Kalkudfældning - godt råd søges.

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Brugeravatar
Flemming
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
20
Postnummer: 4320 Lejre
Saltvand siden?: 2000
Geografisk sted: Lejre/ Sjælland

Kalkudfældning - godt råd søges.

Indlæg af Flemming »

Ja, så blev det min tur til at dumme mig. :-)

Jeg var ved at lave nyt frisk saltvand ( 400 liter vand) og havde købt noget tropic marine salt (det billige til fiskeakvarier) for jeg ville selv tilføre de additiver der nu manglede.

Så jeg tilførte Ca og KH - med for kort tid imellem.
Resultatet er massiv kalkudfældning, der svæver rundt i vandet og gør dette fuldstændigt mælkehvidt.

Da jeg ikke har megen lyst til at smide 400 liter frisk blandet saltvand ud i kloakken, er mit spørgsmål til jer:

Kan jeg tilføre noget (eddikesyre eller andet) der kan opløse denne udfældning igen?
Vil opvarmning hjælpe?
Eller må jeg bare lide den tort og anse det for at være tabt.
Håber nogle kender svaret på løsningen for mig.
Flemming
Hilsen
Flemming
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Re: Kalkudfældning - godt råd søges.

Indlæg af StarF »

nogle kraftige pumper med en halv flaske i indsugningen fyldt ud med filtervat plejer at kunne fjerne en del af det.
Brugeravatar
Flemming
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
20

Indlæg af Flemming »

Ok, ja jeg kunne jo fjerne det "mekanisk"....tror du ikke på ideen om at opløse det?
Tak for forslaget.
Hilsen
Flemming
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Indlæg af StarF »

jo tror enlig ideen med edikke syre eller andet ville virke ganske fin, har bare ingen erfaring med det. Da det skete ved mig, var det i et kørende akvarie, og jeg gjorde som jeg skrev, det virkede, men det tog sin tid.
Brugeravatar
Flemming
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
20

Indlæg af Flemming »

Jeg har nu prøvet at hælde 400 ml 32% eddikesyre i, så venter jeg og ser tiden an om det ændrer sig.
Ved en lille testprøve først, med en prøve fra vandet blev det fuldstændigt opløst. Jeg må dog måle på alle parametre bagefter for at se om hvad det har betydet.
Hilsen
Flemming
Brugeravatar
DGMadsen
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
16
Postnummer: 2610 Rødovre
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Rødovre

Indlæg af DGMadsen »

din pH er nok ret skæv på det, så det skal nok fortyndes meget.
Med Venlig Hilsen

David
Foxface
Foxface
Reactions:
16
Postnummer: 8900 Randers
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Randers

Indlæg af Eskildsen »

Jeg tror det er en rigtig skidt ide m. det der eddikesyre:
1. Du skal putte meget i, for at rykke pH nok til at kalken atter opløses p.g.a. buffervirkningen af bikarbonat.
2. Du tilfører meget kulstof til akvariet - det svarer til at hælde VSV i vandet, og VSV bør gøres langsomt: typisk ca 0,5ml daglig pr. 100l med den styrke du anvender af eddikesyre, så 400ml på én gang er spændende.
3. Du får en volsom algevækst og bakterievækst (du får brug for en god skummer) og iltning (og lad vær med at slukke lyset)
3. Efter dette er bufferkapaciteten noget rykket og vil tage en del tid at få på plads. Nok bedst med soda (natriumcarbonat) i små doser og over 1 uge. (sluk ikke lyset - så falder pH yderligere)Sigt mod Kh på 5 initialt.

Til gengæld, tror jeg også at du kan blive nitrat og fosfat fri efterfølgende, hvis du får held til at fjerne nyvæksten hurtigt nok uden det hele rådner.

