"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Undersøgelse af alger fra jeres akvarier

Forum for generel snak omkring saltvand.
Vænge
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 411
Tilmeldt: fre 11. apr 2008 21:18
16
Postnummer: 4000 Roskilde
Saltvand siden?: 2008

Undersøgelse af alger fra jeres akvarier

Indlæg af Vænge »

Hej saltvandsforum

Jeg studerer biologi og kan i den sammenhæng tilbyde at undersøge algeprøver af røde slimalger af alle typer i denne og næste uge. Dem der afleverer en algeprøve kan derved finde ud af præcis hvad det er de kæmper med. Det bliver ikke en direkte artsbestemmelse, men i stedet en bestemmelse af hvilken type alge det er: cyano, diatoméer, rødalge, dinoflagellat eller noget helt fjerde.
Jeg er specielt interesseret hvis der er nogen der har en type hvor farven forsvinder når lyset slukker eller omvendt - har du sådan en alge må du meget gerne kontakte mig.
Hvis du har en anden type mikroalge, du gerne vil have kigget på i større forstørrelse, kan det også lade sig gøre.
Jeg forventer at kunne tage nogle billeder i mikroskopet og uploade dem på forum til alles oplysning.

Jeg har desværre ikke så lang frist på prøverne - kan undersøge dem onsdag formiddag i denne uge eller mandag i næste uge.
Derfor kan man gøre følgende:

Til undersøgelse onsdag:
Carsten har været så sød at tage imod jeres prøver, så aflever en prøve til DecOcean i dag - der er 2 timer og 30 min til lukketid ;)
Aflever en prøve hos mig i Ørestad - skriv pm eller sms/ring på 29914334
Kontakt mig og jeg skal se om jeg kan afhente prøven hos dig.

Til undersøgelse mandag:
Aflever en prøve til DecOcean lørdag i åbningstiden 10-15 (prøven kan ikke afleveres onsdag, da den ikke vil kunne overleve så længe)
Aflever en prøve hos mig i Ørestad i weekenden - skriv pm eller sms/ring på 29914334
Kontakt mig og jeg skal se om jeg kan afhente prøven hos dig.

Husk at pakke algerne med min 50% luft i emballagen - ellers går de til.

I må meget gerne tage et billede af algen i jeres akvarie, så man kan se hvor den befinder sig (sand, sten el.l.)

Håber der er nogle der melder til - giv mig lyd hvis i afleverer noget i Decocean og husk at skrive navn, brugernavn og evt. tlf. på prøven.
Senest rettet af Vænge ons 20. okt 2010 22:00, rettet i alt 1 gang.
Venlig hilsen
Vænge

Tidligere akvarier: 58L startet d. 26.03.08 -> 54L + 37L startet d. 04.06.08 -> 192 liters i maj 2009.

Nuværende akvarie: 250 liter med sump fra DecOcean.
Brugeravatar
Hougaard
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 5957
Tilmeldt: søn 13. mar 2005 22:34
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Vancouver, Canada
Kontakt:

Re: Undersøgelse af alger fra jeres akvarier - København

Indlæg af Hougaard »

Spændende Pernille, så håber vi på at wiki'en bliver beæret med masser af billeder så det kan bruges til identifikation bagefter :W
Vænge
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 411
Tilmeldt: fre 11. apr 2008 21:18
16
Postnummer: 4000 Roskilde
Saltvand siden?: 2008

Re: Undersøgelse af alger fra jeres akvarier - København

Indlæg af Vænge »

Selvfølgelig - det kunne være spændende at lave vores eget register af de alger vi støder på i DK ;)

Regner også med på et tidspunkt at kunne skrive lidt om de forskellige algers egenskaber og måske fjerne et par "gode historier" fra hobbyen (f.eks. den berygtede cyano-test) Mere om det en gang i november.

Jeg kan allerede vise nogle "flotte" billeder af mine egne mangfoldige grønalger og diatoméer.
Venlig hilsen
Vænge

Tidligere akvarier: 58L startet d. 26.03.08 -> 54L + 37L startet d. 04.06.08 -> 192 liters i maj 2009.

Nuværende akvarie: 250 liter med sump fra DecOcean.
Brugeravatar
nesnej
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1170
Tilmeldt: tors 13. nov 2008 21:04
15
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: København Ø
Kontakt:

Re: Undersøgelse af alger fra jeres akvarier - København

Indlæg af nesnej »

Hej Pernille.

