"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

fosfat problemer

Forum for generel snak omkring saltvand.
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: fosfat problemer

Indlæg af PoulD »

Det kommer måske lidt an på hvad formålet er. Hvis det blot er for at slå ormene ihjel og fjerne ophobet skidt kunne kogende vand og spuling, evt. med højtryksrenser, måske være en mulighed.

Hvor har du egentlig stenene fra? er det nogle der har været brugt i et akvarie tidligere? HVIS problemet er, at det er gamle sten som har kørt flere år i et andet akvarie og stenene lækker PO4, kunne en mulighed måske være, at "koge" stenene i en lidt kraftig lanthanum chloride opløsning i nogle dage.

Jeg synes ikkke det er fastslået med sikkerhed hvor din PO4 stammer fra. Hvis det var min balje, ville jeg først være helt sikker på, hvad problemet var, før jeg besluttede mig for hvad løsningen skulle være.
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Hyldager
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 455
Tilmeldt: lør 29. mar 2008 16:47
16
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2009

Re: fosfat problemer

Indlæg af Hyldager »

PoulD skrev:Det kommer måske lidt an på hvad formålet er. Hvis det blot er for at slå ormene ihjel og fjerne ophobet skidt kunne kogende vand og spuling, evt. med højtryksrenser, måske være en mulighed.

Hvor har du egentlig stenene fra? er det nogle der har været brugt i et akvarie tidligere? HVIS problemet er, at det er gamle sten som har kørt flere år i et andet akvarie og stenene lækker PO4, kunne en mulighed måske være, at "koge" stenene i en lidt kraftig lanthanum chloride opløsning i nogle dage.

Jeg synes ikkke det er fastslået med sikkerhed hvor din PO4 stammer fra. Hvis det var min balje, ville jeg først være helt sikker på, hvad problemet var, før jeg besluttede mig for hvad løsningen skulle være.
Stenene er købt i klovnfisken, som tørlagte levende sten. Men de var ikke 100% tørre. Stenen til at pode med er fra et af decoceans akvarier. Stenene var ikke skyllet inden de kom i akvariet - det burde de nok have været. Ormene er først kommet efter podning. Jeg har ikke fodret i akvariet.
Formålet med syren var at sterilisere stenene så der ingenting er tilbage i dem, og så starte op med dr tim.
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: fosfat problemer

Indlæg af PederP »

Ja, det er da lige godt pokkers at vi skal ligge under for sådan en lov.
Det er i øvrigt 12% der er den nye grænse. Men dyrt bliver det nok..

Men det at du har en eksplosion i næring i baljen, det betyder jo også at bakteriernes enzymer gør deres job med at nedbryde skidtet i stenene. Du kunne jo slukke lyset, sætte varmen lidt højt og så lade det koge noget tid. Derefter genstarte det hele med frisk vand.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: fosfat problemer

Indlæg af Carsten »

PederP skrev:Ja, det er da lige godt pokkers at vi skal ligge under for sådan en lov.
Det er i øvrigt 12% der er den nye grænse. Men dyrt bliver det nok..

Men det at du har en eksplosion i næring i baljen, det betyder jo også at bakteriernes enzymer gør deres job med at nedbryde skidtet i stenene. Du kunne jo slukke lyset, sætte varmen lidt højt og så lade det koge noget tid. Derefter genstarte det hele med frisk vand.

Fandt lige dette link til Brintoverilte.

Nu var der snak om at doseringen var 1:100 med 35% brintoverilte.
Kunne man så ikke blot ændre på doseringen? Så den bliver 1:30 med 10% brintoverilte

http://www.linolie123.dk/shop/brintover ... 8206p.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
TroJanRds
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 500
Tilmeldt: tors 10. apr 2008 17:02
16
Postnummer: 8900 Randers
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Randers

Re: fosfat problemer

Indlæg af TroJanRds »

man kan hvis koge det ned til en 1/3 del så hæver du det til 30% men lugter ikke spicelt godt og det bliver mere ætsende
Brugeravatar
Fyensgade
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 326
Tilmeldt: ons 30. dec 2009 23:20
14
Postnummer: 2200 København N
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Kbh N

Re: fosfat problemer

Indlæg af Fyensgade »

Hvorfor koge den ned, når vi skal have det fortyndet?!
Ja, du fortynder bare 1:30 hvis du vil have samme opløsning..
Billede
...og 27L Softies fragmentakvarium
Hyldager
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 455
Tilmeldt: lør 29. mar 2008 16:47
16
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2009