Det bliver spændende at hører hvordan det går.
Jan Eskildsen, Randers og omegn.
Man har en mening indtil man har en andens
Brugeravatar
Flemming
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
20

Indlæg af Flemming »

Puha Eskildsen...Det er sgu da stærke sager du beskriver for mig her. Tak for dine råd.
Det kan da godt være jeg får kolde fødder ovenpå din beskrivelse - og slet ikke bruger vandet i akvariet. Det er sgu da dumt at lave to fejl i streg.
For eksperimentets skyld, forsøger jeg at se hvor meget eddikkesyre der skal til og bagefter måle på alle mine værdier.

Er der nogle væsentlige målinger du vil anbefale Eskildsen? (udover CA, KH, MG, PH, salinitet)
Hilsen
Flemming
Brugeravatar
Hougaard
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
20
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Vancouver, Canada
Kontakt:

Indlæg af Hougaard »

Jeg antager at det foregår i et "sterilt" miljø, så vi taler ikke om skummere/lys etc...

I Så fald, ville jeg blot vente til skidtet bundfalder, evt. med noget mekanisk fjernelse - og derefter måle og efterfylde med Calcium/KH/Magnesium - Alt det andet "pjat" vil blot gøre vandet ringere end det du ønsker at erstatte.
Brugeravatar
Eskildsen
Foxface
Foxface
Reactions:
16

Indlæg af Eskildsen »

Hougaard skrev:Jeg antager at det foregår i et "sterilt" miljø, så vi taler ikke om skummere/lys etc...

I Så fald, ville jeg blot vente til skidtet bundfalder, evt. med noget mekanisk fjernelse - og derefter måle og efterfylde med Calcium/KH/Magnesium - Alt det andet "pjat" vil blot gøre vandet ringere end det du ønsker at erstatte.
Det er i et "levende" miljø dette sker. Hvis det er et "dødt" miljø, vil du ikke få algevækst og bakerievækst, men have de samme problemer m. bufferudskridning.
Ændringen med pH fald om natten vil ikke være udtalt (hvis der ikke er fotosyntese).
Jeg vil dog tro at i et "dødt" miljø m. intensiv UV og ozon, vil du ikke kunne undgå at det bliver ret levende med den der kulstoftilførsel med eddiken.
Den bedste løsning er som Hougaard foreslår: Lad det bundfælde eller frafiltrere og efterfylde med Ca, bikarbonat og magnesium og give dig tid.
I starten er det ikke målet at komme op at ligge højt i hverken calcium eller bicarbonat (ellers udfælder det igen). Du vil ret let kunne opleve at efter fyldning af calcium eller bicarbonat "forsvinder" ret hurtigt, eller at når du gør bicarbonat normalt, bliver calcium lavt og vice versa (derfor hold værdierne i det lave normalområde). :h
Brugeravatar
Hougaard
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
20
Kontakt:

Indlæg af Hougaard »

Eskildsen skrev:Det er i et "levende" miljø dette sker.
Det er jeg godt klar over, men jeg antager at Flemming er ved at blande vand til et vandskift og derfor kan metoder med lys, skummer og den slags jo ikke bruges til andet end forvirring ?

Formålet er jo at erstatte vand i baljen med frisk (bedre) vand.
Brugeravatar
Eskildsen
Foxface
Foxface
Reactions:
16

Indlæg af Eskildsen »

Problemet er ikke hvad der sker i spanden her og nu. Selv om du korrigere værdierne (ca, kH og pH) efterfølgende vil du ikke kunne korrigere for eller fjerne det tilførte kulstof.
Det skal vel hældes i akvariet før eller senere.. og det er så der det sker.

Jeg vil ikke anse dette for frisk eller bedre vand. Jeg tror nok personligt, at jeg vil lave en ny blanding.
HVIS det skal bruges, skal det tilsættes akvariet ad flere omgange over tid (a la VSV).
I Sprung og Delbeeks bøger anbefaler de 5-10ml. vodka pr. 1000 liter pr dag som VSV. Startende m. 5 ml.
Omregnet er det sv.t. eddikesyre (hvis vodkaen er ca 40% vol og massefylden er 0,7) =1,4 gram alkohol/dag.
Det svarer til 1,8 gram eddikesyre (hvis man skal have den samme mængde kulstof) pr dag.
Der er hældt 400ml a 32% (vægt)= 128 gram eddikesyre i spanden.128/1,8= 71 "doser"
D.v.s. man kan anvende det som VSV ved at fordele det over ca 71 doser (nok færre, da man kan øge doseringen over tid)
400 liter= 6 liter pr. dag i starten - stigende til 10-15 liTer pr. dag - altså pr. 1000 liter vand.
Brugeravatar
Flemming
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
20