Først tak for det link du lagde på min tråd. Jeg fik gnavet mig igennem det hele og er blevet del klogere.

Dit nye tiltag her bliver også særdeles spændende at følge. Desværre kan jeg ikke leverer nogle prøver, da jeg er sluppet helt af med mine grønalger.
Venlig hilsen

Henning Augustine Jensen
Vænge
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 411
Tilmeldt: fre 11. apr 2008 21:18
16
Postnummer: 4000 Roskilde
Saltvand siden?: 2008

Re: Undersøgelse af alger fra jeres akvarier - København

Indlæg af Vænge »

Her er et billede af to alger fra mit eget akvarie. I midten ses en tråd grønalge og på den sidder massevis af diatoméer.

Billede
Venlig hilsen
Vænge

Tidligere akvarier: 58L startet d. 26.03.08 -> 54L + 37L startet d. 04.06.08 -> 192 liters i maj 2009.

Nuværende akvarie: 250 liter med sump fra DecOcean.
Vænge
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 411
Tilmeldt: fre 11. apr 2008 21:18
16
Postnummer: 4000 Roskilde
Saltvand siden?: 2008

Re: Undersøgelse af alger fra jeres akvarier - København

Indlæg af Vænge »

Hej Henning

Det er jo kun en god ting, da vi alle jo helst der os fri fra de sørens algebelægninger ;)

Godt at høre at det går bedre med fiskene og at i fandt fejlen!

Knus Pernille
Venlig hilsen
Vænge

Tidligere akvarier: 58L startet d. 26.03.08 -> 54L + 37L startet d. 04.06.08 -> 192 liters i maj 2009.

Nuværende akvarie: 250 liter med sump fra DecOcean.
Vænge
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 411
Tilmeldt: fre 11. apr 2008 21:18
16
Postnummer: 4000 Roskilde
Saltvand siden?: 2008

Re: Undersøgelse af alger fra jeres akvarier - København

Indlæg af Vænge »

Så har jeg kigget på den første algeprøve.

Der var én akvarist der ville have kigget nærmere på algevæksten i akvariet. Det var et akvarium med stor algevækst – både rød-brune alger på sand og sten + en næsten sort tot hår-alge.

Jeg uploader billeder og film fra mikroskopet om lidt.
Venlig hilsen
Vænge

Tidligere akvarier: 58L startet d. 26.03.08 -> 54L + 37L startet d. 04.06.08 -> 192 liters i maj 2009.

Nuværende akvarie: 250 liter med sump fra DecOcean.
Vænge
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 411
Tilmeldt: fre 11. apr 2008 21:18
16
Postnummer: 4000 Roskilde
Saltvand siden?: 2008

Re: Undersøgelse af alger fra jeres akvarier - København

Indlæg af Vænge »

På første billede kan man se fine røde tråde med tætte inddelinger - dette er cyano og lå i akvariet som et distinkt knaldrødt slimlag.
De runde brune alger er dinoflagellater og giver i dette tilfælde det brune lag på sand og sten.
Det store sorte ude af forkus var en lille "lækker" rundorm, der ormede sig under mikroskopet.
Ellers er der nogle enkelte små brunlige alger, som jeg mener er diatoméer

Billede

Ikke noget nyt her

Billede

Ikke noget nyt her

Billede

Den sorte trådalge der ligner den røde på billederne ovenfor, er også en cyano.

Billede

Det sorte cyano ses endnu tydeligere her.

Billede

På sidste billede ses nogle flotte tykke grønalger + en enkelt tyndere jeg også tror er en grønalge.

Billede
Venlig hilsen
Vænge

Tidligere akvarier: 58L startet d. 26.03.08 -> 54L + 37L startet d. 04.06.08 -> 192 liters i maj 2009.

Nuværende akvarie: 250 liter med sump fra DecOcean.
Vænge
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 411
Tilmeldt: fre 11. apr 2008 21:18
16
Postnummer: 4000 Roskilde
Saltvand siden?: 2008

Re: Undersøgelse af alger fra jeres akvarier - København

Indlæg af Vænge »

Her er et på små film - bare for at vise hvor meget dinoflagellaterne rent faktisk bevæger sig.