Re: fosfat problemer

Indlæg af Hyldager »

Det ser ud til der er flest der bakker om brintoverilte? Er fremgangsmåden og resultatet det samme?
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: fosfat problemer

Indlæg af Carsten »

Fyensgade skrev:Hvorfor koge den ned, når vi skal have det fortyndet?!
Ja, du fortynder bare 1:30 hvis du vil have samme opløsning..
Så tror jeg det bliver løsningen på problemet.
Lige i øjeblikket er akvariet totalt mørkelagt, og bliver det indtil mandag eller tirsdag.
Så må jeg se hvordan det ser ud.
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: fosfat problemer

Indlæg af PederP »

Jeg forstår ikke helt hvorfor i vil gøre noget så drastisk, når nu jeres baljer viser tegn på at omsætte skidtet i et højt tempo. Hvorfor så ikke bare lade dem fortsætte med det? Tror i det vil gå hurtigere at skulle starte helt fra bunden med at bygge bakterier op igen?
Hyldager
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 455
Tilmeldt: lør 29. mar 2008 16:47
16
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2009

Re: fosfat problemer

Indlæg af Hyldager »

PederP skrev:Jeg forstår ikke helt hvorfor i vil gøre noget så drastisk, når nu jeres baljer viser tegn på at omsætte skidtet i et højt tempo. Hvorfor så ikke bare lade dem fortsætte med det? Tror i det vil gå hurtigere at skulle starte helt fra bunden med at bygge bakterier op igen?
De tegn jeg har set i min balje er ret slemme, og det tyder på der er en del fosfat i mine sten. Jeg tænker det vil gå hurtigere og nemmere for mig at starte forfra. Med så høj fosfat på trods af alle de store vandskift jeg har lavet, tyder det jo på det ikke ligefrem går den rette vej.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: fosfat problemer

Indlæg af Carsten »

PederP skrev:Jeg forstår ikke helt hvorfor i vil gøre noget så drastisk, når nu jeres baljer viser tegn på at omsætte skidtet i et højt tempo. Hvorfor så ikke bare lade dem fortsætte med det? Tror i det vil gå hurtigere at skulle starte helt fra bunden med at bygge bakterier op igen?
Når akvariet har stået og kørt i 3 måneder, hvor det hele så fornuftigt ud, algerne forsvandt som planlagt.
pludseligt vender det helt om. Algerne kommer væltene tilbage, fosfaten stiger med dramatisk fart, frem for at falde.
Selv om jeg generelt har stor tålmodighed, så må der gøres noget. det er da ikke særligt sjovt at se på at akvarie som kommer til at se mere og mere medtaget ud for hver dag der går, på trods af at man gør alt det som "bogen" siger man skal gøre.
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: fosfat problemer

Indlæg af PederP »

Det kan jeg godt se er træls og sært. Men mens klorin/brintoverilte angriber organisk bundet po4, så ved jeg ikke om problemet måske kan skyldes noget der er bundet anderledes?
Uden jeg kan huske detaljerne, så ved jeg fra min tid som gartner at især fosfat laver bindinger med diverse ler partikler.

Ser det stadigvæk som lidt af et sats, når i nu netop har de forhold der trækker næring ud af stenene.
Self. ren lommefilosofi fra min side, har ingen erfaring i jeres problem. Har kun desinficeret de småsten der skulle limes tørre på bagvæggen, samt keramik baggrund.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: fosfat problemer

Indlæg af Carsten »

Der burde ikke være noget ler i de sten jeg har i akvariet,
Satser på at lave forsøget. For om jeg venter på at algerne forsvinder igen, eller starter forfra, kommer nok ud på et.
Hyldager
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 455
Tilmeldt: lør 29. mar 2008 16:47
16
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2009

Re: fosfat problemer

Indlæg af Hyldager »

Jeg er i samme båd som Carsten her. Dog har min fosfat hver eneste gang jeg har målt været helt uden for skalaen, men på trods af dette har jeg ligesom Carsten være uden alger, og de er pludselig kommet tilbage. Og kigger jeg på http://www.reefcleaners.org/aquarium/nu ... e-id-guide" onclick="window.open(this.href);return false; , ser det ud til jeg både har den blue green cyano, calothrix og planarier. Så for mit vedkommende vil jeg satse på at jeg med et syrebad / brintoverilte ville kunne desinficere mine sten fuldstændigt for alle plager, og starte forfra med dr tims one and only.
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: fosfat problemer

