"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Den eftertragtede hvide sandbund! Hvordan?

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4105
Tilmeldt: fre 6. apr 2012 22:00
12
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Den eftertragtede hvide sandbund! Hvordan?

Indlæg af MoG »

Jeg har nu siddet og læst og læst alle mulige gamle tråde osv. omkring det at holde sandbunden helt hvid. Det har bare gjort mig endnu mere forvirret nu! :dizzy: For der er folk der siger masser af snegle (bl.a. Cerithium), nogle siger; "Neeeeeeeeeej! det skal være søpølser!" andre siger; "NEJ det skal være sandsøstjerner"! og så bliver der ellers diskuteret hvorvidt en enkelt sandsøstjerne kan overleve og andre vil stoppe 5-6 stykker ned i samme størrelse akvarie. Andre siger noget helt andet! Alt i alt, så er jeg ikke blevet specielt klogere efter at have læst alle trådene.

Nu til spørgsmålet:

Jeg har igennem den seneste del måneder fået en mere og mere brun og kedelig sandbund. Det er ikke et tykt lag, men mere bare "snavset sand", der ellers var så flot hvid før. Der hvor min lille gule watchman goby holder til, er der fint hvidt, men det er ved dens hule. Men på det store åbne stykke langs frontruden, gider den lille skiderik ikke og gnaske sand. Hvad skal jeg anskaffe mig der kan ordne sandbunden, så den bliver fin hvid igen?

Jeg har 4 nassarius vibex snegle der grave i bundlaget og så en del andre snegle. Har vel omkring 15 i alt.

Bundlaget er Fiji pink.
Holder Po4 i skak ved hjælp af LaCl
ingen målbar nitrat
Fodrer lidt ekstra lige nu pga. nye kirurger, ellers hver anden dag. men sandbunden har været grim længe.
275liters DP tank + sump.
ca. 50x cirkulation
Skifter vand ca. 8 % hver uge.

Der må være nogen af jer med flotte hvide sandbunde, der kan kommer op med noget godt? :biggrin:
Morten
Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2066
Tilmeldt: man 27. aug 2007 21:47
16
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 1988
Geografisk sted: Kolding

Re: Den eftertragtede hvide sandbund! Hvordan?

Indlæg af nbd »

Godt spørgsmål!

Dine værdier og procedurer tyder ikke på specielt mange næringssalte i vandet. Du kunne jo prøve at justere lidt ned for flowet en periode og se om det har effekt. Tilsvarende med lys. Prøv alternativt med makroalger i sumpen - de vil være næringskonkurrenter i forhold til opløste næringssalte.

Mit eget sand er helt hvidt - endda uden bunddyr :wink:
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4105
Tilmeldt: fre 6. apr 2012 22:00
12
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Re: Den eftertragtede hvide sandbund! Hvordan?

Indlæg af MoG »

74 gange er tråden set.. og det er kun dig nbd, der har hvid sandbund! :biggrin: Det er vidst ikke så udbredt som jeg troede! :biggrin:

Nå, spøg til side. Ja jeg kunne godt prøve macro, men min sump er ikke indrettet til det. Har prøvet at anskaffe det før, men jeg smed det ud igen og kørte videre uden da det blev noget bøvl.

Ville virkelig gerne have den fine hvide sandbund frem igen, så jeg håber der er flere der har lyst til at melde ind med mulige løsninger! :y
Morten
Brugeravatar
Bobbe88
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 725
Tilmeldt: tirs 24. jul 2012 10:02
11
Postnummer: 3520 Farum
Saltvand siden?: 2012

Re: Den eftertragtede hvide sandbund! Hvordan?

Indlæg af Bobbe88 »

Jeg har ikke sand, men 2-4 mm grus.. Dog bliver mit bundlag også grimt (brunligt tyndt lag af alger), hvis jeg har lyset tændt mere end 10-11 timer dagligt.
Min byggetråd - 430 liters højt akvarie:
viewtopic.php?f=93&t=85178
søvnig
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 413
Tilmeldt: tirs 16. maj 2006 19:35
18
Postnummer: 6700 Esbjerg
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Esbjerg/Nordsøen
Kontakt:

Re: Den eftertragtede hvide sandbund! Hvordan?

Indlæg af søvnig »

Bedste spørgsmål længe stillet herinde. Jeg vil dog ikke kaste mig ud i et svar.

VH
Søvnig :devilish:
Journalist på www.andeposten.dk
flzak
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 544
Tilmeldt: søn 15. mar 2009 21:29
15
Postnummer: 5220 Odense SØ
Saltvand siden?: 2009

Re: Den eftertragtede hvide sandbund! Hvordan?

