For lidt læsning på dansk?
-
- Sommerfugl fisk
- Reactions:
- 12
- Postnummer: 5464 Brenderup Fyn
- Saltvand siden?: 2013
- Geografisk sted: Brenderup 5464
For lidt læsning på dansk?
Hej forum syndes ikke at jeg kan finde særlig mange gode danske bøger om saltvandsakvarie. Jeg ved jo godt at der er Joachims men har læst den et par gange så jeg vil egentlig gerne have lidt mere viden. Man kan jo altid læse på nettet men efter lidt tid føles det som om at der ikke er så meget viden at komme efter. Men så kan man jo læse på forum men min mening er at forum har mange gode ting men jeg kan også godt lide at sidde og læse i en rigtig bog. Så her kommer spørgsmålet er det bare mig eller er der ikke så meget dansk bog litteratur på markedet?. Kom meget gerne med jeres egen mening.
- crazy seahorse
- Rev haj
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 3660 Stenløse
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: Ganløse
Re: For lidt læsning på dansk?
Når du spørger til dansk litteratur går jeg ud fra, at du ikke er så glad for engelsk og tysk, for her findes der jo mange gode bøger.
Men hvis du kan læse svensk/norsk, eller ihvert fald en slags skandinavisk, så blev der for år tilbage udgivet 4 glimrende bøger.
De er af Alf Jakob Nilsen og Svein Fosså. De hedder saltvandsakvariet Bind 1 - 4
De er måske svære at købe i en forretning, men måske nogle ligger inde med dem. Planteimporten har ofte en del bøger.
Ellers er det antikvarisk. Men de skulle være til at få fat på, hvis du anstrenger dig lidt.
Jeg kan godt finde isdn numrene frem til dig, hvis du vil have det.
Erik
Men hvis du kan læse svensk/norsk, eller ihvert fald en slags skandinavisk, så blev der for år tilbage udgivet 4 glimrende bøger.
De er af Alf Jakob Nilsen og Svein Fosså. De hedder saltvandsakvariet Bind 1 - 4
De er måske svære at købe i en forretning, men måske nogle ligger inde med dem. Planteimporten har ofte en del bøger.
Ellers er det antikvarisk. Men de skulle være til at få fat på, hvis du anstrenger dig lidt.
Jeg kan godt finde isdn numrene frem til dig, hvis du vil have det.
Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.
Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Hvis du interesserer dig for den komplekse sammensætning på et koralrev, og hvordan det hele hænger sammen.
Så blev der for få år siden skrevet en god bog på dansk, af danskere!
Den er vist nok allerede "antikvarisk" for forlaget lukkede vist igen, fordi
Thyge skulle til Australien(mener jeg det var) og forske, og Mikael ud og rejse penge til forskelige forsknings projekter.
http://www.dykcen.dk/images/E_News_07/0 ... Koralr.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Thyge skulle til Australien(mener jeg det var) og forske, og Mikael ud og rejse penge til forskelige forsknings projekter.
http://www.dykcen.dk/images/E_News_07/0 ... Koralr.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
- Jones
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 7080 Børkop
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: Danmark
jeg har sidstnævnte bog og den er slet ikke så tosset. Købte den ved Jan, der havde Saltvandfyn for flere år siden.
o_O
- AndersGS
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 9300 Sæby
- Saltvand siden?: 2008
- Kontakt:
Rigtig god bog! Den står på hylden herhjemme, den er henvendt til gymnasiebrug, så den er med gode forklaringer og tegninger.Carsten skrev:Hvis du interesserer dig for den komplekse sammensætning på et koralrev, og hvordan det hele hænger sammen.
Du kan købe den direkte af Mikael Arvedlund(det gjorde jeg) - rigtig fin fyr i øvrigt

http://www.bricksite.com/reefconsultants?id=54753" onclick="window.open(this.href);return false;
Jeg var ved at sætte noget weekendkursus op med ham, med undervisning og laboratorieøvelser m.m. men det løb desværre ud i sandet igen - det kunne ellers have været spændende

Med venlig hilsen
Anders
Coralreef.dk
Artikelarkiv fra Coralreef.dk
570 L Display - 180 L sump (Nedlagt)
Anders
Coralreef.dk
-
- Sommerfugl fisk
- Reactions:
- 12
Lyder spændene har vist egentlig hørt om koralrevets biologi
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 20
Han havde for en del år siden et kursus på noget der hedder Folke universitetet. Et kursus i koral id.
Jeg blev desværre først opmærksom på det, da sæsonen var ved at være forbi.
Og desværre blev det ikke til flere kurser
- AndersGS
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 9300 Sæby
- Saltvand siden?: 2008
- Kontakt:
Jeg tror sagtens du kan få ham overtalt til noget, især på djævleøen.. Der har han - så vidt jeg forstod - gode aftaler med universiteter og gymnasier ift. lokaler. Det var værre her i jylland med lokaler og så det rent logistiske.. også lidt derfor det aldrig blev til noget..Carsten skrev:Han havde for en del år siden et kursus på noget der hedder Folke universitetet. Et kursus i koral id.
Med venlig hilsen
Anders
Coralreef.dk
Anders
Coralreef.dk
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 20
Det kan man muligvis, men det kræver at der er en del som vil være med.
Samtidigt er det jo ikke gratis, og så var det et forløb over flere måneder.
Det ved jeg i hvert fald, at jeg ikke har mulighed for at være med til pga. arbejde
Samtidigt er det jo ikke gratis, og så var det et forløb over flere måneder.
Det ved jeg i hvert fald, at jeg ikke har mulighed for at være med til pga. arbejde
-
- Sommerfugl fisk
- Reactions:
- 12
Det lød da ellers spændene virkelig spændene
- crazy seahorse
- Rev haj
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 3660 Stenløse
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: Ganløse
Thomas havde på et tidspunkt Svein Fosså nede for at holde et foredrag inde i Klovnfisken.
Flere her fra forum kan sikkert huske det. Han er dygtig og er medforfatter til de bøger jeg nævnte længere oppe.
Det er egentlig en skam, at der ikke er nogle forhandlere der har taget det op. Tror faktisk at Thomas fik solgt en del den aften.
Butikken var jo fyldt op med både fisk og koraller, så vidt jeg husker.
Han tager stadig ud og holder foredrag.
http://www.svein.no/mainDesign.asp?aid=14125&gid=6589" onclick="window.open(this.href);return false;
Erik
Flere her fra forum kan sikkert huske det. Han er dygtig og er medforfatter til de bøger jeg nævnte længere oppe.
Det er egentlig en skam, at der ikke er nogle forhandlere der har taget det op. Tror faktisk at Thomas fik solgt en del den aften.
Butikken var jo fyldt op med både fisk og koraller, så vidt jeg husker.
Han tager stadig ud og holder foredrag.
http://www.svein.no/mainDesign.asp?aid=14125&gid=6589" onclick="window.open(this.href);return false;
Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.