Indlæg af PederP »

Ja det er sgu godtnok en trist trio at have fået i baljen :(

Jeg sad og læste lidt i konens biologi bøger. Her nævner de selvfølgelig jern som den helt store fosfat binder. Men en ting som jeg ikke vidste var at det er afhængigt af redox potentialet - og at et lavt redoxpotentiale kan få processen til at køre baglæns og frigive fosfat i stedet. Er der nogen der ved om det også forholder sig sådan med f.eks. Rowa?
Ved godt det er lidt offtopic - men ny viden for mig hvis min balje kan vælte mit forfat filter..
Hyldager
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 455
Tilmeldt: lør 29. mar 2008 16:47
16
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2009

Re: fosfat problemer

Indlæg af Hyldager »

PederP skrev:Ja det er sgu godtnok en trist trio at have fået i baljen :(

Jeg sad og læste lidt i konens biologi bøger. Her nævner de selvfølgelig jern som den helt store fosfat binder. Men en ting som jeg ikke vidste var at det er afhængigt af redox potentialet - og at et lavt redoxpotentiale kan få processen til at køre baglæns og frigive fosfat i stedet. Er der nogen der ved om det også forholder sig sådan med f.eks. Rowa?
Ved godt det er lidt offtopic - men ny viden for mig hvis min balje kan vælte mit forfat filter..
Ja nemlig. Og når akvariet ikke er beboet af andet end 4 snegle endnu, og ingen koraller så tager jeg sq chancen med syrebadet / brintoverilten og starter forfra med one and only.

Jeg har tidligere hørt snak om at visse fosfat filtrer kan frigive fosfat hvis de bliver mættet og ikke bliver skiftet i tide. Men jeg har absolut ingen konkret viden om det, og har aldrig prøvet diverse medier. Så det er for mit vedkommende kun et rygte / svagt gemt i hukommelsen.
Jerslev
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1477
Tilmeldt: man 10. okt 2005 06:52
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 6950

Re: fosfat problemer

Indlæg af Jerslev »

Ved ikke om fosfatfjernere ved mætning kan frigive overskydende fosfat til vandet igen, der everserer rigtigt mange myter blandt saltvandsakvarister, men det er under alle omstændigheder en god ide at kontrollere fosfat hver uge fx, så man ved den mindste stigning kan skifte mediet ud, så vil frigivelsen, hvis en sådan findes, være minimal og slet ikke nok til at vælte et akvarium
450 liters tropeakvarium m weissglas i front og sider, skab fra Tropeakvarier. Lys maxpect RSF 300. Retur Octo 2. Cirkulation: maxpect Gyre 350. Skummer Octo 250. Osmolator: Ato Duo
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: fosfat problemer

Indlæg af Carsten »

Der blev for en del år siden snakket om at fosfat fjernere på aluminiums basis kunne frigive fosfat igen, når det var mættet.
Men alle var enige om at jern baserede fosfatfjernere ikke kunne frigive fosfat igen.
Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4522
Tilmeldt: ons 29. dec 2004 15:31
19
Postnummer: 2650 Hvidovre
Saltvand siden?: 2020

Re: fosfat problemer

Indlæg af Lord Mike »

Carsten skrev:Men alle var enige om at jern baserede fosfatfjernere ikke kunne frigive fosfat igen.
I tillæg på det her, så har jeg faktisk hørt at det jernbaseret fosfat fjerner som RoWaphos mm. kan regenereres på en måde at det kan genanvendes. Metoden skulle være en form for opvarmning til en bestem temp.

Det er dog for mig ret nyt, så jeg er pt igang med at undersøge dette.
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: fosfat problemer

Indlæg af PoulD »

Lord Mike skrev:
Carsten skrev:Men alle var enige om at jern baserede fosfatfjernere ikke kunne frigive fosfat igen.
I tillæg på det her, så har jeg faktisk hørt at det jernbaseret fosfat fjerner som RoWaphos mm. kan regenereres på en måde at det kan genanvendes. Metoden skulle være en form for opvarmning til en bestem temp.

