For at sige det lige ud så er mit hanevand noget lort...
På mit hanevand er KH over 21 målt med JBL testtrip... mit red sea testkit kan ikke måle noget over 14 så jeg må "nøjes" med en testtrip. Fosfat er 0.29 målt med en milwaukee fosfat checker(skulle være den samme som en hanna checker) og tds er på 540.
Efter 4 trins osmose er KH 5, fosfat 0.2 og tds er 008. Så lige umiddelbart siger tds mig at mit osmoseanlæg virker... og tror bare KH værdien er så høj til at starte med at den ikke kan fjerne mere?.
Det siger sig selv at jeg selvfølgelig er blevet nød til at bruge det vand jeg nu engang har... i starten havde jeg ikke en måde at teste fosfat på. Det er først her for en uges tid siden at når jeg målte højere fosfat efter vandskift så gik det op for mig at det ville være en god ide at teste hanevand og osmosevand inden jeg hældte det i akvariet.
Men 0.2 fosfat vand er jo slet ikke noget jeg har lyst til at putte i min balje.. hvad fanden gør jeg her? En søgning på nettet fortæller mig at der er en grænseværdi for fosfor på 0.15ppm i hanevand. Fosfor er da det samme som fosfat? Så kan jeg ringe og klage til vandforsyningen? er jeg tvunget til at købe osmosevand hos en eller anden lokal pusher? hvad fanden kan man gøre her?