Indlæg af flzak »

Har desværre ikke løsningen på dit spørgsmål, men hos mig suger jeg halvdelen op og renser det og kommer det i igen og ugen efter tager jeg så den anden halvdel og renser.
Det bliver gjort i forbindelse med vandskift og holder min bund okay pæn.
Jeg har 3-5 mm sand/grus fra KZ, men overvejer at skifte til noget finere og fortsætte som jeg plejer.
Som du selv skriver er det nok de færreste det kan holde den fine hvide bund.
Udlempen ved grov sandbund er at skidtet ligger sig ned i Sandet/gruset, hvorimod det fine holder skidtet oven på og dermed lettere at suge op uden at skulle vaske hver gang.
Det er ihvertfal min indgangsvinkel.
Upcomming zeobalje
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4105
Tilmeldt: fre 6. apr 2012 22:00
12
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Re: Den eftertragtede hvide sandbund! Hvordan?

Indlæg af MoG »

søvnig skrev:Bedste spørgsmål længe stillet herinde. Jeg vil dog ikke kaste mig ud i et svar.

VH
Søvnig :devilish:
Jamen jeg bukker og takker! :biggrin:
Morten
Nemme
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 119
Tilmeldt: søn 9. dec 2012 17:41
11
Postnummer: 6700 Esbjerg
Saltvand siden?: 2012
Geografisk sted: Esbjerg 6700

Re: Den eftertragtede hvide sandbund! Hvordan?

Indlæg af Nemme »

Hej MoG

Jeg har lagt mærke til at min goby gør det godt, men ligsom du skriver tager den ikke nær ruden... Jeg har så også observeret at jeg har en spagetti orm i den ene side og der hvor den kan nå med sine arme er det helt Hvidt. :) Ved ikke om det er brugbart, men det var bare lige en observation.

Hilsen
Casper
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4105
Tilmeldt: fre 6. apr 2012 22:00
12
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Re: Den eftertragtede hvide sandbund! Hvordan?

Indlæg af MoG »

Flzak... ja det er da en mulighed, men jeg ser problemer ved både det fine og det grove som du omtaler.
1) At hive det grove op som du gør, er ret omstændigt synes jeg. :wink:

2) Det fine som kan støvsuges, vil også bare resulterer i at man i løbet af relativ kort tid, vil have støvsuget al bundlaget op.

Der må simpelthen findes en måde at holde det flot på. Har set masser af akvarier med flot hvid sandbund, både danske og ude fra den store verden... Der er efter min mening ikke noget flottere bundlag i et akvarie, end helt fint hvidt sand!

Nemme: Ja, der er som sagt enkelte steder hvor det holdes pænt, men det skulle jo gerne se sådan ud over det hele! :wink:
Morten
Nemme
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 119
Tilmeldt: søn 9. dec 2012 17:41
11
Postnummer: 6700 Esbjerg
Saltvand siden?: 2012
Geografisk sted: Esbjerg 6700

Re: Den eftertragtede hvide sandbund! Hvordan?

Indlæg af Nemme »

Så skal du bare anskaffe dig en masse spagetti orme! :biggrin:
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4105
Tilmeldt: fre 6. apr 2012 22:00
12
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Re: Den eftertragtede hvide sandbund! Hvordan?

Indlæg af MoG »

Der skal i hvertfald ske et eller andet! Er træt af og se på det halv-kedelige bundlag.. Så jeg håber der er flere der komme på banen med løsninger på problemet! Der er nok masser derude der døjer lidt med samme problem som mig, som kunne bruge lidt fif til at få sandet flot!

I forbindelse med de forkellige dyr jeg nævner i første indlæg, er jeg lige i tvivl om
Noget. Synes at have læst at hvis en søpølse dør i akvariet, er den giftig..? Læste flere stede at den skulle være god til at ordne sandbunden.
Men hvilke dyr er de bedste? Nogen der har lyst til at komme med lidt viden/forslag..
Morten
Jimze89
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 197
Tilmeldt: søn 30. dec 2012 20:08
11
Postnummer: 6700 Esbjerg
Saltvand siden?: 2012

Re: Den eftertragtede hvide sandbund! Hvordan?

Indlæg af Jimze89 »

Hvad med en sandspiser? Herhjemme fungerer det godt (128l. :)
Brugeravatar
KasperT
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1380
Tilmeldt: ons 17. okt 2012 16:53
11
Postnummer: 8660 Skanderborg
Saltvand siden?: 2012

Re: Den eftertragtede hvide sandbund! Hvordan?