Det er dog for mig ret nyt, så jeg er pt igang med at undersøge dette.
Det kan sagtens regenereres Michael. I min optik er det dog alt for bøvlet (ikke mindsts i betragtning af de priser det efterhånden er kommet ned i). http://www.advancedaquarist.com/2010/10/chemistry" onclick="window.open(this.href);return false;
Senest rettet af PoulD søn 17. mar 2013 11:59, rettet i alt 1 gang.
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: fosfat problemer

Indlæg af Carsten »

Lord Mike skrev:
Carsten skrev:Men alle var enige om at jern baserede fosfatfjernere ikke kunne frigive fosfat igen.
I tillæg på det her, så har jeg faktisk hørt at det jernbaseret fosfat fjerner som RoWaphos mm. kan regenereres på en måde at det kan genanvendes. Metoden skulle være en form for opvarmning til en bestem temp.

Det er dog for mig ret nyt, så jeg er pt igang med at undersøge dette.
Det har jeg også hørt om, men aldrig hvordan og hvormeget.
Men det kan så undre lidt, for Rowa skriver jo at mediet aldrig må blive tørt, og det bliver det jo helt klart hvis det bages.
Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4522
Tilmeldt: ons 29. dec 2004 15:31
19
Postnummer: 2650 Hvidovre
Saltvand siden?: 2020

Re: fosfat problemer

Indlæg af Lord Mike »

Poul: Jeg har også hørt at det skulle være ret så bøvlet ifh til hvad prisen på mediet ligger på.

Carsten: det skal vist gøres som jeg forstår det i opvarmet vand/væske og derved stadig holdes fugtigt.
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
Indlæg: 4023
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 20:19
20
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Re: fosfat problemer

Indlæg af Engelquist »

Lord Mike skrev:Poul: Jeg har også hørt at det skulle være ret så bøvlet ifh til hvad prisen på mediet ligger på.

Carsten: det skal vist gøres som jeg forstår det i opvarmet vand/væske og derved stadig holdes fugtigt.
Mener Timw ved hvordan det kan gøres....
Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.

Min vandpyt: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 93&t=95414
Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4522
Tilmeldt: ons 29. dec 2004 15:31
19
Postnummer: 2650 Hvidovre
Saltvand siden?: 2020

Re: fosfat problemer

Indlæg af Lord Mike »

engelquist skrev:
Lord Mike skrev:Poul: Jeg har også hørt at det skulle være ret så bøvlet ifh til hvad prisen på mediet ligger på.

Carsten: det skal vist gøres som jeg forstår det i opvarmet vand/væske og derved stadig holdes fugtigt.
Mener Timw ved hvordan det kan gøres....
Poul kommer også i hans seneste indlæg med et link på metoden... Har dog ikke fået læst dette endnu.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: fosfat problemer

Indlæg af Carsten »

Den metode som er beskrevet i det link som Poul smed op, er baseret på kaustisk soda.
Et er helt sikkert det er ikke noget jeg vil bruge
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: fosfat problemer

Indlæg af PoulD »

Carsten skrev:Den metode som er beskrevet i det link som Poul smed op, er baseret på kaustisk soda.
Et er helt sikkert det er ikke noget jeg vil bruge
Fordi . . . . ?
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: fosfat problemer

Indlæg af Carsten »

PoulD skrev:
Carsten skrev:Den metode som er beskrevet i det link som Poul smed op, er baseret på kaustisk soda.
Et er helt sikkert det er ikke noget jeg vil bruge
Fordi . . . . ?
Fordi kaustisk soda er noget lo.. at arbejde med.
Besværet er det ikke værd
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6258
Tilmeldt: ons 21. apr 2010 18:09
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Re: fosfat problemer

Indlæg af Bingocaller »

Gør som en anden bruger her på forum - udsat dem for radioativ gamma stråling :)
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Hyldager
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 455
Tilmeldt: lør 29. mar 2008 16:47
16
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2009

Re: fosfat problemer

Indlæg af Hyldager »

Brintoverilten vil den egentlig kun dræbe organismerne, eller vil den også gøre noget ved fosfaten? Ellers kommer jeg jo ikke 100% over mine problemer.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: fosfat problemer

Indlæg af Carsten »

Hyldager skrev:Brintoverilten vil den egentlig kun dræbe organismerne, eller vil den også gøre noget ved fosfaten? Ellers kommer jeg jo ikke 100% over mine problemer.
Brintoverilten vil koge det organsiske materiale ud. Nøjagtigt som når du bruger det til at rense et sår.
Fosfat burde også være organisk
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"