Jeg købte Bødtkers akvarie, men opdagede hurtigt at der var noget der ikke var sikkert konstrureret og noget der ikke passede fruen i huset, og den gamle elektriker.
Armaturet 4*39W hvoraf de to var blå rør, T5 hang i et par stålwirer over akvariet og gav et grimt lys der blændede.
Spolerne var skruet fast ovenpå armaturet med åbne ledninger.
Der var ikke et sikkerhedsoverløb - altså kun et retur og et fremløb.
Sumpen var 2-kammereret og ikke stor nok til mit behov.
OBS. Det skal overhovedet ikke forståes som en klage over Bødtker, jeg vidste præcis hvad jeg købte, og syntes selv jeg kunne se mulighederne i udstyret.
Da akvariet skulle stå på mit "gamle" effectline-møbel skulle der saves ud i midtervæggen for at få plads til den nye sump (60L) og der skulle bores huller til overløb og sikkerhedsoverløb.
Jeg konsturerede en ramme som armaturet kunne ligge på, en hævning på 12 Cm. så jeg kunne få plads til en temp-styret blæser.
T5-spolerne fik jeg plads til bagerst i armaturet, stenene skulle gerne nå overfladen bagudtil, så der behøvedes jo ikke så meget lys.
Spolerne er blevet "pakket" ind i afløbsrør med gummipakninger, de kan tilsyneladende godt tåle varmen - det er værre med rørene de bliver brændvarme. Det lader dog til af blæseren kan holde trit.
Af udstyr er der 6 stk. 39W T5 10.000 kelvin 2 af dem er dog blå rør. Har tænkt på noget alternativt til de blå rør.
Skummeren er en SkimmerBeast 400P
Returpumpen er en AquaBee UP3000
Returstrømmen er ledt rundt i bunden bagerst med et 40 mm rør fyldt med huller. Der bliver blæst igennem der

Cirkulation er foreløbig en ViaAqua 2000 L/T og en AquaBee 1200 L/T
Dem vil jeg gerne have udskiftet med et par Marea 4400L/T snarest.
WAF er overholdt

Der er ca. 50 Kg LS i, nogle eremitkreps en 3 spotted domino damsel (skal nok dø den er temmelig led) en 6 båndet wrasse en Nemo og en Hugo. Der var ikke meget liv på stenene men det er allerede begyndt at komme !
Det var vist det - foreløbig her kommer billederne.