Indlæg af KasperT »

Min hugo kombineret med 2 sandsøstjerner og masser af liv i sandet holder det helt hvidt bortset fra de steder der samler sig skidt.

Alle mine snegle tager primært glas og sten.

Jeg har bevidst ikke købt sandspiser da den konkurrere med andre mere spændende fisk fx mandarin.
/Kasper

Website: Reef App
Brugeravatar
hellfish
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3306
Tilmeldt: søn 12. sep 2004 18:10
19
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Odense c

Re: Den eftertragtede hvide sandbund! Hvordan?

Indlæg af hellfish »

Har du silikat filter på dit osmose anlæg? Det kunne være silikat alger..
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6258
Tilmeldt: ons 21. apr 2010 18:09
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Re: Den eftertragtede hvide sandbund! Hvordan?

Indlæg af Bingocaller »

KasperT skrev:
Jeg har bevidst ikke købt sandspiser da den konkurrere med andre mere spændende fisk fx mandarin.
What?
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Brugeravatar
nesnej
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1170
Tilmeldt: tors 13. nov 2008 21:04
15
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: København Ø
Kontakt:

Re: Den eftertragtede hvide sandbund! Hvordan?

Indlæg af nesnej »

Jeg havde en ikke særlig pæn sandbund. jeg havde et par snegle og en Hugo. Der var ikke målbart NO3 og Po4, men bunden var alligevel brunlig og kedelig, og visse steder var der også cyano. Så fik jeg en sandgoby, en sandspiser og et par sandsøstjerner, og i løbet af et par dage, var sandbunden fuldstændig hvid.

I dag er bunden blevet en anelse brun igen. Jeg tror det skyldes to ting. Der er kommet mere sollys i stuen grundet årstiden, og vores sandspiser er død. Når vi har fået flyttet baljen til Østerbro kommer der helt sikkert en sandspiser i igen.
Venlig hilsen

Henning Augustine Jensen
Brugeravatar
pederrevnørd
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 7403
Tilmeldt: lør 18. sep 2010 20:04
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: Den eftertragtede hvide sandbund! Hvordan?

Indlæg af pederrevnørd »

En sandbund er ALDRIG kridhvid i et sundt indkørt akvarie.

Den er fyldt med forskellige organismer, men den kan være pæn alligevel.
Algefri bund kræver gode vandværdier og hos mig en sandsøstjerne.

Min bund er hvid, men det kridhvide i efterlyser findes kun i nystartede baljer, eller når folk skal fotografere......og det er ikke sundt.

Jmo

Mvh
Peder
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Brugeravatar
KasperT
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1380
Tilmeldt: ons 17. okt 2012 16:53
11
Postnummer: 8660 Skanderborg
Saltvand siden?: 2012

Re: Den eftertragtede hvide sandbund! Hvordan?

Indlæg af KasperT »

Bingocaller skrev:
KasperT skrev:
Jeg har bevidst ikke købt sandspiser da den konkurrere med andre mere spændende fisk fx mandarin.
What?
Sandspiseren kan så vidt jeg har læst nemt udrydde eller holde livet i sandet nede.
Det er jo det den spiser. Så en mandarin vil ikke længere kunne finde mad der.

Ret mig hvis det er forkert.
/Kasper

Website: Reef App
Brugeravatar
ordy
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 553
Tilmeldt: lør 20. mar 2010 17:12
14
Postnummer: 5230 Odense M
Saltvand siden?: 2009

Re: Den eftertragtede hvide sandbund! Hvordan?

Indlæg af ordy »

Godt spørgsmål ;)

Har selv kæmpet meget med at holde min bund algefri ..


Det der virker bedst for mig er at holder næring nede, samt en sandsøstjerne + en håndfuld nassarius vibex
Opstår der alligevel problemer laver jeg 3 dage mørklægning..

Dette tilsamme gør den acceptabel men har måtte indse at jeg ikke kan holde en den 100% kridhvid som man tit ser på billeder..

Vh. Martin
Nedlagt :Murerens Balje 250 + 128 L
viewtopic.php?f=92&t=48650
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4105
Tilmeldt: fre 6. apr 2012 22:00
12
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Re: Den eftertragtede hvide sandbund! Hvordan?

Indlæg af MoG »

Takker for alle svarene ! Kom endelig med mere!:-)

Det lyder som om jeg skal ud og have fat i en Sandsøstjerne. Er der en specifik art man skal gå efter ??
Morten
Brugeravatar
KasperT
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1380
Tilmeldt: ons 17. okt 2012 16:53
11
Postnummer: 8660 Skanderborg
Saltvand siden?: 2012

Re: Den eftertragtede hvide sandbund! Hvordan?