De fleste fra prøven var dog gået "på weekend" eller stået helt af toget, men man kan godt få en idé på trods af den ringe film kvalitet.

Billede

Billede
Venlig hilsen
Vænge

Tidligere akvarier: 58L startet d. 26.03.08 -> 54L + 37L startet d. 04.06.08 -> 192 liters i maj 2009.

Nuværende akvarie: 250 liter med sump fra DecOcean.
Brugeravatar
Stine
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 184
Tilmeldt: fre 19. sep 2008 12:04
15
Postnummer: 2880 Bagsværd
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Bagsværd

Re: Undersøgelse af alger fra jeres akvarier - København

Indlæg af Stine »

Helt fantastisk og super nørdet studie :W :W :W

flotte billeder :K
Startede med RSM 130 i sep08, er primo 2010 erstattet med 720 liter

http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=31777&start=30
Vænge
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 411
Tilmeldt: fre 11. apr 2008 21:18
16
Postnummer: 4000 Roskilde
Saltvand siden?: 2008

Re: Undersøgelse af alger fra jeres akvarier - København

Indlæg af Vænge »

Hahaha Stine - jeg har jo fortalt dig at vi "biologer" tager betegnelsen "nørd" som en kompliment ;)

Her er et nyt billede af algevæksten i mit eget akvarium, dog taget af noget lidt andet kunstfærdigt :D

Billede

Ellers var der meget mere grøn og mindre brunt...men det er stadig ikke helt godt, så jeg må igang med noget vandskift.
Venlig hilsen
Vænge

Tidligere akvarier: 58L startet d. 26.03.08 -> 54L + 37L startet d. 04.06.08 -> 192 liters i maj 2009.

Nuværende akvarie: 250 liter med sump fra DecOcean.
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
18
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: Undersøgelse af alger fra jeres akvarier - København

Indlæg af ole kekkonen »

de mobile "cd"er er nok nærmere diatomer end dinoer,chrysophyta gruppen indeholder bla. diatomer og andre typer "gulalger"
Brugeravatar
Hougaard
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 5957
Tilmeldt: søn 13. mar 2005 22:34
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Vancouver, Canada
Kontakt:

Re: Undersøgelse af alger fra jeres akvarier - København

Indlæg af Hougaard »

Super billeder Pernille, vil du uploade dem i fuld opløsning til wiki'en, så vil jeg begynde at fordele dem ud på siderne ?
Vænge
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 411
Tilmeldt: fre 11. apr 2008 21:18
16
Postnummer: 4000 Roskilde
Saltvand siden?: 2008

Re: Undersøgelse af alger fra jeres akvarier - København

Indlæg af Vænge »

Hej Ole

Jeg havde hjælp fra en lektor med speciale i alger fra København Universitet og han sagde uden at blinke at det var dinoflagellater.

Diatoméer findes i to former: centriske og pennate og har et meget distinkt mønster i deres faste cellevæg.
De centriske diatoméer er radiærsymmetriske og har ikke egenbevægelse. De vil derfor ikke kunne bevæge sig som du ser i filmen.
De pennate er symmetriske omkring en midterakse og kun denne type har egenbevægelse - du ville ikke være i tvivl hvis du så den...det er forresten pennate diatoméer der kan ses på billederne.

Slægten af dinoflagellaten hedder Prorocentrum.
Venlig hilsen
Vænge

Tidligere akvarier: 58L startet d. 26.03.08 -> 54L + 37L startet d. 04.06.08 -> 192 liters i maj 2009.

Nuværende akvarie: 250 liter med sump fra DecOcean.
Vænge
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 411
Tilmeldt: fre 11. apr 2008 21:18
16
Postnummer: 4000 Roskilde
Saltvand siden?: 2008

Re: Undersøgelse af alger fra jeres akvarier - København

Indlæg af Vænge »

Erik,

Jeg forsøgte, men den gav mig beskeden: Filendelsen svarer ikke til MIME-typen

Hvad betyder det?

Pernille
Brugeravatar
Hougaard
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 5957
Tilmeldt: søn 13. mar 2005 22:34
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Vancouver, Canada
Kontakt:

Re: Undersøgelse af alger fra jeres akvarier - København

Indlæg af Hougaard »

Er det ikke .jpg (ellers prøv at emaile mig et af dem).
Vænge
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 411
Tilmeldt: fre 11. apr 2008 21:18
16
Postnummer: 4000 Roskilde
Saltvand siden?: 2008

Re: Undersøgelse af alger fra jeres akvarier - København

Indlæg af Vænge »

Lidt mere om alger i fortsættelse af kommentaren til Oles indlæg.

