Ny i faget, og hjemmehørende arter.

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
viggo_b
Copepod
Copepod
Reactions: 2
Postnummer: 7830 Vinderup
Saltvand siden?: 2025
Geografisk sted: Holstebro

Ny i faget, og hjemmehørende arter.

Indlæg af viggo_b »

Goddag til jer. Helt uvidende gut her - jeg har prøvet at snuse og læse, men synes ikke jeg har kunne finde klokkeklart svar på mit spørgsmål.

Jeg er undervandsjæger og nyder tit godt af at kigge på alt det forskellige bundliv og fiskeliv vi har ved vores kyster og fjorde. Jeg har længe gået og leget med tanken om at have et akvarie hvor jeg selv kunne hjemtage bundfauna i form af småfisk som kutlinger, karusse og rejer, samt sten med alt fra tang til søanemoner på. Der er jo meget flot lige ude i vores egen baghave! :f3:

Jeg kunne godt tænke mig at høre om det overhovedet ville være muligt, og hvis ja, hvordan går jeg bedst til værks? - Skal jeg tage vand fra selve fjorden, eller vil det gå i karambolage med sumpen? Introducere man for mange ting på en gang ved at tage ting fra fjorden, og vil det skabe en mindre miljø katastrofe i akvariet? :frogwink:

Jeg vil gerne starte i det små, evt. 50-100L akvarie - hvilke setup ville være muligt, og kan jeg gøre det uden at gå helt på røven rent finansielt? :-?
2 Billede
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions: 7
21
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Re: Ny i faget, og hjemmehørende arter.

Indlæg af Engelquist »

Hej Viggo
Velkommen til forummet :-)

Jeg har selv dyrket undervandsjagt, i mange år, men desværre gik det i stå under coronaen og jeg kom aldrig i gang igen.

Spændende tanker du har omkring dit kommende system.
Uden at have erfaringer med koldvandsakvarier, vil jeg mene at det skal sætte op, som et traditionelt saltvandsakvarie, med sump, skummer og cirkulationspumper.
Udfordringen bliver at holde vandet koldt- tænker at det optimalt, skal ligge under 16-18 grader... Dsv at du skal have en form for køling på systemet, hvilket kan være voldsomt dyrt i strøm..

Der er sikkert nogen herinde der ved mere om emnet end jeg- men det bliver i hvert fald spændende at følge :-)
1 Billede
Bo Engelquist Christiansen
Min akvarietråd: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 08#p864808
Jerslev
Rev haj
Rev haj
Reactions: 51
20
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 6950

Indlæg af Jerslev »

Der skal eller bør også være isolering omkring bag- og sideruder. Og så kan der sikkert opstå problemer med dug på frontglasset, vil jeg tro
1 Billede
450 liters tropeakvarium m weissglas i front og sider, skab fra Tropeakvarier. Lys maxpect RSF 300. Retur Octo 2. Cirkulation: maxpect Gyre 350. Skummer Octo 250. Osmolator: Ato Duo
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
Reactions: 402
13
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Indlæg af crazy seahorse »

Jerslev skrev: man 17. nov 2025 09:21 Der skal eller bør også være isolering omkring bag- og sideruder. Og så kan der sikkert opstå problemer med dug på frontglasset, vil jeg tro
Kondens kan godt blive en udfordring, med mindre man vil have akvariet ude i garagen.
Når man kommer i en forretning der har levende hummere i akvarier, driver fugten ned af ruderne udvendigt.
Men der må findes løsninger til det også, men hvad aner jeg ikke.
Måske Thomas fra TF Aqua kan hjælpe. Han må have nogen viden fra tiden på Den blå planet.
1 Billede
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"