden?: 2017

Re: Snegle fra fjorden.

Indlæg af kodyl »

AndersGS skrev:
kodyl skrev:Det kan da være pænt lige meget om det er en dansk snegl fra Danmarks hav eller om det er en Indonesisk snegl fra Indonesisk hav? de kan da begge ha sygdomme på sig. Tror i levende i saltvandsbutikkerne er desinficeret inden de kommer til Danmark?
Det er lige præcis den holdning der gør at vi har problemer med invasive arter ;)
Nu taler jeg jo ligesom ikke om at putte udenlandske snegle ud i dansk farvand...
KTR
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 131
Tilmeldt: lør 7. nov 2009 22:44
14
Postnummer: 6200 Aabenraa
Saltvand siden?: 2014

Re: Snegle fra fjorden.

Indlæg af KTR »

Nu var det ikke for at starte en diskussion, men blot for at høre. Det lader til at være et nej. Ville bare høre om jeg havde fundet en billig genvej til snegle i akvariet :)
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3758
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
11
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Snegle fra fjorden.

Indlæg af charlie saltvand »

Hej KTR.

Jeg er lidt dobbelt ift. Dit spørgsmål.
Enkelte skriver, no-go, da du skal passe på sygdom, bakterier osv. Hvis det er tilfældet, og jeg tror da også det er en risiko, så man man vel OVERHOVEDET heller ikke hælde frisk fanget mysis mm i baljen? Og det gør folk jo lystigt...... såh....

Du skriver det er fjord dyr, så temp issue er ikke så problematisk da Danske fjord dyr er gearet til højre temp end de dyr der lever i fx Nordsøen.

Jeg ville være betænkelig med snegle, jeg hældte en del af dem i min balje i start 80' erne og netop pga den højre temp, let tilgang til mad osv osv, så ynglede de som svin! Deres stofskifte osv får lige 10 trin op da vandet i baljen jokonstant er varmt mm. Dengang kunne jeg konstatere at de gik lystigt til alger mm, men alligevel vil jeg ikke anbefale det, mest pga risiko for indføring af sygdom, men også fordi det kan blive et snegle helvede ala det der kan komme i en ferskvandstank. Du vil også opleve dødsfald pga. Den konstant højre temp.

Jeg har dog selv taget chancen og har lige nu 8 - 10 " roskilde rejer" gående i min balje, de trives fint.

Såh, som du nok kan læse dig til, så er jeg lidt dobbelt ift. Dit spørgsmål, men tænker at jeg lige ville skrive hvad jeg har erfarret.

Go fornøjelse.

Charlie
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Hvam
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4736
Tilmeldt: ons 12. okt 2005 12:58
18
Postnummer: 8541 Skødstrup
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Skødstrup "Uptown"

Re: Snegle fra fjorden.

Indlæg af Hvam »

Enig med charlie saltvand

Jeg tror ikke der større problemer med parasitter og sygdom end tropiske snegle! Om sneglen kommer fra Mexico, Østen eller Afrika vi blander jo alt muligt så den kan vel lige så godt komme fra DK.

Det eneste jeg ser som en udfordring er om de er "Reef save" om de vil gumle løs på koraller m.m. Og så det med formeringen!

Jeg har selv en roskildereje, men har ikke prøvet med sneglene :wink:
Når fatter er sur og vranten og gnaven, skal han blot have lidt ekstra kræs i maven!

Nyt 860l projekt www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=15941&highlight=
Mit opdært af klovne www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=3&t=30935
Brugeravatar
hellfish
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3306
Tilmeldt: søn 12. sep 2004 18:10
19
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Odense c

Re: Snegle fra fjorden.

Indlæg af hellfish »

Et omvendt eksempel: En ko der lever i Indonesien ville jeg heller ikke smide ind i min danske flok køer bare fordi det er en ko!
Den kan bære på alle mulige sygdomme vi ikke kender til! Tænk BSE for eksempel!

Man skal huske at regne miljøet med ind i ligningen! Det kan godt være man tager dem fra mange steder i verden, miljøet er dog ofte ens! Der er sgu nok en grund til det ikke er norske turbosnegle man smider i akvariet ;)
Besvar

Tilbage til "Fisk og bløddyr"