Divisionen: Heterokontophyta indeholder de heterokonte alger. Navnet betyder "forskellige åre" - hetero = forskellig, kont = åre hvilket henviser til at algerne har forskellige flageller.

Under denne division findes tre kendte alger (nok flere, men dem har jeg ikke koncentreret mig om): Brunalger (Phaeophyceae), gulalger (Chrysophyceae) og diatoméer (på dansk kiselalger - Bacillariophyceae)

De brune alger er primært marine og har ingen encellede alger - i kender nok de store algeskove, blæretang og bladtang.

De gule alger er primært i ferskvand og er enten encellede eller i kolonier.

Diatoméer findes 50/50 i fersk og salt og er ligesom gulalgen enten encellede eller i kolonier. Nogle af de pennate diatoméer har egenbevægelse og opholder sig derfor på bunden. De pennate uden egenbevægelse + de centriske der heller ikke har egenbevægelse er planktoniske og føres rundt i vandet med strømmen.
Venlig hilsen
Vænge

Tidligere akvarier: 58L startet d. 26.03.08 -> 54L + 37L startet d. 04.06.08 -> 192 liters i maj 2009.

Nuværende akvarie: 250 liter med sump fra DecOcean.
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
18
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: Undersøgelse af alger fra jeres akvarier

Indlæg af ole kekkonen »

Vænge skrev:Hej Ole

- du ville ikke være i tvivl hvis du så den...det er forresten pennate diatoméer der kan ses på billederne.

Slægten af dinoflagellaten hedder Prorocentrum.
hejsa Pernille
lad mig lige kommentere at når størrelsen er nede i de der 30/40% af maximum,overgår cellen til kønslig(køn og køn :P ) forøgning,så at en ny generation med maksimal størrelse opstår,kiselalger har ingen stadium de er fritsvømmende!!

jeg tillader mig så også at oversætte :happy: informationen som virker endel klumpet sat sammen enda u relateret i en ubestemt form.
her mener jeg bland andet termen alger som dem vi kender som fotosyntetiske saltvands organismer som ikke er ægte planter,de eneste ægte planter vi har er søgræs og mangrooves.
så tilbake til der hvor det hænger lidt sammen,diatomer og dinoflagellater er encellede lige så meget som tang er multicellede og kan være store.
hver især af de algegrupper som vi falder over i hobbyen,om det så er dinoflagellater,diatomer,røde flercellede alger,brun alger osv.ja så er de helt deres egen i deres eget rige,dvs det er ikke så meget konsensus at komme efter her :Peace:
Brugeravatar
Niclas
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 363
Tilmeldt: lør 18. apr 2009 18:24
15
Postnummer: 2400 København NV
Saltvand siden?: 2009

Re: Undersøgelse af alger fra jeres akvarier

Indlæg af Niclas »

Faktisk har mange pennate kiselalger egenbevælgese, her er dog tale om de benthiske alger som via deres rafer (slisker) trækker nogle slimstave hen over deres skaller, igennem rafen, så de på den måde kan bevæge sig hen over bundlaget. Slimstavene bliver iøvrigt bevæget via nogle muskellignende fibre.
Selvom pennate kiselalger er billateralsymmetriske har disse både rafer på ventral- og dorsalsiden.

Eller det er da hvad vi lige har lært i "organismernes diversitet" på KU ihvertfald :wink:
Mit 250 liters -nedlagt-
Vænge
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 411
Tilmeldt: fre 11. apr 2008 21:18
16
Postnummer: 4000 Roskilde
Saltvand siden?: 2008

Re: Undersøgelse af alger fra jeres akvarier

Indlæg af Vænge »

Efter en veloverstået eksamen, kan jeg igen vende tilbage til den her tråd.

Ole - jeg er ikke helt sikker på hvor det er du vil hen med din kommentar.

Med alge, mener jeg selvfølgelig ikke mangrovetræer - gik ikke ud fra det var et issue for folk :think:

Derudover ved jeg godt at der ikke er nogen klar definition på hvad en alge er - nogle kan lave fotosyntese, andre kan "spise" ting og nogle kan begge dele osv osv. Det er der vist ikke nogen grund til at vade rundt i.