Indlæg af KasperT »

Jeg har to af disse:
http://www.reeflex.net/tiere/720_Archas ... ulatus.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
/Kasper

Website: Reef App
Brugeravatar
Bergenser
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 522
Tilmeldt: lør 13. jun 2009 21:34
14
Postnummer: 3450 Allerød
Saltvand siden?: 2009

Re: Den eftertragtede hvide sandbund! Hvordan?

Indlæg af Bergenser »

Jeg er lidt i forvirring her...
Indtil videre har samtlige indlæg i denne tråd beskrevet principper der er med til at tage livet af de organismer der lever i bundlaget..
Hvor er Ole og alle de andre med DSB der sværger til en sandbund fyldt med liv?
At få en DSB til at fungere ordenligt er uden tvivl en langsommelig proces, men når den er etableret findes der vel ikke noget der er renere.
Jeg har fornyeligt, desværre pga. lidt vand på gulvet stoppet en 2 måneder gammel DSB.
Og jeg var virkelig overrasket over hvor rent sandet var, både bund og top.
Nu har jeg kun 2-3 måneders erfaring, så jeg kan ikke øse ud med en længerevarende beretning om mine observationer... Det tror jeg tilgengæld der er mange andre der kan.
Jeg er ihvertfald ikke færdig med at prøve DSB.
Desuden har bunden også en nitratnedbrydende fordel, hvilket har udtrykt sig på samtlige no3 tests jeg har foretaget... Rent nul.
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4105
Tilmeldt: fre 6. apr 2012 22:00
12
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Re: Den eftertragtede hvide sandbund! Hvordan?

Indlæg af MoG »

Bergenser skrev:Jeg er lidt i forvirring her...
Indtil videre har samtlige indlæg i denne tråd beskrevet principper der er med til at tage livet af de organismer der lever i bundlaget..
Hvor er Ole og alle de andre med DSB der sværger til en sandbund fyldt med liv?
At få en DSB til at fungere ordenligt er uden tvivl en langsommelig proces, men når den er etableret findes der vel ikke noget der er renere.
Jeg har fornyeligt, desværre pga. lidt vand på gulvet stoppet en 2 måneder gammel DSB.
Og jeg var virkelig overrasket over hvor rent sandet var, både bund og top.
Nu har jeg kun 2-3 måneders erfaring, så jeg kan ikke øse ud med en længerevarende beretning om mine observationer... Det tror jeg tilgengæld der er mange andre der kan.
Jeg er ihvertfald ikke færdig med at prøve DSB.
Desuden har bunden også en nitratnedbrydende fordel, hvilket har udtrykt sig på samtlige no3 tests jeg har foretaget... Rent nul.

Du har ret...


Troede nu også at der ville være "mere gang i tråden"! :wink:
Morten
Brugeravatar
Bobbe88
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 725
Tilmeldt: tirs 24. jul 2012 10:02
11
Postnummer: 3520 Farum
Saltvand siden?: 2012

Re: Den eftertragtede hvide sandbund! Hvordan?

Indlæg af Bobbe88 »

Hvad er det bestemt for noget snavs/alge du har på bunden? farve/konsistens?

Næringsværdierne i vandet spiller helt klart ind, men min erfaring er, at for mange timer med lyset tændt også har stor påvirkning. Hvor lang tid har du dit lys tændt?
Min byggetråd - 430 liters højt akvarie:
viewtopic.php?f=93&t=85178
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4105
Tilmeldt: fre 6. apr 2012 22:00
12
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Re: Den eftertragtede hvide sandbund! Hvordan?

Indlæg af MoG »

Bobbe88 skrev:Hvad er det bestemt for noget snavs/alge du har på bunden? farve/konsistens?

Næringsværdierne i vandet spiller helt klart ind, men min erfaring er, at for mange timer med lyset tændt også har stor påvirkning. Hvor lang tid har du dit lys tændt?

Det er bare "snavs".. det er hverken et stort cyano-tæppe eller noget, bare snavset, brunt og kedeligt! :wink: har fået lidt mørke/sorte plamager på bunden nogle stede de seneste uger, men de er på retur nu. Der er jeg dog helt sikker på at det er pga. de nye kirurger der er kommet i (ekstra fodring), der lige har givet et lille boost i Po4.