Indlæg af Flemming »

Hejsa
Tak for jeres opmærkomshed for at hjælpe mig.
Det er rigtigt at jeg har blandet vandet i en seperat tank, som jeg plejer, når jeg skal skifte vand. Vandskiftet er på 400 liter, som jeg plejer at dele over 2 gange. Mit akvarie er på 2000 liter.

Igår fik det mælkehvide friske vand 400 ml 32% eddikesyre. Idag er det næsten klart vand.
Ph er droppet i dette vand med 0,6 PH ( fra 8,2 - 7,6).
For sjov målte jeg KH....den er helt vildt højt ca 35 KH. De øvrige parametre måler jeg først på imorgen.

Jeg er klar over at dette skal tilføres over mange gange i mindre mængder.

Men er usikker/uvidende over hvorvidt Eddikesyren CH3COOH, og dermed kulstof tilførsel, har den store betydning for miljøet i baljen og algeopblomstringen. Er det kulstof der virker som næringsstoffer for algerne? Jeg troede mere det var nitrogen etc. Men jeg spørger - jeg ved det ikke.
Hilsen
Flemming
Brugeravatar
Eskildsen
Foxface
Foxface
Reactions:
16

Indlæg af Eskildsen »

Ja - kulstof virker som næringsstof /byggesten til phytoplankton (alger og bakterier)
Grundtanken med VSV er følgende:
Hvis man analysere phytoplankton indeholder de kulstof, kvælstof og fosfor i forholdet: C:N:P = 106:16:1 hvis de får hvad de kan spise.. (Det kaldes Redfiled ratio)
D.v.s. at for hver fosfor skal der bruges 106 kulstofatomer (og 16 kvælstof).
Hvis man nu har lyst til at lave phytoplankton i sit akvarium (og det kan man let have (se senere)), vil man ret hurtigt komme til at mangle kulstof.
Hvis man tilsætter kulstof, vil der komme en opblomstring af phytoplankton af forskellige typer. De vil bruge kvælstof og fosfor.
Ideen er så at dette phytoplankton ryger i skummeren, hvilket gør at man kommer af med kvælstof og fosfor, altså nitrat og fosfat.
Det er altså en metode til at komme af med nitrat og fosfat, samtidig med at man får liv i vandet (til koraller og andre).
Man skal ikke gøre det, hvis man har et algeproblem, da det så blot vil blomstre op.
Man skal ejheller bruge oxon og UV, da det forhindre phytoplankton.
Hvilken kulstofkilde man skal anvende er i teroien ligegyldigt, blot det er et organisk stof.
De hyppigste anvendte er eddike, alkohol eller sukker. Virkningen er stort set den samme (der er dog en pH påvirkning ved eddike).
Den anbefalede blanding på saltvandswiki fungere fint for mig.
Der er også andre der bruger eddike sammen m. kalkwasser, for at opløse mere calcium.
I den store biologiske sammenhæng er kulstof kulstof uanset kilde.
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Indlæg af ole kekkonen »

jeg er på men først efter nytår :happy:
Brugeravatar
Hougaard
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
20
Kontakt:

Indlæg af Hougaard »

Eskildsen - hvad med at udvide VSV på wikien ?
Brugeravatar
Eskildsen
Foxface
Foxface
Reactions:
16

Indlæg af Eskildsen »

Det vil jeg gerne, men det er jo også sin sag at tage en andens materiale og lave om eller tilføje på.
Det fungere fint, det der står (selv prisen på vodka i Netto passer).
Hvad synes du den skal suppleres med?
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"