Med alge mener jeg f.eks.: cyanobakterier, dinoflagellater, diatoméer, grønalger, rødalger og brunalger (det er i hvert fald nogle af dem man kan forvente at støde på i ens saltvandsakvarie). De hører ganske rigtigt til hver deres del af "livets stamtræ", men de har nogle overordnede fællestræk som gør at de trods alt bliver betegnet som "alger".

Kiselalgerne (diatoméer) har som du skriver et kønnet stadie når de ved den ukønnede formering har nået en hvis minimumsstørrelse og ja, der er et "fritsvømmende" stadie hos de centriske kiselalger, hvor spermatozoiden skal finde over i ægget. Nu er det dog ikke kiselalgernes spermatozoider man kan se i videoen - de ville knap nok være synlige med den forstørrelse. Jeg tror desuden ikke de ville indeholde den kloroplast - hvilket er det, der giver algen i videoen den flotte brune farve.

Kiselalger og dinoflagellater kan ydermere sagtens være kolonier - dvs. ikke kun éncellede alger.

Niclas - lige præcis! Havde nu håbet at kunne fremlægge det mindre teknisk så alle kunne være med, men det er vist for sent nu ;)

Hvis der er nogen der har nogle spørgsmål omkring algerne, så vil jeg meget gerne forsøge at forklare lidt.

Ellers har jeg lovet Hougaard at forsøge at skrive lidt til wiki'en. :dizzy:
Venlig hilsen
Vænge

Tidligere akvarier: 58L startet d. 26.03.08 -> 54L + 37L startet d. 04.06.08 -> 192 liters i maj 2009.

Nuværende akvarie: 250 liter med sump fra DecOcean.
Brugeravatar
Niclas
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 363
Tilmeldt: lør 18. apr 2009 18:24
15
Postnummer: 2400 København NV
Saltvand siden?: 2009

Re: Undersøgelse af alger fra jeres akvarier

Indlæg af Niclas »

Heh, det gik først op for mig senere at du faktisk havde skrevet at nogle af kiselalgerne har egenbevægelse, så jeg undskylder den lettere anklagende tone i mit indlæg :lipssealed:

Iøvrigt tillykke med den veloverståede eksamen :)
Mit 250 liters -nedlagt-
Vænge
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 411
Tilmeldt: fre 11. apr 2008 21:18
16
Postnummer: 4000 Roskilde
Saltvand siden?: 2008

Re: Undersøgelse af alger fra jeres akvarier

Indlæg af Vænge »

Hehe helt i orden - jeg opfattede det ikke anklagende overhoved ;)

Skal du selv ind og svede en af dagene eller har du overstået den del?
Venlig hilsen
Vænge

Tidligere akvarier: 58L startet d. 26.03.08 -> 54L + 37L startet d. 04.06.08 -> 192 liters i maj 2009.

Nuværende akvarie: 250 liter med sump fra DecOcean.
Brugeravatar
Niclas
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 363
Tilmeldt: lør 18. apr 2009 18:24
15
Postnummer: 2400 København NV
Saltvand siden?: 2009

Re: Undersøgelse af alger fra jeres akvarier

Indlæg af Niclas »

Fint fint :)

Skal op imorgen (den aller sidste), og så har jeg, forhåbentlig, velfortjent ferie :P
Mit 250 liters -nedlagt-
Vænge
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 411
Tilmeldt: fre 11. apr 2008 21:18
16
Postnummer: 4000 Roskilde
Saltvand siden?: 2008

Re: Undersøgelse af alger fra jeres akvarier

Indlæg af Vænge »

Jeg kom op i algernes fotoreceptor-øjeplet kompleks + kontraktile vakouler - fedt emne!

Men held og lykke i morgen!
Venlig hilsen
Vænge

Tidligere akvarier: 58L startet d. 26.03.08 -> 54L + 37L startet d. 04.06.08 -> 192 liters i maj 2009.