Med hensyn til lystid, så er det ikke det der er problemet heller. Min Maxspect Razor 160w 16k skruer først laaangsomt op mellem 12 0g 14. Der er først fuld blus på lyset fra omkring kl 16 til 22. der efter skruer den langsomt ned til månelys kl.24. Så jeg skulle da ikke mene at jeg har overdrevet lystid. :wink:
Morten
Brugeravatar
Bobbe88
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 725
Tilmeldt: tirs 24. jul 2012 10:02
11
Postnummer: 3520 Farum
Saltvand siden?: 2012

Re: Den eftertragtede hvide sandbund! Hvordan?

Indlæg af Bobbe88 »

Det er samlet 12 timers lys.
Jeg har ved, at hvis jeg har mere end de 10 jeg har nu (fra helt tænd til helt sluk), så begynder der efter et par dage at komme brune plamager på mit bundlag.

Prøv at skær 2 timer af din lystid ;)
Min byggetråd - 430 liters højt akvarie:
viewtopic.php?f=93&t=85178
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4105
Tilmeldt: fre 6. apr 2012 22:00
12
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Re: Den eftertragtede hvide sandbund! Hvordan?

Indlæg af MoG »

Når du kigger på akvariet kl 13. f.eks, så kan du slet ikke se at der er lys på. Så lidt er der skruet op! Du kan først begynde at se det efter kl 14 og det er stadig i den svage ende. Så jeg må indrømme at jeg ikke rigtig tror det hjælper! :wink: men det er da noget der kan prøves! :wink:
Morten
Hyldager
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 455
Tilmeldt: lør 29. mar 2008 16:47
16
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2009

Re: Den eftertragtede hvide sandbund! Hvordan?

Indlæg af Hyldager »

Jeg har lagt mærke til i mit akvarie, at sandbunden er helt hvid i den ene side, og lidt mørkere i den anden side. Og det skiller ret præcist på midten.
Jeg har et lille fluval edge 22 liters akvarie, der er ombygget med led. Lampen sidder centralt, og den eneste forkel på den ene til den anden side er at der sidder en rød led i den ene side og en grøn i den anden side. De sidder kun ca 3 cm fra midten. Jeg har læst tidligere tråde omkring ATS, hvor folk fremhæver det røde lys som kilden til alger, og det er netop i den side hvor min røde led sidder, at sandet har en lille "misfarve".
Derudover har jeg en vortech mp10, som sidder i den "grønne" side, hvor sandet er helt hvidt. Spørgsmålet er så om det er grundet pumpen, lyset, eller en tilfældighed der gør det?
Led'erne er monteret uden linser, så jeg tænkte at fordelingen af det røde og grønne lys ville nå ud til hele akvariet, når de trods alt ikke sidder mere end 3 cm fra midten hver.
Brugeravatar
Bobbe88
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 725
Tilmeldt: tirs 24. jul 2012 10:02
11
Postnummer: 3520 Farum
Saltvand siden?: 2012

Re: Den eftertragtede hvide sandbund! Hvordan?

Indlæg af Bobbe88 »

MoG skrev:Når du kigger på akvariet kl 13. f.eks, så kan du slet ikke se at der er lys på. Så lidt er der skruet op! Du kan først begynde at se det efter kl 14 og det er stadig i den svage ende. Så jeg må indrømme at jeg ikke rigtig tror det hjælper! :wink: men det er da noget der kan prøves! :wink:
Alm sollys spiller også ind og her i sommerperioden kommer den jo tidligt. Og hvis dit lys først slukker helt kl 24, så er det jo mange timers lys det før.
Min byggetråd - 430 liters højt akvarie:
viewtopic.php?f=93&t=85178
Hyldager
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 455
Tilmeldt: lør 29. mar 2008 16:47
16
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2009

Re: Den eftertragtede hvide sandbund! Hvordan?

Indlæg af Hyldager »

Bobbe88 skrev:
MoG skrev:Når du kigger på akvariet kl 13. f.eks, så kan du slet ikke se at der er lys på. Så lidt er der skruet op! Du kan først begynde at se det efter kl 14 og det er stadig i den svage ende. Så jeg må indrømme at jeg ikke rigtig tror det hjælper! :wink: men det er da noget der kan prøves! :wink:
Alm sollys spiller også ind og her i sommerperioden kommer den jo tidligt. Og hvis dit lys først slukker helt kl 24, så er det jo mange timers lys det før.
Aah ja, sollys kan selvfølgelig også spille ind i mine betragtninger. Den side med den mørkere farve sand vender imod et vest vendt vindue. Men stadig lidt sjovt det skiller stort set præcist på midten.
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"