Nuværende akvarie: 250 liter med sump fra DecOcean.
Brugeravatar
Hougaard
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 5957
Tilmeldt: søn 13. mar 2005 22:34
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Vancouver, Canada
Kontakt:

Re: Undersøgelse af alger fra jeres akvarier

Indlæg af Hougaard »

Vænge skrev:Ellers har jeg lovet Hougaard at forsøge at skrive lidt til wiki'en. :dizzy:
Siderne er nu gjort klar til dig ! :h
Vænge
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 411
Tilmeldt: fre 11. apr 2008 21:18
16
Postnummer: 4000 Roskilde
Saltvand siden?: 2008

Re: Undersøgelse af alger fra jeres akvarier

Indlæg af Vænge »

Hahaha ja tænkte jeg det ikke nok! Jeg skal gøre hvad jeg kan for at få noget skriblet sammen ;)
Venlig hilsen
Vænge

Tidligere akvarier: 58L startet d. 26.03.08 -> 54L + 37L startet d. 04.06.08 -> 192 liters i maj 2009.

Nuværende akvarie: 250 liter med sump fra DecOcean.
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
18
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: Undersøgelse af alger fra jeres akvarier

Indlæg af ole kekkonen »

hej pernille!
det er bedst at identificere "dem" alle på det samme taksonomiske nivå
så hvis du bare går til fylum nivå med nogle grupper,så gå til fylum nivå med alle grupper
Brugeravatar
pederrevnørd
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 7403
Tilmeldt: lør 18. sep 2010 20:04
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: Undersøgelse af alger fra jeres akvarier

Indlæg af pederrevnørd »

Hej Pernille,

Carsten anbefalede dig som venlig hjælp. :-) og kyndig hjælp.

Jeg er begyndt at få lidt røde slimalger. Og dem kan vi jo ikke li....
Jeg har perfekte vandværdier og rigelig vandbevægelse.

Jeg mener at de kommer mere efter vandskifte, og jeg bruger selvfølgelig osmose vand.

Jeg har lavet den såkaldte cyanotest, og den var negativ. Jeg er bestemt af den overbevisning at det er cyano, men kunne meget vel oz være silikat som giver udslaget, idet jeg ikke har silikatfilter på.

Al min egen erfaring siger mig at det er cyano, men test og det at algen synes kraftig efter vandskift gør jeg må være åben for andre ting.

I øvrigt en fornem tråd du har startet og tillykke med din eksamen.

Jeg vælger at skriv her istedet for en pb, da jeg synes din iver fortjener reklame.

Samtidig er jeg nok ikke den eneste der har prøvet dette.

Hvad siger du, må jeg aflevere en prøve af algen hos Carsten lørdag ?

Pft:-)

Mvh
Peder
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Vænge
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 411
Tilmeldt: fre 11. apr 2008 21:18
16
Postnummer: 4000 Roskilde
Saltvand siden?: 2008

Re: Undersøgelse af alger fra jeres akvarier

Indlæg af Vænge »

Hej Peder

Er glad for du synes om tråden - håber den kan inspirere til en mere fakta-orienteret diskussion :)

Er ked af at høre du har problemer med alger - det er så frustrerende!

Kan du ikke lige forklare i detalje hvad det er du kalder "cyano-testen". Som jeg har prøvet at forklare i en anden tråd, er testens resultat minimum omvendt af hvad man siger...hvis den overhoved dur...

Den anden tråd er her: http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=1&t=44090

Kan du ikke forsøge at forklare hvordan algen ser ud når du kigger på den på nært hold (inklusiv briller ;)) Ser den ud til at være et tæppe af ultra tynde tråde, eller er den helt substansløs og slimer ud når du rører ved den? Hvad farve har algen, rød, rødbrun, brun...

Jeg ville meget gerne hjælpe dig med at se på en algeprøve, men jeg har ikke fri adgang til mikroskoper og tager på en uges ferie fra d. 17.
Jeg har måske mulighed for at få fingrene i et mikroskop fra d. 1. juli, så der kan vi evt. lige tales ved mht. en algeprøve?

Håber godt nok jeg kan få investeret i et mikroskop til hjemmebrug snart :) Skal bare finde det rigtige først.

Hilsen Pernille
Venlig hilsen
Vænge

Tidligere akvarier: 58L startet d. 26.03.08 -> 54L + 37L startet d. 04.06.08 -> 192 liters i maj 2009.

Nuværende akvarie: 250 liter med sump fra DecOcean.
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
18
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: Undersøgelse af alger fra jeres akvarier

Indlæg af ole kekkonen »

det rigtige mikroskop ja,prøv at identificere mount everest på en meters afstand :biggrin:
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"